(Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

(Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door RichTrip » ma 14 dec 2015 16:59

Ik zat gisteravond eens rond te neuzen op het internet over de ervaringen met Kip caravans. Wij overwegen wellicht de aanschaf van een Kip.
Kip kent een grote schare liefhebbers, maar er lijkt niet echt veel verloop te zijn naar andere merken.

Er viel mij ook op dat de (theoretische) waarde van Kip caravans nogal tegenviel. Ik heb een vergelijking gedaan via de Koopwijzer van de ANWB tussen een Kip Greyline uit 2002 en een Dethleffs Camper uit 2002 en hier kwamen best schokkende bedragen uit:

Dethleffs Camper 430DB uit 2002

Aanschafwaarde: 11.601 euro
Verkoopwaarde Bovag: 4150 euro
Inruilwaarde: 3050 euro
Verkoop particulier onderling: 3600 euro

Kip Greyline Special 44TTR uit 2002

Aanschafwaarde: 16.876 euro
Verkoopwaarde Bovag: 3150 euro
Inruilwaarde: 2100 euro
Verkoop particulier onderling: 2650 euro

Ik schrok daar eerlijk gezegd best wel van. Een Kip is nieuw bijna anderhalf keer zo duur, maar levert tweedehands op alle fronten ongeveer 1000 euro in scratch.gif

Op MP heb ik nu niet echt het idee dat er veel verschil zit tussen een Kip of een Dethleffs caravan, dus ik vraag mij af waar dit nu door wordt veroorzaakt. Ook zijn de prijzen aanzienlijk hoger dan de prijzen welke worden genoemd hierboven, ook als er geen voortent bij zit (dus kale caravan).
Is het wellicht toch zo dat de doelgroep voor een tweedehands Kip caravan kleiner is, wat dus de lagere prijzen (in theorie) verklaard. Of is er een andere reden te bedenken of aan te geven? Ik ben benieuwd naar de meningen.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16338
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

(Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Jan van Vijven » ma 14 dec 2015 17:59

Geschrokken, schokkend....tja, de hele 2e hands handel draait om vraag en aanbod.
De Dethleffs zijn blijkbaar toch populairder dan wat jij dacht.

Ik zou me geen zorgen maken, koop lekker een goedkoop Kippie.


Ohja nog even dit,
De Bovag, ANWB, MP, enz....maken de prijzen niet hoor, dat doen wij!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door RichTrip » ma 14 dec 2015 18:37

Jan van Vijven schreef: De Dethleffs zijn blijkbaar toch populairder dan wat jij dacht.
Ik was al wel overtuigd van de Dethleffs kwaliteit (behalve de 1999-2004 voorfronten....), dus dat verbaasd mij eigenlijk niets mrgreen.gif

Wellicht dat ik gewoon het "verkeerde" merk als referentie heb genomen awhoea.gif

Dat de prijzen niet door ANWB worden bepaald en dat ze in de praktijk ook wel duurder zijn, dat snap ik uiteraard, maar het theoretische verschil was gewoon opmerkelijk.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16338
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Jan van Vijven » ma 14 dec 2015 18:42

Prijs zegt niets over kwaliteit, zoek niet te veel redenen waarom een prijs zo is....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Michel1975 » ma 14 dec 2015 19:11

RE.gif
Wij hebben een Kip Hyline uit 1998 en ik kan je vertellen dat die voor een veelvoud weggaat als wat in die prijslijsten staat (factor 3 destijds)
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door mennovdh » ma 14 dec 2015 19:26

RE.gif niets van gemerkt [kersthuilen.gif]

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Michel1975 » ma 14 dec 2015 20:12

RE.gif
Jij had hem destijds nieuw gekocht?
Dat wij de onze kochten waren de advieskosten 1/3 van waar ze voor te koop stonden waarvan 1 uitschieter met ruim factor 4.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Micky » ma 14 dec 2015 20:23

RichTrip schreef:Ik zat gisteravond eens rond te neuzen op het internet over de ervaringen met Kip caravans. Wij overwegen wellicht de aanschaf van een Kip.
Kip kent een grote schare liefhebbers, maar er lijkt niet echt veel verloop te zijn naar andere merken.

