Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door Chris » zo 16 aug 2015 23:20

Ja, echt waar..

We zouden naar het buitenland gaan kamperen.
Luxemburg, jeetje dat kon je vinden in de Atlas, onder Belgie helemaal.
Vianden moest het worden, camping " Op dem deich",,, bestaat geloof ik nog steeds.
Papa had de Renault 4 door de garage na laten kijken en de achtervering omhoog laten zetten, dat kon met die R4tjes.
De aanhangwagen was opnieuw in de verf gezet en alles was er klaar voor.
Paspoorten, vreemd geld waar je geen snars van snapte, andere taal,,,, nou nou,,, wat moest daarvan terecht komen.
We vertrokken vroeg en hebben vele stops later de camping bereikt.
Daar werd het "kamp" opgeslagen, ondertussen in de nieuwe Walker tent en mijn broer en ik in een bijzettentje.
Geweldig, vreemd brood, andere dingen in de winkels, onverstaanbaar allemaal.
Maar, dat was de uitdaging.
Nog mooier werd het toen papa besloot om een grote "dropping" in de nacht te organiseren.
Dat mocht toen nog gewoon, geen probleem.
Er waren heel wat inschrijvingen, veel nachtelijke wandelaars.
En mijn pa, die hield niet van half werk en heeft het perfect geregeld allemaal.
Alle equipes zouden met auto's, geblindoekt om de 10 minuten worden "gedropt".
Posten in het bos met een stempeltje, routebeschrijvingen met opdrachten, en elk equipe kreeg bij de start een ei en een ballon mee.
Bij de eerste wachtpost moest de ballon opgeblazen zijn, leverde punten op.
Het was een heel gezoek in de heuvels rond Vianden, en er waren vele schijnwerpers te zien, geweldig.
sommige equipes waren snel binnen, maar er waren ook koppels volkomen de weg kwijt.
Gelukkig werden die wel in de gaten gehouden, en de Renault liet zich in de nachtelijke bossen niet kennen en ging er volledig voor.
Uiteindelijk was iedereen op de camping terug en daar was de prijsuitreiking natuurlijk ook midden in de nacht.
De hilariteit die ontstond toen bleek dat de equipes ongelovenlijk voorzichtig met de opgeblazen ballon en het ei hadden gedaan, die nooit meer meetelden na de eerste wachtpost...
Dus iedereen voor niets uiterst voorzichtig voor niets geweest.... grapje van mijn pa dus.
Ook de erwtensoep was niet helemaal ok...
Dat zou door de campingbaas geregeld worden, alleen de beste man heeft totaal niet begrepen wat erwtensoep was.
Een waterig goedje met erwten, een zielig stukje worst..... nee, de dropping was prachtig maar de soep was water met een kleurtje.... en een sporadisch stukkie worst.

Dat was mijn papa, zo dee die dat altijd.
En ik heb nog vele verhalen.... totdat ik ze zelf ging beleven.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door HarrieK » zo 16 aug 2015 23:30

Leuk verhaal Chris thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door Micky » zo 16 aug 2015 23:33

hahaha, tof thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Caramba

Re: Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door Caramba » zo 16 aug 2015 23:39

Prachtig verhaal!

Wat leek de wereld toen groot hé? mrgreen.gif

Nu zitten mensen achter de pc en tv de hele wereld te bekijken via Google en Discovery, destijds waren België en Luxemburg een avontuur. Toch had dat wat.... Ik vraag me af of de kinderen van nu dezelfde verwondering beleven.

karinjanette

Re: Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door karinjanette » zo 16 aug 2015 23:49

Leuk verhaal. Dat herinnert mij aan mijn eerste reis naar Luxemburg. 1965 en ik 14 jaar, enig kind van oudere ouders,die vonden dat ik daar niet " de dupe" van mocht zijn. Dus schaften ze, 57 jaar oud een complete kampeeruitrusting aan en gingen we op vakantie naar Eisenbach in Luxemburg. Er mocht een vriendinnetje mee. Mijn vader haalde de achterbank uit de Ford Anglia en de ruimte werd volgestopt met tassen kleding,slaapzakken en kussens. De rest van de bagage ging op een imperial,waar met een touwtje ook de emmers aan werden vasdtgebonden. Dat gaf een lawaai. Al om 4 uur in de ochtend vertrokken we,helemaal binnendoor werd gereden,maar misschien was er geen snelweg. Om 12.00 uur arriveerden we in Hosingen en gingen we in een restaurant iets eten,heel bijzonder voor die tijd. De tent werd opgezet aan de Ourthe en we hebben zoveel lol gehad. We hadden al snel een vakantievriendje. Die van mij was een hele lange knaap. Natuurlijk maakten we een avondwandeling,maar bij elke hoek dook mijn vader weer op. Hij bewaake de meiden goed. Toen hij ons zag zoenen greep hij in. Vooruit naar de camping en geen gedonder. Hij was boos en de volgende dag deden we allerlei klusjes om de stemming te verbeteren. Dat hielp want pa kondigde aan dat we naar Vianden gingen. Hij moest wat boodschappen hebben, brood,fruit en een trapje. Een trapje???? We snapten er niets van. Ja dan kun je er tenminste bij als je die knaap een zoen wilt geven. Het is later niets geworden met het vriendje en in 1970 ging ik met mijn kersverse echtgenoot op huwelijksreis naar Eisenbach met een tweedehands tentje en in een klein fiatje. De start van nu al 45 jaar kamperen.

