winterslaap mover en accu
Re: winterslaap mover en accu
Ik heb vandaag voor het eerst mijn CTEK MXS 3.6 acculader aangesloten op de moveraccu voor het "winteronderhoud".
Eind oktober heb ik de accu in geheel opgeladen stand uit de caravan gehaald en op de zolder gezet. Nu, dus twee maanden later, aangesloten op de acculader. Na 2,5uur ging het groene lampje al branden: "vol".
Dit lijkt mij erg vlug voor een lood-calcium-accu? Of toch niet? Ik heb overigens het "programma voor normale accu's" gekozen, dat is toch goed hè?
Eind oktober heb ik de accu in geheel opgeladen stand uit de caravan gehaald en op de zolder gezet. Nu, dus twee maanden later, aangesloten op de acculader. Na 2,5uur ging het groene lampje al branden: "vol".
Dit lijkt mij erg vlug voor een lood-calcium-accu? Of toch niet? Ik heb overigens het "programma voor normale accu's" gekozen, dat is toch goed hè?
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
1 calsium accu heeft 14.8v nodig voor vol te krijgen
Heb nu een calsium accu buiten in de caravan staan, dus zullen zien na enkele maanden wat de accu doet, controle met multimeter
1 calsium accu heeft 14.8v nodig voor vol te krijgen
Heb nu een calsium accu buiten in de caravan staan, dus zullen zien na enkele maanden wat de accu doet, controle met multimeter
Re: winterslaap mover en accu
@ RogerB
Ik heb hetzelfde net achter de rug.
Na 3 maanden ruim 3 uur moeten laden met de ctek 3600.
En toen wassie weer vol.
Ik heb hetzelfde net achter de rug.
Na 3 maanden ruim 3 uur moeten laden met de ctek 3600.
En toen wassie weer vol.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.
Re: winterslaap mover en accu
Bij mij staat de accu (calcium) in de caravan in een gesloten stalling (het kan daar vriezen) maar is in de 5 jaar dat ik hem er in laat nog nooit leeg geweest. Het groene oogje is in april nog steeds groen. De accu is na 5 jaar nog steeds goed.
Dat de lader gaat laden wil nog niet zeggen dat de accu leeg is!!
Dat de lader gaat laden wil nog niet zeggen dat de accu leeg is!!
Re: winterslaap mover en accu
Dat wordt ook nergens gesuggereerd.Nick schreef: Dat de lader gaat laden wil nog niet zeggen dat de accu leeg is!!
Maar het betkent wel dat hij niet vol is.
Heel kort door de bocht gerekend heeft de accu 3 uur maal 3600mH = afgerond 10Ah verloren in 3 maanden.
Op zich hoef ik hem dus niet een midwinterlading te geven, maar ik doe dat al jaren en de accu's gaan bij mij 6 tot 8 jaar mee.
En daar ben ik niet ontevreden over.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.
Re: winterslaap mover en accu
Bedankt voor de reacties / bevestiging !
Re: winterslaap mover en accu
Laat ik bekennen dat ik de mover voor het gemak en een fysieke beperking heb aangeschaft.
Daar hoort volgens mij tevens bij dat je niet moet gaan slepen met een accu van 30 tot 40 kg.
Vaak moeilijk bereikbaar door het wegmoffelen om geen laadruimte te verspelen.
Wonen op appartement, binnenshuis opladen met toch eventueel vorming van knalgas is de brandverzekering hier nog wel gedekt. Kortom de accu hoort in de caravan en je moet hem eigenlijk kunnen vergeten net als in de auto dat hij er uberhaupt is. De uitzondering dat tijdens de winteropslag max 6 a 8 maanden het toch nodig is om de plus accupool los te nemen is al mooi lees erg genoeg. Volgens Ralph zijn er wel snelkoppeling accu klemmen die de stroomsterkte van 300A aan kunnen. Dus geen gepiel met sleutels.
Blijft de vraag welke accu combinatie lader is hier de absolute topper.
100 tot 200 euro verschil moet geen probleem zijn op de totale aanschaf caravan mover sateliet tv voortenten, luifels etc we praten over investeringen van 20.000 tot 30.000 euro.
