Gasfles vullen Frankrijk

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door Jstevens » vr 14 jul 2017 06:52

Hallo,

Wie weet wat wijsheid is? Mijn beide gasflessen zijn nog niet leeg, maar ik vermoed nog 25% gevuld. Nu gaan wij naar Frankrijk deze zomer. Is het eenvoudig je gasflessen daar te laten vullen indien ze leeg zijn of kan ik beter voor vertrek twee volle flessen meenemen. We gebruiken alleen gas voor skottelbraai en een voor gasfornuis (gekookt eitje s ochtends).

Hoor graag jullie advies,

Jeroen
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door Carnavalswiertz » vr 14 jul 2017 06:58

Normaal heb met 2 volwassenen en 3 kids zelfkokend 3 weken op vakantie genoeg aan 1 fles. 50% lijkt me te weinig. Ik zou tenminste een volle fles meenemen en mss de tweede met 25% als reserve.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

mornragoth
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 sep 2016 10:04

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door mornragoth » vr 14 jul 2017 07:03

Het hangt een beetje van je fles af, maar gas vinden in Frankrijk is een ramp als je geen franse fles hebt.
Ze hebben daar een wisselsysteem (net als in NL eigenlijk), maar de flessen (en aansluitingen) komen niet overeen. Dus je kunt ze in NL ook niet meer kwijt.
Het enige wat universeel uitwisselbaar is, is Campingaz (904 en soms 907). Misschien de Twiny of van die groene flessen (hebben wij niet, we hebben lichtgewicht) maar voor de rest is het een no-no.

Dus wissel gewoon hier in NL die 25% fles om voor een volle. Wat kost je dat nou echt? Nieuwe vulling 20 euro? Dan kost het je 5 euro. Da's 1x goed optrekken met de caravan :P
Volkswagen Passat TSI Highline 150pk DSG7 Automaat (2016), Dethleffs c'go 495 QSK (go2 mover, PowerXtreme X30), Unico Bologna

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door PD » vr 14 jul 2017 07:10

Eén volle 5 kg fles is zeker voldoende dus één van beiden omwisselen voor vertrek en je komt geen gas tekort. Zoals hierboven vermeld, je "gooit" maximaal een paar euro weg :lol:

Als je toch bij het gasstation bent, kun je ook beide gasflessen wisselen. Wanneer je voor de 2e fles later nog eens apart terug moet, ben je aan benzinekosten meer kwijt dan je nu aan gasvulling van die tweede fles "weggooit" knipoog.gif

Fijne vakantie thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

JaapB

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door JaapB » vr 14 jul 2017 08:02

Wij zijn in mei/juni vijf weken naar Portugal getrokken.
De eerste week s'morgens fris, dus of de kachel of de ultra heat even aan.
Verder vijf weken lang uitgebreid gekookt (geen blikkie opwarmen) op gas en cadac chef.
Totaal in vijf weken een halve fles gebruikt.
Bij ons gaan er dus geen twee volle flessen meer mee.

Zoals eerder gezegd is een gasfles vullen, ruilen of wat ook iets anders dan in NL.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door evr66 » vr 14 jul 2017 08:09

begreep in een ander draadje hier dat je ook voor heel weinig een flesje kunt halen bij een frsnse supermarkt. was een stuk voordeliger dan hier in ieder geval.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door Jstevens » vr 14 jul 2017 08:13

Dank voor de info. Dan ga ik ze beide maar in nl wisselen voor volle. Is inderdaad geen geld maar ging mij meer om het regelen. Als ik dan toch naar een gasflessen leverancier moet dan gelijk beide vol want anders moet ik na de trip aan Frankrijk nog een keer.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door AvD » vr 14 jul 2017 08:42

Kijk even op de site van de ANWB. Daar staan adressen in waar je de gastank kunt bijvullen. thumbup.gif
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E


Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door Leentje » vr 14 jul 2017 14:37

mornragoth schreef:Het hangt een beetje van je fles af, maar gas vinden in Frankrijk is een ramp als je geen franse fles hebt.
Ze hebben daar een wisselsysteem (net als in NL eigenlijk), maar de flessen (en aansluitingen) komen niet overeen. Dus je kunt ze in NL ook niet meer kwijt.
Het enige wat universeel uitwisselbaar is, is Campingaz (904 en soms 907). Misschien de Twiny of van die groene flessen (hebben wij niet, we hebben lichtgewicht) maar voor de rest is het een no-no.

Dus wissel gewoon hier in NL die 25% fles om voor een volle. Wat kost je dat nou echt? Nieuwe vulling 20 euro? Dan kost het je 5 euro. Da's 1x goed optrekken met de caravan :P
Wisselen hoeft niet, ze worden afgevuld. Dus je gooit niets weg.
Wij hebben aan 1 fles voldoende voor de zomervakantie.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door FWalraven » vr 14 jul 2017 14:55

Je kunt natuurlijk ook 1 of 2 nieuwe halen en de restanten eerst/later opmaken.
Je kunt die flessen later alsnog inleveren als er weer een volle nodig is.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door iemand » vr 14 jul 2017 15:41

maw 1 volle fles halen en beide meenemen op vakantie en dan eerst de 25% opmaken.
kost het je 5 euro (1 fles a 25%) en bestaat er kans op een mooi zomer, waarbij de resteren 25 misschien wel voldoende is .
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door DVDGuy » vr 14 jul 2017 16:35

Jstevens schreef:Hallo,

Wie weet wat wijsheid is? Mijn beide gasflessen zijn nog niet leeg, maar ik vermoed nog 25% gevuld. Nu gaan wij naar Frankrijk deze zomer. Is het eenvoudig je gasflessen daar te laten vullen indien ze leeg zijn of kan ik beter voor vertrek twee volle flessen meenemen. We gebruiken alleen gas voor skottelbraai en een voor gasfornuis (gekookt eitje s ochtends).

Hoor graag jullie advies,

Jeroen
Waarom gebruik je 2 flessen tegelijkertijd? Ik gebruik er altijd één en de ander (reserve) is altijd vol.
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door PeterD » za 15 jul 2017 07:06

RE.gif

Eén aan de skottelbraai en één vast in de disselbak voor de kookplaat in de caravan wellicht
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door dieseltijger » za 15 jul 2017 11:05

Kortom: doe niet zo Nederlands en haal hier een volle fles. Je gebruikt overigens nauwelijks gas in de zomer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door WillyL » zo 16 jul 2017 10:43

Ik doe jaaaaren met een gasfles.
We gedragen ons wel als in een Clubmed en gaan dus heel veel uit eten, dat spaart gas, en bovendien, als we al koken is dat dikwijls op een elektrische plaat, voor het half uurtje waarin die af en toe aanspringt zal de campingbaas wel niet zeuren, een airco verbruikt meer en die hebben we niet. Koffiezet is een Nespresso en elektrische boiler maar zo lang staan die toestellen ook niet aan. Het enige dat lang en veel energie verbruikt is de koelkast, maar die staat ook op elektriciteit.
En over het sporadisch gebruik van de Ultraheat ga ik het niet hebben, ik zou de banbliksems van vele forumgenoten over mij krijgen.
Mijn inziens verbruik je het meeste gas wanneer je koelkast op gas werkt.
Het zal dus van je levensstijl afhangen. O.a. veel BBQen = meer gas verbruiken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

linda
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 okt 2014 12:23

Re: Gasfles vullen Frankrijk

Bericht door linda » zo 16 jul 2017 21:07

je kunt de gasflessen in nederland laten bijvullen voor je op vakantie gaat.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”