Boord accu is moveraccu?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door BdeB » di 24 mei 2016 20:28

Pino schreef: En in combinatie met de koelkast op gas onderweg
Mag ik hier uit maken dat je de koelkast onderweg (tijdens het rijden) laat koelen op je gasfles? scratch.gif
Of is dit een hele domme vraag? :shock:
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Micky » di 24 mei 2016 20:29

RE.gif

dat kan gewoon hoor thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door BdeB » di 24 mei 2016 20:31

Schommelingen van de hut en de tankstations? Is dat geen probleem?
Als dit allemaal geen probleem is ga ik niet moeilijk doen om een 4mm kabel te trekken voor constante spanning.... blij.gif
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » di 24 mei 2016 20:33

Is inderdaad toegestaan met de juiste maatregelen.
Een drukregelaar (duocontrol in mijn geval) met crash sensor
En slangen met slangbreukventielen
Bijlagen
2016-05-24 10.10.31.jpg
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Ab » di 24 mei 2016 20:34

Doe ik ook altijd.
Op gas koelt ie stukken beter dan op 12 volt.
Ondanks mijn dubbele aansluiting van 4 x 2.5 mm2.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Micky » di 24 mei 2016 20:35

RE.gif RE.gif

Dat is geen probleem, maar je moet volgens de wet in sommige landen wel een crashsensor installeren, oa deze met duo control voor 2 flessen, volgens mij kun je ook alleen een crashsensor kopen, dus voor 1 fles, ik heb er niets aan vanwege mijn hogere druk op het gassysteem:



https://www.truma.com/nl/nl/gas-supply/ ... rol-cs.php
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » di 24 mei 2016 20:36

BdeB schreef:Schommelingen van de hut en de tankstations? Is dat geen probleem?
Als dit allemaal geen probleem is ga ik niet moeilijk doen om een 4mm kabel te trekken voor constante spanning.... blij.gif
Officieel moet het gas uit bij een tankstation... echter is een uitlaat of ander motor onderdeel van je auto ook warm genoeg om benzine dampen te doen ontbranden. Dan is de koelkasthut die 6 meter verder dan de pomp staat geen direct gevaar.
Zowiezo koelt gas zeker zo goed als 230V en stukken beter dan 12V, ookal heb je dikke bekabeling liggen in auto en caravan op pin 10-11
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door BdeB » di 24 mei 2016 20:45

Thanks mannen!

@Ab; jij hebt het ook zoals Arno beschrijft?

Nu ik zo even een snelle berekening maak met de benodigdheden zoals Arno omschrijft lijkt het me dat ik voor zo' 400,- een heul dik draadje koper kan leggen...
Hutje is niet de jongste meer, moet natuurlijk wel realistisch blijven. Overigens, wel mooi dat het op zo'n manier mogelijk is!
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » di 24 mei 2016 20:49

RE.gif Nee hoor, je hebt ook een monocontrol met crashsensor en dan 1 slang met slangbreukventiel. Dan moet je voor 150 klaar kunnen zijn.
Die Duocontrol heb ik vooral voor het automatisch overschakelen als een fles leeg is
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door meeder » di 24 mei 2016 21:26

In Amerikaanse campers is het de normaalste zaak van de wereld dat tijdens het rijden de koelkast op gas gaat. Het schakelt zelfs automatisch om als je de stekker uit de paal trekt.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Ab » di 24 mei 2016 21:32

Ik heb inderdaad ook de duocontrol.
De reden daarvoor is omdat ik ook in de winter met de caravan op pad ga.
De koelkast op gas doe ik in de winter niet onderweg.
De reden hiervoor mag duidelijk zijn.
De koelkast op gas onderweg doe ik bij hogere temperaturen, en als ik langer dan 5 uur moet gaan rijden.
Als het niet warmer is dan 20 graden kan het ook maar zo zijn dat ik ' m op 12 volt zet. :oops:
Maar dit heeft allemaal weinig te maken met de moveraccu.
Om die ook als boordaccu te kunnen gebruiken, zijn een. aantal verschillende oplossingen aangedragen.
De meest simpele en betrouwbare is zoals Daphne omschreef. Gewoon bij afkoppelen van de auto, de stekker in de andere doos stoppen.
De omvormer schakelt bij inpluggen op 230 volt automatisch over op 12 volt via de omvormer.
Valt de 230 volt uit, dan schakelt ie ook weer automatisch terug naar de boordaccu, of als de stekker in de auto zit naar de autoaccu.
Het enige wat je dus hoeft te doen is een 2 aderig snoer naar de dissel voeren en daar aansluiten op een zelfde stopkontakt als achter aan de auto zit.
De rest gaat vanzelf. De schakeling om het goed te laten werken is immers al aanwezig in de caravan.

