tom tom/de kaart, of beide

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
Knausje
Berichten: 395
Lid geworden op: za 11 okt 2008 01:00
Contacteer:

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Knausje » di 9 mar 2010 11:29

Had hier al een keer op gereageerd, wij nemen beide mee, voor diegene die naar Portugal gaan...vooral afgaan op je kaart. Niet op Tom Tom, dan kom je in rare situaties terecht, hij stuurt je door smalle eenrichtingsverkeers wegen, waar je op een gegeven moment niet meer kunt keren, maar rechtdoor kan ook niet weg is te smal! Stuurt je viaducten af, wel even over het muurtje jumpen, door flatgebouwen, Ik vraag me af wat de ervaringen van anderen zijn in het buitenland met TomTom of een ander systeem.
groetjes Raymond blij.gif
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door TouranDriver455ts » di 9 mar 2010 11:52

RE.gif
Wij gebruiken beide als wij naar Frankrijk gaan. Eerst de route in grote lijnen bepalen op de kaart. Bij voorkeur de routekaarten van de ANWB.
Daarna als wij in de buurt komen van de (tussen) bestemming gaat de TomTom een rol spelen. Deze manier is vooral belangrijk als de kortste weg wordt gekozen maar niet via de tolweg. Je loopt dan niet het risico om constant over binnendoorweggetjes gestuurd te worden.
Eenmaal dicht in de buurt van de bestemming is de TomTom een uitkomst. Zoeken op postcode of lengte-en breedtegraad. Wij komen zodoende al jaren probleemloos op campings op het platteland van Frankrijk.
Bovendien houdt het gebruik van de kaart ook de topografische kennis op peil.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

decarrion

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door decarrion » za 27 mar 2010 09:24

een kaart is altijd fijn erbij te hebben. een dagje weg en even zien hoe je rijdt. soms kan je eigen route beter zijn. dus het dikke boek van frankrijk ( michelin) gaat altijd mee. verder staat de tom tom ( Melchelse Jan) op stil, behalve in de stad etc

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Kingpin1966 » za 27 mar 2010 15:45

Adri&Saskia schreef:Ik heb de buik vol van m`n tomtom.
Je moet hem elke week updaten,anders werkt de quickfinder niet en duurt het een kwartier voor hij verbinding heeft.
De kaarten zijn heeeeel duur
Ik heb een abbonnement op meest recente kaart verzekerd,computter geeft aan dat er kaart updates zijn,maar hoeveel wegen hij niet kent,daar sta je nog versteld van.
Nu gaan we van de zomer naar kroatie,moet daar weer een nieuwe kaart voor hebben,maar denk aan een geheel andere navigatie systeem te kopen.

Iemand sugestie`s, laat maar weten wat een goed systeem is thumbup.gif thumbup.gif
Wat dacht je van Navigon?
Er is voor elk wat wils te koop: http://www.navigon.com/portal/nl/index.html
Een tip vooraf: Maak een lijstje met wat je navigatiesysteem allemaal moet hebben/kunnen, dat vergemakkelijkt je keuze.

Ik heb zelf sinds kort de 8410 van Navigon en ben zeer tevreden, niet elke keer updaten, snelle satfix en 2 jaar gratis kaartupdates. thumbup.gif
En met een gratis softwareupgrade en aanschaf van een live module voor €99,- kun je hem opwaarderen naar een 8450 Live (net zoiets als TT Live).
Kijk maar eens goed rond op de site van Navigon.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

heuvelman60

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door heuvelman60 » za 27 mar 2010 18:10

Ik heb 2 van die fijne apparaten en beide van TT. Ben tot op de dag van vandaag altijd gekomen waar ik wilde met behulp van het eerste aangeschafte apparaat (GO500) . Maar dat gaf afgelopen zomer de geest en toen linea recta een nieuwe aangeschaft (One XL). Inmiddels is GEHEEL KOSTELOOS BUITEN DE GARANTIE de GO gerepareerd en gebruik ik die weer. de kaarten zijn wel ouder, maar het apparaat is stukken sneller en nauwkeuriger dan de one. Maar ik bekijk wel ook zelf altijd waar en hoe ik moet rijden en hou er ook een kaart met routebeschrijving bij. En dan heb je nog van die gratis routekaarten van de ANWB die ook wel handig zijn. Kun je je route inkleuren en hoeft (in ons geval vrouwlief) de lezer niet steeds op te zoeken of alles nog klopt. thumbup.gif

B_art
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 15 feb 2010 09:52

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door B_art » di 30 mar 2010 22:44

nooit geen kaart mee ! We vertrouwen 100 % op onze tomtom. Als we vertrekken geven we de eindbestemming in en hopla volgen maar dat ding ! Zo hebben we tenminste nooit geen ruzie meer in de auto thumbup.gif
Hobby De Luxe Easy 450 UF - BJ 2003

