Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
ravara
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 16 dec 2009 20:30
Locatie: Den Haag

Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door ravara » zo 18 mar 2012 15:06

Hallo,

Via deze weg wil ik proberen achter wat gebruikerservaringen te komen mbt het wel- of niet plaatsen van 2 ventilatoren achter de koelkast. Mijn ervaring is dat mijn 2 deurs Dometic koelkast het "zwaar" heeft in Spanje.Eigenlijk beter gezegd, het vriesgedeelte heeft het moeilijker.

Een tijdje geleden was ik op de beurs in Leeuwarden waar ik een discussie tussen 2 mensen opving die het hadden over het plaatsen (of juist niet) van de toe- en afvoer ventilators. Die zorgen voor aanvoer van minder warme lucht. dat snap ik allemaal wel. Maar wat één van beide heren beweerde was dat je de koelkast juist lager moet zetten als het warm is buiten.

Mijn vraag is nu, wie ervaring heeft met het plaatsen van de ventilatoren achter de koelkast. En misschien dat iemand kan bevestigen dat de meneer van de beurs gelijk had met het verhaal van het lager zetten van de thermostaat van de koelkast.

Graag verneem ik jullie ervaring.

Groet,

Raimond
Lancia Voyager 3.8 aut. 2014 T.E.C. 510 TDF uit 2006

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door JanPunne » zo 18 mar 2012 15:30

Je zou zeggen dat bij heet weer de koelkast lager moet staan om goed te kunnen koelen. Echter is juist het tegendeel waar. Het verlagen van de koelkasttemperatuur zorgt ervoor dat de koelkast zich juist opwarmt door het hardere moeten werken. Het lijkt vreemd maar is echt waar. Ook is het weghalen van horregaas een goede manier om de warmte af te voeren. Het schijnt zo'n 25% te schelen. Een ventilatortje is natuurlijk ook als extra hulp goed te gebruiken. Bij ons is de koelkastrooster in de voortent dus wat voordeel door wind is er dan niet bij en gebruiken we een ventilatortje als hulpie.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Stoekie » zo 18 mar 2012 15:39

Ik heb zelf 2 ventilatortjes geplaatst ---> ( klik hier ) en mijn ervaringen zijn positief.

En idd heeft de meneer van de beurs gelijk....... Als de koelkast te hard moet werken omdat ie z'n warmte niet kwijt kan, dan kun je 'm beter een standje lager zetten.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Micky » zo 18 mar 2012 15:41

ik heb vorig jaar zelf 2 ventilatoren geplaatst achter de koelkast, ik zweer erbij, in het zuiden draaien ze bij mij 24 uur per dag en je hoort ze absoluut niet draaien, een voeler heb ik bewust niet geïnstalleerd omdat ik ze alleen als het echt warm is laat draaien en in het verleden bij een andere caravan hadden we een voeler, met als resultaat dat ie nooit uitging en dus ook continu draaide.

wel even de duurdere geruisloze variant kopen (hier zit enorm veel verschil in) en letten op een zo groot mogelijke luchtverplaatsing per minuut.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sprite1

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door sprite1 » zo 18 mar 2012 15:53

ik heb een enkele fan met voeler gemonteerd, werk prima in de warmere streken, KK koelt beter, als ik nu de KK op gas zet gaat hij ook na verloop van tijd draaien, dus word het op gas ook warmer achter de KK....ik en de KK zijn er blij.gif mee

pd0bao

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door pd0bao » zo 18 mar 2012 16:14

Zelf heb ik geen ventilator(s) geplaatst maar wel de roosters 1 op 1, vervangen door makkelijk uitneembare modellen. Die kunnen zonder gereedschap te gebruiken los genomen worden en ook weer teruggeplaatst, origineel Electrolux, werkt met verende pennen. Gr.Jaap

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Nimma » zo 18 mar 2012 16:16

ook 1 geruisloze fan geplaatst met een schakelaar in het snoer. op stand 4 ipv 7 werkt ie bij 30gr veel beter dan zonder.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Thei Luijten » zo 18 mar 2012 23:38

Ik heb 2 ventilatortjes geplaatst met een schakeling, waarbij ik ze parallel of in serie kan laten draaien.
De serieschakeling zorgt ervoor dat ze beiden op halve kracht kunnen draaien en je ze zodoende overdag nauwelijks hoort.
Het (onzichtbare) schakelaartje kan ik met mijn pink door het bovenste rooster bedienen.
De koelkast koelt beduidend beter met ventilator.
Groet,
Thei

