Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Chris » ma 21 jul 2014 21:09

Vraag....

Ik zou graag met disselslot rijden, mag dat van de wet? <<< daar gaat het mij dus om... mag dat officieel??
Natuurlijk heb ik de voor en/of nadelen van medeforummers gelezen, maar niemand schrijft over wat de wet wel of niet toelaat. ( geloof ik)
Voor mij geld gewoon de zekerheid dat de caravan niet even snel los te koppelen is door onverlaten..
Want.... handel van de Winterhof omhoog, even dissel optillen en je caravan blijft voor het stoplicht staan waar jij net optrekt.
Breekkabel en aansluitkabel gaan echt stuk... weg caravan denk ik.
Ook ideaal bij een tussenstop, de zaak zit gewoon op slot.
Koppeling is een Winterhoff WS 3000 en een Robstop plus disselslot.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Ab » ma 21 jul 2014 21:17

Ik zou niet weten waarom niet.
Gewoon erop doen als dat beter voor je gemoedsrust is.
Als het slot maar niks belemmert vwb draaien van de koppeling op de kogel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Daphne » ma 21 jul 2014 21:22

Sorry hoor, maar je kunt ook te bang zijn. Caravan stelen terwijl jij voor het verkeerslicht staat???????
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Chris » ma 21 jul 2014 21:29

@ RE.gif RE.gif

Ik ben niet bang hoor, de vraag is gewoon gerezen.
Een kennis van mij beweert dat de wet dit verbied n.l.
Ik rij al 35 jaar met m'n hutje "los" rond en er is nooit iets gebeurt, maar... je kan ook te goedgelovig worden.
En dan dus: Wat zegt de wet...



Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door FWalraven » ma 21 jul 2014 22:59

RE.gif

Niets.

Maar bij een ongeval o.i.d. is de hulpverlener niet blij met het geplaatste slot.
Want de sleutel zal er niet langs hangen of wel?

Frans

herman-hannie

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door herman-hannie » ma 21 jul 2014 23:34

ik meen hier ooit al eens gelezen te hebben dat het in duitsland verboden is.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door graaf » di 22 jul 2014 00:31

Er staat al een draadje hierover op het forum: viewtopic.php?f=69&t=16803

Een jaar of 10 geleden heb ik eens een krantenartikel gelezen dat er een caravan gestolen was van de parkeerplaats van een "Raststätte" aan de Duitse autobaan, terwijl de eigenaren aan het eten waren. (de dieven hebben hen waarschijnlijk dus gevolgd om te zien of ze langer weg bleven). Ik gebruik een "dubbellock" die de bewegingsvrijheid tijdens het keren niet beïnvloed. Officieel zou je die pas erop mogen doen wanneer je de combinatie je langer alleen laat. Toch denk ik dat het merendeel van de caravans hem er tijdens het rijden op hebben! weenie.gif
Bijlagen
compact eagle.jpg
compact eagle.jpg (18.75 KiB) 10786 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Vliedje

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Vliedje » di 22 jul 2014 20:45

In Nederland is het nog niet verboden, in Duitsland wel. Echter, om veiligheidsredenen is het niet aan te bevelen om met een disselslot te rijden.

http://www.caravanendewet.nl/page6.php

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Willem_uit_Goes » di 22 jul 2014 23:18

Vliedje schreef:In Nederland is het nog niet verboden, in Duitsland wel.
Ook in Duitsland geen enkele wet die het verbied.
En waarom ook?

Dan kun je ook wel verbieden je auto op slot te doen.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk-Pro.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door evershg » wo 23 jul 2014 12:38

Altijd mijn Alko slot er op gehad,ook in Duitsland
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

Vliedje

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Vliedje » wo 23 jul 2014 12:51

caravan.gif Willem, beschik jij over een bron? Dan wil ik die graag weten, want de meningen over dit onderwerp verschillen nogal. Als ik kijk op de site van de Kip club, wordt daar met grote stelligheid beweerd, dat het in Duitsland verboden is en ook op andere sites (caravantrekker.nl enzovoort) wordt daar melding van gemaakt. Op internet kan ik daar niets over terugvinden. Ik heb nu de redactie van ACSI freelife gevraagd of zij hier een definitief antwoord op kunnen geven, en niet alleen t.a.v. Duitsland. Overigens, dat het niet echt verstandig is om met een slot op de combinatie te rijden bleek wel uit mijn eerdere reactie.

Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 137
Lid geworden op: di 7 aug 2012 20:16

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door mikanos » do 24 jul 2014 14:52

De vraag is of je snel je slot eraf kan halen als je caravan in brandt staat of je auto?
Gisteren onderweg naar huis in belgie nog een auto gezien die aan het roken was.
Flilnke witte en zwarte rook uit o.a. de uitlaat. Hier zat geen caravan achter maar er was door de rook niks te zien.
Wij blijven gewoon bij de caravan en gaan om de beurt wat halen.
Adria Altea 462 PS 2008/ 2009 wordt getrokken door een Ford Mondeo 2.0 TDCI uit 2006 gechiptuned by ATM 160pk

Gebruikersavatar
Brian Kersten
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 20 jan 2013 19:42

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Brian Kersten » do 24 jul 2014 15:52

Vanuit veiligheid plaats ik geen disselslot als ik ga rijden. Zodra ik ergens stil sta en we iets gaan eten en daardoor niet in de buurt van de caravan ben zet ik het slot er op. Het is maar een kleine moeite. Of het wettelijk wel of niet mag weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat een hulpverlener niet zit te wachten op zo'n ding als er iets gebeurd is.
VW Passat Variant VII 1.6TDI BMT - Knaus Südwind 500FDK

Gebruikersavatar
Manza
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 jul 2014 19:35
Locatie: Houthulst - België
Contacteer:

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Manza » vr 25 jul 2014 06:25

Ik kwam ooit aan bij de garagist met het disselslot op mijn aanhangwagen. De man vertelde mij onmiddellijk dat dit niet toegestaan is omdat bij een ongeval de aanhanger niet kon loskomen van de trekhaak en daardoor auto en al meesleurt richting... Door een slot te plaatsen gaat de functie van de breekkabel ook volledig verloren. In dergelijk geval zou de verzekering 0,0 tussen komen...

Nogmaals ... volgens mijn garagist ... maar er zit volgens mij wel logica in.
LMC - Musica 540 E - Mercedes Viano cdi 3.0 v6 @ 300 bhp / 620 Nm

Ervaring is iets wat je hebt, kort nadat je het nodig had...

Vliedje

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Vliedje » vr 25 jul 2014 06:31

RE.gif Er zit zelfs een heleboel logica in, maar toch is het niet verboden. Zelf zou ik er niet over piekeren om te rijden met een disselslot.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door deusjevo » vr 25 jul 2014 11:09

Iemand al een linkie naar een officiele site (dus geen caravantrekker of plaatselijke garage) ?
Ik kan niets vinden en dus ga ik er maar van uit dat het rijden met slot toegestaan is.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Micky » vr 25 jul 2014 17:36

Manza schreef:Door een slot te plaatsen gaat de functie van de breekkabel ook volledig verloren.
Dit is de omgekeerde wereld natuurlijk, een breekkabel heb je nodig als je de caravan verliest, als je door een slot te gebruiken de caravan niet verliest is dat alleen maar goed, zou de koppeling op de kogel rusten (en dus niet ingeklikt) en een slot gemonteerd zijn, dan werkt de breekkabel uiteraard net zo goed als zonder slot
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Dubrovnik

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Dubrovnik » za 26 jul 2014 01:17

Ik lees hier dat het waarschijnlijk wel is toegestaan? Zelf rijd ik nooit met disselslot erop, maar dat is meer om het gevoel. Zal wel aan mij liggen, want toen we laatst in duitsland wat gingen eten onderweg, ben ik na afloop vergeten het slot eraf te halen. Dat bleek dus op de volgende camping.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Mees

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Mees » za 26 jul 2014 07:51

@ Micky: mijn disselslot kan pas werken, als de Winterhof koppeling óver de trekhaakknobbel is 'geklikt' en de hendel geheel naar beneden is;
BPW onderstel. Bij een losse caravan moet er dus eerst zo'n blauwe (of rode) nep-knobbel in.
Maar ik begrijp je nuttige tip hoor; er zullen best sloten zijn die anders werken, zonder een knobbel vergrendeling.

