Noodstroom en ledverlichting disselbak
Noodstroom en ledverlichting disselbak
Een paar weken geleden heb ik mijn accu in de caravan moeten vervangen. Wat over-enthousiast een Yellow Top 55Ah gekocht.
Over-enthousiast omdat ik me niet realiseerde dat de ingebouwde accu-lader in mijn electroblock niet toereikend bleek voor de Yellow Top.
Dus bij de accu ook maar een externe lader, CTEK 5.0t ingebouwd. Maar daarmee was ik nog niet van alle problemen af. Ik wilde niet dat de accu zowel door de interne lader van de caravan als door de CTEK geladen werd, dus heb ik de accu losgemonteerd van de caravan-lader. Daarmee kwam het volgende probleem: zonder 220v geen stroom in de caravan.
Via Chris (waarvoor dank!!) heb ik de nodige informatie verkregen hoe e.e.a. op te lossen. De 12V moest komen van de Yellow Top en wel via de 13 polige stroomkabel.
Tevens wilde ik een ledstrip aanleggen in de disselbak, zodat er in het donker e.e.a. beter zichtbaar was.
Wat heb ik nu gedaan:
1. Allereerst kon ik via de lokale caravanhandel zeer goedkoop aan een nieuwe Truma veiligheidsstopcontact komen, €15 ipv €70. Die hadden ze nog ergens aan overgehouden. Deze heb ik op de dissel gemonteerd en een stroomkabel aangelegd naar de disselbak (pool 9 + / pool 13 - ).
2. Vanaf de Yellow Top een kabel doorgetrokken naar de disselbak en verbonden met de kabel van het veiligheidsstopcontact; deze kabel loopt via een schakelaar en is gezekerd met 15 amp.
3. Ledstrip aangesloten via een PIR bewegingssensor, welke na een kleine minuut automatisch weer uitgaat.
4. Alles netjes in kabelgoten weggewerkt
5. Uiteindelijk nog binnenin de caravan een accu-hoofdschakelaar aangelegd.
Uiteindelijk heeft het wel wat uurtjes arbeid gekost, maar in geval van stroomstoring of iets dergelijks wel (led)verlichting in de caravan en een werkend toilet.
Over-enthousiast omdat ik me niet realiseerde dat de ingebouwde accu-lader in mijn electroblock niet toereikend bleek voor de Yellow Top.
Dus bij de accu ook maar een externe lader, CTEK 5.0t ingebouwd. Maar daarmee was ik nog niet van alle problemen af. Ik wilde niet dat de accu zowel door de interne lader van de caravan als door de CTEK geladen werd, dus heb ik de accu losgemonteerd van de caravan-lader. Daarmee kwam het volgende probleem: zonder 220v geen stroom in de caravan.
Via Chris (waarvoor dank!!) heb ik de nodige informatie verkregen hoe e.e.a. op te lossen. De 12V moest komen van de Yellow Top en wel via de 13 polige stroomkabel.
Tevens wilde ik een ledstrip aanleggen in de disselbak, zodat er in het donker e.e.a. beter zichtbaar was.
Wat heb ik nu gedaan:
1. Allereerst kon ik via de lokale caravanhandel zeer goedkoop aan een nieuwe Truma veiligheidsstopcontact komen, €15 ipv €70. Die hadden ze nog ergens aan overgehouden. Deze heb ik op de dissel gemonteerd en een stroomkabel aangelegd naar de disselbak (pool 9 + / pool 13 - ).
2. Vanaf de Yellow Top een kabel doorgetrokken naar de disselbak en verbonden met de kabel van het veiligheidsstopcontact; deze kabel loopt via een schakelaar en is gezekerd met 15 amp.
3. Ledstrip aangesloten via een PIR bewegingssensor, welke na een kleine minuut automatisch weer uitgaat.
4. Alles netjes in kabelgoten weggewerkt
5. Uiteindelijk nog binnenin de caravan een accu-hoofdschakelaar aangelegd.
Uiteindelijk heeft het wel wat uurtjes arbeid gekost, maar in geval van stroomstoring of iets dergelijks wel (led)verlichting in de caravan en een werkend toilet.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Goed he...
Erg makkelijk hoor LED verlichting in de disselbak.
Hier ook in combinatie met noodstroom en contour verlichting gemaakt.
Ook de PIR en de LEDstrip plus een dubbele WCD RA spatwaterdicht.