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Knaus440 » ma 19 mar 2012 12:22

Ik heb ook nu weer als een van de eerste aanpassingen 2 ventilatortjes achter de koelkast gebouwd.
Gewoon omdat de kk dan beter koelt, minder gas verbruikt. En ook de plaat die boven de ruimte is waar de koelkast is ingebouwd, minder warm wordt.
En dus extra warmte in de caravan geeft.
Heb wel gekozen voor een bestaand compleet systeem met sensor en kleine regelunit waarmee je de temperatuur kunt begrenzen. Door de gevoeligheid in te stellen regelt de sensor wanneer de ventilatoren aan en uit gaan. Dus niet te warm dan geen ventilatoren, warmer dan schakelt het zonder dat ik er op moet/hoef te letten.

Zelfs ons klein vriesvakje werkt nu! Zal wel niet de -20 oid halen, maar in de ochtend een bak ijs erin, dan is die 's avonds echt nog gevroren!
Dat was daarvoor echt niet zo.

Heb gekozen voor een bestaand systeem, met sensor en binnenin de caravan te bouwen regelunit, en houder omdat ik die zo van buitenaf achter het bovenste rooster in kon bouwen zonder de koelkast te moeten verwijderen. En ik had geen zin om zelf houders etc te maken. Compleet kostte dit een 45 of 50 euro dacht ik.

Let er wel op dat je de ventilatoren altijd in het bovenste rooster bouwt en de lucht eruit laat zuigen. Kan dit niet met mooie formules oid onderbouwen, maar wel gebruikers ervaringen gelezen dat het van onderaf inblazen niet goed beviel.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

pd0bao

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door pd0bao » ma 19 mar 2012 12:43

Ook hier geen formules maar denk dat bij beneden inblazen terwijl bv het bovenste rooster verstopt is door bevuild vliegengaas oid , de lucht kan ontsnappen door het "gas-
ontsnappingsgat" in de bodem van de caravan. Soort van "Bypass" zeg maar. Bij afzuigen door bovenste rooster wordt lucht in ieder geval langs de condensor getrokken. Maar mss heeft iemand een betere verklaring ? Jaap.

Rijk

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Rijk » ma 19 mar 2012 13:35

De ventilatie is gebaseerd op een natuurlijk verschijnsel: warme lucht stijgt.

De ventilator bevorderd dus de afvoer, de koelere lucht komt van onder de caravan door het rooster.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door JanPunne » ma 19 mar 2012 13:38

Warme lucht stijgt dus zit de meeste warme lucht boven. Zit de ventilator onder dan verspreidt deze de lucht meer in de ruimte. Maar ik denk dat het verschil marginaal is omdat de ruimtes niet groot zijn. Die Rijk, 2 zielen, 1 gedachte...

pd0bao

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door pd0bao » ma 19 mar 2012 16:05

Vraag aan de liefhebbers van geforceerde koeling : als spanning wegvalt is de warmteafvoer van de kk door de -dan stilstaande- ventilator(s) toch ook geblokkeerd ? Weet wel dat de kk als die op elektra stond ook stopt met warmte produceren maar toch, er zijn ook gasgebruikers ! Gr.Jaap.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door JanPunne » ma 19 mar 2012 16:49

Dan zit er niets anders op dan de roosters weg te halen en moeders met een wapperding erbij te zetten!

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Thei Luijten » ma 19 mar 2012 16:56

Koeling op gas zorgt ook voor een warme radiator, die dan ook automatisch de warme luchtstroom op gang brengt.
Ook op gas werkt de koelkast beter met een geforceerde extra ventilatorkoeling.
Als je een spatwaterdichte opening in de bodem kunt maken onder de achterkant van de koelkast
werkt hij nog ietsje beter, omdat het onder de caravan altijd koeler is dan in de voortent.
Mooi voorbeeld: Hetelucht-ballonvaren kan in de zomer vrijwel alleen in de uren voor zonsondergang,
in de winter de gehele dag, omdat het temperatuurverschil in de ballon en de buitenlucht veel groter is.
Kost beduidend minder gas.
Groet,
Thei

pd0bao

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door pd0bao » ma 19 mar 2012 18:00

Thei dat gat in de bodem van de caravan is al, dacht zelfs verplicht, aanwezig om bij gaslekkage achter de kk dat zo snel mogelijk af te voeren. Omdat gas zwaarder dan lucht is zou zelfs het onderste rooster nog te hoog zijn en is op het laagste punt een gat gemaakt op voorschrift van Electrolux. De diameter moet min.10 cm zijn en voorzien van een afdekplaatje tegengesteld aan de rijrichting. Uit m,n instructie Electrolux 1988. Gr.Jaap.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Ab » ma 19 mar 2012 18:42