Een inaanmerking komende zou kunnen zijn de Optima 5.5 accu met ctek pro lader van 7A maar is bij het trekken en het gebruik van de mover bij weggaan en aankomst iederedag dan de accu wel weer vol genoeg. Mijn dealer had daarom een zig x80 lader van 16,5A gemonteerd voor een lood/calsium accu van 105Ah maar die is eigenlijk weer niet slim genoeg voor amg accu's. Er blijft nog veel om vakkundig uit te zoeken.
Daar hoort volgens mij tevens bij dat je niet moet gaan slepen met een accu van 30 tot 40 kg.
Vaak moeilijk bereikbaar door het wegmoffelen om geen laadruimte te verspelen.
Wonen op appartement, binnenshuis opladen met toch eventueel vorming van knalgas is de brandverzekering hier nog wel gedekt. Kortom de accu hoort in de caravan en je moet hem eigenlijk kunnen vergeten net als in de auto dat hij er uberhaupt is. De uitzondering dat tijdens de winteropslag max 6 a 8 maanden het toch nodig is om de plus accupool los te nemen is al mooi lees erg genoeg. Volgens Ralph zijn er wel snelkoppeling accu klemmen die de stroomsterkte van 300A aan kunnen. Dus geen gepiel met sleutels.
Blijft de vraag welke accu combinatie lader is hier de absolute topper.
100 tot 200 euro verschil moet geen probleem zijn op de totale aanschaf caravan mover sateliet tv voortenten, luifels etc we praten over investeringen van 20.000 tot 30.000 euro.
Een inaanmerking komende zou kunnen zijn de Optima 5.5 accu met ctek pro lader van 7A maar is bij het trekken en het gebruik van de mover bij weggaan en aankomst iederedag dan de accu wel weer vol genoeg. Mijn dealer had daarom een zig x80 lader van 16,5A gemonteerd voor een lood/calsium accu van 105Ah maar die is eigenlijk weer niet slim genoeg voor amg accu's. Er blijft nog veel om vakkundig uit te zoeken.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
Fanik, een hele goede combinatie accu/lader. Dan bedoel je dus de opgerolde celaccu van het Varta topmerk: Optima en wel de 75 Ah. De lader die je noemt voldoet met z,n 7 Ah ook aan de 10% "eis " Let wel op en koop de Multi XS 7000, dat is er een van de tweede generatie en nu voorzien van een 8 traps laadcontrole. Ook ontbreekt nu niet meer de mogelijkheid tot het laden van diep ontladen accu,s aangeduid door recond.
(reconditionering of boost) Ook zit er nog een voedingsstand op van 100Watt ,ook werkend zonder accu. Het geeft je net weer wat meer mogelijkheden dat de ook vaak gebruikte XS 3600. De XS 7000 lader heeft ook nog een echte float- stand alvorens overgeschakeld wordt op puls
laden. De capaciteit is ruim voldoende om,behalve de met moveren verloren Ah,s ook ander stroomverbruiker af te dekken.Gr.Jaap.
(reconditionering of boost) Ook zit er nog een voedingsstand op van 100Watt ,ook werkend zonder accu. Het geeft je net weer wat meer mogelijkheden dat de ook vaak gebruikte XS 3600. De XS 7000 lader heeft ook nog een echte float- stand alvorens overgeschakeld wordt op puls
laden. De capaciteit is ruim voldoende om,behalve de met moveren verloren Ah,s ook ander stroomverbruiker af te dekken.Gr.Jaap.
Re: winterslaap mover en accu
Dank je Jaap, zeer duidelijk. Maar nu heeft mijn buurman op de camping iets gehoord, dat ook de accu net als de gasflessen, niet in de caravan mag blijven zitten in de stalling in verband met de verzekering en eventueel brand door kortsluiting. Is hier iets over bekend bij de leden. Want dan heeft die zoektocht om de ideale combinatie in de stalling in de caravan te laten zitten van mij geen zin.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
Nee zo is het niet gesteld, wel vermeld mijn stallinghouder : Brengt u de caravan voor de winterberging denkt u dan aan het volgende :
Het water is afgetapt --- De accu is losgekoppeld --- De gasfles is verwijderd.
Dat loskoppelen van de accu (dus niet per se verwijderen) maar 1 of 2 polen losklemmen is ook eigen belang van de caravanner : kijk maar eens
hoeveel accu,s ,door kruipstromen geheel ontladen, het loodje legden in de laatste jaren. Dat het enkele lukte weer leven in hun accu te brengen
pleitte voor de accu, niet voor de onwetende eigenaar. Gr.Jaap
Het water is afgetapt --- De accu is losgekoppeld --- De gasfles is verwijderd.
