AL-KO ATC Display

Plaats reactie
Ttelat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:35

AL-KO ATC Display

Bericht door Ttelat » wo 6 sep 2017 17:02

zwaaien.gif

Ik heb een caravan met AL-KO Trailercontrol (ATC). Een zeer fijne optie, die absoluut zorgt voor ontspannen rijden. De combinatie ligt als een blok achter de auto.
Nu zou ik eigenlijk wel willen zien wanneer ATC ingrijpt. Daarvoor zou ik ATC Display kunnen installeren, te koop bij de kampeerwinkels. Het is mij echter niet duidelijk hoe ik dit moet installeren. Ik kan op internet geen installatie instructie vinden. Het kastje (de zender) lijkt mij ergens rond de huidige locatie van de LED te moeten zijn, maar waar....en hoe....

Iemand die dit al eens zelf heeft geïnstalleerd? Ik hoor graag de ervaringen!
Volvo V70 D5 (220 PK / 440 NM) met Dethleffs Camper 500 QSK (2017), voorzien van extra voorraam, raam in de deur, indirecte verlichting, AL-KO ATC, Enduro EM505 Mover en om het geheel af te maken lichtmetalen velgen.

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door andrehj » wo 6 sep 2017 17:15

Dat ingrijpen hoef je niet te zien, want dat voel je echt wel.
En ATC heeft geen invloed op de wegligging! ATC is alleen een noodmaatregel die ingrijpt als de caravan al aan het slingeren is. Dan pas (en niet eerder) remt ATC de caravan sterk af, waardoor de slingering wordt tegengegaan.

Die display is dus onnodig.

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 6 sep 2017 17:16

Ttelat schreef:zwaaien.gif

Ik heb een caravan met AL-KO Trailercontrol (ATC). Een zeer fijne optie, die absoluut zorgt voor ontspannen rijden. De combinatie ligt als een blok achter de auto.
Nu zou ik eigenlijk wel willen zien wanneer ATC ingrijpt. Daarvoor zou ik ATC Display kunnen installeren, te koop bij de kampeerwinkels. Het is mij echter niet duidelijk hoe ik dit moet installeren. Ik kan op internet geen installatie instructie vinden. Het kastje (de zender) lijkt mij ergens rond de huidige locatie van de LED te moeten zijn, maar waar....en hoe....

Iemand die dit al eens zelf heeft geïnstalleerd? Ik hoor graag de ervaringen!
Even zoeken hier op t forum. Er is iemand die dit bereikt heeft met een draadloze deurbel. Zelf vind ik dit een beetje 'over the top' aangezien je het wel voelt als de ATC ingrijpt. Ik test dit elk jaar even op een rustig weggetje :)
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Jan van Vijven » wo 6 sep 2017 17:53

Is een leuke gadget, dat wel....
Maar als dat ding ingrijpt kijk je niet naar lampje, je bent dan druk met iets anders....


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door TwanFendt » wo 6 sep 2017 18:16

De installatie is kinderlijk eenvoudig:
De bestaande led module op de dissel verwijderen en de nieuwe ledmodule op die plaats terug schroeven.
In de aangekoppelde auto gaan zitten en het zwarte knopje op het display enkele seconden ingedrukt houden en loslaten, alle leds rood, oranje en groen gaan knipperen en het groene ledje blijft aan en de connectie is gemaakt.
Onder het rijden groen, bij verlies signaal knipperend oranje ( komt af en toe enkele seconden voor) constant oranje ingreep ATC.
Bij constant rood geen signaal of iets anders en alles controleren.
Bij vol geheugen, ( weet niet wanneer) 12 uur caravan aangesloten aan de auto laten en geheugen is gewist.
Ik heb het display nu bijna een jaar en wil niet meer zonder, heb het voor me op het dashboard liggen en zie meteen als een ledje veranderd.
Geeft me toch meer een nog veiliger gevoel, al is het maar het idee blij.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Carnavalswiertz » wo 6 sep 2017 18:25

Ik geef in overweging ipv het display het nieuwe Al-ko 2Link systeem te installeren. Het is een kastje op de dissel met verbinding met ATC EN bluetooth verbinding met de mobiele telefoon.
Dus (trekkend) voertuig onsghankelijk (geen overzetten bij nieuwe auto) en daarbovenop heeft Alko toegezegd de 2Link box te verrijken met andere applicaties. Tot dusverre is toegevoegd waterpas functie aan de box. Op de beurs werd mij verteld dat wss volgende applicatie is de aanduiding van remslijtage.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Micky » wo 6 sep 2017 18:37

andrehj schreef:Dat ingrijpen hoef je niet te zien, want dat voel je echt wel.
En ATC heeft geen invloed op de wegligging! ATC is alleen een noodmaatregel die ingrijpt als de caravan al aan het slingeren is. Dan pas (en niet eerder) remt ATC de caravan sterk af, waardoor de slingering wordt tegengegaan.

Die display is dus onnodig.
Idd toch grappig en het valt me vaker op dat mensen denken te voelen dat de combi er beter en strakker door rijdt, zo zie je maar weer dat als we ergens geld aan uitgeven, we maar al te graag willen geloven dat het een goede aankoop was mrgreen.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 6 sep 2017 18:56

Micky schreef:
Idd toch grappig en het valt me vaker op dat mensen denken te voelen dat de combi er beter en strakker door rijdt, zo zie je maar weer dat als we ergens geld aan uitgeven, we maar al te graag willen geloven dat het een goede aankoop was mrgreen.gif awhoea.gif
Veilig gevoel geeft het te weten dat mocht het mis gaan er nog een backup systeem is. Veelal denken mensen dat zer er harder door mogen/kunnen rijden.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Carnavalswiertz » wo 6 sep 2017 19:01

Mij geeft het idd een veilig gevoel dat mocht het onverhoopt verkeerd gaan er een electronisch systeem is wat beter dan ik ooit ingrijpt. Het mag er natuurlijk niet toe leiden dat men meer risicovol gaat rijden, in juist daar wordt door vele gedragsdeskundigen op gewezen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Ttelat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:35

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Ttelat » wo 6 sep 2017 22:10

Dank voor alle reacties.
Natuurlijk snap ik dat ATC geen vrijbrief is om harder te rijden of dat het zorgt voor een stabielere combinatie. Mijn comfort en mate van ontspanning zit vooral in het feit dat, mocht het ooit fout gaan, er in ieder geval een technisch systeem beter en vooral sneller zal reageren dan ik zelf zou kunnen!

Wat ik niet wist is dat je een ingreep dus echt voelt. Ik zou verwachten dat er mogelijk ook al licht gecorrigeerd zou worden bij het inhalen van een vrachtwagen of tegemoetkomend vrachtverkeer op een 2-baans 80 km weg. Want juist in die situaties merk ik een heel stabiele combinatie, waar ik juist door de luchtverplaatsing enige slinger beweging zou mogen / kunnen verwachten.

Goede tip, dat 2Link systeem. Ik zal er eens naar kijken.
Volvo V70 D5 (220 PK / 440 NM) met Dethleffs Camper 500 QSK (2017), voorzien van extra voorraam, raam in de deur, indirecte verlichting, AL-KO ATC, Enduro EM505 Mover en om het geheel af te maken lichtmetalen velgen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Conradi » wo 6 sep 2017 23:15

Simpel gezegd is de ATC niets anders dan wat elektronica en een motortje dat de handrem-stang van de caravan aantrekt. De ATC grijpt in als de ingebouwde sensor een te hoge dwars-versnelling registreert, en laat los als die onder een grenswaarde gezakt is. Zodra je spanning op het systeem zet hoor je motortje ook even op en neer gaan, waarmee de ATC checkt of 'ie de rem kan aantrekken. Omdat een caravan eenvoudige trommelremmen heeft, grijpt het systeem vrij bruusk in. Dat is ook niet erg, want het is letterlijk de bedoeling om de boel achter de auto recht te trekken. Dat gebeurd op alle caravanwielen tegelijkertijd, simpelweg omdat de handrem op alle wielen werkt.