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Leentje » di 30 mar 2010 23:21

nooit geen = altijd.
Dus jullie hebben én een kaart én ruzie. scratch.gif
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

heuvelman60

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door heuvelman60 » wo 31 mar 2010 04:59

100% vertrouwen op de TomTom hebben we in Engeland wel afgeleerd.
Als je een weggetje op word gestuurd dat eigenlijk al te smal is voor de auto... boos.gif
Gelukkig had ikzelf al gezien dat dat niet ging passen en dus een alternatief gezocht.
Of net als afgelopen zomer in Italië: de geest uit de TomTom vertrokken en nooit meer terug gekomen, wordt nog leuk als je dan verder niets bij je hebt. boos.gif

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door PeterD » wo 31 mar 2010 07:17

Wij gebruiken de kaart en Tom Tom.
Voor een route kijk ik altijd even op de kaart voor de grote lijn.
TomTom geeft onderweg net even dat beetje extra met de aanwijzing welke rijbaan je moet kiezen.
En vooral de laatste kilometers vind ik het erg prettig, als je in een plaats komt waar je nog nooit bent geweest.
Vroegâh, zonder navigatie, zijn we er ook altijd gekomen, maar met TomTom vinden we het makkelijker.
Maar we zorgen er wel voor er niet afhankelijk van te zijn. Het blijft een aanvulling.

In eerdere posts zie ik meldingen dat men dwars door flatgebouwen en over muurtjes werd gestuurd.
Dat herken ik niet, maar dat komt wellicht omdat ik een abonnement heb op nieuwe kaarten.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Adri&Saskia

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Adri&Saskia » vr 2 apr 2010 11:12

Een pech en toeval tegelijk weenie.gif weenie.gif
mijn tom tom begaf het van de week(geen beeld,alleen geluid). boos.gif boos.gif
Heb van divese mede forumers advies opgevolgd en bezit nu een navigon 8310 thumbup.gif

eerste indruk: tja was met tom tom handiger.Maar als je een kwartier hebt gereden whouwww.
Super die 3d kaarten thumbup.gif
direct verbinding met de sateliet thumbup.gif
hele ruime dekking(geheel europa) en geen flauwe kul west europa,zuid europa,alles duur en appart moet kopen
en dan de file info,gaat zelf een alternatief zoeken(als je dat wilt natuurlijk)

Tot nu toe kan het niet meer stuk!!!

Gebruikersavatar
Knausje
Berichten: 395
Lid geworden op: za 11 okt 2008 01:00
Contacteer:

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Knausje » zo 11 apr 2010 17:27

Wij gebruiken ook weleens route 66, dan weet je precies waar je bent. Wegen e.d zijn dan goed zichtbaar.
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door WillyL » ma 12 apr 2010 12:09

Als ik de routePLANNERS beu ben gebruik ik een totaal ander type GPS toepassing, namelijk Oziexplorer. Andere leveranciers zijn zoals TTQV, Pathaway en andere bieden soortgelijke mogelijkheden.
Op mijn Pocket-PC (iPaq) (en PC) is dit een programma waarmee je eender welke (ingescande) kaart kan tonen. Je positie wordt dan op die kaart geprojecteerd.
Ik gebruikte het oorspronkelijk om trekking te doen in de bergen (route zelf uitstippelen op stafkaarten), maar gebruik het nu meer en meer in combinatie met een gewone Michelin-kaart. De De ingescande kaart toont waar we zijn op de kaart en mijn lieftallige co-pilote kan dan eenvoudig volgen aan de hand van de papieren kaart.
Het inscannen en calibreren van de kaarten is wel een geduldwerkje maar gaat samen met Google-Earth vrij vlot en zeer accuraat.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Freek123

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Freek123 » ma 3 mei 2010 08:02

Wij gebruiken sinds langere tijd een Garmin Nuvi 250W
Alle kaarten van Europa en Oost Europa staan erin.
Vwb Kroatie; alleen de hoofdwegen maar meer hebben wij niet nodig tot op de eindbestemming.( Split / Trogir en nu Tisno )
Voor de directe omgeving kopen we dan nog wel een kaart, als het nodig is.
Meestal maken we ook nog een uitdraai vanuit Google Maps, je weet met de techniek nooit of deze je in de steek laat, als back-up.

