Spanjegangers Opgelet!!!!!

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
de Sol

Spanje verplicht ECE 70 markering op caravans

Bericht door de Sol » do 23 jun 2011 19:47

In Spanje is het sinds april 2011 verplicht om de ECE 70 markeringen achter op de caravan te hebben, als de combinatie langer dan 12 meter is.
ANWB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Spanje verplicht ECE 70 markering op caravans

Bericht door Daphne » do 23 jun 2011 22:11

Spanje gaat hiermee voorbij aan de Europese regelgeving voor voertuigen.
Deze markering is voor aanhangers achter voertuigen boven de 3500 kg met een maximale combinatie lengte van 18,75 meter. Het trekkende voertuig heeft dan markeringsborden met schuine strepen.

Ik begrijp niet waarom de ANWB dit bericht plaatst zonder enige toelichting. Want je mag deze markering niet op je caravan voeren in Nederland en de doorreislanden naar Spanje.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Kingpin1966 » vr 24 jun 2011 14:40

Ik weet niet of het hier al ter sprake is gekomen maar in de KCK online zag ik het volgende artikeltje dat van belang is voor eenieder die van plan is om zijn vakantie in Spanje door te brengen:

http://www.kck.eu/?page=artikelen&sub=a ... ex&lastid=

Let Op!!!!! Deze regel geldt ook voor buitenlanders!!!!!!!!
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Wim Verso » vr 24 jun 2011 14:47

Gratis af te halen bij de benzine stations................Ha Ha.

Mooi niet naar Spanje!!!
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

pd0bao

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door pd0bao » vr 24 jun 2011 15:02

te koop Wim te koop ! Als ze wijs waren gaven die Spanjolen ze idd gratis :zat morgen heel NL weer aan de costa,s Gr.Jaap.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Wim Verso » vr 24 jun 2011 15:33

Ik maakt ook maar een grapje Jaap, want waar moet je nou niet voor betalen?

Ze verzinnen van alles, nu is het in Spanje en de volgende keer in ons eigen Nederlandje, :wink:
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

herman-hannie

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door herman-hannie » vr 24 jun 2011 15:46

viewtopic.php?f=9&t=14375&p=190755#p190755

was gisteren ook al aan de orde met uitleg van daphne... blij.gif blij.gif blij.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Spanje verplicht ECE 70 markering op caravans

Bericht door deusjevo » vr 24 jun 2011 15:55

Wellicht kunnnen "wij" als caravanforum dit soort info eens aankaarten bij de ANWB.
Misschien dat een moderator dit balletje eens op wil gooien daar?

We zijn tenslotte een community van al 3149 leden, in aantallen streven we de Fietsclub straks nog voorbij. awhoea.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Stoekie » vr 24 jun 2011 16:51

herman-hannie schreef:viewtopic.php?f=9&t=14375&p=190755#p190755

was gisteren ook al aan de orde met uitleg van daphne... blij.gif blij.gif blij.gif

Heb beide draadjes samengevoegd
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Wilkman » di 28 jun 2011 12:33

Ik vertrek nu donderdag naar Spanje en ZONDER stickers. Ze bezien het maar daar,ben eens benieuwd of ze hun rolmeter van 12 meter gaan bovenhalen om te meten.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door peter s » di 28 jun 2011 14:33

Hoe dit nou weer boven water komt?

De ADAC melde dit al in 2008 (verder kan ik niet terugkijken). De Duitse fora staan er vol mee, je kan gewoon vrachtwagenborden gebruiken!
Maar de fora staan ook vol met: "we zien er geen een rijden met die borden"! En "bij tankstations is het niet te koop".
Niemand schijnt die dingen aan te schaffen scratch.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

pd0bao

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door pd0bao » di 28 jun 2011 16:49

Daarom er zijn daar dwz ten Zuiden van de knoflookgrens ook wel regels maar die worden niet (zo streng) gehandhaafd als bij ons.Vb de helmplicht voor bromfietsers geldt daar net zo goed als hier maar tig lui die er zich niet aan houden in Griekenland,Spanje en Portugal.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Dutchdrummer » di 28 jun 2011 23:49

Toch raar dat je die platen in Spanje op je caravan zou moeten, terwijl dat in andere landen verboden is.
Dat zou inhouden dat je precies op de grens Frankrijk-Spanje zou moeten stoppen, om daar die platen aan te brengen.......

