winterslaap mover en accu

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
pd0bao40

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door pd0bao40 » wo 19 feb 2014 13:52

Ja dat klopt Jan (JPGeetje) Die Banner was zo,n 30 jaargeleden al 2x de beste accu bij de KCK test van semi-tractie/huishoud-accu,s. Heb er zelf ook een enkele gehad, met draaggreep en gemeenschappelijk deksel die alle 6 cellen tegelijk afsloot en al een ontluchtingsslangaansluiting had. Alles stond en viel met goede laadapparatuur. Had toen nog een ongeregelde W-lader die ik had geupdate door de spanning van de ladende accu te meten en te gebruiken om de 230V~ van de lader te onderbreken zodra = 14,4 V was bereikt. Dan zat accu 70-90% vol en wel 70% bij te grote laadstroom en 90% bij een kleine stroom. Tegenwoordig wel beter met die geregelde laders. Die Banner was een semi-tractie al dacht niemand aan caravantractie, die bestond nl nog niet. Was al voorzien van weinig maar dikke platen i.t.t.de startaccu.Leuk dat het merk nog bestaat, Jaap.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door JPGeetje » wo 19 feb 2014 15:08

RE.gif
Ik had er zo'n Ctec-ladertje aan hangen. Ik meen de 3600.
Dat matchte kennelijk goed met elkaar :wink:

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

pd0bao40

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door pd0bao40 » wo 19 feb 2014 16:46

Jan, dat is ook het beste merk dat er tegenwoordig is. Het type XS 3600voldoet ook goed voor de wijze waarop jij hem,
denk ik, toepaste : accu altijd aangesloten op mover + lader en alleen bij net uitval op verlichting + pomp. Stroom van 3,6 A en tijd genoeg om, overnacht, vol te laden.
Om gebufferd te staan, dus zowel verlichting +pompen als lader altijd op accu te laten staan schiet de stroom van dit type waarschijnlijk wel te kort en komt de 7000 (7A) eerder in aanmerking. Maar ja waarom zou je een accu laden met gelijktijdige stroomafname , terwijl de omvormers zulke grote vermogens leveren.
De ZIG laders gaan daar kennelijk wel van uit gezien hun afregelspanning op 13,5 V= waarmee ze de accu laden.Gr.Jaap

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Ab » wo 19 feb 2014 19:56

Ik herinner me ook een Banner te hebben gehad.
Ook bij Obelink vandaan. Ruim onder de 100 euro.
Die zat in mijn vorige caravan.
Ik heb 'm echter maar 3 of 4 jaar gebruikt, en heb 'm laten zitten toen ik de caravan verkocht.
Maar in die periode heeft ie me nooit in de steek gelaten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door JPGeetje » wo 19 feb 2014 20:42

@Jaap,(pd0bao40)
Ik had alleen de mover aan die accu hangen.
De accu werd dus helemaal niet gebruikt voor "het huishouden"
Wij zijn niet van het soort dat wild kampeert, staan dus altijd aan de paal. Ik kan me niet herinneren dat ik door stroomuitval ooit heb gedacht; had ik de accu nu maar anders aangesloten scratch.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
KeesHobby
Berichten: 46
Lid geworden op: za 20 jun 2009 07:58

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door KeesHobby » ma 25 mei 2015 02:08

Het verbaast me dat mijn gewone nu 6 jaar oude lood accu het nog steeds goed doet ? Op mijn Truma SER.
Ik haal hem er nooit uit ! als hij naar de winterstalling gaat alleen een klein zonnepaneelladertje van € 10.00 erop, en na 6 maanden stilstand heeft hij nog voldoende stroom om hem thuis op zijn parkeerplek te moveren.
Sprite Cruzer 480 SR / Hyundai Santa Fe V6 2.7

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Nimma » do 13 aug 2015 12:10

