Chromecast of iets anders?

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Chromecast of iets anders?

Bericht door moyzo » vr 29 mar 2024 12:35

We zijn echt leken op dit gebied en er is hier al zoveel over geschreven dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Alhoewel we een complete volautomatische satelietschotel op de caravan hebben gebruiken we deze niet of nauwelijks.
Thuis kijken we meestal naar netflix en videoland, zo ook in de caravan, we hebben een hekel aan reclames en voorlopig ga ik geen
We gebruiken van apple de lightning HDMI adapter om via onze telefoon of de ipad naar videoland netflix kpn etc te kijken.
Ging prima in binnen-en buitenland met een grote databundel beiden perfect en met vooraf opgenomen downloads op ipad en telefoon ook.
De laatste tijd hebben we wat problemen met de ontvangst ( alleen geluid geen beeld soms) het zou aan de kabel kunnen liggen. Maar al met al is het niet handig omdat er altijd een kabel van de tv naar de tafel loopt naar de telefoon.
Ik heb een chromecast -een wat oudere serie en die werkt uiteraard perfect als we deze uittesten in de caravan in de garage ( op eigen thuis wifi ontvangst)
Maar als we straks op een camping staan is dat anders denk ik.
We hebben die oyster satelietschotel met een bijbehorende featurebox - wifi dus.
Nu heb ik geen flauw idee of we die als wifi verbinding in kunnen stellen en hoe we dat moeten doen om de chromecast te laten werken en of dit mogelijk is.
( als een handige medeforummer met dit op forumweekend zou kunnen helpen graag)

Andere optie is om zo'n amazon firestick of mi-stick te kopen, ik lees er ook positieve reacties over: in dat geval wil ik graag weten de de gewone internationale versie voldoende is of we beter de 4K aan kunnen schaffen.
wat is wijsheid
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 212
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door wim » vr 29 mar 2024 14:15

Wij vorig jaar de Chromecast.
Dat werkt perfect. We hebben dan wel een EZ Hotspot Extender v5.
Je bent dan wel afhankelijk van de kwaliteit van het wifi netwerk van de camping.
We hebben voor dit jaar een Netgear Nighthawk M2 gekocht en een prepaid unlimited databundel.
Kijken hoe dat gaat werken.
Je kan deze ook op de camping wifi aansluiten.
Dan kan je de camping wifi gebruiken als die goed is. Is die slecht, dan schakel je over op je data bundel.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

soldier
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door soldier » vr 29 mar 2024 15:04

Ook wij hebben de EZ hotspot extender V5 en gebruiken deze i.c.m. de camping wifi of doen een geschikte 3g/4g dongle in de usb aansluiting van dit apparaat.
Wij gebruiken de dongle met een Vodafone unlimited pakket dat je zelfs per dag kunt kopen en activeren. De chromecast in de tv is gekoppeld aan de EZ V5 en dit werkt erg goed kan ik zeggen. De EZ V5 met dongle stond in een bovenkast van de caravan en dit ging prima, Eventueel hadden we de dongle met een langere usb kabel ook buiten de caravan onder de luifel kunnen hangen voor betere ontvangst maar dit bleek niet nodig.
Voordeel van een dergelijke opstelling is dat je ook je telefoon,tablet, etc in en rond de caravan kunt koppelen en meelift op het dagtegoed dat echt unlimited bleek.

Vorig jaar 2 weken in Duitsland via 4g gebruikt vanwege het ontbreken van camping wifi en in NL meerdere dagen op de camping wifi. Dongle van € 15,- en een dagtegoed dat € 2,- of € 4,- kost bij Vodafone, waarbij de € 2,- per dag een actie was tijdens de zomervakantie.
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door cortrans » vr 29 mar 2024 15:09

[re.gif] En dan nog dik € 240,- voor de aanschaf van de EZ hotspot extender V5, een dure hobby voor tv kijken....... weenie.gif
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Wally
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door Wally » vr 29 mar 2024 15:18

[re.gif]
Die, EZ hotspot extender V5 ,gaat toch wel 10 jaar of meer mee.