Suc6 met je keuze

Freek123

Gebruikersavatar
Knausje
Berichten: 395
Lid geworden op: za 11 okt 2008 01:00
Contacteer:

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Knausje » ma 3 mei 2010 14:16

wl002_cf schreef:Als ik de routePLANNERS beu ben gebruik ik een totaal ander type GPS toepassing, namelijk Oziexplorer. Andere leveranciers zijn zoals TTQV, Pathaway en andere bieden soortgelijke mogelijkheden.
Op mijn Pocket-PC (iPaq) (en PC) is dit een programma waarmee je eender welke (ingescande) kaart kan tonen. Je positie wordt dan op die kaart geprojecteerd.
Ik gebruikte het oorspronkelijk om trekking te doen in de bergen (route zelf uitstippelen op stafkaarten), maar gebruik het nu meer en meer in combinatie met een gewone Michelin-kaart. De De ingescande kaart toont waar we zijn op de kaart en mijn lieftallige co-pilote kan dan eenvoudig volgen aan de hand van de papieren kaart.
Het inscannen en calibreren van de kaarten is wel een geduldwerkje maar gaat samen met Google-Earth vrij vlot en zeer accuraat.
Hier zou ik wel eens wat meer over willen horen. Ben er zelf ook al mee aan het goochelen geweest, maar lukt niet echt. misschien nieuwe topic?? scratch.gif
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Ab » ma 3 mei 2010 19:35

Uncle Johnny schreef:die TomTom in de sloot gooien cool.gif
Doe dat dan alsjeblieft bij mij in de sloot.. Ik zal zorgen dat ie droog staat. :lol: :lol:
Ik geef je heel graag de coordinaten. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Apejoekie

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Apejoekie » zo 9 mei 2010 08:13

Tegenwoordig op de Iphone de back-up tomtom. Is ook makkelijk bij wandelingen. Verder nog steeds de "grote" tomtom en het kaartenboek!

Heb ook dat trackingprogramma op de Iphone maar die pakt gewoon Google Maps om je positie te tonen. Maakt zelf waypoints aan op ingestelde afstanden en plaatst icoontjes van foto's die je onderweg gemaakt heb. Kun je dan later weer uploaden voor andere gebruikers.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door WillyL » vr 1 okt 2010 23:01

In een eerdere reply had ik het over OziExplorer en werd er naar meer uitleg gevraagd.
Je kan hier meer over vinden op http://www.oziexplorer.com (of ook pathaway) Edit Ab: de link werkte niet. Even aangepast.
Ik ga wel geen nieuwe topic beginnen tenzij er interesse van meerdere mensen is...

Er zijn ook 'kabouterkaarten' - dat zijn door anderen ingescande/aangekochte kaarten die op een site gezet worden - erg legaal is dat natuurlijk niet whistle.gif

Voor de reis koop ik enkele michelinkaarten van de regio - didat doe ik zo-wie-zo, ik bestudeer graag kaarten... Die scan ik in met een zo groot mogelijke scanner (op het werk A3 scanner) - of neem er een foto van (dat gaat met de huidige camera's vrij goed).
Elke scan laat ik een ietjes overlappen.
Vroeger gebruikte ik een programma (panavue) om de delen terug samen te voegen tot 1 grote kaart, maar dat doe ik nu niet meer.
1 voor 1 calibreer ik dan de gescande beelden in OziExplorer (PC) - drie punten nabij de hoeken van de kaart - bv kruispunten - De coordinaten zoek ik op google-earth door dezelfde kruispunten te zoeken. Het resultaat copieer ik naar de PPC
Indien je niet te veel kaarten moet calibreren is het op een (lange) avond geklaard.

Het is en blijft natuurlijk een hobby zoals en andere...

De grote rode Michelin kaart van gans Frankrijk heb ik (bijna) volledig gescand.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

BBS

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door BBS » di 23 nov 2010 09:12

Als ik je zeg dat ik misschien wel voor zo'n slordige EUR 1500 aan kaarten, stratenatlassen e.d. thuis heb liggen, moet ik dan nog meer zeggen sintweetniet.gif
Het kan natuurlijk ook een keer gebeuren dat de TomTom gestolen wordt of gewoon defect raakt.

En dan?
Is het misschien ook handig dat je weet waar je zit, en hoe je weer thuis/aankomt op plaats van bestemming.
Ook moderne techniek kan het laten afweten....

martijn1178

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door martijn1178 » di 30 nov 2010 10:20

Ik gebruik eigenlijk alleen maar de tomtom. Neem geen papieren kaarten mee.

Onder het rijden gun ik mijn vrouw ook de rust. Daarbij is zij niet goed in kaartlezen. Ik ga, in de week voordat wij op vakantie gaan, even kijken wat de allernieuwste kaartversie is. Download die en heb mijn tomtom dan geheel up-2-date.

Mochten we dan toch verkeerd rijden, dan zou ik mij met de engelse, duitse en beetje franse taal goed redden. Rij naar een groot, bekend tankstation in mijn nabije omgeving om de weg te vragen. Bij noodzaak zou ik dan toch een kaart kopen. Dit is mij nog nooit overkomen.