In mijn moderne Trigano Silver 420CP een Dynac Auto accu 12 volt 100 ah Type 60800
aangetroffen; iemand bekend met deze accu? Ik gebruik hem alleen voor de mover en ga hem vol én losgekoppeld wegzetten, in de caravan in een vorstvrije ruimte. Maintainance Free staat er op en op de websites van de acculeveranciers wordt dat keurig vertaald in onderhoudsvrij.
Ik weet dat er op dit forum [en ook degene die hem verkocht] mensen zeggen dat ie aan de lader moet thumbup.gif Ook lees ik dat hij die 6 maanden weliswaar spanning verliest maar toch voldoende overhoud om 5 min. te moveren.
Ik ga merken of ie na 6 maanden nog nog power over heeft om aan te haken/moveren.
Als ie de geest geeft komt er een AGM in thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 5 aug 2011 08:24
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Kees_S » do 13 aug 2015 12:50

RE.gif
Ik laat die van mij er tegenwoordig gewoon in zitten en hang de hut ergens midden in de stilstandperiode 24 uur aan de stroom.
Nooit een centje probleem mee gehad haphop.gif
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Micky » do 13 aug 2015 14:20

mijne zit er ook gewoon in, tegenwoordig.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Fanik
Berichten: 43
Lid geworden op: do 27 okt 2011 11:12

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Fanik » do 13 aug 2015 15:39

Dit was ook steeds mijn stelling vanaf het begin.
Maar door allerlei tegen geluiden, begon ik te twijfelen en dacht dat ik misschien veel geluk had gehad.
De opmerking om de accu polen ar af te halen en goed geladen weg te zetten blijft wel staan.
Allerlei sluip verbruikers of een lampje vergeten uit te doen in de badkamer wordt hier mede uitgesloten van storing veroorzakers.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Micky » do 13 aug 2015 16:15

RE.gif

Ik heb wel zonnepanelen op het dak maar of er in de stalling voldoende licht komt om ook bij te laden kan ik niet zien, want ik zet hem zelf niet binnen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Sluys777
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2015 18:40

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Sluys777 » wo 11 mei 2016 20:57

Bedankt voor je tips Ralf,

Maar ik heb toch nog een paar vragen.

Mijn accu, een Beaut 24-12AMG (12V24AH/20HR) laad ik op na gebruik en staat binnen, aan de accu zitten dan nog wel de connector van de CTEK lader en de connector van de moverkabel.

Moet ik deze ook los halen van de polen of is het spanningsverlies te verwaarlozen?

Betreft het een gewone of een spiraal AGM accu?

Er staat wel op vermeld dat ik deze mag laden tussen de 14.6 en 14.8 volt en geschikt is voor solar (deep cycle) use, dus ik ga uit van een spiraal maar wat is nu eigenlijk het verschil, wat is de functie van de spiraal?

Alvast bedankt thumbup.gif
Afbeelding Wilk S3 650DK - Grand Espace 2.0dci 173pk

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Nimma » wo 11 mei 2016 21:36

Jakkemeiner schreef:In mijn moderne Trigano Silver 420CP een Dynac Auto accu 12 volt 100 ah Type 60800
aangetroffen; iemand bekend met deze accu? Ik gebruik hem alleen voor de mover en ga hem vol én losgekoppeld wegzetten, in de caravan in een vorstvrije ruimte. Maintainance Free staat er op en op de websites van de acculeveranciers wordt dat keurig vertaald in onderhoudsvrij.
Ik weet dat er op dit forum [en ook degene die hem verkocht] mensen zeggen dat ie aan de lader moet thumbup.gif Ook lees ik dat hij die 6 maanden weliswaar spanning verliest maar toch voldoende overhoud om 5 min. te moveren.
Ik ga merken of ie na 6 maanden nog nog power over heeft om aan te haken/moveren.
Als ie de geest geeft komt er een AGM in thumbup.gif
>er onlangs na 9 maanden uit gemoverd zonder opladen blij.gif <
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Jos134
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 12:02

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Jos134 » ma 15 aug 2016 16:18

Toen wij onze caravan met Mover ophaalden bij de dealer gaf ie het advies om in de winter de accu eruit te halen en thuis aan een 'conditioner' te hangen. Iemand enig idee wat dat is???
Saab 9-3 cabrio en Kip+Mover

Gerhard N

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Gerhard N » ma 15 aug 2016 16:22

Bedoelt hij een druppellader mee, een goede hiervoor is een ctek accu druppellader.

