Voor het eerst naar Zweden; fietsen mee?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Voor het eerst naar Zweden; fietsen mee?

Bericht door Gemineye » vr 29 jul 2016 16:53

Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Zweden. We gaan eerst naar camping tiveden, daarna naar camping alevi. Nou vroegen wij ons af; wij hebben twee goede fietsen met 24 versnellingen, maar is het daar meerwaarde om die mee te nemen? En hoe zit het met fietsen met kleine kinderen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Voor het eerst naar Zweden; fietsen mee?

Bericht door meeder » vr 29 jul 2016 18:34

In Zweden en Finland kan je prima fietsen. Als je wat dichter bij een dorp/stad staat kan je op de fiets er naar toe.
Het is in Zweden wel gebruikelijk dat zowel kinderen als volwassenen een fietshelm dragen evenals een reflectievestje als je buitenaf fietst.

Mees

Re: Voor het eerst naar Zweden; fietsen mee?

Bericht door Mees » zo 31 jul 2016 06:45

Laat die versnellingen maar thuis
maar neem wel je zadel en handvaten, desnoods trappers mee
want de fietsen daar, fietsen niet als hier....
Voetgangers en fietsers vaak op hetzelfde 'pad', met de hele familie netjes in een rijtje (achter elkaar).
Inderdaad, helmen.... (plak er een Zweedse-vlag sticker op, ivm voorrang)
De race-kolonnes heb je daar niet; dus veel ontspan-plezier thumbup.gif

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Voor het eerst naar Zweden; fietsen mee?

Bericht door Thei Luijten » do 4 aug 2016 23:29

Wij zijn de hele maand juni naar Zweden geweest. Vanaf Malmö langs de zuid- en oostkust tot Stockolm getrokken en via Örebro door het centrum tussen het Vänermeer en Vättermeer weer teruggereden. In de dorpen en steden is redelijk goed te fietsen, de Zweedse automobilisten houden zich doorgaans keurig aan de regels, maar op de buitenwegen is het vaak levensgevaarlijk en raast het verkeer vlak langs je door. Ik zou nooit met kinderen fietsen langs dergelijke wegen. De Zweden zijn veel fietsvriendelijke wegen aan het bouwen, maar tussen de dorpen en steden houdt het ineens op en moet je langs zo'n razende snelle route met veel vrachtverkeer over een markeerstrookje van 30 cm. Een valhelm heeft er dezelfde functie als een extra T-shirt... Op de stukken waar het wel kan is het zeer aanbevelenswaardig, want Zweden is adembenemend mooi, uitzonderlijk schoon, je vindt er geen enkel blikje of stukje plastic, en als je door hun ijslaagje heen prikt zijn de Zweden uiterst vriendelijk en spreken bijna allen Engels. Alle dorpen en steden zijn authentiek, er is meer dan 200 jaar geen oorlog geweest. Bovendien hadden we het geluk -op enkele motregenbuitjes na- stralend weer te hebben genoten.
Groet,
Thei

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Voor het eerst naar Zweden; fietsen mee?

Bericht door Gemineye » vr 5 aug 2016 00:18

We hebben ook van andere kanten te horen gekregen dat fietsen daar zeker met kinderen niet aan te bevelen is. We nemen fietsjes mee voor de kids op de camping, maar onze fietsen laten we mooi thuis. Scheelt weer.

Nou houden wij al een week de weer voorspelling in de gaten en het lijkt wel alsof het al herfst wordt in Zweden... een buitje af en toe vind ik niet erg maar ik twijfel nu toch wel heel erg. Misschien toch maar een wat warmer stukje Europa opzoeken en dan volgend jaar Scandinavie, maar dan iets eerder in het seizoen.

Lastig lastig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
margrietvo
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 2 mei 2016 09:45
Locatie: Wildervank
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Zweden; fietsen mee?

Bericht door margrietvo » vr 5 aug 2016 00:37

Al heel wat jaren in Scandinavië geweest maar nooit de fietsen mee.

En nee, het weer is voor de komende periode daar niet echt aantrekkelijk. Helaas.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Fendt 490 TKM Saphir (2005)

Plaats reactie

Terug naar “Zweden”