Afbeelding

Steeds meer auto's hebben trailer-assist. Dat is een systeem, boven op ABS, dat veel complexer in elkaar zit. Als de auto merkt dat er aan de achterkant een slingering optreedt, wordt tegengesteld daaraan afwisselend met het rechter- en linker achterwiel op het juiste moment wat gedoseerd geremd. Dat kan heel precies omdat het hydraulische remsysteem van een auto veel nauwkeuriger werkt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Ab » wo 6 sep 2017 23:43

Als het goed is, werkt de ATC nooit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Hans1954 » do 7 sep 2017 09:16

TwanFendt schreef:De installatie is kinderlijk eenvoudig:
De bestaande led module op de dissel verwijderen en de nieuwe ledmodule op die plaats terug schroeven.
In de aangekoppelde auto gaan zitten en het zwarte knopje op het display enkele seconden ingedrukt houden en loslaten, alle leds rood, oranje en groen gaan knipperen en het groene ledje blijft aan en de connectie is gemaakt.
Onder het rijden groen, bij verlies signaal knipperend oranje ( komt af en toe enkele seconden voor) constant oranje ingreep ATC.
Bij constant rood geen signaal of iets anders en alles controleren.
Bij vol geheugen, ( weet niet wanneer) 12 uur caravan aangesloten aan de auto laten en geheugen is gewist.
Ik heb het display nu bijna een jaar en wil niet meer zonder, heb het voor me op het dashboard liggen en zie meteen als een ledje veranderd.
Geeft me toch meer een nog veiliger gevoel, al is het maar het idee blij.gif
Misschien de handleiding nog een keer lezen. Groen betekent: alles OK. Geel vast: Geen signaal. Geel knipperend: ingreep. Rood vast: systeem werkt niet. Rood knipperen: direct stoppen en ATC loskoppelen van remsysteem.
Ik heb al een paar jaar de ATC en was overtuigd van het nut. Nu wat minder. De oorzaak daarvoor ligt bij ALKO zelf. Ten eerste geven ze aan de gebruiker en de dealers onvoldoende informatie en is de service van ALKO Nederland heel slecht. Voorbeelden: Bij gebruik van de moveraccu als boordaccu dient een sperdiode ingebouwd te worden. Die sperdiode staat wel in prijslijsten maar in geen enkele inbouwhandleiding. Dat je de diode nodig hebt blijkt al snel. Het geheugen van de ATC loopt in No-time helemaal vol. De truc van 12 uur (of zelfs) aan 12v hangen werkt waarschijnlijk niet. De software zal waarschijnlijk vervangen moeten worden. Dat is niet mogelijk door een laptop aan de ATC te hangen en er software op te laden. Het ding moet uitgebouwd worden en opgestuurd worden naar ALKO in Hengelo. Daar zit dan ene Armand die dat allemaal in orde brengt. Armand heeft overigens niet veel op met forums als deze. Trekken allemaal maar verkeerde conclusies. Direct contact niet mogelijk. Alles via de dealers. Dealers die overigens precies dezelfde ervaringen hebben als ik. Nu heb ik ook de ATC display. Of het aan mijn oude software ligt weet ik niet, maar in gebieden met veel verkeer brandt het gele lampje wel erg veel. En af en toe, zonder aanwijsbare reden, brandt de rode led. Op dat moment werkt de ATC dus niet. Zonder display heb je daar geen weet van en voel je jezelf dus veilig. Een reden te meer om ATC als een hulpmiddel te hebben. maar dan ook niets meer dan dat. Bij een volgende keer zal ik me toch wat meer op Trio-Rep richten. Kan ik de arrogante houding van ALKO achter me laten.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Conradi » do 7 sep 2017 09:28

Dat is een vervelende toestand Hans, je schreef er al eerder over. Spijtig dat de service van Al-ko je zo in de steek laat :(

Echter het zegt niets over de werking of de veiligheid van het systeem zelf.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door evr66 » do 7 sep 2017 09:36

beetje vergelijkbare ervaringen als hans met alko atc. ding zit no-time vol. opgestuurd naar alko. doir hunvge-update. hielp wel wat maar niet ideaal. atc ligt nu ergens ib de tuin, nieuwe caravan gaat voorzien eorden van itbs als er wat onder komt. kost wat meer, maar dat krijg je dan ook nasr mijn mening.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Hans1954 » do 7 sep 2017 10:18

