Watt Controller / Fuse Control / Fuse Protection

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
LeenB

Watt Controller / Fuse Control / Fuse Protection

Bericht door LeenB » za 7 feb 2009 20:39

Ik heb een vraag over een onderwerp dat niet helemaal nieuw is, maar dat is met de meeste vragen hier, denk ik. In ieder geval ben ik op mijn vraag nog geen echt antwoord tegen gekomen.
Dit voorjaar gaan we naar een camping waar van de paal max. 4 Watt (max. 920 A) mag worden afgetapt. Dat is niet al te veel, met verwarming (ik wil nog even vooraf een Truma Ultraheat monteren), vloerverwarming en nog wat extra's kom je gemakkelijk boven de 4 Watt. Nu zijn hier meerdere oplossingen voor om dit te voorkomen (Watt Controller / Fuse Control / Fuse Protection), maar iedere oplossing heeft zijn eigen voor- en nadelen, bijv. achter de Watt Controller kan slechts één apparaat worden gehangen. Volgens mij geeft dat het probleem dat de stroomverbruikers die buiten de Watt Controller om gaan, zoals de Ultraheat, verlichting en koelkast, niet worden gemeten waardoor de zekering er toch uit kan gaan. Zijn er (ervarings)deskundigen die mij hierin kunnen adviseren?

Ferdi

Re: Watt Controller / Fuse Control / Fuse Protection

Bericht door Ferdi » za 7 feb 2009 20:57

Ik denk dat je met 4 watt, 4 Amp. bedoelt en met 920 Amp - 920 watt. Je moet dus voor de functie van een wattcontroller 1 apparaat hebben wat meer dan 920 watt gebruikt zoals een Senseo, de wattcontroller zorgt dat de senseo kan werken, echter met beperkingen, het duurt langer en de koffie is lang niet zo warm als normaal.
Ik heb me laten vertellen dat een wattcontroller ook beter niet gebruikt kan worden voor apparaten die op een andere wijze energie gebruiken dan verwarmen (oven kachel etc.) Dus een fohn met een motortje erin is hiervoor minder geschikt het zou de levensduur van dergelijke apparaten kunnen verkorten.
Bovendien mag je naast de wattcontroller geen andere energiegebruikers aan hebben.
Ik zie zelf om deze redenen af van de aankoop.

Nick

Bericht door Nick » za 7 feb 2009 21:11

Inderdaad, bespaar je de kosten van een watt controller, de meeste apparaten die meer dan het ingestelde vermogen afnemen functioneren niet naar behoren.
Beter om een simpel rekensommetje er op los te laten door eenvoudig de verschillende vermogens (wattages) op te tellen en kijken of dit past met het af te nemen vermogen van de paal.
Af en toe zul je dan even moeten wachten met koffie zetten als er bv een oventje aan staat. Het is tenslotte vakantie !!
groet,

Jaas

Bericht door Jaas » za 7 feb 2009 22:04

Beste Leen.
Een verwarmingsapparaat achter 4 ampere hangen gaat niet of het moet een minikacheltje zijn.
Je geeft zelf het antwoord al door te zeggen dat het max. 920 watt kan zijn. (Zoals al eerder gezegd heb je waarschijnlijk watt en amper door elkaar gehaald)
Een Senseo is bijv. 1600 watt. Daarvoor heb je ca. 8 ampere nodig.
Op elk elektrisch apparaat staat aangegeven hoeveel watt er wordt opgebruikt. Ga je over de 920 watt dan gaat de veiligheid van de paal er door. Er is geen enkel apparaat wat er meer stroom van kan maken.
Vergelijk het maar met je waterkraan. Als daar 10 liter water per minuut uit komt dan kan geen enkel apparaat, dat achter die waterkraan geplaatst wordt, er voor zorgen dat er meer water uit de kraan komt.
Dus op die camping kun je naast de koelkast nog een paar lampjes laten branden. Dan is het schoon op.

@dri

Bericht door @dri » za 7 feb 2009 22:33

Een Wattcontroller zorgt ervoor dat er niet meer dan bv 4A wordt verbruikt. De Senseo van 1,6kW kan dan gewoon worden gebruikt al duurt het natuurlijk wel wat langer. De temperatuur wordt gewoon zoals thuis.
Wil je dus koffie zetten dan zul je de overige verbruikers als koelkast, boiler en heldere verlichting even uit moeten zetten.
Voor bijverwarming kun je met 4A een 500W kacheltje laten verwarmen.
Elektronische apparatuur zoals een magnetron kun je niet gebruiken met een Wattcontroller. Een oventje weer wel.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » za 7 feb 2009 23:26

@dri schreef:De Senseo van 1,6kW kan dan gewoon worden gebruikt al duurt het natuurlijk wel wat langer. De temperatuur wordt gewoon zoals thuis.
Misschien werkt een Senseo wel, maar ik zou het niet doen.
De Senseo valt onder de categorie "electronische apparatuur" er zit een electronische besturing in voor de pomp en element enz.