Er viel mij ook op dat de (theoretische) waarde van Kip caravans nogal tegenviel. Ik heb een vergelijking gedaan via de Koopwijzer van de ANWB tussen een Kip Greyline uit 2002 en een Dethleffs Camper uit 2002 en hier kwamen best schokkende bedragen uit:

Dethleffs Camper 430DB uit 2002

Aanschafwaarde: 11.601 euro
Verkoopwaarde Bovag: 4150 euro
Inruilwaarde: 3050 euro
Verkoop particulier onderling: 3600 euro

Kip Greyline Special 44TTR uit 2002

Aanschafwaarde: 16.876 euro
Verkoopwaarde Bovag: 3150 euro
Inruilwaarde: 2100 euro
Verkoop particulier onderling: 2650 euro

Ik schrok daar eerlijk gezegd best wel van. Een Kip is nieuw bijna anderhalf keer zo duur, maar levert tweedehands op alle fronten ongeveer 1000 euro in scratch.gif

Op MP heb ik nu niet echt het idee dat er veel verschil zit tussen een Kip of een Dethleffs caravan, dus ik vraag mij af waar dit nu door wordt veroorzaakt. Ook zijn de prijzen aanzienlijk hoger dan de prijzen welke worden genoemd hierboven, ook als er geen voortent bij zit (dus kale caravan).
Is het wellicht toch zo dat de doelgroep voor een tweedehands Kip caravan kleiner is, wat dus de lagere prijzen (in theorie) verklaard. Of is er een andere reden te bedenken of aan te geven? Ik ben benieuwd naar de meningen.....
Kijk eens bij de Kip caravans uit begin jaren 90, die zijn een stuk duurder... voor dat geld waar jij het over hebt gaat de mijne uit 89 niet eens weg..

kijk hier eens, 4000 euro voor 1 uit 1994 http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Michel1975 » ma 14 dec 2015 20:29

Kip 2001 voor €7.450

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr


Leuke opties ook [kerstduim.gif]
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Micky » ma 14 dec 2015 20:35

RE.gif

Tof en met een ALDE ook, love.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door PD » ma 14 dec 2015 20:36

RichTrip schreef:Ik heb een vergelijking gedaan via de Koopwijzer van de ANWB...
Ik heb ook een paar willekeurige caravans bekeken op MP en deze vergeleken met de waarde via de Koopwijzer........... Daar heb je dus echt helemaal niks aan :(

Volgens de waardes van de Koopwijzer wil iedereen kopen maar niemand verkopen, dus dan lukt het niet awhoea.gif
Laatst gewijzigd door PD op ma 14 dec 2015 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Micky » ma 14 dec 2015 20:38

RE.gif

Het erge is dat mensen zo een verkeerd beeld krijgen, geen verstand van caravans, kijken in de lijst en denken voor 3000 een mooie caravan te kunnen kopen van een bepaald bouwjaar, vervolgens zijn de prijzen in het echt veel hoger en vinden ze de caravan dus te duur, koop gaat niet door....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door RichTrip » ma 14 dec 2015 22:03

RE.gif
Gelukkig is het niet de eerste caravan die ik koop. Ik weet zeker wel wat de vraagprijzen zijn en ook wat ik er zelf voor wil geven mrgreen.gif
Er wordt in mijn ogen regelmatig nog meer gevraagd voor een 1997-1999 Kip dan voor een vergelijkbare Dethleffs, dus dat zegt ook wel weer wat.