Of je moet het leuk vinden om een meer ingewikkelde schakeling te gaan bouwen met schakelaars en/of relais..
Je zou denken, waarom niet gewoon 2 draadjes van de moveraccu naar de omvormer, en dan aansluiten op de plaats waar de 12 volt vanaf de auto ook aangesloten zit.
Dat is nog makkelijker.
Doe dit echter niet. Je verbindt dan beide accu's aan elkaar als je de caravanstekker in de auto steekt.
Dat is niet aan te raden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

karel4leeflang
Berichten: 48
Lid geworden op: za 7 apr 2012 16:16

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door karel4leeflang » do 23 jun 2016 19:01

Wees voorzichtig als men zonder voldoende kennis met 12V accu's aan de gang gaat.

Ook in deze beschouwing worden talloze manieren aangedragen om gebruik te maken v/d moveraccu als backup.
Men beseft waarschijnlijk niet welke stromen er kunnen gaan lopen bij gekoppelde accu’s.
Gevolgen die zich dan voor kunnen doen zijn uitfikken van contactdoos v/d auto en stekker en bedrading. ( uit de praktijk)
Bij het starten van de auto trekt een startmotor al snel 100-250 amper uit de autoaccu, zal dit bij een autoaccu met verminderd vermogen ook uit de moveraccu willen putten.
Ook de dikke draden 4 en 6mm2 komen weer van stal, via de verbinding auto/caravan is het max. 2,5mm2 af te monteren. De weerstandsknelpunten zijn en blijven de diverse externe en interne verbindingen.
Als enige oplossing kan de draad op 12 als extra paraleldraad worden gebruikt, tussen auto en caravan, deze is n.l. ongebruikt in de standaard aansluiting ANWB.
De koelkast blijft uiteraard op 10 geschakelde plus en massa 11.
Om narigheid te voorkomen is het een must in de komende voeding 9 in de caravan en de plus v/d moveraccu een sperdiode te plaatsen, welke minimaal 10-20 amper kunnen hebben.
De afkomen de plus v/d moveraccu te voorzien van een zekering, sperdiode, tussen de accu en enkel polige schakelaar met signaal functie. De signaal funntie om duidelijke te laten zien dan deze in werkig is gezet.
De schakelaar moet geschikt zijn voor minimaal 10A/12V en de zekering maximaal 10A.
Laden v/d moveraccu via de dynamo v/d auto is een hardnekkig onrealisties verhaal, de laadspanning voor een accu moet minimaal 14,2V zijn en door alle verbindingen auto/caravan wordt deze spanning nimmer belast gehaald.
Een oplossing om een boordaccu v/d caravan te laden, via de auto, bestaat dat is een module een z.g booster.
Welke de spanning verhoogd en de stroom verlaagd, zodat benodigde laadspanning kan worden geleverd, het totaal aangeleverde vermogen blijft constant. Booster Schaudt WA1214-8.

Longleef

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door meeder » ma 11 jul 2016 18:12

@Longleef
Als dat zo'n hardnekkig en onrealistisch verhaal is waarom werkt het dan prima bij ons?
Volgens mij heeft de Reich Impuls 20A geen booster (correct me if I'm wrong) en wordt de 12V van de auto direct naar de accu doorgesluisd.
De caravan accu is steeds na een rit van een aantal uren tegen de 13V (12.8 à 12.9) als ik hem na het moveren meet. Als we vervolgens na een paar nachten stroomloos kamperen weer verder gaan is het na een paar uur rijden weer 12.8V tot 12.9V.
Of de Reich Impulse heeft een ongedocumenteerde booster aan boord, voor zover ik weet alleen een beveiliging tegen diep ontladen van de auto accu, of het kan wel degelijk gewoon werken.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Ab » ma 11 jul 2016 18:52

aflower.gif Dat is geen gewone accu Meeder.
En er zit een kleine booster in.
Bij elke andere accu werkt het niet, of zeer matig.
Jouw accu is een Lithium accu.
Die hebben bijna 15 volt nodig om goed te kunnen laden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » ma 11 jul 2016 19:03

Klopt, spanning zit krap boven de 13V bij het rijden en dan is er amper sprake van bijladen.
Overigens vind ik de stromen van 100-250A van longleef wel knap om deze door een 10A zekering te trekken.
Volgens mij spreekt hier elke oplossing over goed zekeren omdat je anders inderdaad je bedrading er uit zal branden. Zowiezo zal er aan de auto zijde ook een zekering zijn. Dus die veiligheid zit er in. Los van het feit dat een diodebrug wel aan te raden is.
Echter doe ik het al jaren zonder en is er nog geen zekering stuk gegaan. Toegegeven dat ik ook nog nooit auto accu problemen heb gehad. Dat zou het kunnen veranderen, maar dan vertrouw ik op mijn 10A zekering (en die in de auto (20 dacht ik))
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Ab » ma 11 jul 2016 19:21

Een diode geeft ook spanningsverlies.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » ma 11 jul 2016 19:23

