Dubbel raam splijt in tweeën

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Tramp

Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Tramp » ma 5 aug 2013 12:40

Bij het openen van het achterraam zag ik vandaag toevallig dat aan de onderrand de beide lagen kunststof los zitten.

Zou plakken met transparante Montagekit de oplossing zijn of kan ik beter een andere lijm gebruiken?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Micky » ma 5 aug 2013 12:48

RE.gif

ik zou eerst de dealer even bellen of er geen regeling is, dat hoor je zo vaak met deze ramen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Tramp

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Tramp » ma 5 aug 2013 12:57

RE.gif
Voor een 8 jaar oude caravan van een merk dat intussen al drie keer Failliet is geweest?

Na ja, morgen staat 'ie toch bij de dealer voor de laatste kleine reparaties en daarna gaat 'ie onverbiddelijk van de hand.
begin september in Düsseldorf Gaan we een nieuwe uitzoeken.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Micky » ma 5 aug 2013 13:04

RE.gif

Tja hoe het precies werkt weet ik niet, maar bij deze regelingen is het volgens mij polyplastic die de kosten betaald en niet de dealer/importeur
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door JanPunne » ma 5 aug 2013 13:27

Naar ik meen is deze actie niet meer van kracht. Of het moet inmiddels verlengd zijn. Wij hebben er trouwens wel van kunnen profiteren na een vakantie in Portugal. Ik heb het nog ff nagekeken. Het betrof Bürstners van 1998-2005. http://www.kck-forum.nl/index.php?id=374

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Diny » ma 5 aug 2013 13:33

Met een zekere regelmaat worden caravaneigenaars door dealers geattendeerd op het loslaten van de raamhelften van het merk Poly Plastics. Poly Plastics schijnt daar pattent op te hebben mrgreen.gif .
Veel caravans hebben die ramen en blijkbaar zijn ze ondanks de structurele problemen marktleider.
Wij hebben een jaar of drie geleden via de aangeboden regeling een aantal ramen van schroeven laten voorzien, wat gratis was. De grote ramen zijn toen vervangen en dat was bepaald niet gratis. Het betrof een Rapido.
Dat schroeven ziet er netjes uit; nadeel is dat de ramen kunnen gaan 'lekken' zodat er condens tussen de helften kan ontstaan.
Ik heb ergens gelezen dat de schroeven nu 45 euro excl. kosten en ik neem aan dat dat per raam is.
Nieuwe ramen zouden 100 euro moeten kosten excl.
Bepaald geen lolletje!

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door JanPunne » ma 5 aug 2013 14:03

Wij " kregen" een nieuwe voorruit en de rest werd keurig geschroefd, gedopt. Zou het ook een beetje aan de deskundigheid van de dealer kunnen liggen hoe dat laatste wordt uitgevoerd?

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door peter s » ma 5 aug 2013 14:17

Bij mij zitten ook allemaal schroef/dopjes in en tot nu toe houd dat goed.

Een van ons, ik dacht golfopaburstner, heeft dacht ik een gelijmd raam. Hem vragen hoe hij dat gedaan heeft?
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Tramp

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Tramp » ma 5 aug 2013 15:59

RE.gif
Bij deze dan:

Golfopa, hoe heb jij dat indertijd gedaan ?!!!

Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 137
Lid geworden op: di 7 aug 2012 20:16

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door mikanos » ma 5 aug 2013 16:31

Toevallig staat er in de KCK een artikel over de problemen met de lijm van ramen.
Adria Altea 462 PS 2008/ 2009 wordt getrokken door een Ford Mondeo 2.0 TDCI uit 2006 gechiptuned by ATM 160pk

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door TouranDriver455ts » ma 5 aug 2013 17:01

@Tramp,

Inderdaad heb ik 2 of 3 jaar terug het voorraam van onze Bürstner gelijmd en geschroefd.
Hoewel ik meegedaan had met de aktie van Bürstner en Polyplastic waarbij zgn. dopjes werden geplaatst waren binnen- en buitenschaal totaal los van elkaar gekomen. Die dopjesaktie was eigenlijk maar een lapmiddel.
Eerst de boel helemaal ontvet en daarna weer aan elkaar gelijmd met speciale 2 componenten lijm van Bison voor harde kunststof.
Voor alle zekerheid heb ik rondom om ca. 25 cm RVS boutjes (3 mm) met ringetjes gezet.
Na verloop van tijd ging de nieuwe lijm verkleuren en werd bruinachtig. Dit was uiteindelijk geen gezicht meer en dus heb ik onlangs de hele buitenste rand in kunststofprimer gezet en met grijze lak afgelakt. Een en ander ziet er nu weer goed uit.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Tramp