Frans

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door Morgoth » vr 29 mar 2024 15:43

Je kunt een witte Chromecast 4k kopen. Hierop zet je Netflix en Videoland. Je gebruikt dan de telefoon als hotspot en laat de chromecast daarmee verbinding maken. Een kind doet de was. Niks geen dure extra kastjes. Een Xiaomi TV Stick kan ook maar die is iets minder stabiel.

https://www.coolblue.nl/product/896162/ ... le-tv.html
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Chromecast of iets anders?

Bericht door Daphne » vr 29 mar 2024 15:49

Witte Chromecast zonder 4K is ook prima voor de caravan.
@Moyzo, de Xioami 4K hebben we 2 stuks gehad en beide gecrasht.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door Hans1954 » vr 29 mar 2024 16:13

wim schreef:
vr 29 mar 2024 14:15
Wij vorig jaar de Chromecast.
Dat werkt perfect. We hebben dan wel een EZ Hotspot Extender v5.
Je bent dan wel afhankelijk van de kwaliteit van het wifi netwerk van de camping.
We hebben voor dit jaar een Netgear Nighthawk M2 gekocht en een prepaid unlimited databundel.
Kijken hoe dat gaat werken.
Je kan deze ook op de camping wifi aansluiten.
Dan kan je de camping wifi gebruiken als die goed is. Is die slecht, dan schakel je over op je data bundel.
Ik kan je alvast teleurstellen over het gebruik van camping-wifi i.c.m.de Netgear. Je kan dat thuis al uitproberen door de ip-adressen van Netgear een beetje te veranderen. Waarschijnlijk zal de Netgear thuis niet zomaar werken. Je moet de IP-adressen veranderen zoals in deze link: https://community.netgear.com/t5/Cell-S ... -p/1747006 . Maar zelfs met (waarschijnlijk) het goede signaal thuis, zullen de resultaten je waarschijnlijk tegenvallen. Maar niet getreurd: je hebt een unlimited kaartje.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door Hans1954 » vr 29 mar 2024 16:18

Morgoth schreef:
vr 29 mar 2024 15:43
Je kunt een witte Chromecast 4k kopen. Hierop zet je Netflix en Videoland. Je gebruikt dan de telefoon als hotspot en laat de chromecast daarmee verbinding maken. Een kind doet de was. Niks geen dure extra kastjes. Een Xiaomi TV Stick kan ook maar die is iets minder stabiel.

https://www.coolblue.nl/product/896162/ ... le-tv.html
Een witte Chromacast met HD zal het ook wel doen. Scheelt toch alweer een paar tientjes. Voordeel is ook dat je maar 1 telefoon nodig hebt als hotspot. Net toen ik dit las, even een test gedaan (op een 4K) en volle bak op Analiti (de Ookla voor de TV)
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

soldier
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door soldier » vr 29 mar 2024 16:23

Wij gebruikten de (2de hands gekochte) EZ V5 al jaren en de enige uitbreiding was de dongle die ik op MP heb gekocht.De simcard was gratis incl. ik meen € 10,- data tegoed. Onze 24"inch Nokia Android tv heeft een ingebouwde chomecast, maar in combinatie met de goedkoopste witte Chromecast versie werkt alles ook prima.
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door Chris » vr 29 mar 2024 17:05

Astrid....
Ik volg effe lekker mee.
Wij hebben ooit een keer een TV mee gehad, maar nu we deze zomer in NL blijven kan dit zomaar anders worden.
Wellicht wat meer de neiging om de kast s'avonds effe aan te zetten.
En een Chromecast ( ronde zwarte) hebben we er 2 van.

Follow You.... knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2827
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door AadB » vr 29 mar 2024 17:37

@Moyzo,
Ik denk dat je een smart tv hebt. Daarop kun je Netflix installeren en dan hoef je helemaal niet te streamen vanaf je telefoon of iPad.
Je kunt thuis via je tv opnemen.
Ik kan op het CFW wel voor je kijken knipoog.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

lassche
Berichten: 36
Lid geworden op: do 20 okt 2016 13:42

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door lassche » vr 29 mar 2024 21:38