0,7V?
Diodebrug alleen voor het scheiden van de accu's. Voor goed opladen moet je zowiezo wat extra's doen, maar zie ik het nut niet van in. Als het echt nodig is hang ik er wel een 30W zonnepaneeltje aan. Maar sta zelf toch nooit langer dan een dag zonder stroom op de camping
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Ab » ma 11 jul 2016 19:35

Ja zoiets.
Ik vind opladen onder het rijden ook onnodig.
Voor mij heeft het geen enkele zin. De accu is immers altijd al vol.
Bij het wegrijden kan het zijn dat ik 5 minuten de mover gebruik.
Dan is er nog stroom zat over om nog minstens een half uur te rijden met de mover. Wat nog nooit is voorgekomen.
En de daarop volgende morgen is ie weer volgeladen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door meeder » ma 11 jul 2016 20:35

@ab de Reich Impulse is de omvormer/lader. Er zit een gewone Hankook semi-tractie batterij met een capaciteit van 90Ah in de caravan.
Deze omvormer heeft een extra ingang voor de constante 12V van de auto waarmee de accu tijdens het rijden wordt opgeladen maar buiten een beveiliging tegen diep ontladen van de auto accu zit daar volgens mij niets tussen.
Op 230V werkt hij als acculader en omvormer om het 12V net van de caravan te voorzien van spanning.
Laatst gewijzigd door meeder op ma 11 jul 2016 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door meeder » ma 11 jul 2016 20:38

Laden tijdens rijden is voor ons wel van belang omdat wij voornamelijk niet op stroomplaatsen kamperen. In Zweden kost stroom tussen de 5 en 8 Euro per nacht dus dan heb je de gasvulling voor de koelkast zo terug verdient.
Verder kan ik alles wat wij gebruiken dat stroom nodig heeft (telefoons, tablet, e-reader, camera's) met 12V opladen. Wij "leven" dus van de boordaccu.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door graaf » ma 11 jul 2016 21:03

karel4leeflang schreef:We.
Een oplossing om een boordaccu v/d caravan te laden, via de auto, bestaat dat is een module een z.g booster.
Welke de spanning verhoogd en de stroom verlaagd, zodat benodigde laadspanning kan worden geleverd, het totaal aangeleverde vermogen blijft constant. Booster Schaudt WA1214-8.
Longleef
Ja, een booster van Schaudt kan je uitbreiden met een 12v en een 230v relais (schema) zodat er aan de paal geen ongewenste stromen kunnen plaatsvinden, maar de zowel de 12-voltsvoorziening via de omvormer en de accu bijlaadt via de acculader op de 230 volt van de paal. Schema heb ik van een mede-forummer gehad.
Bijlagen
IMG_8267.JPG
Pdf Schaudt als foto
Schema Schaudt (Eriba-Troll).pdf
Aansluitschema Schaudt WA1214-8
(42.45 KiB) 42 keer gedownload
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Ab » ma 11 jul 2016 22:14

Ahh niet goed gelezen. Sorry Meeder. :oops:
Je hebt ook een Reich Impulse Power Pack.
Ik dacht dat je dat bedoelde. Daar zit wel een lader bij ingebouwd.

Jouw lader doet niks met de constante stroom die vanaf de auto komt.
Zover ik in de omschrijving en technische gegevens van de Impulse 20 lader op kan maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door meeder » di 12 jul 2016 17:18

Nog even gemeten, 13.8V bij draaiende motor (stationair) gemeten bij het enige 12V stopcontact dat de kip heeft.
De auto geeft bij de sigarettenaansteker 14V bij draaiende motor (Toyota lijkt een 13.8V spanningsregelaar te gebruiken?)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Ab » di 12 jul 2016 17:22

Ja, dat is bij de meeste auto' s zo.
Een loodzuur accu heeft die laadspanning nodig.
Meet de spanning in de Kip nog eens met ingeschakelde koelkast op 12 volt?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door meeder » di 12 jul 2016 18:00

Die stond op 12V te draaien, dat doet hij altijd onderweg. De koelkast gebruikt natuurlijk een andere draadje vanaf de stekker. De koelkast staat helemaal los van het 12V circuit van de verlichting en mover.

Blijkbaar hebben ze bij Toyota en/of Kip goed hun werk gedaan met de bedrading. Ik hoor genoeg verhalen waarbij mensen aangeven dat er met pijn en moeite 12V bij de caravan accu aan komt en dan gaat het laden tijdens het rijden niet werken.

Bij onze vouwwagen kwam er uiteindelijk ook krap 12V bij de koelbox aan maar die had dan ook wel 's-werelds slechts ontworpen elektrische installatie. De constructeur kwam bij opmerkingen over de installatie met de gevleugelde opmerking "ach, het is maar 12V dat werkt altijd"... Juist een 12V circuit is veel kritischer dan een 230V circuit door de veel hogere stromen bij een gelijk vermogen.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”