Als je dan toch ergens zit te knutselen dan maar gelijk alles erbij.
Mzzl.
Chris
Erg makkelijk hoor LED verlichting in de disselbak.
Hier ook in combinatie met noodstroom en contour verlichting gemaakt.
Ook de PIR en de LEDstrip plus een dubbele WCD RA spatwaterdicht.
Als je dan toch ergens zit te knutselen dan maar gelijk alles erbij.
Mzzl.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
RE.gif
Volgens mij mag je geen schakelaars of wcd in de disselkast hebbeb ivm explosiegevaar ?
Mvg
Stef
Volgens mij mag je geen schakelaars of wcd in de disselkast hebbeb ivm explosiegevaar ?
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Ben jaloers op jullie "techneuten"!Zou ook graag diverse technische aanpassingen in de caravan willen hebben.Laten maken tijdens een service beurt is te kostbaar.Als voorbeeld: In de caravan zit de de acculader van de mover. Deze is zo geschakeld dat bij aanvoer van de 220 de druppellader zijn werk doet.Na de vakantie ging de accu uit de caravan en thuis aan een andere druppellader, wat resulteerde dat de accu na 6-jaar defect was.Nieuwe accu gekocht en tevens een Genius G7200EU lader.Bij aankomst op de camping koppel ik de accu los via de klemmen, als de caravan op zijn plaats staat,en laad deze volledig op,met de Genius en plaats de accu, niet aangesloten weer in de caravan.Voor vertrek koppel ik de accu weer aan de klemmen om te kunnen moveren.Thuis aangekomen,het zelfde: accu uit de caravan naar een lege kamer, volladen
met de Genius, en om de 3-maanden wederom enkele uurtjes aan de Genius.Hoop dat op deze omslachtige manier de accu langer meegaat,hoewel 125 Euro voor de accu nu ook weer niet zo'n probleem zal zijn.Maar in jullie geval dient het gemak de mens.Is het nog te volgen?
Met vriendelijke groet.
met de Genius, en om de 3-maanden wederom enkele uurtjes aan de Genius.Hoop dat op deze omslachtige manier de accu langer meegaat,hoewel 125 Euro voor de accu nu ook weer niet zo'n probleem zal zijn.Maar in jullie geval dient het gemak de mens.Is het nog te volgen?
Met vriendelijke groet.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
RE.gif
@Vino
Hier net zo'n techneut, wat electra aangaat kant ik net aan de installatie in huis zelf aanleggen.
Draden trekken, schakelaars en stopcontacten is geen probleem, maar moet niet meer worden.
Gelukkig hoef ik bij onze Sprite Cruzer caravan nergens naar te kijken, gaat allemaal zelf.
De accu laadt als de caravan op 220v is aangesloten maar ook achter de auto tijdens het rijden.
Dus nooit een lege accu.
Het enige dat ik wel doe is als de caravan langere tijd niet gebruikt wordt dan klik ik de accuklemmen los.
De caravan staat bij ons thuis, dus staat wel altijd op 220v.
@Vino
Hier net zo'n techneut, wat electra aangaat kant ik net aan de installatie in huis zelf aanleggen.
Draden trekken, schakelaars en stopcontacten is geen probleem, maar moet niet meer worden.
Gelukkig hoef ik bij onze Sprite Cruzer caravan nergens naar te kijken, gaat allemaal zelf.
De accu laadt als de caravan op 220v is aangesloten maar ook achter de auto tijdens het rijden.
Dus nooit een lege accu.
Het enige dat ik wel doe is als de caravan langere tijd niet gebruikt wordt dan klik ik de accuklemmen los.
De caravan staat bij ons thuis, dus staat wel altijd op 220v.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Hoe ziet zo een Truma veiligheids stopcontact van €70,00 eruit.?//AldertV schreef: 1. Allereerst kon ik via de lokale caravanhandel zeer goedkoop aan een nieuwe Truma veiligheidsstopcontact komen, €15 ipv €70. Die hadden ze nog ergens aan overgehouden. Deze heb ik op de dissel gemonteerd en een stroomkabel aangelegd naar de disselbak (pool 9 + / pool 13 - ).