Dat loskoppelen van de accu (dus niet per se verwijderen) maar 1 of 2 polen losklemmen is ook eigen belang van de caravanner : kijk maar eens
hoeveel accu,s ,door kruipstromen geheel ontladen, het loodje legden in de laatste jaren. Dat het enkele lukte weer leven in hun accu te brengen
pleitte voor de accu, niet voor de onwetende eigenaar. Gr.Jaap
Re: winterslaap mover en accu
De pluspoolklem verwijderen heb ik al vanaf 2003 gedaan op andere mover accu combinaties, om precies die reden die jij ook opgeef. Misschien zijn er meer gelijk luidende reacties we zien even.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
Het is altijd beter om de min pool los te koppelen. Ook bij het wisselen van een accu altijd eerst de min pool los koppelen.
Als de plus pool eerst wordt los gekoppeld kan er vonk vorming ontstaan en in b.v. een auto zelfs kortsluiting als de plus kabel tegen de carrosserie aankomt.
Dit komt omdat de accu dan nog via de min kabel met de auto is verbonden. Dus altijd eerst de min- en daarna de plus pool los koppelen.
Het is altijd beter om de min pool los te koppelen. Ook bij het wisselen van een accu altijd eerst de min pool los koppelen.
Als de plus pool eerst wordt los gekoppeld kan er vonk vorming ontstaan en in b.v. een auto zelfs kortsluiting als de plus kabel tegen de carrosserie aankomt.
Dit komt omdat de accu dan nog via de min kabel met de auto is verbonden. Dus altijd eerst de min- en daarna de plus pool los koppelen.
Grt. Alfred
VW Touran 1.9tdi (gechipt naar 140pk/320Nm) - Hobby 495UFE
VW Touran 1.9tdi (gechipt naar 140pk/320Nm) - Hobby 495UFE
Re: winterslaap mover en accu
Alfred, goed dat je er bij schrijft "in bv een auto " Die heeft idd een 1 leidingsysteem waarbij de min aan massa ligt.Tenminste tegenwoordig, weet nog dat bij Engelse auto,s de plus aan massa, lag maar dat terzijde. Bij de caravan is het heel anders daar hebben we een 2 leidingsysteem en heeft de min accu niks te zoeken op chassis caravan. Dat chassis is voorbehouden aan de veiligheidsaarde (groen/geel) op de camping dus. Bovendien zullen er niet veel accu gebruikers in de caravan zijn die de geisoleerde snel klemmen niet gebruiken en daar nog steek/ringsleutels benutten. Gr.Jaap.
Re: winterslaap mover en accu
Om een vonk te creeeren in een stroomvoerend circuit maakt het niet uit of de plus of de min verbroken wordt.Big Alf schreef:RE.gif
Het is altijd beter om de min pool los te koppelen. Ook bij het wisselen van een accu altijd eerst de min pool los koppelen.
Als de plus pool eerst wordt los gekoppeld kan er vonk vorming ontstaan en in b.v. een auto zelfs kortsluiting als de plus kabel tegen de carrosserie aankomt.
Dit komt omdat de accu dan nog via de min kabel met de auto is verbonden. Dus altijd eerst de min- en daarna de plus pool los koppelen.
Maar als de caravan niet aan het net hangt is de enige stroombron de accu. Als er dan 1 pool losgemaakt wordt egaal welke is er geen bron meer en kan er ook geen kortsluiting ontstaan tegen welk onderdeel van de caravan dan ook. Als er een verbruiker aan hangt die in staat is een vonk te veroorzaken is het maar goed dat de accu losgekoppeld werd.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
Kees,Kees_S schreef:... ik zet de hut gewoon weg in de stalling met alles van de mover er op en er aan.
Vervolgens fiets ik eens in de maand in de ochtend van twee opeenvolgende dagen even langs (300 m) en hang de hut 24 uur aan de stroom (van de baas van de stalling). Zo blijft hij optimaal in conditie sintduim.gif
Is er nog plaats in Brunssum in deze stalling?
Vr.groet,
Vino.