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Tramp » ma 5 aug 2013 18:03

Oke, bedankt voor alle reacties. Morgen maar even zien wat de dealer ervan zegt.
anders ga ik zelf aan de slag met transparante Bison Constructielijm en rvs schroefjes met onderleg ringetjes.

cateautje
Berichten: 79
Lid geworden op: do 22 apr 2010 19:40

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door cateautje » ma 5 aug 2013 20:43

Hebt 4 jaar geleden het zelfde probleem ook gehad bij een Chateau Calista daar zit aan de voorkant 3 ramen en daar was de middelste raam ook de buitenkant van de binnenkant los gaan laten.
Heb contact gehad met verschillende leveranciers en die zeiden tegen mij dat ik lijm moest nemen met polymer erin en toen ben ik op zoek gegaan in de bouwmarkt naar lijm met polymer en kwam ik uit bij bison poly max daar zit polymer in.
Het raam heb ik mee naar binnen genomen en heb zoveel mogelijk met een plamuurmes tussen de buitenkant en de binnenkant los gedrukt zover als ik kon en goed schoongemaakt en ontvet de polymax met de kitspuit en in gespoten en toen met lijmtangen en balkjes alles aangeknepen en 24 uur laten drogen.
Het resultaat is perfect wij zijn er al verscheidende keren mee naar het buitenland geweest alles bij elkaar al weer 7000km mee gereden en er laat nog niks los ik kijk elke keer weer als ik de caravan uit de stalling haal.
Hebt al iemand anders met het zelfde probleem ook al geholpen en die is er ook heel erg over te spreken.

groetjes Henk.
Renault Captur 1,2 (145PK) getuned met Chateau Calista 390HU achter de haak

Tramp

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Tramp » ma 5 aug 2013 21:25

Ik bedoelde met die" Bison constructielijn" de welbekende 'transparante Bison montage kit '.
Heb ook even gegoogled op Poly Max Cristal lijkt me ongeveer hetzelfde, mogelijk iets meer geschikt voor niet poreuze onder grond.
Daar ga ik dan evt naar op zoek.
Hartelijk dank voor de tip.

cateautje
Berichten: 79
Lid geworden op: do 22 apr 2010 19:40

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door cateautje » ma 5 aug 2013 21:41

Als er maar polymer inzit want zonder polymer zitten er bepaalde weekmakers in wat de ruit aantast en wegvreet dan wordt hij heel erg poreus.

Groetjes Henk.
Renault Captur 1,2 (145PK) getuned met Chateau Calista 390HU achter de haak

megroot

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door megroot » ma 5 aug 2013 22:09

Gisteren thuisgekomen en ik had op de camping gezien dat ook bij mijn Burstner de binnen en buitenschaal van elkaar zijn. Zit nu al de gehele dag te zoeken en het blijkt dus een vaak voorkomend probleem te zijn.
Mijn Burstner is van 2003 en gezien de ramen is hij dus ook bij de terugroepaktie geweest. Rondom zitten bij alle ramen (behalve toiletraam) op alle hoeken een grijs dopje met een schroefje erin.
Mijn vraag is nu, kan ik deze schroefjes ergens kopen, want dat lijkt mij mooier dan RVS schroefjes met ringetjes.
Opnieuw lijmen zie ik voor mezelf niet zo zitten.
De caravan is nu 10 jaar oud, en ikzelf heb hem nu 5 jaar. Dus enige coulance ergens kan ik wel vergeten, en ga er ook de moeite niet voor doen.
Wie kan mij aan een adres helpen voor deze schroefjes......bij Polyplastic zijn ze nog op vakantie.
Hoe veilig is het nu.
Saillant detail is dat de caravan vorig jaar nog een grote beurt heeft gehad en hier niets van is gezien.

Marc

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door JanPunne » ma 5 aug 2013 22:46

Oh, maar dit probleem kan zich van het ene moment op het andere voordoen. De hitte in Portugal bleek uiteindelijk ook te veel van het goede geweest te zijn. 's Morgens niets aan de hand en 's avonds lag de boel los van elkaar.

Erik 1962

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Erik 1962 » do 15 aug 2013 22:16

Heb nu ook hetzelfde probleem. Bovenkant begint te lossen maar de onderkant zit nog wel vast? Dus ook op zoek naar een goede en betrouwbare oplossing. Alle hulp is welkom.

Tramp

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Tramp » vr 16 aug 2013 15:49

Heb mijn raam inmiddels zelf gelijmd en een bijna volle spuit met Bison Polymax Cristal en een flesje Bison ontvetter over
Dus als je toevallig in de buurt van Doetinchem zit ...

megroot

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door megroot » zo 25 aug 2013 20:28

Bericht gehad van Polyplastic dat de mail was doorgestuurd naar Willemsen.
Daar bericht van had dat verder schroeven geen zin heeft ( met de dopjes) omdat deze dan in de rubberen afdichting van het raam zouden komen.
Optie is het raam te vervangen ( & 600,-) of te lijmen.
Ga dus volgend seizoen een tube Polymax Cristal kopen en het zelf doen.
Alle tips voor het verwijderen van de ruit zijn welkom.