Daphne schreef:Witte Chromecast zonder 4K is ook prima voor de caravan.
@Moyzo, de Xioami 4K hebben we 2 stuks gehad en beide gecrasht.
Mijn Xiaomi 4K kreeg na een half jaar ook kuren. Viel iedere keer uit. Teruggezet naar fabrieksinstellingen. Daarna draait hij weer als een tierelier.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk


Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door fredmo » vr 29 mar 2024 22:09

@Moyzo Ik ga het advies van Ron proberen. Een vodafone prepaid simkaart met een unlimited bundel er op die een week geldig is dacht ik en die in een oude telefoon en dan als hotspot gebruiken voor de chromecast.
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door Hans1954 » vr 29 mar 2024 22:17

[re.gif]
Neem dan wel de witte chromecast. HD voldoet. 40 euri's
Laatst gewijzigd door Trina op za 30 mar 2024 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 718
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door fredmo » vr 29 mar 2024 22:20

[re.gif]
Een van onze dochters heeft er nog een die we gaan gebruiken. Geen idee welke dat is. En anders hou ik dit in gedachten, bedankt thumbup.gif
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door moyzo » za 30 mar 2024 08:39

AadB schreef:
vr 29 mar 2024 17:37
@Moyzo,
Ik denk dat je een smart tv hebt. Daarop kun je Netflix installeren en dan hoef je helemaal niet te streamen vanaf je telefoon of iPad.
Je kunt thuis via je tv opnemen.
Ik kan op het CFW wel voor je kijken knipoog.gif
Fijn Aad, ik twijfel over die tv, maar ik koop bij bol voor de zekerheid dan zo'n witte chromecast ( de eenvoudige zonder 4K zoals jullie in de reacties aangeven) voor forumweekend dan kunnen we dat evt uitproberen mocht andere optie niet lukken en anders gaat hj terug mocht ik hem niet nodig hebben dat lijkt me in deze het verstandigste. bedankt alvast
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 212
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door wim » za 30 mar 2024 09:00

Hans1954 schreef:
vr 29 mar 2024 16:13
wim schreef:
vr 29 mar 2024 14:15
Wij vorig jaar de Chromecast.
Dat werkt perfect. We hebben dan wel een EZ Hotspot Extender v5.
Je bent dan wel afhankelijk van de kwaliteit van het wifi netwerk van de camping.
We hebben voor dit jaar een Netgear Nighthawk M2 gekocht en een prepaid unlimited databundel.
Kijken hoe dat gaat werken.
Je kan deze ook op de camping wifi aansluiten.
Dan kan je de camping wifi gebruiken als die goed is. Is die slecht, dan schakel je over op je data bundel.
Ik kan je alvast teleurstellen over het gebruik van camping-wifi i.c.m.de Netgear. Je kan dat thuis al uitproberen door de ip-adressen van Netgear een beetje te veranderen. Waarschijnlijk zal de Netgear thuis niet zomaar werken. Je moet de IP-adressen veranderen zoals in deze link: https://community.netgear.com/t5/Cell-S ... -p/1747006 . Maar zelfs met (waarschijnlijk) het goede signaal thuis, zullen de resultaten je waarschijnlijk tegenvallen. Maar niet getreurd: je hebt een unlimited kaartje.
Ik heb de NetGear aan het thuis netwerk aangesloten en daarna mijn tablet aan de Neatgear en dat werkt prima.
Dat artikel is al van 5 jaar terug.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door Hans1954 » za 30 mar 2024 09:57

[re.gif] Mijn Netgear M1 is van 2019. De M2 is zonder 5G (en waar is dat?) op de meeste punten niets beter dan de M1. De functie "öff-loading" is heel beperkt. Op jouw reactie nog maar weer een test gedaan. De gegevens: Internet thuis glasvezel 400 Mbps. En dat haal ik ook. Range veranderd van 192.168.1.1 naar 192.168.0.1. enz. Met een andere ssid Thuisrouter Puccini_5G, Netgear Puccini (ik wil het best weten haphop.gif ) offloading werkend. Speedtest gedaan. Van de 400 Mbps blijf er zegge en schrijven max. 37 Mbps over. Dus iets meer dan 10 %. En dat met die vracht data van thuis. Op een campingwifi met misschien maar 5- of 10 Mbps is dat helemaal niets. En de uitslag van deze test komt overeen met eerdere. Dus ja het werkt op de camping, maar een telefoon (ook een oudere) zal het veel beter doen. Conclusie: oofloading is een nutteloze functie.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18987
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door Hobby Linka » za 30 mar 2024 10:06