Re: winterslaap mover en accu
Na alle ins en outs is het duidelijk dat iedereen met de accu om wil gaan zo als ze denken dat het moet. Maar de noodzaak met de juiste keuze van de accu de lader en het losnemen van de plus accu pool is het absoluut niet noodzakelijk.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
Misschien wil je jouw post nogmaals lezen en herschrijven, want het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu wil zeggen
Misschien wil je jouw post nogmaals lezen en herschrijven, want het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu wil zeggen
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: winterslaap mover en accu
Topic was wel of niet de accu uit de caravan halen tijdens de winter opslag.
Ik heb alles op een rij gezet van wat allemaal besproken is. Aangezien er een hoop mensen waren die de accu er uit halen of iedere maand gaan opladen. Heb ik niet de intentie deze iets anders aan te praten. Maar de noodzaak om het te doen is er niet. De juiste accu volgeladen weggezet kan met gemak de mover bedienen als de caravan opgehaald wordt na 6 tot 9 maanden. Thuis gekomen tijdens het inpakken de stroom er op en de accu is weer vol. Levensduur zie accu tests met bijvoorbeel de optima AGM accu van zelfs 7 jaar oud. Duidelijker kan ik het niet maken anders wordt het teveel reclame in een bepaalde richting.
Ik heb alles op een rij gezet van wat allemaal besproken is. Aangezien er een hoop mensen waren die de accu er uit halen of iedere maand gaan opladen. Heb ik niet de intentie deze iets anders aan te praten. Maar de noodzaak om het te doen is er niet. De juiste accu volgeladen weggezet kan met gemak de mover bedienen als de caravan opgehaald wordt na 6 tot 9 maanden. Thuis gekomen tijdens het inpakken de stroom er op en de accu is weer vol. Levensduur zie accu tests met bijvoorbeel de optima AGM accu van zelfs 7 jaar oud. Duidelijker kan ik het niet maken anders wordt het teveel reclame in een bepaalde richting.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
M.a.w: Lees gewoon het eerste bericht in dit topic, dan kan je de rest vergeten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: winterslaap mover en accu
Hoe zit dat dan met de Sencell accu? Hoe moet die z'n winterslaapje doen?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: winterslaap mover en accu
Met alle respect dat bepaal je zelf.
Voordelen zijn er wel zoals het lage gewicht, maar het lijkt me nu ook juist bij dit type niet nodig om hem er uit te halen maar simpark kan dat toch beter zeggen. Maar om van de kracht van de simpark mover te kunnen profiteren heb je toch een piekbelasting van 2x 145A is 290A nodig? De sencell heeft een piekbelasting van max 180A.
Dus wel even rekening mee houden en ook vragen.
Voordelen zijn er wel zoals het lage gewicht, maar het lijkt me nu ook juist bij dit type niet nodig om hem er uit te halen maar simpark kan dat toch beter zeggen. Maar om van de kracht van de simpark mover te kunnen profiteren heb je toch een piekbelasting van 2x 145A is 290A nodig? De sencell heeft een piekbelasting van max 180A.
Dus wel even rekening mee houden en ook vragen.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
Ik heb de vraag al neergelegd bij de dealer die alles heeft geïntalleerd. Maar aangezien hier niet over dit soort accu's wordt gesproken, leg ik het toch even hier voor.
Ik heb de vraag al neergelegd bij de dealer die alles heeft geïntalleerd. Maar aangezien hier niet over dit soort accu's wordt gesproken, leg ik het toch even hier voor.
De combinatie gaat prima! Wij zijn gelukkig verlost van de zware 125 Ah accu.Fanik schreef: Maar om van de kracht van de simpark mover te kunnen profiteren heb je toch een piekbelasting van 2x 145A is 290A nodig? De sencell heeft een piekbelasting van max 180A.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: winterslaap mover en accu
Gefeliciteerd, dan is nu alles in kannen en kruiken en weet je waar je aan toe bent.
Laatst gewijzigd door Fanik op do 11 okt 2012 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
Nee, want ik heb nog steeds geen antwoord op m'n vraag.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: winterslaap mover en accu
De vraag van de winterslaap? Heeft simpark die dan niet beantwoord. Winterslaapje in caravan zo als het te prefereren is i.v.m. rompslomp. Ook wel een accupool los nemen voor de winterslaap maar dat geldt voor alle accu combinaties die blijven overwinteren. Maar Ralf Muller kan je daar alles verantwoord over uitleggen. Mijn aandeel aan dit draadje is nu wel gedaan zou ik zo zeggen.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.