Wij hebben geen ventilator.
Is niet nodig, de koelkast doet het altijd prima.
Ook in Kroatie is ie altijd steenkoud.
De warmte-afvoer is schijnbaar goed in orde. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

de Sol

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door de Sol » ma 19 mar 2012 21:25

Heb een ventilator maat 92x92x38mm. Capaciteit is 66 m³/h. Heb 'm aan de binnenkant van het bovenste rooster zitten met de luchtstroom naar buiten gericht (als afzuig). Overdag hoor ik 'm niet. 's Nachts wel dus gaat hij 's nachts uit.
Werkt prima zo.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Daphne » ma 19 mar 2012 23:23

Wij hebben geen ventilator. We hebben dan ook geen problemen met de koeling van de koelkast. Deze werkt prima, ook met extreme hitte. De vriezer werkt ook heel erg goed. Vers vlees kan worden ingevroren en ijsjes blijven ijsjes zoals het hoort.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door WillyL » di 20 mar 2012 21:22

Ik heb een relatief kleine ventilator dat erg weinig lawaai maakt. Gaat soms 's nachts uit. Het blaast of zuigt niet al te veel lucht, maar het moet dat moet ook niet, als de warmte maar weg kan.
Er blijft nog voldoende ruimte over naast de ventilator om natuurlijke ventilatie toe te laten.
De temperatuur binnen de kk is ok, ik voel wel meer warmte aan de uitstroom van het ventilatortje. Dus ik denk of hoop dat het helpt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
ravara
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 16 dec 2009 20:30
Locatie: Den Haag

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door ravara » wo 21 mar 2012 00:12

Hartelijk dank voor jullie reacties. De ventilators plaats ik dan toch maar denk ik. Ik heb alleen niemand gehoord over het lager (dus stand 1 i.p.v. 6) zetten van de koelkast met een koudere koelkast als gevolg...
Lancia Voyager 3.8 aut. 2014 T.E.C. 510 TDF uit 2006

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Nimma » wo 21 mar 2012 01:02

Jakkemeiner schreef:ook 1 geruisloze fan geplaatst met een schakelaar in het snoer. op stand 4 ipv 7 werkt ie bij 30gr veel beter dan zonder.
Welles thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door JanPunne » wo 21 mar 2012 08:32

ravara schreef:Hartelijk dank voor jullie reacties. De ventilators plaats ik dan toch maar denk ik. Ik heb alleen niemand gehoord over het lager (dus stand 1 i.p.v. 6) zetten van de koelkast met een koudere koelkast als gevolg...
Dan heeft u niet goed gelezen? Kijk de antwoorden nog maar eens na. Het lager zetten van de stand geeft een betere werking van de koelkast omdat deze zich niet opwarmt door het harde werken. En tussen stand 1 en stand 6 zitten nog 4 standen...

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Vino » wo 21 mar 2012 18:32

Beste mensen,
Indien 2 ventilatortjes het resultaat van koelen merkbaar zouden kunnen be-invloeden, neem ik aan dat de fabrikanten dit al veel eerder hadden toegepast. Standaard ingebouwd op de juiste manier, zal niet's uitmaken op de totaal prijs.Advies is en blijft: knop van de standen terug zetten, en zorgen dat aan de rest van de voorwaarden is voldaan.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Aernout » wo 21 mar 2012 18:53

Een absorptie koelkast werkt als volgt.
De koelkast onttrekt warmte aan de binnenzijde, en geeft dat af aan de achterkant.
Hoe lager je de temperatuur zet, hoe warmer het achter de koelkast gaat worden.
Het is de bedoeling dat die warme lucht aan de achterzijde van de koelkast door natuurlijke trek middels een luchtstroom van het onderste naar het bovenste rooster afgevoerd word. Als de omgevings temperatuur hoog is zal dit veel minder goed lukken.

Dus! Je kunt er voor zorgen dat de koelkast minder warmte genereert door hem niet te hard te laten werken, EN je kunt de warme lucht helpen te ontsnappen d.m.v. ventilatoren (als je beide doet zou ik een skipak meenemen naar Spanje awhoea.gif )

Het verwijderen van roosters zorgt voor een grotere ventilatie capaciteit, en dus weer een betere koeling ...

Nu dat je weet hoe het werkt, kun je zelf beslissen wat je wijsheid vind mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”