1 meter eerder mag het niet, 1 meter verder is het verplicht scratch.gif :lol: :lol:

Ik denk dat ik volgende week demonstratief even lekker stil ga staan midden op de grens... stelletje gekke Spanjaarden :lol:
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Knausje
Berichten: 395
Lid geworden op: za 11 okt 2008 01:00
Contacteer:

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Knausje » ma 1 aug 2011 19:12

In de laatste KCK staat het ook weer vermeld. Markering is verplicht. .. dus wij de automaterialen winkel hier opgebeld en gevraagd of wij ze ook hier kunnen bestellen, voor de caravan... scratch.gif ....dat kon, volgens hem zijn het dezelfde als de ece65 borden....Morgen ophalen, Maar nu bedenk ik mij, borden?? die kan ik toch helemaal niet gebruiken, die moeten toch op 1 of andere manier vast gemaakt worden?? hoe??. ( prijs was 15 euro per stuk, morgen maar eerst even bellen of het geen stickers moeten zijn voor een caravan) vraag: gebruik je stickers of borden voor de caravan scratch.gif en hoe moet je ze bevestigen, zag een plaatje bij de ANWB, maar mag het hoger, lager.... :oops: zou fijn zijn als je wist wat je precies nodig hebt, en waar te koop hier in Nederland....( misschien kan ik de borden met dubbel klevend plakband bevestigen?? heb niet zoveel zin eigenlijk om met zo'n sticker rond te rijden, als het niet in elk Europees land hoeft)

gr. Raymond
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Daphne » ma 1 aug 2011 22:16

Wij zijn net terug uit Spanje en deze markering wordt door niemand gebruikt. Misschien wel door de Spanjaarden, maar daar hebben we geen lange combi's van gezien.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Spanje verplicht ECE 70 markering op caravans

Bericht door de reiziger » di 2 aug 2011 19:57

de Sol schreef:In Spanje is het sinds april 2011 verplicht om de ECE 70 markeringen achter op de caravan te hebben, als de combinatie langer dan 12 meter is.
ANWB
12 meter ... dat is toch vrij lang, denk ik zo.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door peter s » di 2 aug 2011 20:31

Dat 'sinds april 2011' klopt al niet :(
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Big Alf
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 10:20
Locatie: Santa Pola (Alicanta)

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Big Alf » vr 23 dec 2011 14:54

Afgelopen zomer werd ik door mijn zwager op deze nieuwe "Spaanse regel" geattendeerd, maar omdat mijn auto plus aanhanger onder de 12 meter bleven geld de regel niet voor mij.
Nu hebben wij onlangs een caravan gekocht en hierdoor is de combinatie wel langer dan 12 meter, om precies te zijn 13,60 meter.
Omdat we ook met de caravan naar Spanje gaan zou er dus op de caravan ECE 70 markeringsborden moeten komen. Op diverse websites en fora van b.v. KCK, Caravantrekker en dit forum, staan meerdere topics die over dit onderwerp gaan en ook meerdere tegenstrijdige beweringen.
Omdat ik ook iemand was die beweerde dat het in Nederland zelfs bij wet verboden is om op een aanhanger met een TMM onder de 3500kg ECE 70 markering te voeren, heb ik een mailtje naar de RDW gestuurd. Hierin heb ik de vraag gesteld wat nu precies de wetgeving hiervoor is en of ze konden vertellen of het ook inderdaad in Spanje verplicht is om deze ECE 70 markering te voeren op combinaties met een lengte vanaf 12 meter. Hierop kreeg ik onderstaand antwoord.

Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In de huidige regelegeving die geldig is tot 31-3-2012 valt genoemde markering onder toegestane lichten en retroreflectoren voor aanhangwagens boven de 3500 kg (artikel 5.12.57). Voor lichte aanhangwagens tot 3500 kg is het momenteel niet toegestaan. (artikel 5.12.65) De permanente eisen die in Nederland gelden vanaf 1-4-2012 zijn op dit moment nog niet bekend.
De volledige regelgeving vindt u in de Regeling Voertuigen op http://www.wetten.overheid.nl
Raadpleegt u eventueel de Politie of de ANWB voor het gebruik in Spanje.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Bij de RDW konden ze dus alleen vertellen dat het in Nederland inderdaad onder de huidige wetgeving, niet in toegestaan om deze markering op een caravan onder de 3500Kg te voeren.
Het lijkt mij dus, dat ze in Spanje moeilijk kunnen eisen van buitenlanders om wel deze markering te voeren terwijl dit in hun thuisland verboden is.
Ik zal er ook nog eens een e-mailtje naar de ANWB/KCK aan wagen, misschien dat ze daar een goed onderbouwd antwoord kunnen geven over deze kwestie.
Grt. Alfred


VW Touran 1.9tdi (gechipt naar 140pk/320Nm) - Hobby 495UFE

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Andre Welten » vr 23 dec 2011 22:10

Volgens mij hebben we het hier over een uitrustings-eis en er is een Europese regel die zegt dat een voertuig (dus eigenlijk alles wat wielen heeft) moet voldoen aan de wettelijk bepaalde uitrustings-eisen van het land waar het betreffende voertuig is geregistreerd, dus Nederlandse en Belgische combi's hoeven dan hier niet aan te voldoen. Idem met de bordjes met snelheidsaanduidingen die je op Franse/Italiaanse vrachtauto's ziet; die Italianen dachten rijk te worden met te gaan bekeuren op het ontbreken van die aanduidingen op caravans uit het buitenland maar die zijn door de EU mooi teruggefloten!

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door peter s » vr 23 dec 2011 23:54

Op een Duits forum kwam ik een stuk tegen van mensen die in Spanje zelfklevende vrachtwagenborden had gekocht, terug in Duitsland werd daarop de caravan bij de TUV keuring hierop afgekeurd!


De werkelijke Spaanse eisen staan hier:
http://www.boe.es/aeboe/consultas/bases ... -1999-1826
wie kan het vertalen?

kerstzwaai.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Big Alf
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 10:20
Locatie: Santa Pola (Alicanta)

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Big Alf » vr 23 dec 2011 23:58

Er zit dus wel een kern van waarheid in het verhaal van de ANWB, echter hebben ze het niet verder onderzocht en gewoon klakkeloos gepubliceerd
Grt. Alfred


VW Touran 1.9tdi (gechipt naar 140pk/320Nm) - Hobby 495UFE

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door peter s » za 24 dec 2011 00:09

Niet alleen de ANWB, ook de ADAC en OAMTC!
Ze roeren allemaal in dezelfde pot.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Knausje
Berichten: 395
Lid geworden op: za 11 okt 2008 01:00
Contacteer:

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Knausje » di 17 jan 2012 12:43

Ook wij zijn afgelopen zomer (2011)door Spanje gekomen, en buitenlandse caravans reden gewoon zonder sticker, politie die we al tegen kwamen reageerden hier niet op. Jammer dat o.a. de ANWB het niet beter heeft nagekeken, zoals Peter al zegt.

gr.
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door Jurgen » zo 12 feb 2012 14:17