IK heb t zelfde noodstroomcircuit zoals u beschrijft ook,maar heb op de dissel gewoon een Multicon WeSt contactdoos van € 13,75 gemonteerd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
RE.gif
Die multicon contactdoos wordt op dat veiligheidsstopcontact gemonteerd. Eigenlijk is het een houder voor de Multicon
Deze kost nieuw €39, plus 2x rvs montageklemmen à €16/stuk.
Die multicon contactdoos wordt op dat veiligheidsstopcontact gemonteerd. Eigenlijk is het een houder voor de Multicon
Deze kost nieuw €39, plus 2x rvs montageklemmen à €16/stuk.
- Bijlagen
-
- truma-60030-33700.jpg (110.75 KiB) 3797 keer bekeken
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
RE.gif
En wat is dan de eventuele meerwaarde daarvan??
En wat is dan de eventuele meerwaarde daarvan??
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
montage ZONDER dat er in de chassisbalk wordt geboord.
Want dat mag niet bij Alco.
Want dat mag niet bij Alco.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Als dat t enige is weet ik nog wel "tig"goedkopere oplossingen te bedenken.iemand schreef:montage ZONDER dat er in de chassisbalk wordt geboord.
Want dat mag niet bij Alco.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Dat is natuurlijk prima dat je tig goedkopere oplossingen weet, ik vond het netjes zo.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
kBen benieuwd naar een schema en wat er waarmee je nu schakelt ?AldertV schreef:Uiteindelijk nog binnenin de caravan een accu-hoofdschakelaar aangelegd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
RE.gif
Hoofdschakelaar heb ik gemonteerd om tijdens de stalling alles los te koppelen van de accu zodat er geen lekstroom meer is. Je kunt deze aansluiten op de - of + pool van de accu.
Hoofdschakelaar heb ik gemonteerd om tijdens de stalling alles los te koppelen van de accu zodat er geen lekstroom meer is. Je kunt deze aansluiten op de - of + pool van de accu.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Hoe zwaar is de schakelaar, of zit er nog een relais tussen om het mover-vermogen te schakelen?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
RE.gif
Die ik heb gaat tot 300 amp piek. Je hebt ze echter ook die tot 100 amp gaan. Dus even kijken wat je nodig hebt.
Die ik heb gaat tot 300 amp piek. Je hebt ze echter ook die tot 100 amp gaan. Dus even kijken wat je nodig hebt.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Mocht je de accu willen aan en uitschakelen , dan zou ik altijd voor deze gaan .
Mvg
Stef
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
In dit topic staan ook weer nuttige tips. Zoals Chris de disselbakverlichting heeft gemaakt wil ik dat ook doen. Dat wil zeggen, met zo'n PIR schakeling. Qua LED verlichting ga ik denk ik iets anders gebruiken. Wat heb je toch een goede ideetjes Chris! :)
Ook het 230v WCD vind ik een goed idee. Vooralsnog draai ik de poten in en uit met een accuboor en het zou top zijm om deze in de disselbak weer op te laden.
Ook het 230v WCD vind ik een goed idee. Vooralsnog draai ik de poten in en uit met een accuboor en het zou top zijm om deze in de disselbak weer op te laden.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Ik heb ook in de disselbak ledverlichting.
Inclusief 2 x een wandcontactdozen in de disselbak.
In één zit de R36 en in de ander een haspel naar de voortent, waar dan twee schemerlamp(jes) in zitten.
De twee wcd heb ik middels een schakelaar binnen geschakeld.
Zodat ik, voor ik één oor op het kussen leg, het licht in de voortent uitgaat
maar nog belangrijker de WiFi niet meer door de caravan raast.
Inclusief 2 x een wandcontactdozen in de disselbak.
In één zit de R36 en in de ander een haspel naar de voortent, waar dan twee schemerlamp(jes) in zitten.
De twee wcd heb ik middels een schakelaar binnen geschakeld.
Zodat ik, voor ik één oor op het kussen leg, het licht in de voortent uitgaat
maar nog belangrijker de WiFi niet meer door de caravan raast.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
RE.gif
Hoor jij dan de Wifi "razen" Jaap ???
Goeie oren dus..
( maar is snap je wel hoor..is toch een HF signaal vlak bij je hoofd.)
Chris
Hoor jij dan de Wifi "razen" Jaap ???
Goeie oren dus..
( maar is snap je wel hoor..is toch een HF signaal vlak bij je hoofd.)
