180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door Paul1502 » wo 13 jan 2010 13:56

Goedemiddag,

Wij overwegen de aanschaf van [nieuwe] zonnepanelen. Nu vragen wij ons af of 180 watt [piek] genoeg is, voor een compressor koelkast + gebruik Laptop + verlichting + waterpomp [drukpomp]
Uitgangspunt is dat we verder geen andere manieren van stroom / laden willen gebruiken. Met andere woorden de capaciteit van de panelen moeten het totale energieverbruik "dekken"

Alvast bedankt voor [alle] reactie

groet

Paul

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door Ab » wo 13 jan 2010 14:39

In combinatie met een accu (uiteraard) moet het makkelijk kunnen.
Een goede compressorkoelkast gebruikt maar iets van 30-40 Watt.
En dat (afhankelijk van de temperatuur) ook nog maar iets van 30 % van de tijd.
De rest van je verbruikers zijn ook niet continu neem ik aan.
Zoveel mogelijk LED verlichting, in combinatie met evt gasverlichting scheelt ook veel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door Stoekie » wo 13 jan 2010 14:43

Als die compressorkoelkast 230VAC is dan zou ik ook eens checken of je omvormer (12V-->230V) de aanloopstroom van de koelkast wel aankan.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door Paul1502 » wo 13 jan 2010 14:46

hartelijk dank, er is 2 x 105 AH accu beschikbaar. Alleen die 40 Watt voor de koelkast is dat per uur / dag ???
Ik heb de koelkast afgelopen najaar pas ingebouwd dus vandaar, en wat ik begreep wordt er steeds gepraat
over een verbruik van 2ah [gemiddeld per uur] dus dat zou dan per dag neerkomen op 24 x 2ah = [al] 48ah??
Of doe / denk ik nou verkeerd??

gr

Paul
Stoekie schreef:Als die compressorkoelkast 230VAC is dan zou ik ook eens checken of je omvormer (12V-->230V) de aanloopstroom van de koelkast wel aankan.
Hallo stoekie,

de koelkast is op 12 volt, dus dat is het probleem niet

bedankt

Paul

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door Ab » wo 13 jan 2010 15:11

Die 2 Ah gemiddeld kan best eens kloppen.. dat komt neer op 24 watt gemiddeld. Eigenlijk nog best veel.
Een compressorkoelkast loopt eventjes, en als de deur niet opengaat, staat ie ook heel lang stil. Als het goed is, gebruikt ie langer geen stroom als wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

henkster

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door henkster » wo 13 jan 2010 17:30

hoj,
welke compressorkoelkast draait op 12V?
vrgr.henk

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door Knaapje » wo 13 jan 2010 19:44

Hier staan er diverse. Vraag niet wat ze kosten

http://www.marsmanshop.nl/shop/index.ph ... uctId=4319


Knaapje

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door Fred N » wo 13 jan 2010 20:15

Ik weet het niet, maar het is wel een zeer dure optie dit 12 volt gebeuren. scratch.gif

Koelkast - zonepanelen - accu en wat er nog meer bijkomt

Volgens mij ben je goedkoper uit met een aggregaat en veel makkelijker.
Eventueel ook nog thuis te gebruiken als er weer eens een stroomstoring is.

mafdaf

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door mafdaf » wo 13 jan 2010 20:19

zonnepaneel-> duurzaam en stil
aggregaat-> stank en herrie
scratch.gif

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door Fred N » wo 13 jan 2010 20:27

Nou dan weet ik niet welk aggregaat jij voor ogen hebt madlef , maar wij hebben zeer stille aggregaten op het werk en nog handzaam ook (fluister)
Kijk je moet hem niet onder het bijzettafeltje zetten :lol:
En die zonnepanlen die haal je er nooit uit kwa kosten.
Ik spreek uit ervaring ik moest deze ook op op mijn huis zetten van de gemeente. stom.gif

mafdaf

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door mafdaf » wo 13 jan 2010 20:39

madlef? :lol:
Nou, het aggregaat wat ik voor ogen heb is in de lage prijsklasse aangezien we het hier nu over de kosten hebben. Overigens zijn die accu's en de koelkast al aanwezig bij de topicstarter, dus het is een aggregaat tegen zonnepanelen. En het aggregaat moet toch weer brandstof in dus wordt alleen maar duurder...

