ACR versus iTBS

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

ACR versus iTBS

Bericht door witjesm » wo 28 jan 2015 21:28

Ik was voornemens een ARC te laten installeren op onze caravan omdat we door onze woonplaats nogal veel in de bergen moeten rijden. Vorig jaar ondanks goed opletten heb ik veel problemen gehad met hete remmen. Nu kwam ik via caravantrekker.nl een nieuw systeem tegen dat mij beter lijkt dan ARC. Dit nieuwe systeem iTBS zorgt er voor dat de oploop rem na elke rem actie automatische gestrekt wordt. Aangezien het systeem dat (volgens de site) pas sinds oktober 2014 op de markt denk ik dat nog niemand praktijk ervaring heeft. Daar ze op de Caravana stonden ben ik benieuwd of iemand het bekeken heeft op de beurs en wat hun indruk was?
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

arnovariante

Re: ACR versus iTBS

Bericht door arnovariante » wo 28 jan 2015 21:46

Als je dat nu van te voren had gezegd!?
Dan was er vast wel iemand geweest die daar doelbewust eens wat info had kunnen vragen....

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ACR versus iTBS

Bericht door witjesm » wo 28 jan 2015 21:49

RE.gif Ik heb het pas vandaag ontdekt stom.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

arnovariante

Re: ACR versus iTBS

Bericht door arnovariante » wo 28 jan 2015 21:51

Hahaha, turn back time!
Dat werkt nog niet hè. Maar ik ben op die stand iig niet geweest, sorry.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: ACR versus iTBS

Bericht door hendrik38 » do 29 jan 2015 14:46

Ik heb uitgebreid met deze meneer gesproken. Ik ben namelijk ook geïnteresseerd in dit systeem. Hij heeft het gedemonstreerd via een opstelling daar. Het werkte daar voortreffelijk.
Wat me wat tegenviel was dat hij er in totaal 8 tot nu toe heeft gemonteerd (wat natuurlijk niet gek is voor de korte termijn van op de markt zijn) en dat het nog wel wat in de kinderschoenen staat (wat ook niet vreemd is voor de tijd dat het op de markt is) Iedere inbouw was weer anders en moesten er modificaties gedaan worden. Een standaardiseerd product is het dus nog niet, maar in ontwikkeling.
Ik houd het product wel in de gaten en is denk ik voor in de toekomst wel iets voor mij. De meneer kwam professioneel over en wist waar hij over praatte. Ik zou zeggen neem eens contact met hem op want via mail is hij ook goed bereikbaar en kan hij je ook wat over prijzen vertellen.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Ralf » do 29 jan 2015 20:14

het systeem is goed werkend . het enige probleem wat er is dat alle moderne auto's anders zijn met verschillende canbus aansluitingen vaak word dan ook je verlichting van je aanhanger getest en daar wil wel eens wat storing in komen. Elk probleem word getekeld . het is ook zo dat vooralsnog wel een afspraak met je dealer gemaakt kan worden maar dat alles bij triorep gemonteerd word totdat alle aansluit problemen in kaart zijn gebracht . Dus wat daar de deur uitgaat is werkend en goed . prijs was 1995 euro .Pas als alles is gedaan zal het uiteindelijk ook bij de plaatselijke dealer gemonteerd worden .
Voor de mensen die het willen aanschaffen zou ik zeggen heb vertrouwen en ga ervoor . Ik denk dat er geen mooier systheem op de markt is .De meneer die het heeft verzonnen rijd hier al jaren mee en heeft er al diverse vakanties mee gemaakt. Is dus een praktijk mens die dit heeft verzonnen voor zijn eigen caravan . En daarna opzoek is gegaan naar een partij die de mogelijkheden en de kennis had om het door te ontwikkelen . in dit geval triorep bij velen bekend als de specialist op dit gebied .

gr ralf die geen aandelen heeft in ITBS of triorep knipoog.gif knipoog.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ACR versus iTBS

Bericht door witjesm » za 31 jan 2015 23:37

Bedank voor de reacties. Ik ben erg geholpen door de bemoedigende woorden. Ik denk persoonlijk ook dat het het beste systeem is voor deze toepassing. Daar wij in de bergen wonen en een vrij zware caravan hebben is het ondanks de aanzienlijke prijs de moeite waard. Ik heb inmiddels geïnformeerd en naast de 1995 EUR komt er nog 230 EUR bij als winter carvan :-( . Ik ga voor eind maart een afspraak maken. Laat jullie mijn ervaringen weten. thumbup.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: ACR versus iTBS

Bericht door RogerS » zo 1 feb 2015 07:58

IK ben benieuwd! Ik zal dit draadje zeker gaan volgen.
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: ACR versus iTBS