Eerder stuurde ik een PM naar Chris56 als vraagsteller. Misschien wel nuttige info voor dit forum:

letterlijk mailde hij (kennis, die veel weet over wetgeving) terug:
Als dit de bewegingsvrijheid van de ahw maar niet beperkt
...ben ik ook weer wat wijzer geworden.
Ik reed vroeger graag met het disselslot erop
want ik ben een 'toerder' en stop vaak onderweg en steeds slot op / af vond ik 'te lastig'
maar hoorde van de caravanleverancier: als u een ongeval krijgt, kunt u hoogstwaarschijnlijk niet meer loskoppelen….
Helemaal gelijk heeft die beste man !!
En het huidige slot werkt zo snel en vooral makkelijk; geen enkele moeite en altijd een veilig(er) gevoel tijdens stilstaan en achterlaten.

Het ergste dat ik een jaar of 4 geleden meemaakte was:
de caravan stond half op de weg, half in het gras (openbaar); erg droog weer. Naast het huis en half vol voor vakantie, pootjes uit.
Kwamen een stel kwajongens langs die ontdekt hadden dat het gras wel erg snel vlam kon vatten.
Toevallig was ik net bij de caravan bezig.
Nog nooit heb ik de pootjes zo snel half op kunnen draaien en met de hand 1500kg weg kunnen trekken!
Het scheelde een haartje en de boel was in vlammen opgegaan.
Nooit meer staat hij op pootjes bij het huis sindsdien !!
Bijlagen
doublelock-winterhof.jpg
doublelock-winterhof.jpg (8.47 KiB) 10418 keer bekeken

46sjos

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door 46sjos » za 26 jul 2014 22:59

Beste chris56,

Heb een paar jaar geleden de rijkspolitie gebeld en gevraagd of het toegestaan was om met disselslot te rijden en dat was geen probleem zei men
toen.
Misschien een idee om ook een keer de rijkspolitie te bellen en kijken wat ze zeggen .

m.v.g 46sjos

pd0bao40

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door pd0bao40 » za 26 jul 2014 23:39

Dat zal niet meer lukken rijks- en gemeentepolitie zijn opgegaan in de nationale politie.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Daphne » zo 27 jul 2014 00:20

maceism schreef:mijn disselslot kan pas werken, als de Winterhof koppeling óver de trekhaakknobbel is 'geklikt' en de hendel geheel naar beneden is;
BPW onderstel. Bij een losse caravan moet er dus eerst zo'n blauwe (of rode) nep-knobbel in.
Maar ik begrijp je nuttige tip hoor; er zullen best sloten zijn die anders werken, zonder een knobbel vergrendeling.
Wij hebben hetzelfde Doublelock slot, Winterhoff koppeling en BPW onderstel. Maar ook bij losse caravan kan deze zonder nep-knobbel worden gemonteerd. Kijk maar bij dit filmpje:

"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Riegert
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 23 aug 2009 13:54

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Riegert » zo 27 jul 2014 08:20

Ik heb een Stabifix koppeling, goedgekeurd door de Duitse TUV, die je alleen maar aangekoppeld op slot kunt gebruiken. Aangezien er geen Duitse wet is, volgens mijn Duitse politievriend, die aangekoppeld op slot verbiedt, rijd ik met een gerust hart door Europa. Wel altijd de koppelingssleutel bij de autosleutel aan de bos.
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011

Citrorob

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Citrorob » zo 27 jul 2014 12:50

Of het wel of niet mag. Ik heb geen idee. Ik kan mij alleen geen reëel scenario verzinnen waarbij het nuttig is om met een disselslot te rijden.

Marcogs

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Marcogs » do 14 aug 2014 12:49

Ik vroeg het me ook af, maar bij mij (ALKO KB 2000) kan ik wel rijden met het disselslot, maar dan kan ik de hendel van de antislinger niet ver genoeg naar beneden drukken. Dus voor mij geen optie.
(als ik het al zou willen)

Marco

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”