Blijft dan alleen wel fascinerend waar die theoretische bedragen nu op zijn gebaseerd. Ik zie wel overeenkomsten met de opgegeven verbruikscijfers/uitstootwaardes bij nieuwe auto's. Alleen in theorie laag awhoea.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door graaf » di 15 dec 2015 00:10

Algemeen kan je toch stellen dat de Dethleffs, Hymers en Vendt"s tot het topsegment van de (noord)Europese caravans behoren?
Echte slechte(=mindere) caravans worden er niet meer gebouwd, maar in detaillering en afwerking zit een klassenverschil (hoewel ik
zie dat dit ook steeds kleiner wordt). Als ik naar technische detailleringen en toegepaste materialen kijk, zijn die verschillen er ook.
Een en ander leidt volgens mij tot een hogere waardevastheid (vergelijk Volkswagen). Verder is er ook nog zo iets als "imago"


Noot:
Ik zag dat de nieuwste Eriba ** Troll 550(zilveren uitvoering) met een paar basis-opties (boiler, ultraheat, vaste watertank) ook meer dan €25.000,00 moet kosten. Voor die prijs heb je ook een hele knappe Hobby of Kip hoor; een hele knappe!
** ik heb toevallig een Trolletje momenteel


Ik zal hier wel heel veel commentaar op krijgen, maar ik bedoel er niks mee hoor whistle.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Guus 1972 » di 15 dec 2015 15:20

Wij hebben twee jaar geleden onze Bürstner Flipper 480 TK uit 2005 verkocht en een (oudere) Kip Shuttle 44TK uit 2002 voor terug gekocht. Dat kon precies met dat geld. De grap is dat de Bürstner meer opties had dan de Kip. Bij de prijs van de Kip zat dan wel weer inbouw van ringverwarming en Airmix bij in.

Ik merkte in 2014 dat de Kips meer waard waren dan de Bürstner. Als wij een Kip uit 2005 hadden willen kopen, dan was ons dat nooit voor dat budget gelukt.

Mijn idee indertijd was dat de Kip degelijker gebouwd was dan de Bürstner. Om een klein voorbeeldje te geven: ook bij de budgetmodellen van Kip lopen alle leidingen nog binnen door. Zo lopen de afvoerleidingen van onze Kip binnendoor. Bij de Bürstner was dit niet het geval. Voor mijn gevoel was het zo dat Kip op de budgetmodellen opties had weg gelaten (wij hebben geen boiler en origineel zat er dus geen ringverwarming in), maar datgene wat er nog wel op zat, was hoogwaardig uitgevoerd. Misschien dat Kip aan dat soort grappen uiteindelijk ook ten onder is gegaan (ik weet het niet)?

Qua verloop van de Kip heb ik de indruk dat je gelijk hebt. Toen ik in die tijd kentekengegevens na ging trekken op de RDW zag ik steeds dat er maar weinig eigenaren van zo'n caravan waren geweest. Ook bij deze caravan zijn wij pas de tweede eigenaar.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Diny » di 15 dec 2015 15:45

Bij een dealer in mijn woonplaats staan er nogal wat te koop.
Voor sommige oudjes wordt behoorlijk geld gevraagd in vergelijking met jongere exemplaren.
Daar is vast een goede reden voor.
Wel interessant om te zien [kerstmutszwaai.gif]

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3532
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door troapel » di 15 dec 2015 16:10

Guus 1972 schreef:Wij hebben twee jaar geleden onze Bürstner Flipper 480 TK uit 2005 verkocht en een (oudere) Kip Shuttle 44TK uit 2002 voor terug gekocht. Dat kon precies met dat geld. De grap is dat de Bürstner meer opties had dan de Kip. Bij de prijs van de Kip zat dan wel weer inbouw van ringverwarming en Airmix bij in.

Ik merkte in 2014 dat de Kips meer waard waren dan de Bürstner. Als wij een Kip uit 2005 hadden willen kopen, dan was ons dat nooit voor dat budget gelukt.

