koelkast op 12 volt

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Leonos

koelkast op 12 volt

Bericht door Leonos » wo 26 aug 2009 11:19

We hebben een Hobby 460UFE (2005) en ik heb een vraag over de werking van de koelkast.
Op vakantie laatst in spanje, wilde we de koelkast kouder zetten, maar wisten eigelijk niet welke kant we de draaiknop moesten draaien (niets daarvan in de gebruikershandleiding).
We hebben op de gok deze toen op de grotere vlakjes gedraaid (met de klok mee). Of het werkte kan ik niet zeggen, want echt veel kouder dan 8 grd kreeg ik hem niet.

Tevens viel af en toe de stroom uit op de camping en moest ik handmatig de koelkast op 12volt zetten (we hebben een accu in de caravan).
Uiteraard niet hanig, want ik vergat het nog wel eens en we waren niet altijd op de camping.

Kan ik de koelkast altijd op 12volt laten staan, dus dat de omvormer de 12volt levert als ik aan de paal hang en als de stroom uitvalt dat de accu het automatisch overneemt ?

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door perry » wo 26 aug 2009 11:32

wat ik heb begrepen is dat de omvormer alleen van 12 volt naar 220 gaat dus niet andersom.
dus dan zou jou vraag niet kunnen.
maar je heb wel weer een accu als de koelkast via de accu gaat en die word opgeladen ook via de paal als ik het goed heb dan zou het weer wel kunnen.
maar weet 100% zeker dat er hier mensen zijn die dit jou precies kunnen melden .

suc6 er mee
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Leonos

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door Leonos » wo 26 aug 2009 11:49

Nee, de omvormer in een caravan levert altijd 12 volt (deze zet de 220v om in 12 volt).
Mijn vraag is dus of ik de koelkast op 12 volt kan laten staan en of deze wordt gevoed door de 12 volt supply van de caravan.

@dri

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door @dri » wo 26 aug 2009 11:50

De omvormer die Leonos bedoelt is de omvormer 220>12V die standard in de caravan is gemonteerd.

De 12 volt stand van de koelkast werkt alleen bij aangesloten stekker van de auto en dan alleen nog bij ingeschakeld contact/draaiende motor.
Het op de camping op 12V schakelen heeft dus geen zin.
De 12 volt van de accu kan daar wel voor worden gebruikt echter alleen voor korte duur anders trekt hij de accu leeg. Er zal zo’n 8A voor de koelkast nodig zijn en de aansluiting zal moeten worden gemaakt. (omstekkeren/schakelaar?).

De standaard omvormer is er niet op berekend dit stroomverbruik te leveren. Het is niet mogelijk de de koelkastvoeding hierdoor permanent te laten verzorgen met de accu als backup.

Bij uitval van de walstroom is de koelkast best in staat nog enkele uren de koude te bewaren. Er is dus niet onmiddellijk paniek nodig als de spanning soms uitvalt.
Wil je alles voor zijn omdat stroomuitval meerdere dagen duurt en je zelf ook meerdere dagen niet aanwezig ben dan kan je overwegen de koelkast op gas te laten werken.
Ook wanneer het in de koelkast niet koud genoeg blijft kan je dit overwegen. De werking op gas wil vaak iets beter zijn.

WL

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door WL » wo 26 aug 2009 12:00

De 12V voorziening van een koelkast is alleen bedoeld voor de reis achter de auto. 12V geeft ook alleen maar één temperatuur voor het verwarmingselement: gewoon voluit. Voor 12 V is dus ook geen instelling op de bedieningsknoppen.

Normaliter staat een koelkast ook niet op een caravanaccu aangesloten. De accu is daar te zwak voor. Een absorptiekoelkast vraagt toch vrij veel vermogen en je accu zal dus snel leeg zijn.
Daarom kun je de koelkast ook op gas zetten en dat werkt prima.
Overigens geldt ook voor gas dat er normaliter geen cijferindicatie is van de stand. Soms zijn er 'klikjes' als je draait, maar je moet door het kijkglaasje kijken of de vlam grotter of kleiner wordt.

Wat betreft de instelling: de meeste koelkasten hebben cijfertjes bij de 230V draaiknop. Als het erg warm is kan een absorptiekoelkast veelal niet op de maximale stand worden gezet maar moet er een middenstand worden gekozen. De warmte van de koelkast loopt vaak vast achter de koelkast waardoor de luchtcirculatie wordt belemmerd en dus de werking van de koekast. Door hem iets lager te zetten los je dat probleem op. Meestal standje 3, soms 4 van de 7. Je zult zien dat de koelkast het dan per saldo beter doet.