Uitsluitend apparaten als waterkokers of kleine kachels werken redelijk, maar dat had @dri al geschreven.
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

@dri

Bericht door @dri » za 7 feb 2009 23:53

Alle inductieve apparaten werken gewoon, ook de Senseo. Pomp is een inductief werkend toestel. Zij het dat het langer duurt omdat amperage wordt beperkt.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Bericht door Michel_V » zo 8 feb 2009 00:47

De pomp is idd niet het probleem, maar de electronica die de boel aanstuurt wel. Die vind het niet prettig om op een te lage spanning te werken.

Maar als jij de Senseo erop wil aansluiten , ga gerust je gang. :lol:
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

LeenB

Bericht door LeenB » zo 8 feb 2009 00:49

Excuus, inderdaad Watt en Ampere verwisseld, dom.
Als ik jullie goed begrijp, geeft de Watt Controller geen garantie dat de zekering in de paal er niet uitvliegt. Wanneer mijn elektrische verwarming op het minimum staat van 500 watt en daarnaast warmt mijn vrouw wat water met een waterkoker van 2400 watt achter de Watt Controller water op voor de filterkoffie (ik ben niet zo weg van Senseokoffie), dan gaat de zekering er toch uit. De Watt Controller namelijk beperkt weliswaar de afname van de waterkoker tot minimaal 3 Ampere -lager kan niet worden afgesteld- maar de verwarming + koelkast nemen daarnaast nog 500 + 120 watt = ca. 3 Ampere. Bij elkaar dus 6 Ampere. Als de zekering in de paal inderdaad goed is afgesteld op 4 Ampere kom je, ondanks de Watt Controller, op de koffie. Heb ik dit goed?

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Bericht door Wilkman » zo 8 feb 2009 01:32

Leen,

de fuse control is het enigste apparaat wat je een beetje soelaas kan brengen.Opgelet het woord control zegt hetzelf.Dit apparaat heeft enkel een controle functie en zal je geen extra ampères geven.
Je mag zoveel verbruikers achter de fusecontrol aansluiten als je wil het apparaat zal enkel de vooraf ingestelde ampères doorgeven.
Dit heeft als voordeel dat je niet telkens de campingeigenaar moet lastigvallen omdat de zekering in de paal is doorgeslagen.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

LeenB

Bericht door LeenB » zo 8 feb 2009 01:43

Het eerste antwoord wat ik lees bij 'meest gestelde vragen' op de website van de leverancier is: "U mag maar één apparaat aansluiten op de Watt controller. Sluit u meer apparaten aan, dan zal de Watt controller uitgeschakeld worden. De spanning op de kampeerplaats wordt echter niet uitgeschakeld."
Dus én verwarming én waterkoker achter de Watt Controller aansluiten is blijkbaar niet mogelijk.

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Bericht door Wilkman » zo 8 feb 2009 01:48

Leen,

effen verduidelijken Watt controller en Fuse control zijn 2 aparte en totaal verschillende aparaten.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

LeenB

Bericht door LeenB » zo 8 feb 2009 02:13

Oeps, even niet opgelet. :oops:
Ben het met je eens. Blijft nog de vraag: is er voorkeur voor Fuse Control of voor de Fuse Protector? De laatste geeft nog wat vertraging voordat de knop omgaat i.t.t. de Fuse Control. Ik weet niet of dat van belang is.

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Bericht door Wilkman » zo 8 feb 2009 07:53

De fuse protector ken ik niet maar de benaming laat vermoeden dat het is ter bescherming van de zekering.
In beide gevallen zal je zeker niet meer verbruikers kunnen aansluiten.
Bij de fuse control stel jezelf de waarde in en zodanig dat je steeds iets onder de waarde van het gegeven ampèrage van de paal zit.
Dus bij groter verschil van de ingestelde waarde gaat jouw zekering in de caravan eerst uit.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Bericht door caspar » zo 8 feb 2009 08:40

ff een ideetje
kan je niet met de campingbaas gaan praten over de mogelijkheid voor een hogere zekering kost mischien een paar tientjes
dan ben je ook van het gedoe af
is maar een idee :idea:
gr caspar
burstner amara 520 ts

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Bericht door HansTabbert » zo 8 feb 2009 10:31

De pomp in een Senseo is een zg fibiratie pomp............deze pomp werkt als volgt er wordt door middel van een spoel een magnetisch veld opgewekt waardoor er een plunjer heel snel heen en weer gaat.