Chris
Laatst gewijzigd door Chris op wo 4 okt 2017 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Wat een onzin, heb je thuis ook geen wifi in huisJaapB schreef:maar nog belangrijker de WiFi niet meer door de caravan raast.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Hoi Sander...Sander_knaus550tkm schreef:In dit topic staan ook weer nuttige tips. Zoals Chris de disselbakverlichting heeft gemaakt wil ik dat ook doen. Dat wil zeggen, met zo'n PIR schakeling. Qua LED verlichting ga ik denk ik iets anders gebruiken. Wat heb je toch een goede ideetjes Chris! :)
Ook het 230v WCD vind ik een goed idee. Vooralsnog draai ik de poten in en uit met een accuboor en het zou top zijm om deze in de disselbak weer op te laden.
Die PIR kost bij Ali bijna niks...( idee)
En de 230 Volt WCD gebruik ik of permanent, of niet..
Ik bedoel: de Gasfles staat er pal onder, dus ik plug er geen stekers in, of uit, als de gasfles open is.
Dus... als er al een vonkje zou ontstaan is er geen open kraan op de gasfles....
Lekken doet het niet, maar ... geen risico wat niet hoeft.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Ja, natuurlijk wel, maar niet op 20 cm afstand van z'n kussen...PremiumDiscovery schreef:Wat een onzin, heb je thuis ook geen wifi in huisJaapB schreef:maar nog belangrijker de WiFi niet meer door de caravan raast.
( kussen - disselbakwandje is niks..)
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
RE.gif
Foute opstelling dus Knutselen is leuk maar dient wel verantwoord te gebeuren... Krijgt de Variante toch weer gelijk
Foute opstelling dus Knutselen is leuk maar dient wel verantwoord te gebeuren... Krijgt de Variante toch weer gelijk
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
Hi Chris,Chris schreef: Hoi Sander...
Die PIR kost bij Ali bijna niks...( idee)
En de 230 Volt WCD gebruik ik of permanent, of niet..
Ik bedoel: de Gasfles staat er pal onder, dus ik plug er geen stekers in, of uit, als de gasfles open is.
Dus... als er al een vonkje zou ontstaan is er geen open kraan op de gasfles....
Lekken doet het niet, maar ... geen risico wat niet hoeft.
Chris
Ik had al een PIR gekocht maar daar krijg ik geen leven in. Na jouw foto ook goed bestudeerd te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik deze wel goed aangesloten heb. Zal dus wel defect zijn. Diegene die jij gebruikt ziet er mooier uit dan de mijne dus ik zal Ali wel even raadplegen. Kun jij de verlichting ook nog helemaal uit zetten of schakel je alleen met de PIR?
Risico lopen wat niet nodig is begrijp ik, goede tip overigens. Ik zal de WCD ook niet gaan gebruiken als gas open staat.
Vanavond heb ik alvast de 12v en 230v snoeren door een reeds aanwezig gaatje weten te leggen.
Weer een stukje verder dus!
thnx voor de tips Chris!
groet
Sander
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
Re: Noodstroom en ledverlichting disselbak
RE.gif
Hoi Sander.
Als je mijn foto goed bekijkt zie je dat de PIR (LEDstrip) is aangesloten met 2 bananenstekers op de 2 bussen, rood en zwart.
Op die bussen staat dus 12 volt.. bananensteker er uit.. geen licht..
En... 12 volt luchtpomp er in en huppekee.. alle banden en luchtmatrassen opgepompt..
En m'n banden compressortje er in...hup bandjes opgepompt..
Die 12 volt is dus bewust met bananenstekers uitgevoerd.. kan nog veel meer op/aan/in.
De steekmaat is 25 mm genomen, geen 19 mm zoals gewone 230 volt stekers, die passen dus niet.
Mzzl.
Chris
Hoi Sander.
Als je mijn foto goed bekijkt zie je dat de PIR (LEDstrip) is aangesloten met 2 bananenstekers op de 2 bussen, rood en zwart.
Op die bussen staat dus 12 volt.. bananensteker er uit.. geen licht..
En... 12 volt luchtpomp er in en huppekee.. alle banden en luchtmatrassen opgepompt..
En m'n banden compressortje er in...hup bandjes opgepompt..
Die 12 volt is dus bewust met bananenstekers uitgevoerd.. kan nog veel meer op/aan/in.
De steekmaat is 25 mm genomen, geen 19 mm zoals gewone 230 volt stekers, die passen dus niet.
Mzzl.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.