Mijn idee indertijd was dat de Kip degelijker gebouwd was dan de Bürstner. Om een klein voorbeeldje te geven: ook bij de budgetmodellen van Kip lopen alle leidingen nog binnen door. Zo lopen de afvoerleidingen van onze Kip binnendoor. Bij de Bürstner was dit niet het geval. Voor mijn gevoel was het zo dat Kip op de budgetmodellen opties had weg gelaten (wij hebben geen boiler en origineel zat er dus geen ringverwarming in), maar datgene wat er nog wel op zat, was hoogwaardig uitgevoerd. Misschien dat Kip aan dat soort grappen uiteindelijk ook ten onder is gegaan (ik weet het niet)?

Qua verloop van de Kip heb ik de indruk dat je gelijk hebt. Toen ik in die tijd kentekengegevens na ging trekken op de RDW zag ik steeds dat er maar weinig eigenaren van zo'n caravan waren geweest. Ook bij deze caravan zijn wij pas de tweede eigenaar.
Kip maakt sinds 2011 (tweede faillissement) weer caravans. Het is verkocht aan Boedelbak.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door mennovdh » di 15 dec 2015 16:18

troapel schreef:Kip maakt sinds 2011 (tweede faillissement) weer caravans. Het is verkocht aan Boedelbak.
Even precies: De eigenaar van Boedelbak heeft Kip gekocht en Boedelbak daarna verkocht.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Michel1975 » di 15 dec 2015 17:21

graaf schreef:Algemeen kan je toch stellen dat de Dethleffs, Hymers en Vendt"s tot het topsegment van de (noord)Europese caravans behoren?
Echte slechte(=mindere) caravans worden er niet meer gebouwd, maar in detaillering en afwerking zit een klassenverschil (hoewel ik
zie dat dit ook steeds kleiner wordt). Als ik naar technische detailleringen en toegepaste materialen kijk, zijn die verschillen er ook.
Een en ander leidt volgens mij tot een hogere waardevastheid (vergelijk Volkswagen). Verder is er ook nog zo iets als "imago"


Noot:
Ik zag dat de nieuwste Eriba ** Troll 550(zilveren uitvoering) met een paar basis-opties (boiler, ultraheat, vaste watertank) ook meer dan €25.000,00 moet kosten. Voor die prijs heb je ook een hele knappe Hobby of Kip hoor; een hele knappe!
** ik heb toevallig een Trolletje momenteel


Ik zal hier wel heel veel commentaar op krijgen, maar ik bedoel er niks mee hoor whistle.gif
Hymer schurkt inderdaad tegen het topsegment aan (voor zover je hier van kunt spreken.) Fendt en Dethleff opereren in het middensegment zoals Hobby. Daarentegen schurkt Hobby weer steeds vaker tegen het wat hogere segment aan al was het maar vanwege de uitstraling. De indeling zoals die vroeger was is een beetje weg. Ik denk dat dat ook een beetje het probleem is. Het onderscheid is een beetje weg. Waar Hobby vroeger de Opel onder de caravans was. (al was het maar vanwege de aantallen dus niet negatief bedoeld. Integendeel, ze werden immers niet voor niets zo goed verkocht) worden er nu ook Hobby's verkocht met de prijs van een Kabe.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door mennovdh » di 15 dec 2015 17:53

Michel1975 schreef:Hymer schurkt inderdaad tegen het topsegment aan (voor zover je hier van kunt spreken.) Fendt en Dethleff opereren in het middensegment zoals Hobby. Daarentegen schurkt Hobby weer steeds vaker tegen het wat hogere segment aan al was het maar vanwege de uitstraling. De indeling zoals die vroeger was is een beetje weg. Ik denk dat dat ook een beetje het probleem is. Het onderscheid is een beetje weg. Waar Hobby vroeger de Opel onder de caravans was. (al was het maar vanwege de aantallen dus niet negatief bedoeld. Integendeel, ze werden immers niet voor niets zo goed verkocht) worden er nu ook Hobby's verkocht met de prijs van een Kabe.
Duurste Hobby is goed 30.000 en goedkoopste Kabe ruim 36.000 euro. Ik neem aan dat je bij Hymer Eriba bedoeld en niet het Hymer concern waarvan Dethleffs deel uit maakt. Maakt allemaal niet uit hoor..... maar de caravan prijs wordt voor een belangrijk gedeelte bepaald door het volume.