Marc

Zandkasteel

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Zandkasteel » ma 26 aug 2013 09:44

Wij hebben destijds ook de aanbieding voor omruilen met korting gehad voor onze Burstner Fun.
Onze ramen gaven nog helemaal geen problemen, en we vonden omruilen te duur en hebben voor dopjes gekozen.
We gingen toen ook nog niet naar echt warme landen en hadden een zonluifeltje boven de ramen.
Misschien is een zonluifel dan wel beter om problemen te voorkomen?
Daarnaast waren er veel die wel de ramen lieten omwisselen en hun "oude ramen" via Marktplaats verkochten voor weinig geld.
Als je op die manier een raam kan kopen waar nog niets mee aan de hand is, is dat misschien ook een oplossing?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Gemineye » ma 26 aug 2013 12:59

Mijn vader heeft onlangs voor een Kip Celebration 44TDB uit 2005 een nieuw voorraam gekregen. Deze was een paar jaar geleden los gekomen en door de dealer gelijmd, maar recentelijk wederom los gekomen.

Hij heeft na telefonisch contact met de fabriek beslag kunnen leggen op het allerlaatste beschikbare nieuwe raam, en dit is zonder morren vergoed door de caravanverzekering.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Diny » vr 27 sep 2013 19:02

In de KCK van oktober staat een lezenswaardig artikel over Poly Plastic en de terugroepacties.
Men is er nu blijkbaar achter waarom de raamhelften kunnen loslaten. Het ligt aan het zeefdrukpatroon dat langs de kanten van de ramen zit. Het heeft te maken met zonnewarmte en nog een en ander.
Voor wat betreft de juridische kant van de zaak voldoet Poly Plastic aan de eis een terugroepactie op poten te zetten.
De RDW heeft ook nog een functie, omdat de terugroepactie via hen verloopt.
Als iemand van de actie op de hoogte is gesteld en geen actie onderneemt, dan is die persoon aansprakelijk voor het veroorzaakte onheil onderweg.
Dit is zeer kort de inhoud van het artikel. Wie erin geïntersseerd is moet het blad zelf maar lezen.

willemjvh

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door willemjvh » ma 6 jan 2014 19:47

Bij alle problemen met de constructie van een caravan, ramen, vloer en scheurvorming in kunststof delen en de caravan uit de garantie is, is het raadzaam je caravan verzekering te raadplegen. Biedt de verzekering dekking tegen verborgen gebrek/ constructie fout. Ik heb een caravan verzekering bij Interpolis die dekking biedt voor de eerste eigenaar na 5 jaar. Veel van de genoemde problemen treden na die 5 jaar pas op, dus dat komt dan goed uit. Een ANWB caravan verzekering biedt dekking voor de eerste eigenaar als de caravan niet ouder is als 36 maanden dus als er problemen komen mag je het zelf zien optelossen! Mijn vloer probleem is door de verzekering prima opgelost. Dus heb je een raam probleem en je bent eerste eigenaar, kijk of de verzekering dekking geeft. Een raam repareren met boutjes is een lap middel/ nood oplossing. Het tast het uiterlijk van de caravan aan en het is voor iedereen te zien dat de ramen problemen geven. Je caravan zal dan ook minder waard zijn, dus claim nieuwe ramen! Voor Polyplastic zijn de raam problemen natuurlijk een financiële ramp als zij alle ramen moeten vervangen. Polyplastic is de grootste ramen producent van Europa met een markt aandeel tussen de 60 en 70 %. Wanneer in Europa 40000 caravans geproduceerd worden zal Polyplastic 24000 -maal gemiddeld 6 ramen per caravan dus minimaal 144000 ramen produceren. Misschien is dit de reden dat KCK zo terughoudend is om dit onderwerp te behandelen. Maar als Polyplastic de moeite had genomen om na de wijziging van de ramen een klimaatkamer test door te voeren, dan zou het probleem toen al duidelijk geworden zijn. Moet een caravan eigenaar door gemak zucht/ gebrek aan kennis van Polyplastic de dupe worden?

Willemjvh@hotmail.nl

angi458
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 21 aug 2013 10:41
Locatie: ijsselstein
Contacteer:

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door angi458 » ma 3 mar 2014 20:14

Ik heb al onze ramen preventief laten vervangen. Er mankeert helemaal niks aan. Mocht je nog op zoek zijn naar een nieuw raam. Ik heb er verschillende over thumbup.gif
Opel Insignia Sports Tourer 4x4 2.0 cdti 160pk full options en Knaus 500 QDK uit 2006

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”