Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
GerardMcEk

Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door GerardMcEk » vr 10 jun 2016 22:21

Dag allemaal,
Wij hebben een Eriba caravan en daarin zitten de standaard klik-raamuitzetters.
Het is me opgevallen dat die in de loop van de tijd steeds moeilijker functioneren en vandaag (10-6-16) heb ik er een paar vervangen. Een was echt kapot en de ander liep moeilijk.
In dit bericht ga ik in op mijn ervaringen met de raamuitzetters, zodat jullie niet opnieuw het wiel moeten uitvinden. (Ik was van plan om e.e.a. te verduidelijken met foto's, maar dat gaat in dit forum bijna niet)
Dit zijn mijn ervaringen:

Demonteren
Het demonteren van de raamuitzetter gaat als volgt: Je schroeft eerst de twee schroeven los aan de caravan kant. Daarna druk je met een pennetje dat past in het gaatje naast het openzet handeltje aan de raamzijde en schuif je de het handeltje naar boven en daarmee heb je de raamuitzetter gedemonteerd.

Problemen met raamuitzetters
1. Loopt 'rauw'
Na verloop van tijd gebeurt het (als je het niet goed onderhoudt) dat met name als je het raam dicht doet, de raamuitzetters heel erg stroef/schurend lopen en maakt het raam een 'rauw' geluid. Het voelt alsof er ergens in gekrast wordt. Nou, dat is ook zo. Het stalen palletje in het klikmechanisme 'vreet' in het aluminium van de raamuitzetter. Siliconenspray helpt niet om dat te voorkomen, maar vet (b.v vaseline) wel. Ik raad aan om jaarlijks met een doekje een klein beetje vaseline over de binnenkant van de uitgeschoven holle profiel van de raamuitzetter te verspreiden. Nu weet ik dat vet wat plakkerig is en dat als u te kwistig met het vet bent geweest ,het raam niet soms meer gesloten kan worden. Een klein beetje siliconenspray in het klikmechanisme zal dat weer verhelpen.
Het blijft een beetje aanmodderen met deze toch idioot dure raamuitzetters (ik betaalde € 22.35 voor een stuks!). Ondanks hun prijs zijn ze slecht ontworpen het holle profiel met de klikgaatjes had eigenlijk van roestvrij staal gemaakt moeten zijn, dan hadden we dat vreetprobleem niet gehad en was ook onderhoud (smeren) niet nodig geweest.

2. Raam wil niet meer dicht
Door dat vreten en komen deeltjes aluminium in het klikmechanisme. Dat gaat steeds minder soepel lopen. Het palletje, dat je net kunt zien als je het raam helemaal geopend hebt, moet naar achteren schuiven (ca. 5 mm) als je het raam gaat sluiten. Door vervuiling (of vettigheid) gebeurt dat niet altijd en kun je het raam niet meer sluiten. De meesten onder jullie zullen niet graag met wijd open staande ramen gaan rijden en sommigen zullen denken dat de caravan wellicht gaat zweven op de autobaan (ik kan u geruststellen, hooguit de ramen). Hoe dan ook, de ramen moeten dicht kunnen en dat kan door dat palletje naar achteren te drukken met een pinnetje of een kleine schroevendraaier. Voor alle duidelijkheid, dat palletje zie je dus als het raam open staat. Het zit in het T-vormige profiel dat binnenin het holle profiel loopt.

Wel, ik hoop dat ik hiermee sommigen heb kunnen helpen.
Groet, Gerard McEk

Vliedje

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door Vliedje » vr 10 jun 2016 22:29

Dag Gerard, welkom op het forum. aflower.gif Foto's plaatsen gaat vrij gemakkelijk hoor. Enige voorwaarde is dat ze niet te groot mogen zijn.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door MarcoC » za 11 jun 2016 10:18

Welkom op het forum aflower.gif

Verstuurd vanaf mijn GT-S6810P met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18819
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door Hobby Linka » za 11 jun 2016 11:45

GerardMcEk schreef: Ik was van plan om e.e.a. te verduidelijken met foto's, maar dat gaat in dit forum bijna niet

