klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
Hallo,
ik rij met een Berlingo en een Rapido-caravan(h<2m), dat is klasse 1 op de tolwegen.
Blijft dat klasse 1 als ik op de auto een (kleine) boot vervoer, waardoor die Berlingo serieus hoger wordt?
Wordt dit bij automatisch tolpoorten correct doorgegeven?
ik rij met een Berlingo en een Rapido-caravan(h<2m), dat is klasse 1 op de tolwegen.
Blijft dat klasse 1 als ik op de auto een (kleine) boot vervoer, waardoor die Berlingo serieus hoger wordt?
Wordt dit bij automatisch tolpoorten correct doorgegeven?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
Als je even googled, kom je dit al snel tegen:
Klasse 1
Auto's, busjes, campers of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie maximaal 2 meter mag bedragen, gemeten vanaf de grond (antenne, skibox, dakkoffer of imperiaal met fietsen, surfplanken of boot niet meegerekend).
Klasse 1
Auto's, busjes, campers of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie maximaal 2 meter mag bedragen, gemeten vanaf de grond (antenne, skibox, dakkoffer of imperiaal met fietsen, surfplanken of boot niet meegerekend).
- Technichien
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
- Locatie: My RV is my castle..................
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
Hangt van het land af! Portugal classe 2. [sintstom.gif]
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
RE.gif RE.gif
En in spanje kijken ze naar het aantal assen.
En in spanje kijken ze naar het aantal assen.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
oke bedankt, ik weet voldoende. [sintduim.gif]
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
Evenals in Italië.HanK schreef:RE.gif RE.gif
En in spanje kijken ze naar het aantal assen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
Ik was er blindelings van uit gegaan dat het hier om Frankrijk ging. [sintstom.gif]
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
RE.gif en mijn vraag betrof ook Frankrijk, dus.. [sintduim.gif]
Als ze in Spanje/Italie kijken naar het aantal assen, is 3 assen (2 van auto + 1 van caravan) dan default klasse2
Als ze in Spanje/Italie kijken naar het aantal assen, is 3 assen (2 van auto + 1 van caravan) dan default klasse2
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
Staat hier niet bij dat het voor Frankrijk is!wolf schreef:Hallo,
ik rij met een Berlingo en een Rapido-caravan(h<2m), dat is klasse 1 op de tolwegen.
Blijft dat klasse 1 als ik op de auto een (kleine) boot vervoer, waardoor die Berlingo serieus hoger wordt?
Wordt dit bij automatisch tolpoorten correct doorgegeven?
Maar kijk wel of het klopt!
Ik heb een keer gehad dat ik in classe 2 werd gerekend, waarschijnlijk omdat het achterkantje van de caravan net iets hoger was dan 2.01 mtr.. Hier bezwaar tegen gemaakt en het is later verrekend via de tolbatch afrekening. Daarna heb ik hulpveren onder de Kangoo laten plaatsen , waardoor de combinatie wat rechter op de weg staat. Dit jaar geen problemen daar meer mee gehad.
Het kan dus zijn met een boot erop dat de Berlingo achter dan ook iets lager staat waardoor de Rapido met z'n achterkant ook hoger komt!
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
Zal inderdaad jammer zijn als je dan toch tot de duurdere categorie wordt gerekend.
De grootste reden om een caravan met hefdak te kopen is om onder de 2 meter te blijven op de Franse autosnelweg.
De grootste reden om een caravan met hefdak te kopen is om onder de 2 meter te blijven op de Franse autosnelweg.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
RE.gif
En, omdat de caravan niet bij mijn huis kan. Maar wel in mijn garage!
En, omdat de caravan niet bij mijn huis kan. Maar wel in mijn garage!
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
Voor wie de grootste reden die ik ken van de mensen die er 1 hebben/gehad is dat ze in de garage passen, dat ze veel lekkerder achter de auto liggen, niet iedereen gaat altijd naar Frankrijk.troapel schreef:Zal inderdaad jammer zijn als je dan toch tot de duurdere categorie wordt gerekend.
De grootste reden om een caravan met hefdak te kopen is om onder de 2 meter te blijven op de Franse autosnelweg.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
Sorry, grootste moet grote zijn. ;)
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
RE.gif
Ik denk niet dat lage tolklasse een grote reden is, maar een leuke bijkomstigheid.
Ik denk niet dat lage tolklasse een grote reden is, maar een leuke bijkomstigheid.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: klasse 1 of klasse 2 op tolwegen?
RE.gif nog even ,voor mij, nog even genuanceerder:
35 jaar geleden waaide mijn toenmalige caravan om achter de auto!
Daarna div. bus-kampeerauto's gereden. Tot 3 jaar geleden
Toen weer overgegaan op een caravan, maar dus wel een die iets minder gevoelig is voor wind, maar eigenlijk is het meer een kwestie van mijn eigen gevoel!
Een aantal jaren geleden verhuisd naar een straat waar wel de kampeerbus kon staan, maar geen caravan.
Ik heb wel een garage vlak in de buurt, dus.......daar moest dan de caravan in!
En zo is het gekomen en het bevalt uitstekend.
35 jaar geleden waaide mijn toenmalige caravan om achter de auto!
Daarna div. bus-kampeerauto's gereden. Tot 3 jaar geleden
Toen weer overgegaan op een caravan, maar dus wel een die iets minder gevoelig is voor wind, maar eigenlijk is het meer een kwestie van mijn eigen gevoel!
Een aantal jaren geleden verhuisd naar een straat waar wel de kampeerbus kon staan, maar geen caravan.
Ik heb wel een garage vlak in de buurt, dus.......daar moest dan de caravan in!
En zo is het gekomen en het bevalt uitstekend.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL