Elektriciteit in caravan doet raar

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Ruth
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 mar 2024 21:48

Elektriciteit in caravan doet raar

Bericht door Ruth » vr 29 mar 2024 16:14

Goedendag,

Wij hebben een probleempje met de elektra in de caravan. Soms doet alles het prima, soms doet niet alles het goed en/of helemaal niet.

We staan op een camping voor het voorseizoen en we hebben de caravan aangesloten op het lichtnet. We hebben de buitenkabel reeds vervangen, dat was helaas niet de oplossing. We hebben een WILK 490TK uit 2006.

Op dit moment doen de stopcontacten en de aircoverlichting in de caravan het continu prima, en de koelkast in de voortent ook.
De ouderwetse verlichting in de caravan (plafondlampen, opbouw spots, lichtbalk in badkamertje) en de pomp van de toilet, draaien op sommige momenten, zo lijkt, op halve kracht. Dan hebben we sfeerverlichting waarmee we niets kunnen en het doorspoel water komt met een frutstraaltje uit de toilet.
De LED-verlichting (binnen en buiten) doet het dan niet, de ouderwetse lamp boven het aanrecht ook niet en uit de kraantjes komt geen water (ondanks dat je de pomp zachtjes hoort).
En zonder iets te doen, werkt dan ergens overdag ineens alles weer eventjes voor korte duur.


Wie heeft suggesties voor ons?

Alvast bedankt,
Ruth

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11224
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Elektriciteit in caravan doet raar

Bericht door dieseltijger » vr 29 mar 2024 16:28

Conclusie 1: Het is beperkt tot het 12v deel
Conclusie 2: Het raakt alle 12v "groepen" dus het lijkt om een single point of failure te gaan.

Nav 2: wie weet heeft jouw omvormer 1 uitgang + en -. Kijk even of er kabelbreuk/slecht contact is tussen de omvormer en de twee verdeel blokjes. Hoe? Rammelen aan de draden en kijken of de verlichting hierdoor wordt beïnvloedt

Uiteraard kan het allemaal veel ingewikkelder, maar ik zou deze benaderingswijze als begin hanteren.

Stap 2 zou de voeding zelf kunnen zijn, inclusief interne kabel klemmen.

Daarna verder zoeken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4344
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Elektriciteit in caravan doet raar

Bericht door WillyL » vr 29 mar 2024 16:31

Werken de dingen die het niet of slechts doen op 12v bij je caravan? Zo ja zou je kunnen denken aan de omvormer 230v-->12v.
Misschien zit er ergens gewoon een draad los en geeft die slecht contact.
Of indien het een ouderwetse simpele trafo is met heel weinig elektronica dan denk ik ev. aan een kapotte gelijkrichter . Soms zitten er in de voeding 1, soms 4 diodes . In het eerste zou je dan geen spanning hebben (of gewoon wisselstroom). In het laatste met de bruggelijkrichter (4 diodes) valt er 1 piek van de oorspronkelijke sinus (boven of onder de nullijn) wisselspanning weg en kom je op halve kracht te zitten...
Dit zijn maar denkpistes.

Een beetje cfr. Dieseltijger zijn suggesties!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36301
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Elektriciteit in caravan doet raar

Bericht door Chris » vr 29 mar 2024 16:46

Het lijkt er voor 99,9 % op dat er een probleem is met de omvormer.
Die dingen gaan wel eens stuk, of er gaan onderdelen los zitten door het gerammel tijdens het rijden of ook wel gerammel door een brommende transformator.

Laat ik eerst vragen welk merk en type omvormer er in jou caravan zit, dan kunnen we bepalen of het een "Oude", met een transformator is, of dat het een "Nieuwe", met een PWM voeding is.
Beide soorten hebben meerdere fabrikanten, en van beide heb ik er regelmatig een op de werkbank voor reparatie.
Dus stuk kan alles.
Maar gezien je klacht omschrijving vermoed ik eerder een Trafo model dan een PWM voeding ( moderne ).
Die eerste kan idd op halve kracht werken, dan is er wellicht 1 kant van de fase weg..
De tweede doet het wel of doet het helemaal niet, maar...ok dat met de kans dat er toch lekkende condensatoren aanwezig zijn en die de zaak in de war helpen.

Maar nu wat jij zelf kan testen.
Sluit de caravan met de 13 polige stekker aan op de auto.
Dan heb je vrijwel zeker een goede 12 volt voeding. ( de auto )
Als er dan geen losse bedrading is ergens, dan zou alles correct moeten werken.

A: Werkt alles dan ok?? >>> omvormer probleem.
B: Werkt het nog niet correct? >>> bedradings probleem.
C: Als de omvormer "In storing" is en je geeft er een lief klapje op.... geen zware hamerslagen dus...maar een korte felle tik... Werkt het dan ineens weer wel???
( Defecte soldeerverbinging )

Event. wil ik je bij de A en C optie wel verder helpen met reparatie.
Dan moet de omvormer wel uitgebouwd worden en op mijn werkbank liggen..
Laatst gewijzigd door Chris op vr 29 mar 2024 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36301
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Elektriciteit in caravan doet raar

Bericht door Chris » vr 29 mar 2024 16:51

dieseltijger schreef:
vr 29 mar 2024 16:28
Conclusie 1: Het is beperkt tot het 12v deel
Conclusie 2: Het raakt alle 12v "groepen" dus het lijkt om een single point of failure te gaan.

Nav 2: wie weet heeft jouw omvormer 1 uitgang + en -.
Echt elke omvormer is maar 1 systeem, zowel de oude trafo versie als de moderne PWM versie.
Wel kan er intern al een verdeling gemaakt zijn met meerdere groepen.
Zo heeft mijn Schaudt 402 wel 9 groepen, maar er zit echt maar 1 PWM voeding in... met een bergje zekeringen eraan, allemaal voor hun eigen 12 volt uitgang.
Ook jou CERS is maar 1 voeding... met meer groepen.

Toevallig bracht tante Post vanmorgen weer een schoenendoos met een CERS erin..
Toch wel opvallend dat het nu, nu de CERS'en allemaal wat ouder worden, dat vaak de Elco's stuk gaan of op zn minst zwaar verlopen.
( Moet ik nou toch maar eens een ESR meter aan gaan schaffen??
Ik kan nu nog maar alleen de capaciteit meten en niet de Elektrical serial resistance van condensatoren.... bij mijn vliegtuigjes baas was er wel zo'n ESR meter..)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ruth
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 mar 2024 21:48

Re: Elektriciteit in caravan doet raar

Bericht door Ruth » vr 29 mar 2024 18:08

Dank voor de reactie! We gaan volgend weekend verder met troubleshooting.

Ruth
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 mar 2024 21:48

Re: Elektriciteit in caravan doet raar

Bericht door Ruth » vr 29 mar 2024 18:10

Dankjewel! We gaan volgend weekend verder met het zoeken en oplossen van het probleem.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”