Groet, Gerard McEk
Gewoon even naar de helpfunctie van het forum gaan. Het is zo simpel.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door nicolaas » za 11 jun 2016 17:23

heb ook van die prutdingen, hele kwetsbare en slechte constructie, ga ze dan ook thuis vervangen voor een eigen maaksel
dat het wel blijft doen. moet nu met sateh pennen de ramen sluiten.
microhome 370 luxe

+frits+
Berichten: 167
Lid geworden op: di 17 apr 2012 16:16

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door +frits+ » za 11 jun 2016 21:39

Bij stroef bewegen van de klikuitzetters doet een heel klein beetje WD40 wonderen.
Bij mij schuiven ze weer als een zonnetje.

Groet Frits
VW Golf Sportsvan, Rapido 31TDL

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door apejoekie » za 11 jun 2016 22:44

Eerst WD40 en dan iets wat beter en langdurig smeert. WD40 is voornamelijk om vuil te verwijderen.

Als het regent is WD40 goed om op de ketting van je motorfiets te spuiten. Dan in de regen een ritje maken van een kilometer of 25. Je hebt dan een blinkend schone ketting. Vervolgens speciale ketting vet gebruiken om het geheel te smeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door nicolaas » di 14 jun 2016 19:26

heb van een raam de uithouders losgemaakt en de klinknagels doorgezaagd om hem te slopen en te kijken waardoor het
probleem ontstaat.
bij mijn uitzetters bleek het tuimelblokje aan de glijkant (RODE PIJL) zo grof uitgestanst, dat het wel een vijl leek.
het blokje wordt dan steeds weer, door de wrijving, uit zijn vrij-positie gedrukt)
heb er een nagelvijl op losgelaten en een beetje olie in de houder waarna hij weer werkt.
maar het blijft een prut constructie waar vast een betere oplossing voor is te maken.
microhome 370 luxe

Fred_1001
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 00:20
Locatie: Almere

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door Fred_1001 » di 14 jun 2016 20:31

apejoekie schreef:Eerst WD40 en dan iets wat beter en langdurig smeert. WD40 is voornamelijk om vuil te verwijderen.

Als het regent is WD40 goed om op de ketting van je motorfiets te spuiten. Dan in de regen een ritje maken van een kilometer of 25. Je hebt dan een blinkend schone ketting. Vervolgens speciale ketting vet gebruiken om het geheel te smeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Voor het smeren van raam uitzetters, cilinders van sloten, scharnieren etc gebruik ik: Derailleur Tef-Oil PTFE. Daarmee heb ik erg goede resultaten. Komt makkelijk op moeilijk bereikbare plaatsen, trekt geen vuil aan en last but not least, smeert goed. thumbup.gif
Eriba Exciting 465, Fiamma 410 zakluifel en Alko mover, getrokken door een Mercedes C-klasse C 200.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door willem » wo 15 jun 2016 09:44

Na de winterstalling gebruik ik bij alle ramen een beetje WD40 en al 20 jaar doen bij mij de klikuitzetters het uitstekend whistle.gif blij.gif
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door RichTrip » ma 5 jun 2017 20:30

Bij mij vielen van het achterraam ineens beide palletjes er uit, dus van beide zijden. Ik ben best technisch en handig (al zeg ik het zelf whistle.gif ), maar het is voor mij een raadsel hoe je die palletjes er weer in krijgt.
Wie heeft de oplossing?
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door RichTrip » di 6 jun 2017 22:11

Heb vandaag maar twee nieuwe gehaald. Kost alleen wel best wat centen.... :(
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

wilri
Berichten: 6
Lid geworden op: do 1 aug 2019 14:30

Re: Problemen en oplossingen met klikuitzetters

Bericht door wilri » do 1 aug 2019 17:41

Hoi, heb dit probleem nu en wil 1 uitzetter in elkaar zetten. Heb je misschien nog een duidelijker tekening hoe eea in elkaar zit? Ik heb 4 losse onderdelen die in he alu profiel moeten

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”