Andre Welten schreef:..... dus Nederlandse en Belgische combi's hoeven dan hier niet aan te voldoen.
Omdat ik eind volgende week weer naar Spanje vertrek en dat met een combinatie >12m (12,15m) heb ik geprobeerd om mij wat verder in deze materie verdiept, de door Spanje eenzijdig voorgeschreven ECE 70 markering wel of niet toepassen.
Het mag duidelijk zijn dat er nergens echt heldere en goed onderbouwde berichtgevingen te vinden zijn laat staan officiële stukken.
Toch blijkt het dat er al een aantal combinaties met een totaallengte >12m door de Spaanse Traffic Police beboet zijn en dat variërend van € 200 - 300,=.
Dit laatste overigens niet verifieerbaar dus alleen uitspraken van direct betrokkenen dan wel van Horen - Zeggen.
Toch heeft de door een Duitse kampeerder hieraan gerelateerde gestelde vraag en het daarop verkregen antwoord van een EU Commissaris mij doen besluiten om toch maar te overwegen de benodigde platen te kopen en op mijn caravan te monteren.
Je moet je immers realiseren dat als je eenmaal hiervoor wordt aangehouden en bekeurd je uiteraard hierop bezwaar kunt maken maar de Spaanse Politie kennende trek je althans op dat moment aan het kortste eind en ik althans sta niet op te wachten om dan uren vast te staan of nog erger.
Hierbij het belangrijkste deel van het gegeven antwoord en de globale vertaling:

Daarom is het aan de nationale staten dit zelf te regelen, zoals in dit verband bijvoorbeeld de Bondsrepubliek Duitsland ook het gebruik van winterbanden verplicht. Zo is dus de in Spanje verplichte EC 70 markering op combinaties met een lengte van >12 m niet in strijd met de overeengekomen EU richtlijnen.

Ten slotte moet nog worden opgemerkt dat niet alle Europese lidstaten het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer hebben geratificeerd. Bij deze landen zit dus ook Spanje.



Daher ist es den Nationalstaaten überlassen dies selbst zu regeln, wie es z.B. die Bundesrepublik Deutschland im Zusammenhang mit der Winterreifenpflicht angewendet hat, und die Kennzeichnungspflicht von Fahrzeugkombinationen mit einer Länge ab 12 m in Spanien widerspricht nicht den Gemeinschaftsrechtlichen vorgaben.

Abschließend ist noch anzumerken, daß nicht alle Europäischen Mitgliedsstaaten dem Wiener Übereinkommen über den Straßenverkehr beigetreten sind. Zu diesen Staaten zählt auch Spanien.


Ich hoffe diese Information ist hilfreich

Mit freundlichen Grüssen

Philippe HAMET
Commission Européenne
DG MOVE
28 rue De Mot 4/71
1049 BRUXELLES
BELGIQUE
tel : 00.32.22.95.18.61 "
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Spanjegangers Opgelet!!!!!

Bericht door peter s » zo 12 feb 2012 14:28

Toevallig las ik laatst op de ADAC site dat ze die borden in hun online shop hadden opgenomen voor caravan combinatie die echt opvallend te lang zijn.
De platen die ze leveren zijn niet helemaal conform de Spaanse eisen maar worden daar wel geaccepteerd:

Warntafeln für überlange Gespanne im ADAC Shop online erhältlich

In Spanien ist für Gespanne über 12 m Länge eine Heckmarkierung durch Warntafeln vorgeschrieben - entweder durch eine große Tafel (130 x 25 cm) oder zwei kleine Tafeln nebeneinander (je 50 x 25 cm), gelb mit rotem Rand, in einem Abstand von 50 bis 150 cm zum Boden angebracht.

Die in Deutschland erhältlichen Warntafeln der ECE-Norm 70-01 entsprechen zwar nicht exakt den in Spanien vorgeschriebenen Maßen, müssen dort aber akzeptiert werden. Diese Schilder sind ab sofort auch im ADAC Shop online erhältlich - in den Varianten kurz und lang.


set van twee korte platen kost € 12.95
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Plaats reactie

Terug naar “Routes”