Bericht door hendrik38 » ma 2 feb 2015 20:20

Ik ook! Goede keus thumbup.gif
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ACR versus iTBS

Bericht door witjesm » vr 3 apr 2015 18:48

De eerste ervaring is zeer positief en het bedrijf is zeeeeeeer vakkundig. Alles is zeer netjes ingebouwd en werkt prima! Ben nu nog in NL dus de eerste berg ervaring moet nog komen.
Bijlagen
image.jpg
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Hobby Linka » vr 3 apr 2015 19:27

Zo, jij zal veel bekijks krijgen over 14 dagen. Ik zal zeker even een blik willen werpen.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Micky » za 4 apr 2015 10:47

Ben ook erg benieuwd


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ACR versus iTBS

Bericht door witjesm » vr 5 jun 2015 23:02

Inmiddels heb ik er 100 km's aan netto bergjes op zitten en ben helemaal in mijn nopjes! Dit werkt echt helemaal top. Moest ik vorige week nog door een technisch defect regelmatig stoppen om remmen te koelen heb ik nu geen enkel probleem. Ik kon de trommels zelfs aanraken (dat heb ik twee weken geleden ook gedaan en de brandwond is nog te zien). Als je van pla bent om interessante routes te gaan rijden met een zware caravan kan ik iTBS zeker aanraden mrgreen.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Micky » vr 5 jun 2015 23:48

RE.gif thumbup.gif

Top, dus het is echt een toppertje, goed om te lezen mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Stef » zo 14 jun 2015 18:33

Aan : Witjesm

Ik begrijp dat je van het sijsteem van iTBS hebt laten installeren op je caravan.
Zou je mij eens kunnen uitleggen, waarom je voor dit sijsteem gekozen hebt en niet voor Acr
Als je het weet kan je uitleggen het technisch verschil in beide sijstemen.

Mij is bekend dat ARC op hydraulic werkt dmv een extra hydraulische cilinder die het verhinderd om
De koppeling in te drukken. Is het werkingsprincipe van de iTBS ook zo ?

Laat maar wat weten, ik ben benieuwd

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ACR versus iTBS

Bericht door witjesm » zo 14 jun 2015 20:13

Er zijn vijf belangrijke verschillen tussen ARC en iTBS.
1) ARC is Hydraulisch en iTBS Pneumatisch
2) iTBS strekt automatisch bij ARC is dat aan de bestuurder
3) iTBS heeft een ingebouwde slinger beveiliging (alla ATC)
4) ARC is auto/caravan combinatie afhankelijk iTBS niet
5) ARC heeft geen aansluiting van pool 10 op de aanhanger nodig
6) iTBS blijft ook actief bij achteruitrijden waardoor de weerstand van de achteruitrijautomaat komt te vervallen

Een korte beschrijving van de werking:

Bij ARC wordt er een hydraulische cilinder naast de oploop rem geplaatst die de oploop-demper ondersteund. Als de remlichten aangaan zorgde de elektronica er voor dat de hydraulische wordt vrijgegeven en zal de oploop-rem normaal functioneren. Als de rem wordt losgelaten sluit het ventiel weer maar daar er geen pomp aanwezig is (hierdoor is pool 10 ook niet nodig) moet de bestuurder de combinatie strekken om de cilinder weer met olie te vullen. Hierna werkt het systeem weer zoals hiervoor beschreven. Om veilheidsredenen is er een drukventiel geplaatst die er voor zorgt dat de hydraulische cilinder boven een door de massa van de auto bepaalde dalingshoek toch aanspreekt zodat de remvertraging sneller en gedurende de daling actief blijft.

In het geval van iTBS wordt er een pneumatische cilinder naast de oploop rem geplaatst die de oploop-demper ondersteund. Als de remlichten aangaan zorgde de elektronica er voor dat de pneumatische cilinder wordt vrijgegeven en zal de oploop-rem normaal functioneren. Als de rem wordt losgelaten draait het ventiel om waarnaar de pomp (hierdoor is pool 10 nodig) de combinatie strekt door de cilinder weer met lucht te vullen. Hierna werkt het systeem wederom zoals hiervoor beschreven. Door de actieve cilinder kan de elektronica de rem ook bedienen als er door de slinger sensor een gevaarlijke situatie word gesignaleerd. Daar er geen voordruk nodig is die een passieve cilinder nodig heeft is het gewicht van de auto niet van belang.

Pro's iTBS Con's ARC
- automatische strekken iTBS niet bij ARC en door het strekken stop je weer extra energie in de combinatie
- geen aanpassing bij wisselen trek auto bij iTBS bij ARC wel
- ingebouwde anti slinger inrichting bij iTBS 750 EUR extra ATC bij ARC
- Vrij achteruitrijden zonder belemmering bij iTBS bij ARC blijft de normale achteruitrijautomaat actief..