pd0bao

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door pd0bao » vr 15 jan 2010 13:26

Hallo Paul 1502 De berekening voor het stroomverbruik per etmaal (24 uur) luidt als volgt :
24 (uur) x 40 (Watt) = 960 Wattuur. Het opgenomen vermogen in Ah is wordt dan 960 : 12 (Volt) = 80 Ah. I.t.t. tot de absorptie k.k. wordt gelukkig niet continu stroom verbruikt maar b.v. 30 % van de tijd en is dan 30 % van 80 dus 24 Ah per dag. De zonnepanelen mogen al daglichtpanelen worden genoemd, geven dus ook bij minder zonlicht stroom,hoewel minder.De door jou voorgestelde combinatie moet zeker voldoen. Let wel op goede isolatie van de compressork.k. daar bestaat nl. nogal kwaliteitsverschil in. Veel succes , Jaap.

Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door Paul1502 » vr 15 jan 2010 19:45

pd0bao schreef:Hallo Paul 1502 De berekening voor het stroomverbruik per etmaal (24 uur) luidt als volgt :
24 (uur) x 40 (Watt) = 960 Wattuur. Het opgenomen vermogen in Ah is wordt dan 960 : 12 (Volt) = 80 Ah. I.t.t. tot de absorptie k.k. wordt gelukkig niet continu stroom verbruikt maar b.v. 30 % van de tijd en is dan 30 % van 80 dus 24 Ah per dag. De zonnepanelen mogen al daglichtpanelen worden genoemd, geven dus ook bij minder zonlicht stroom,hoewel minder.De door jou voorgestelde combinatie moet zeker voldoen. Let wel op goede isolatie van de compressork.k. daar bestaat nl. nogal kwaliteitsverschil in. Veel succes , Jaap.
Hallo Jaap,

Heel hartelijk dank voor je reactie [maar ook alle anderen die de moeite hebben genomen om te reageren natuurlijk ook]
We zijn er nu wel uit en gaan over tot de aanschaf van 2 x 90 watt panelen

Nogmaals dank aan allen en [alvast] een fijn weekend gewenst en vele veilige kilometers

Paul + Mirjam

pd0bao

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door pd0bao » vr 15 jan 2010 23:31

Ja Paul over zonnecellen valt nog heel veel te zeggen (en schrijven !) maar toch even dit grote onderscheid tussen de mono-kristallijn en de poly-kristallijne typen :omdat de werkingsgraad van de monokristallijn groter ( nl 14 tot 17 %) is dan die van de polykristallijne typen (13-15 %) is de aanschaf van de monokr.typen aan te bevelen. Bij volle zon is de opbrengst
weliswaar gelijk maar bij minder gunstige weersomstandigheden ,minder zon m.n.is de opbrengst van mono veel hoger.Wees verder attent op eventuele subsidieregelingen, 10 jaar terug wel beeindigd maar misschien wel weer v.t.
Groeten , Jaap

WL

Re: 180 watt zonnepaneel genoeg voor compressorkoelkast???

Bericht door WL » za 16 jan 2010 17:26

De opbrengst van de ene soort is dan wel hoger dan de andere, maar daar staat dan tegenover dat een van beide, en ik meen juist die met de minste opbrengst, juist weer veel minder gevoelig is voor de invalshoek van het licht (i.v.m. het van oost naar west draaien van het zonlicht). M.a.w. die kan gewoon plat blijven liggen en hoef je niet op de zon te richten. Bij platte montage liggen beide soorten dan weer erg dicht bij elkaar qua opbrengst.
Dit is ook nog een punt om even te controleren.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”