Kip is tegenwoordig een heel klein bedrijf waardoor de caravans 'automatisch' duurder zijn. Zelfs voor 2007 was Kip als onderdeel van Tirus groep niet een echt een grote producent. Wel werden in de jaren 80 en 90 onder leiding van de Heer Boonzayer technologisch innovatieve caravans gemaakt met een eigen 'gezicht'/design die kwalitatief goed waren (met een goede en noodzakelijke service!) en duurder waren dan de concurrentie.
De prijs van oudere Kip's is natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod. Op dit moment kunnen Kip rijders moeilijk hun oude caravan inruilen voor een nieuwe Kip omdat het aantal grotere modellen beperkt is. Er is dus weinig 'doorstroom' waardoor wellicht de waarde onder druk komt.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3532
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door troapel » di 15 dec 2015 19:21

mennovdh schreef:
troapel schreef:Kip maakt sinds 2011 (tweede faillissement) weer caravans. Het is verkocht aan Boedelbak.
Even precies: De eigenaar van Boedelbak heeft Kip gekocht en Boedelbak daarna verkocht.
Bedankt voor de correctie Menno! :)
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door Michel1975 » di 15 dec 2015 23:26

mennovdh schreef:
Michel1975 schreef:Hymer schurkt inderdaad tegen het topsegment aan (voor zover je hier van kunt spreken.) Fendt en Dethleff opereren in het middensegment zoals Hobby. Daarentegen schurkt Hobby weer steeds vaker tegen het wat hogere segment aan al was het maar vanwege de uitstraling. De indeling zoals die vroeger was is een beetje weg. Ik denk dat dat ook een beetje het probleem is. Het onderscheid is een beetje weg. Waar Hobby vroeger de Opel onder de caravans was. (al was het maar vanwege de aantallen dus niet negatief bedoeld. Integendeel, ze werden immers niet voor niets zo goed verkocht) worden er nu ook Hobby's verkocht met de prijs van een Kabe.
Duurste Hobby is goed 30.000 en goedkoopste Kabe ruim 36.000 euro. Ik neem aan dat je bij Hymer Eriba bedoeld en niet het Hymer concern waarvan Dethleffs deel uit maakt. Maakt allemaal niet uit hoor..... maar de caravan prijs wordt voor een belangrijk gedeelte bepaald door het volume.

Kip is tegenwoordig een heel klein bedrijf waardoor de caravans 'automatisch' duurder zijn. Zelfs voor 2007 was Kip als onderdeel van Tirus groep niet een echt een grote producent. Wel werden in de jaren 80 en 90 onder leiding van de Heer Boonzayer technologisch innovatieve caravans gemaakt met een eigen 'gezicht'/design die kwalitatief goed waren (met een goede en noodzakelijke service!) en duurder waren dan de concurrentie.
De prijs van oudere Kip's is natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod. Op dit moment kunnen Kip rijders moeilijk hun oude caravan inruilen voor een nieuwe Kip omdat het aantal grotere modellen beperkt is. Er is dus weinig 'doorstroom' waardoor wellicht de waarde onder druk komt.
Dat doen ze goed. Premium uitstraling voor een fractie daarvan. Nu was dat sowieso al een pluspunt van hobby. Dacht idd dat ze duurder waren of Kabe goedkoper [kerstknipoog.gif]