Con's iTBS Pro's ARC
- Pool 10 vereist voor de pomp van iTBS kan worden bespaard bij ARC (100 tot 150 EUR)
- Prijs iTBS is 1995 EUR en 875 EUR voor ARC. Na verrekenen van bovenstaande extra's is iTBS 2095 EUR en 1625 EUR voor ATC en ARC.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Stef » ma 15 jun 2015 00:31

Witjesm:

Dank u voor de heldere uitleg.

Mijn caravan is standaard voorzien van ATC , bij iTBS zou ik het dus dubbel op hebben en bij
ARC hoeft het bij mij niet extra ingebouwd te worden ( scheelt extra inbouwkostrn )

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ACR versus iTBS

Bericht door witjesm » ma 15 jun 2015 07:11

RE.gif Klopt, ik heb mijn Atc er door het inbouw station onderuit laten halen en op MP verkocht. Het niet automatisch strekken van ARC is echter wel een dingetje. Dat lijkt eenvoudig maar zal in de praktijk best lastig zijn.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Stef » di 16 jun 2015 00:43

Maakt het in techniek / installatie nog verschil of het om een tandemasser of enkelasser gaat?
Of is de in te bouwen installaties ( ARC / iTBS ) gelijk voor de beide soorten caravans/aanhangers.


Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ACR versus iTBS

Bericht door witjesm » di 16 jun 2015 12:44

Het systeem is op de oploop inrichting geplaatst dus ik verwacht het niet maar dat zal je echt bij de leverancier moeten na vragen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Stef » wo 17 jun 2015 22:57

Witjesm;
Je schrijft eerder in deze rubriek dat je 230, - extra moest betalen voor een caravan met winteruitvoering
Ben benieuw wat dat het verschil Is en wat voor extra aanpassingen wordt hierbij dan gedaan?

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ACR versus iTBS

Bericht door witjesm » wo 17 jun 2015 23:29

RE.gif Dan wordt er een lucht droger in het pneumatisch systeem gemonteerd die bevriezing door condens voorkomt.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Abve

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Abve » za 23 jan 2016 19:10

Afgelopen donderdag zijn we op de Caravana in Leeuwarden geweest.
Ik heb hier contact gelegd met de dame en heren (w.o. Jos Oostveen) van Triorep over de toepassing van iTBS.
Door de prima uitleg op dit forum van Witjesm was ik al goed op de hoogte van de werking.
Bovendien had ik mij goed ingelezen op internet en had in het najaar al besloten dit systeem aan te schaffen.
De laatste vakantie door de Pyreneeën en Andorra was mij te vaak gebeurd dat ik bij lange afdalingen tussen de 8-13% (w.o. de Pas de la Casa op de grens van Andorra en Frankrijk en de N116 richting Perpignan) moest stoppen om de remmen van de cv te laten koelen. Dit ondanks dat ik veel op de motor afrem, zoveel als mogelijk probeer te ' strekken' en niet sneller dan met 40-50 km p/u afdaal.
Dit was mij in 2014 ook al regelmatig in de Alpen overkomen.
Desondanks moest ik in de herfst de lagers laten vervangen omdat het lagervet te heet was geweest en deels was weggelopen.

Op de beurs werd mijn goede gevoel, door het gesprek met de mensen van Triorep, alleen maar sterker:
Erg serieus en ze willen graag leveren maar alleen als het aan hun kwaliteitsnormen voldoet.
Zo werd mij verteld dat m'n cv eerst aan een keuring onderworpen zal gaan worden.
Als de technische staat onvoldoende is (bijv gebreken aan oplooprem of caravanremmen) gaan ze niet monteren!!!!!

Resultaat: in het voorjaar laat ik iTBS op mijn caravan plaatsen, inclusief winteruitvoering.
Veel geld maar ik ga er vanuit dat ik hier jaren genot van heb: Bij aankoop van een andere cv wordt het systeem namelijk overgeplaatst. Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat de komende jaren de oplooprem niet vervangen gaat worden door een ingenieuzer systeem....

Komende zomer gaan we naar Noorwegen waarbij ik verwacht zeer ontspannen o.a. de weg Trollstigen naar Geiranger zal kunnen afdalen!

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: ACR versus iTBS

Bericht door eurotrotter » za 23 jan 2016 19:52

RE.gif

IK vrees dat t afdalen van de Trollstigen niet alleen afhankelijk is van het hebben van dit systeem,hoewel t natuurlijk wel een goed hulpmiddel is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Stef » za 23 jan 2016 19:58

Hallo Abve

Laat maar horen, wat jouw ervaringen met het sijsteem zijn, wanneer je weer terug bent uit Noorwegen

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”