fredmo schreef:
vr 29 mar 2024 22:20
[re.gif]
Een van onze dochters heeft er nog een die we gaan gebruiken. Geen idee welke dat is. En anders hou ik dit in gedachten, bedankt thumbup.gif
Ik heb hem over drie weken bij me. (die witte) Kunnen jullie altijd even kijken of die in jullie situatie ook werkt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door moyzo » za 30 mar 2024 12:08

Leuk heeft het forum weekend alweer wat nuttige klusjes en hulp en info klusjes. Altijd leuk 🙂
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 212
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door wim » za 30 mar 2024 12:28

Hans1954 schreef:
za 30 mar 2024 09:57
[re.gif] Mijn Netgear M1 is van 2019. De M2 is zonder 5G (en waar is dat?) op de meeste punten niets beter dan de M1. De functie "öff-loading" is heel beperkt. Op jouw reactie nog maar weer een test gedaan. De gegevens: Internet thuis glasvezel 400 Mbps. En dat haal ik ook. Range veranderd van 192.168.1.1 naar 192.168.0.1. enz. Met een andere ssid Thuisrouter Puccini_5G, Netgear Puccini (ik wil het best weten haphop.gif ) offloading werkend. Speedtest gedaan. Van de 400 Mbps blijf er zegge en schrijven max. 37 Mbps over. Dus iets meer dan 10 %. En dat met die vracht data van thuis. Op een campingwifi met misschien maar 5- of 10 Mbps is dat helemaal niets. En de uitslag van deze test komt overeen met eerdere. Dus ja het werkt op de camping, maar een telefoon (ook een oudere) zal het veel beter doen. Conclusie: oofloading is een nutteloze functie.
De M2 is met 2.4G en 5G.
Het hoeft van mij geen snelheids monster te zijn, Als ik maar wat kan internetten en TV kijken.
Ik heb het thuis uitgeprobeerd om TV te kijken met de Chromecast en dat werkt goed. Dus kijken wat het op de camping doet.
NetGear M2.jpg
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door Hans1954 » za 30 mar 2024 13:52

[re.gif] Je maakt volgens mij een (begrijpelijke) denkfout. De Netgear zend net als de meeste routers een signaal uit. Dat zou kunnen op 2,4 of 5 Ghz. apart of beide. De benaming 5G router, heeft hier niets mee te maken. Hier wordt met 5G de ontvangst via een data- of sim-kaart bedoeld. En zoals ik al schreef, 5G ga je in de meeste landen nog niet aantreffen. Ook in Nederland niet. (hoewel ze je graag iets anders laten geloven). Meestal moet je in vakantielanden al blij zijn als je een redelijke hoeveelheid data op 4G krijgt. Wifi van de camping is zelden voor meer geschikt dan streamen op een heel lage kwaliteit. Doe je dat met een router die ook nog eens de helft opslurpt, dan weet je wat je kan verwachten.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ralf
Berichten: 1281
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door Ralf » za 30 mar 2024 14:35

cortrans schreef:[re.gif] En dan nog dik € 240,- voor de aanschaf van de EZ hotspot extender V5, een dure hobby voor tv kijken....... weenie.gif
Vakantie kost geld en het naar je zin maken in de vakantie nog meer geld .
Wij hebben een 27 inch tv in de slaap kamer een 24 in de zithoek
4 g router met buiten antenne en een schotel op het dak .
Allemaal omdat wij dat leuk vinden .


Verstuurd vanaf mijn CPH2211 met Tapatalk

Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Wally
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Chromecast of iets anders?

Bericht door Wally » za 30 mar 2024 16:00

Als ik zo mee lees, zijn er diverse mensen met een verschillende portemonnee.
Er zullen mensen zijn die 10k aan inkomsten belastingen mogen betalen en vinden dat zeer vervelend.
Er zijn er die 700 euro ontvangen en zijn daar blij mee.

Als ik mocht kiezen dan kies ik toch voor 10 k of meer zelfs.

Frans

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”