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 5 aug 2011 08:24
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Kees_S » ma 15 aug 2016 17:35

Jos134 schreef:Toen wij onze caravan met Mover ophaalden bij de dealer gaf ie het advies om in de winter de accu eruit te halen en thuis aan een 'conditioner' te hangen. Iemand enig idee wat dat is???
Gewoon in de stalling aan de stroom hangen is ook goed.
Of één keer per maand 24 uur de stekker aansluiten.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Tjub » ma 15 aug 2016 23:36

Moet een AGM accu ook in een goed geventileerde ruimte worden opgeladen (Ctek MXS 5.0 lader)? Of komt bij deze accu's geen knalgas vrij?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Jan van Vijven » di 16 aug 2016 06:21

Volgen mij niet, als je caravan accu's rustig oplaad komt er sowieso weinig tot geen knalgas vrij. Dit zou je direct ruiken en is niet echt fijn in zo'n kleine leefruimte met open vuur van de kachel of kookstel.
Het zijn meestal wat versleten accu's die geregeld bijgevuld moeten worden en "grof" opgeladen worden die veel gas produceren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Tjub » di 16 aug 2016 08:55

Jan van Vijven schreef:Volgen mij niet, als je caravan accu's rustig oplaad komt er sowieso weinig tot geen knalgas vrij. Dit zou je direct ruiken en is niet echt fijn in zo'n kleine leefruimte met open vuur van de kachel of kookstel.
Het zijn meestal wat versleten accu's die geregeld bijgevuld moeten worden en "grof" opgeladen worden die veel gas produceren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Thx. Dan gaat ie lekker naar zolder tot het Mei.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 5 aug 2011 08:24
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Kees_S » wo 17 aug 2016 09:15

RE.gif haphop.gif blij.gif
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding

marcelrood
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 6 mar 2016 17:32

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door marcelrood » zo 23 okt 2016 20:07

Misschien een vreemde reactie, maar het loskoppelen van de accu voor komt dat hij leeg loopt.
Maar is het uitschakelen van de accu hoofd schakelaar niet voldoende? scratch.gif

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door JAJB » zo 23 okt 2016 20:58

Re.gif

Ligt eraan wat je allemaal hebt aangesloten op je accu, als er nog meer na je accu loopt buiten om de hoofdschakelaar heeft dat geen nut.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Citrorob

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Citrorob » ma 24 okt 2016 12:58

Een hoofdschakel hoort zo te zijn aangesloten dat hij ook feiten als hoofdschakel functioneert.
Doet hij dat niet dan mag hij eigenlijk de naam hoofdschakelaar niet hebben.

Het is dan een schakelaar voor een deelsysteem.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door Nimma » ma 24 okt 2016 14:38

Ik heb dit draadje nog eens doorgelezen; het loopt al 5 jaar en menigeen heeft kennelijk het allereerste [TS] bericht niet gelezen; moet je toch eens doen, scheelt voor weer menigeen een hoop gesjouw mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

kip-citroen

Re: winterslaap mover en accu

Bericht door kip-citroen » wo 26 okt 2016 14:02

Citrorob schreef:Een hoofdschakel hoort zo te zijn aangesloten dat hij ook feiten als hoofdschakel functioneert.
Ok, maar dan in antwoord op de vraag van marcelrood, is het niet voldoende om de schakelaar te gebruiken tegen ontlading er vanuit gaande dat er buiten de schakelaar om geen verbruikers zijn aangesloten?
Ik had een vraag met dezelfde strekking ook in een ander topic gesteld.
Heb de accu namelijk in de caravan laten staan voor overwintering (LiFePo4 met interne lader).

Plaats reactie

Terug naar “Movers”