Ik navigeer met tomtom vanaf 2006 en ben maar 1x het "wild" in gestuurd. Ritten naar zuid frankrijk, luxemburg, zuid duitsland, zuid Tjechie gingen echt allemaal in 1x goed. Niet 1 foutje kunnen bekennen !!!

Het is dus echt aan te raden om zeker vlak voor je vertrek te informeren naar je eigen kaartversie en die uitgebracht is.

Om heel eerlijk te zijn: Het heeft voor mijn gevoel ook wel zo zijn charme, om "verdwaalt" te raken. Maakt het avontuurlijk! Je bent op vakantie en hebt alle tijd! Waarom zou je je dan nog in die 2 a 3 weken ook nog moeten gaan haasten zoals je dat het rest van het jaar ook al doet?????

Sindskort heb ik een medion apparaat erbij, als reserve! Daar staat windows CE5 op met Navigon software, en omgebouwd naar tomtom Zodoende heb ik mijn back-up. Om voor een vermogen aan kaarten te kopen, zie ik echt niet zitten! In heel europa is Tomtom te verkrijgen. Koop dan gewoon een nieuwe! Stel deze in op nederlands en druk je wegen SDkaartje erin; hopla en rijden maar!

groeten,
martijn

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door perry » vr 28 jan 2011 22:15

ik rij tijdens me werk altijd op dom dom.
op vakantie naar italie ook dom dom mee maar wel vergeten de kaart van europa er in te doen stom.gif dus met tom tom,maar zonder kaart dan houd ie bij venlo toch echt op hoor haha.
dus met de papieren kaarten en dat ik de weg aardig weet is ook wel makkelijk.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Aaltink

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Aaltink » di 14 jun 2011 16:50

Hier hebben wij een henk-henk die heb ik ook aan staan met geluid uit.
Tevens heeft de auto ook een navigatie systeem alleen vind ik dat helemaal niks. maar voor nood wel compleet met de cd's
het grote boek (michelin) van frankrijk neem ik ook altijd mee.

Tevens kijk ik vooraf altijd na de route zodat ik het meeste zelf wel weet.
De vrouw laat ik wel met rust behalve bij Parijs daar moet ze even mee kijken.

Gebruikersavatar
Montalbano
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 7 mar 2011 10:30
Locatie: Noord-Brabant

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Montalbano » di 14 jun 2011 21:41

De in mijn auto ingebouwde miep (beatrix, zo praat ze) heeft me nog nooit de verkeerde kant op gestuurd. Ik kijk wel altijd vooraf op google maps hoe de route loopt, de navigatie gebruik ik meer voor de afstand, geschatte aankomsttijd, etc.
Voorheen een navigon gehad en was daar ook zeer over te spreken.
Volvo V60 D6 | Momenteel geen caravan, voorheen Hobby 545 KMF Vita Veneto '10

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door fs1986 » di 14 jun 2011 22:11

Geen TomTom of kaart bij mij, maar een papieren routebeschrijving.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Micky » wo 15 jun 2011 20:24

altijd de route uitstippelen op de kaart en de tomtom aan ivm de live verkeersinformatie. de standaard route van de tomtom rijden we nooit omdat ik voor zulke lange afstanden dat gewoon weg nooit de meest ideale route voor ons is. bijv volgende maand gaan we naar zuid Frankrijk (Vence boven Nice) en we willen via Frankrijk (oa Strasbourg) langs de Duitse grens naar het zuiden rijden, dat geeft geen navi aan. wel past hij natuurlijk onderweg zijn route aan waardoor je ver genoeg kunt kijken voor de files.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tom tom/de kaart, of beide

Bericht door Kingpin1966 » do 16 jun 2011 15:27

micky schreef: bijv volgende maand gaan we naar zuid Frankrijk (Vence boven Nice) en we willen via Frankrijk (oa Strasbourg) langs de Duitse grens naar het zuiden rijden, dat geeft geen navi aan.
Dat ligt er aan, als je een navigatiesysteem hebt waar een zgn. "reisplanner" in zit kun je deze zo instellen dat hij die route ook daadwerkelijk gaat rijden.
Dit kun je doen door bepaalde "ijkpunten" in te voeren, een knooppunt o.i.d.
Dat deed ik nl. bij mijn navigatiesysteem ook altijd, de zogenaamde Hu-Bo-Bee (Huisje-Boompje-Beestje) methode.

Nu ik (door een mazzeltje) een TT 1005 Live bezit hoeft dit niet meer.
Hij neemt (gelukkig) precies de route die ik wil dat hij neemt, ondanks dat hij (nog) geen reisplanner aan boord heeft.
Bij navigatie die deze functie standaard niet heeft wordt het idd. een lastiger verhaal.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”