De huidige Kip caravans zijn voor ons idd geen alternatief. Als ik zie hoe onze kip uit '98 er nog uit ziet en dat vergelijk met het gemiddelde aanbod uit die tijd dan ben ik iedere keer weer blij verrast. Deels te maken met de manier waarop de vorige eigenaar er mee omgesprongen is. Daar ben ik me terdege van bewust. Maar los daarvan was het destijds een (wellicht duurbetaald) kwaliteitsproduct. Nu ben ik als eigenaar uiteraard bevooroordeeld maar iedereen verbaast zich er over hoe oud onze caravan is.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door RichTrip » wo 16 dec 2015 16:50

Ik had gekeken naar een Kip uit 2001 bij een Kip dealer. Compleet uitgewoond, ik had moeite mijn tranen te bedwingen.
Nu voor paar euro meer een hele mooie Kip uit 2003 (met het mooie nieuwe interieur) gekocht bij een niet-Kip dealer op basis van zo meenemen. Scheelde aanzienlijk op de toch al niet te hoge vraagprijs ;)
Wel dit voorjaar een ruit kitten en de banden vervangen. De Alko AKS1300 koppeling (max. beladen gewicht caravan 1450 kg scratch.gif ) wordt voor die prijs ook vervangen door een (gebruikte) AKS3004 koppeling met disselslot. Ook hoorde ik vandaag dat de trafo van de vloerverwarming defect was. Die wordt ook vervangen door een nieuwe blij.gif

Als je niet bij een Kip dealer koopt, dan lijkt het erop dat je voor een Kip aanzienlijk minder betaald dan voor een vergelijkbare caravan met courante indeling van Dethleffs, Fendt of Hobby. Dus dat voordeel hebben we dan al te pakken. Voorlopig maar niet inruilen dan awhoea.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3532
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door troapel » wo 16 dec 2015 18:37

Dat heb je (vind ik) ook bij auto's. Koop je hem bij een merkdealer of laat je hem daar onderhouden, dan betaal je de hoofdprijs. En dat betekent niet altijd een goede service.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: (Inruil/aanschaf) waarde Kip caravans

Bericht door nicolaas » do 17 dec 2015 21:39

bij de meeste caravanners wordt de waarde van hun caravan bepaald door de tevredenheid en de ervaringen die ze er mee gehad hebben.
handelaars prijzen zijn alleen een overzicht van de vraag en aanbod verschillen in euro's uitgedrukt.
Het kopen van onze eerste caravan was een impulsieve daad tijdens een rondje toeren. een kleine kip 300 kk. de prijs was best wel hoog voor zo'n oud
bakje, maar we vonden hem leuk, en een half uur later hing hij achter de jeep. destijds hebben we er 2600 voor betaald en na zes jaar bergtochten naar ziud frankrijk en spanje
hadden we hem binnen een dag voor 1750 verkocht.
we hebben er 6 jaar veel plezier van gehad, en ook veel aan gerepareerd, maar dat was het waard. nu hebben we weer een kleine caravan
70 cm langer en 20 cm breder. geen impulsieve aankoop, maar berekening, gebaseerd op onze kip ervaringen. wat willen we er mee, en wat kunnen we ermee.
de prijs, de mogelijkheden, en het polyester gaven de doorslag.
inmiddels is ook deze caravan tijdens het verbouwen aan mijn hart gegroeid. we kennen de gebreken, er zit geen bling bling in zoals in een nieuwe hobby ( onze eerste keus)
maar hij zit ons als gegoten, en gaat ons met zekerheid overleven. nou ja dat is te zeggen, als hij niet ergens op een bergweggetje van de trekhaak losbreekt.
lang verhaal, maar wel 2 kleine caravan aankoop ervaringen, en 2 totaal verschillende motivaties. mijn boodschap, het hart of het verstand? het maakt niet uit.
wens je veel succes met jullie keuze.

https://www.youtube.com/watch?v=6v11vE1XQzE
microhome 370 luxe

Plaats reactie

Terug naar “Kip”