Ralf83d
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 15 jun 2015 18:07
Locatie: Terneuzen

Re: Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door Ralf83d » zo 16 aug 2015 23:51

Leuk verhaal zeg!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mazda 5 2.0 CiTD 110pk en 310nm, wilk 500 100 de luxe 1994

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door HarrieK » ma 17 aug 2015 00:17

RE.gif
Leuke verhalen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door Chris » ma 17 aug 2015 20:33

@ Karinjanette.

Die rivier, de Ourthe, daar ben ik zo vaak nat geworden...
De stenen waren wat glad en dan donderde je er zomaar in.
Eigenlijk was dat de specialiteit van mijn broer, die kwam nooit zonder kleerscheuren thuis leek wel.
En papa, rechtvaardig en streng, liet ons dan gewoon in zwembroek ravotten, die mocht nat worden.
En of het nu warm of koud was, dat merkte je toch niet als kind.
Ja... Luxemburg,,, mijn hart gaat weer open.

Vele jaren later was het ook mijn eerste vakantiebestemming.
Met mijn eerste auto, een Simca 1000.
Ik ging met mijn ( toenmalige) vriendin. ( is nooit iets geworden ook)
Maar ja, samen in een tent?? nou geloof het maar niet.
Er ging een bevriend stel mee, ook met een auto, en we hebben plechtig moeten beloven dat de mannen bij de mannen, en de dames bij de dames zouden slapen.
( ik ga hier maar niet verder meer op in...... is niet verstandig denk ik ...)
Kampvuurtjes stoken was gewoon nog mogelijk, en mijn vriend, leerling slager, bedacht om een schoongemaakte big te kopen en aan het spit te rijgen, en dan boven het kampvuur.
De big was zo gekocht, het spit van een stuk betonijzer gebogen en we begonnen vroeg in de middag met draaien.
Met de hand he...
Uren, uren en uren draaien, en dan telkens een stukkie er af.
Gelukkig wist die leerling slager exact wat ie moest doen en hoe die moest snijden, anders was het nooit het succes geworden wat ik nu nog weet.
Er zijn nog dia's van die arme big, draaiend aan het spit.
Samen met de lege flessen...
Ik was al vroeg "bekeerd".... mrgreen.gif

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door HarrieK » ma 17 aug 2015 20:41

RE.gif
thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif

karinjanette

Re: Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door karinjanette » ma 17 aug 2015 20:53

@Chris
Die Ourthe was ook zo koud en voor mijn gevoel regende het ook aldoor in Luxemburg. Na die eerste vakantie kreeg ik stevig verkering. Vriendje mocht mee. De grote bungalowtent had drie slaapcabines, je raadt het al...pa en ma in het midden en wij links en rechts. Ben later alleen op doorreis naar Frankrijk in Luxemburg geweest,even een overnachting en goedkoop tanken. Zou het nog zo leuk zijn? Die schattige plaatsjes, de " hoge" bergen, de sensatie van steeds weer over de grens tussen Duitsland en Luxemburg. Op de heenweg de watervallen van Coo en op de terugweg de grotten bij Han. In stad Luxemburg kon je frans spreken. Het was toch wel heel erg buitenland. Toch maar eens een weekje naartoe. Maar ja...die regen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door Chris » ma 17 aug 2015 21:22

@ Karinjanette.

Ja, koud was ie zeker.
Ik weet nog dat we de rivier overstaken en dan zat je in Duitsland, de rivier was de grens.
Daar hakten we dan wat hout voor het kampvuur die avond.
Soms rookte het verschrikkelijk, maar dat was juist nog mooier.
Piepers er in gaarstoken en dan met een beetje zout... mmmmmm.
En Vianden.... ik kan er boekdelen over schrijven.
Het kasteel was nog een complete ruine toen ik er voor het eerst kwam.
Nu staat het trots te pronken bovenop de heuvel.
Elke keer zag je weer progressie daarmee.
En al die leuke dorpjes, Klein Zwitserland, de stad Luxemburg...... ooooo t'was wel leuk toen.
Of kwam het omdat ik toen nog piepjong was en dacht dat de hele wereld aan mijn voeten lag??

De laatste keer dat ik echt gekampeerd heb in Luxemburg is nu alweer 6 jaar geleden, moet maar weer eens heen..
Je brengt me op een idee... :lol:

Groetjes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Onze eerste buitenlandse reis, zomer 1970

Bericht door HansHobby » di 18 aug 2015 20:42

Leuke verhalen weer ! thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”