Aluminium of stalen velgen?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door eurotrotter » vr 7 apr 2017 10:59

witjesm schreef:RE.gif Dat dat nog steeds zo veel voorkomt is voor mij niet te begrijpen. Je koopt mooie wielen en dan rij je 5 maanden met stale velgen rond scratch.gif
Als we zo door gaan verdwijnt de winter,en de noodzaak van winterbanden, over een paar jaar helemaal( Volgens Jesse K mrgreen.gif mrgreen.gif )
Dan kunnen we t hele jaar met LM velgen rondrijden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Aluminium of stalen velgen?

Bericht door Micky » vr 7 apr 2017 12:58

Dat doen we sowieso wel..


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10848
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door dieseltijger » vr 7 apr 2017 19:56

LM velgen hebben 1 groot nadeel: ze worden vaker gejat. Tweede nadeel: balanceren e.d. is duurder omdat er plaklood gebruikt wordt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18783
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door Hobby Linka » vr 7 apr 2017 20:03

RE.gif

Tweede nadeel? TS heeft het over velgen voor de caravan. Dus 1 x in de zes jaar nieuwe banden en dus balanceren. Dat zal hem de kop toch niet kosten?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door deusjevo » vr 7 apr 2017 20:19

Balanceren kost bij mijn bandenboer 1 en dezelfde prijs, of het nou lichtmetalen of stalen velgen zijn.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door Micky » vr 7 apr 2017 20:28

Wat een lachertje zeg, ik rij al 25 jaar op lichtmetaal, nog nooit zijn mijn velgen gejat, wat een non argument, net als het duurdere lood, balanceren doe ik 2 keer per jaar, bij de wissel naar winter- en dan weer naar zomer banden, geen verschil met de velgen van de caravan..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10848
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door dieseltijger » vr 7 apr 2017 22:11

RE.gif Een kennis van mij rijdt een Kia. Twee weken geleden: velgen gestolen. En dan nog de nevenschade, want de heren hebben natuurlijk geen krik gebruikt. Maar goed: als jij zegt dat een aantal bandenboeren geen cent meer rekenen voor bandenwisselen op lichtmetalen velgen - dan is het zo.

Ik zou onder jouw rollator ook lichtmetalen velgen plaatsen later: Dan heb je al 50 jaar ervaring met rijden op lichtmetaal mrgreen.gif
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door Micky » za 8 apr 2017 01:19

RE.gif

Wie wil er in hemelsnaam nu velgen stelen van een Kia scratch.gif weenie.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door p_vingerhoets » za 8 apr 2017 07:01

Balanceren hoeft niet duurder te zijn of je nu stalen of alu velgen hebt.

Zolang er een handel is in velgen zullen er ook velgen gestolen worden ook die van een kia en ik moet toegeven dat daar tegensaoordig best aardige velgen onder zitten. Al heb ik de velgen die ik echt mooi vindt nog niet gevonden dus doe het maar met de velgen die erop zitten alu onder de ford en staal onder de caravan.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door meeder » za 8 apr 2017 07:21

En als je toch bang bent dat ze gestolen worden kan je altijd een paar velgsloten plaatsen.
Die houden natuurlijk niet alles tegen (een dop er vast op slaan wil wel eens helpen) maar de gelegenheidsdief loopt misschien door.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10848
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door dieseltijger » za 8 apr 2017 08:47

Wie wil er in hemelsnaam nu velgen stelen van een Kia
Da's nu net mijn punt. Het edele jatwerk is niet meer exclusief voorbehouden aan de BMW's en de Audi's. (hoewel: die worden samen met de velgen mee-gejat, zeker als ze zwart zijn - op een of andere manier een geliefde kleur). De jongens en meisjes hebben met een balk en een stapel stenen de Kia omhoog getild en aldus schade veroorzaakt aan de (beplating van) de kokerbalken en het spatbord. Ik zie daarnaast dat bandenboeren toch vaak hogere prijzen rekenen voor het overzetten van banden op lichtmetalen velgen. Zonder de inkoopprijs te kennen denk ik dat plaklood duurder is dan balanceerlood met een klem, en bovendien moeten ze de velg ter plekke ontvetten met remreiniger enz enz.

Dus neem lichtmetalen velgen alleen voor de mooiigheid. Ieder z'n smaak, ik heb een caravan of een auto om te gebruiken - niet om er naar te kijken. Dat illustreert de verschillende insteken tussen de forummers onderling. Voor de rest is er geen grond er extra geld aan te verbranden. That's all.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door JPGeetje » za 8 apr 2017 08:53

RE.gif
Kijk maar bij de montagepunten van de online bandenboeren.
Steevast wordt er voor balanceren van lichtmetaal een hogere prijs gevraagd dan voor stalen velgen. (vaak €2,50 en €5.00)
Wellicht ook omdat loodjes voor stalen velgen makkelijk hergebruikt kunnen worden.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door Conradi » za 8 apr 2017 10:07

Volgens mij gaat het hier over caravanvelgen, en de kans op lenen-en -niet-terugbrengen is dan nihil.
De caravan staat immers hooguit een paar dagen voor de deur - vaak met een wielslot - en verder in de stalling of op de camping, toch?
JPGeetje schreef:Velgen die bedoeld zijn voor personenauto's zouden daar tekort kunnen schieten als je een caravan van een beetje formaat hebt.
Mijn auto mag 3100 kg wegen, dus had ik velgen nodig die 775 kg kunnen hebben. Die moet je al met een lantaarn zoeken want de meeste autovelgen mogen hooguit 700-750 kg hebben. Ik denk dat velgen voor de caravan - 1000kg per wiel - wel heel erg lastig te vinden zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door PD » za 8 apr 2017 10:11

Onze LM velgen van de caravan mogen gewoon 1000 kg dragen, ze zijn tenslotte gemonteerd op de 2 ton's as.

Recent voor de Disco ook nieuw LM aangeschaft, die mag ruim 3,2 ton wegen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door JPGeetje » za 8 apr 2017 10:17

RE.gif
Mijn waarschuwing was meer gericht aan mensen die overwegen om LM te zoeken op plaatsen waar deze voor auto's worden aangeboden. Daar loop je een gerede kans om velgen te kopen die je caravan niet kunnen dragen stom.gif scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Aluminium of stalen velgen?

Bericht door Jan van Vijven » za 8 apr 2017 10:24

En de achteras van Hans mag iets van 1900 kg hebben, dus per velg 950 kilo....
Idd levert Fendt ook voor 1000 kg, hoop ik toch....anders heb ik straks een probleem ;-)

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door PD » za 8 apr 2017 10:28

Yep, alles heeft zijn prijs. Wie voor een dubbeltje op de spreekwoordelijke eerste rang wil zitten, mag van mij pijn lijden knipoog.gif Er worden erg goedkope LM velgen aangeboden, ik vind het vreemd wanneer je daar vertrouwen in zou kunnen hebben.

Koop kwaliteit ! Bij elke serieuze velg is het draagvermogen vermeld.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door JPGeetje » za 8 apr 2017 10:35

RE.gif
Op zich vind ik het best begrijpelijk dat de verleiding er is.
Niet iedere caravanner zal zo gefortuneerd zijn als jij Hans.
Dat neemt niet weg dat ze wel smaak hebben en dan kan ik me de beslissing best voorstellen.
Men zal er niet meteen bij stilstaan dat het draaggewicht van zo'n velg ook een issue is. weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door PD » za 8 apr 2017 10:37

RE.gif
Beetje dom (volgens Maxima) knipoog.gif Heeft vooral met gezond verstand te maken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door JPGeetje » za 8 apr 2017 11:01

RE.gif
Ben jij je dan altijd bewust geweest van het feit dat draagvermogen van een velg een issue is bij caravans.
Ik in ieder geval niet, waarschijnlijk ook een beetje dom dus :oops:
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door deusjevo » za 8 apr 2017 11:01

JPGeetje schreef:RE.gif
Kijk maar bij de montagepunten van de online bandenboeren.
Steevast wordt er voor balanceren van lichtmetaal een hogere prijs gevraagd dan voor stalen velgen. (vaak €2,50 en €5.00)
Wellicht ook omdat loodjes voor stalen velgen makkelijk hergebruikt kunnen worden.
Heb je voorbeelden, het is mij nog nooit opgevallen.
Voor plaklood heb je trouwens weer geen hamerslijtage dus weer iest goedkoper knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door JPGeetje » za 8 apr 2017 11:11

RE.gif
Niet specifiek, maar ik heb al vele malen banden gekocht via het internet.
Dan kwam ik dat prijsverschil veelal tegen.
Niet altijd, er waren er ook die voor beide soorten hetzelfde (hoge) tarief telde whistle.gif
De garage waar ik klant ben is ook montagepunt voor vele van die bandenboeren.
Ook hij hanteert verschillende tarieven voor stalen en LM velgen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door Micky » za 8 apr 2017 11:58

JPGeetje schreef:RE.gif
Ben jij je dan altijd bewust geweest van het feit dat draagvermogen van een velg een issue is bij caravans.
Ik in ieder geval niet, waarschijnlijk ook een beetje dom dus :oops:
Het heeft helemaal niets met gezond verstand te maken, dit is een typisch voorbeeld van iets waar je logischerwijs niet bij stil staat als je niet weet dat het ook geldt bij auto's.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door PD » za 8 apr 2017 14:13

Gelukkig gaat mijn logica verder :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Aluminium of stalen velgen?

Bericht door Conradi » za 8 apr 2017 14:39

Micky,

Niet alleen consumenten hebben er geen erg in dat velgen een draaglast hebben.

In Duitsland is dat goed geregeld, je mag alleen maar velgen monteren als de leverancier een Tüv-brief beschikbaar heeft waarop stat dat jou model/type auto die velg mag hebben. Elke Duitse on-line velgenshop heeft dat dik in orde. Zoek maar 'es op mijn auto en ontdek hoe onthutsend weinig velgen beschikbaar zijn.
In NL kennen we dat niet: gevolg is dat zelfs Volvo-dealers after-market velgen aanboden die eigenlijk niet mogen.

Terug naar caravans: Thanks PD, goed om te weten dat er dus 'gewoon' 1000 kg velgen zijn :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”