Verder is er een maximum capaciteit voor absorptiekoelkasten. Ze kunnen maar een temperatuur bereiken die ten hoogste 20 tot 24 graden onder de omgevingstemperatuur ligt.
Bij 30 graden is dat dus 6 graden in de koelkast, bij 35 graden ga je naar de 11 graden.
Wil je meer effect, dan zul je kunstgrepen moeten toepassen, zoals een uitblazend ventilatortje achter het bovenste rooster. Maar over dat soort dingen is veel meer geschreven, dus daarvoor kun je beter wat verder rondsnuffelen op dit forum.

Sommige campings op zeer warme locaties verhuren compressorkoelkasten. Er zijn ook compressorkoelboxen te koop. Die hebben geen last van de beperkingen van een abbsorptieoelkast. omdat de compressor de werking versterkt.

Leonos

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door Leonos » wo 26 aug 2009 12:14

Oke, bedankt voor de duidelijke uitleg, ik snap het nu volledig.

Ik had al een ventilatortje achter gemonteerd en werkte perfect (1x vergeten aan te zetten en toen werd het fornuis boven de koelkast warm en dus ook de caravan).
De ventilator zette ik 's morgens aan en 's avonds uit (vanwege herrie + omdat die 's avonds anders de temp. van de koelribben te ver naar beneden trekt)
Tijd om de automatische regeling te bouwen die elders in dit forum is beschreven.

WL

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door WL » wo 26 aug 2009 12:19

> omdat die 's avonds anders de temp. van de koelribben te ver naar beneden trekt <
Maar wel al je vleeswaren, frisdrank, melk, bier, pastis en ijsblokjes vast goed koud maakt, zodat voor de dag een soort 'reserve' hebt. IJsblokjes kun je meestal ook maar beter 's-nachts maken.

Er zijn trouwens ook stille ventilatortjes, die een regeling hebben met een temperatuursensor en naar behoefte harder of zachter gaan draaien of zelfs stoppen.,

Burp

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door Burp » wo 26 aug 2009 13:52

Wat heel goed werkt en erg simpel en goedkoop is dat is een harddiskkoeler. Dit is een alu plaatje met meestal twee kleine ventilatoren. Dit past met 4 schroefjes precies achter het rooster zonder dat je iets hoeft aan te passen. Een simpele 12 adapter aansluiten en klaar is kees. De adapter kan je in het kastje naast de koelkast in een stopkontact steken.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door JanPunne » wo 18 apr 2018 12:58

Even dit naar boven gehaald omdat ik een vraag heb die met 12v te maken heeft.
Maar dan tijdens het rijden.
Als we naar het zuiden gaan staat de zon in de ochtend vol op de koelkast.
Wat is nou de beste instelling om te koelen tijdens het rijden?
We kregen de tip om de stand op 1 blokje te zetten.
In onze caravan zit een Thetford uit de N3000-A serie.
In de gebruikershandleiding staat hierover helemaal niets.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door witjesm » wo 18 apr 2018 13:36

Ik heb de koelkast altijd op gas en een streepje onder max. Werkt formidabel. Je moet dan uiteraard wel gasslangen met slangbreuk beveiliging en een Crash sensor monteren maar dan ben je wel klaar.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door deusjevo » wo 18 apr 2018 17:21

JanPunne schreef:
wo 18 apr 2018 12:58
Even dit naar boven gehaald omdat ik een vraag heb die met 12v te maken heeft.
Maar dan tijdens het rijden.
Als we naar het zuiden gaan staat de zon in de ochtend vol op de koelkast.
Wat is nou de beste instelling om te koelen tijdens het rijden?
We kregen de tip om de stand op 1 blokje te zetten.
In onze caravan zit een Thetford uit de N3000-A serie.
In de gebruikershandleiding staat hierover helemaal niets.
Voor zover ik weet koelt de koelkast op 12 volt maar op 1 stand, de thermostaat werkt dan niet.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door wolf » do 19 apr 2018 12:14

RE.gif zo is het.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door JanPunne » do 19 apr 2018 12:18

Dus maakt het niet uit hoe “hoog” of “laag” je hem zet?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door Ab » do 19 apr 2018 13:30

Nee. Het is aan of uit.
Verder is het zo, dat de werking op 12 volt heel vaak zeer matig of slecht is.
Tenzij er dikke of dubbele bedrading aangesloten is.
Dat helpt wel wat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: koelkast op 12 volt

Bericht door JanPunne » do 19 apr 2018 14:03

Ab schreef:
do 19 apr 2018 13:30
Nee. Het is aan of uit.
Verder is het zo, dat de werking op 12 volt heel vaak zeer matig of slecht is.
Tenzij er dikke of dubbele bedrading aangesloten is.
Dat helpt wel wat.
Bedankt voor de informatie kus.gif
Mede namens mijn echtgenote knipoog.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”