Ik heb zo even gebeld met het Alko Kundenzentrum-Nord. Aan de telefoniste mijn problemen voorgelegd. De specialist was bezig en zou me terugbellen. Binnen 10 minuten werd ik teruggebeld. Probleem zeer gedetailleerd door kunnen spreken. Hij gaf aan wat de problemen over het algemeen met de oude ATC zijn. De oude ATC's zijn te kritisch afgesteld op spanningsverschillen en verzamelen dan in minder dan geen tijd een heel aantal storingen. Dat probleem kan worden opgelost door nieuwe software in te laden. Ook kan gezien worden of er nog meer storingen zijn. Voor deze handelingen hoeft de ATC niet uitgebouwd te worden. Na afspraak kan het herstellen in 15-30 minuten gedaan worden en dat is kosteloos. Mocht een reparatie aan de ATC noodzakelijk zijn, dan moet de ATC verder op een ander adres gerepareerd worden. Dus heel informatief en klantvriendelijk.
Blijft de vraag waarom in het caravandichte Nederland Alko zo'n arrogante houding heeft. Alko hoofddealers (zoals mijn dealer ook is) zouden prima deze handelingen ook kunnen doen. Kleine opleiding en de juiste apparatuur zouden het probleem op kunnen lossen. Vind mijn dealer ook, maar die stoot net als ik zijn neus bij Alko Nederland.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door andrehj » do 7 sep 2017 17:59

Als je je caravanaccu tijdens het rijden laadt met een booster, dan staat er aan de ingaande kant van die booster (waar ook de ATC aan hangt) geen spanning als de caravan afgekoppeld is, en is dus de ATC netjes uit als de caravan afgekoppeld is.
Alleen als je je caravanaccu direct aan pin 9 hebt hangen (waardoor de accu door te lage spanning ook nauwelijks laadt), krijg je de genoemde problemen.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Hans1954 » do 7 sep 2017 21:02

RE.gif Mijn boordaccu was altijd de moveraccu. Paar jaar geleden middels een schakelaar aan het boordnet gehangen. Standaardsituatie is dus nog steeds alleen moveraccu. Wordt niet geladen tijdens het rijden. Dus totaal niet vergelijkbaar met wat jij schreef. Toen bij het vrij kamperen bleek dat bij inschakelen van de boordaccu de led op de dissel rood kleurde vermoedde ik al iets. Dat had toen nog geen gevolgen. De volgende vakantie hoorde ik bij inschakelen een hoop geratel onder de caravan. Duidelijk vanuit de ATC. Daarna was en bleef de led rood. UIt een Duits forum gehaald dat er een sperdiode geplaatst had moeten worden. Wat ook gebeurde en gelijk een ombouw naar een display. De ATC op voorstel van ALKO 12 uur(zelfs 24) aan 12 volt gehangen voor een geheugenreset. De inbouwhandleiding nog de verkoopdocumentie rept over de diode. Wel dat bij sommige types ATC (de oudere modellen) een software-update noodzakelijk is. Daar werd nooit iets over gezegd door Alko. Alko Nederland heeft zich altijd voornamelijk bezig gehouden met grasmaaiers. Met caravans hebben ze niet zoveel. Verder ziet Alko de caravanner tot voor kort niet als klant. De caravanfabrieken zijn hun klanten. In Duitsland lijkt dat dus te veranderen. Jammer genoeg gaat Alko Nederland daar vooralsnog niet in mee. Ga denk ik op de beurs maar even mijn mening geven.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: AL-KO ATC Display

Bericht door Conradi » do 7 sep 2017 22:42

RE.gif
Ik krijg erg de indruk dat Al-ko maar ook Truma vooral erg Duits zijn en zichzelf zo'n beetje enkel op de Duitse markt richten. Al-ko heeft al een tijdje zogenaamde Kundencenter waar, als je dat wilt, zelfs een compleet chassis kunt omwisselen. Truma heeft in Duitsland vergelijkbare centra waar je bijvoorbeeld airco's kunt laten inbouwen. Heb wel'es Truma D gebeld en kreeg prima hulp. Al-ko en Truma hebben in D ook allerlei kortings-acties lopen.

En in Nederland? Kennelijk bestaat de Al-ko service hier welgeteld uit één mannetje... :(
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”