Het type pomp die gebruikt wordt in een senseo is een type die ik in mijn werk (tot 2 jaar geleden) dagelijks verving in grote professionele koffiemachines.

Als deze pomp niet exact de juiste spanning krijgt (dus ook niet zijn werkvermogen kan opnemen) zal de pomp niet goed functieneren, dus hij zal nooit de werkdruk van 9bar gaan halen, die nodig is om het water door de pad (gemalen koffie) te persen.

Met andere woorden volgens mij gaat het niet werken met zo'n Senseo
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

@dri

Bericht door @dri » zo 8 feb 2009 10:35

Michel_V schreef:De pomp is idd niet het probleem, maar de electronica die de boel aanstuurt wel. Die vind het niet prettig om op een te lage spanning te werken.

Maar als jij de Senseo erop wil aansluiten , ga gerust je gang. :lol:
En met mij vele anderen Michel. Zo wordt dat ding nl. gepromoot dus als je het niet erg vindt zal ik dat blijven doen zoals ik dat al jaren doe.
(Aanstuur electronica in een koffiemachine ..., 't mot nie veel gekker worde exclaim.gif)

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Bericht door HansTabbert » zo 8 feb 2009 10:44

@dri schreef: (Aanstuur electronica in een koffiemachine ..., 't mot nie veel gekker worde exclaim.gif)
Nou daar kunnen we idd een heel forum aan wijden
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » zo 8 feb 2009 13:18

Fuse-control is een ideaal apparaat.
Enigste nadeel wat ik eraan heb ondervonden is het volgende:

Als de stroom aan de paal (om wat voor reden dan ook) uitvalt dan valt de fuse-control ook uit.
Als de stroom aan de paal vervolgens weer wordt ingeschakeld dan zal de fuse-control in een, ik noem het maar, start-fase gaan waardoor er maar enkel ampere's (ik dacht 2 ampere) ter beschikking zijn.
Als dan je koelkast en bijvoorbeeld airco aanslaan dan zal die fus-control dus uitschakelen en niet meer inschakelen tótdat je 'm zelf handmatig doet resetten en het juiste ampérage hebt ingesteld.

Niet zo fraai als je op zo'n moment toevallig een hele dag weg bent van je caravan :?
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 8 feb 2009 13:35

Kan je een airco dan ook aansluiten op de wattcontroller Stoekie ?

Mijn nieuwe caravan heeft een Dometic B 2200 op het dak.
Ik vraag me wel eens af, of er overal wel genoeg ampere s beschikbaar zijn.

Als het met een wattcontroller ook zou werken, (misschien wat minder dan wel) zou dat perfekt zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » zo 8 feb 2009 13:41

Kan ik je helaas geen antwoord op geven Ab.
Ik heb alleen maar een fuse-control in de caravan zitten en dat is wat anders dan een watt-controller :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 8 feb 2009 13:44

Ach ja.. Spraakverwarring. :oops: De 2e keer al in dit draadje..
Weet iemand anders dit misschien ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

@dri

Bericht door @dri » zo 8 feb 2009 14:09

Airco? Pompen en ventilatoren niet? Het zijn allebei inductieve apparaten maar er zal ook een stuk regeltechniek in verwerkt zijn. (Maar misschien niet zo geavanceerd als bij de Senseo….. :wink: :lol: :lol: )
Dometic zal de vraag ongetwijfeld beter kunnen beantwoorden.
En anders de proef op de som nemen. :idea:

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » zo 8 feb 2009 14:38

@drie jij spreekt al een paar keer over "inductieve apparaten" Nu weet ik wat inductie is en doet maar dit snap ik niet.
Hoe herken ik een inductief apparaat :roll:

@dri

Bericht door @dri » zo 8 feb 2009 14:49

Sorry, maar daarmee bedoel ik apparaten die werken op het inductie principe ofwel elektromagnetisme. Alle toestellen waar een spoel in verwerkt zit die inductie opwekt, zoals motoren of weerstanden zoals een verwarmingsspiraal.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”