Neuswiel terug op originele plaats zetten
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Ben het helemaal met Ab eens. Angstvallig die 55 kilo niet overschrijden is potentieel gevaarlijker dan zorgen dat de kogeldruk netjes 70 kilo is.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Je vergeet de problematiek bij bijvoorbeeld de Renault Scenic (al is dat al weer even geleden) En Ford heeft ook eens problemen met de trekhaakbevestiging gehad (Scheuren in het blik van de auto). Om zo maar te vertrouwen op alles wat er gemaakt is, lijkt me toch niet handig. Overdimensioneren was toch meer van "vroeger". Tegenwoordig wordt alles tot 10 cijfers achter te komma berekend. En dan gaat het er nog om, wat heeft de ontwerper voor veiligheidsfactor in zijn calculaties zitten. Wanneer er dan ook maar de kleinste materiaalafwijking is, kan het heel goed mis gaan.
Dat geldt ook voor de dissel waar aan gelast is, om weer terug te komen bij de vraag van de TS.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
-
- Berichten: 2440
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Van Renault geloof ik het wel, maar van ford heb ik nog nooit gehoord dat plaatwerk scheurt bij een goed gemonteerde trekhaak.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Tja, zo kun je alles bagatelliseren.
Zoals Wanfie ook al aangeeft is tegenwoordig alles tot het uiterste uitgemeten. Bijna 40% overschrijding, constant, is veel. Caravans die in de berm liggen, nog aangekoppeld, zeggen niets over de oorzaak. Dat ze nog vastzitten is een incidentele overbelasting waar een haak wel op berekend is. Maar constant 40% is een constructie niet op berekend.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Net de caravan opgehaald. Het orginele schroefdraad is heel ver weg dus dat zal de reden zijn dat het neuswiel verplaatst is
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Ik denk dat deze mensen net als sommige anderen het neuswiel wilde. Verwijderen bij het rijden, dat zie je wel vaker.Rapidewood schreef:Bijzondere actie dan om het wieltje te verplaatsen.
Dan zou ik eerst maar eens het schroefdraad en de rest controleren.
Dat verzint iemand toch niet om dan zo maar zo’n klem er aan te lassen?
Dat zou mij ook intrigeren …..
De oude eraf slijpen en dan zinkspray erover.. zie je niets meer van.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Ik zie geen echt nadeel om het neuswiel daar te hebben behalve dan dat wanneer de caravan rijdend van de haak komt en het wieltje in verlengde van schuine disselbak staat. Dan stuurt dat de caravan naar rechts de weg op ipv links de kant in (wel remmend wel te verstaan). De andere zijde zou beter geweest zijn. Nu zou je het wieltje natuurlijk wel rechtdoor of wat links vooruit kunnen richten om enige invloed op dat gedrag te hebben of gewoon verwijderen...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Volgens mij kijk je verkeerd om hij gaat zo juist wel naar de berm, ik heb hem ook aan die kant zitten, hij stuurt naar rechts als je het wiel parallel aan de loop van de triangel omhoog vastzet
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Het is ook allemaal geen nadeel, maar wilde het eigenlijk wel orgineel maken. Helaas gaat dat dus niet zomaar
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Tja, mijn mentaal roteren gaat erop achteruit . Beginnende deme... oei , mag ik misschien niet zeggen.
Alhoewel, hangt dat wieltje niet links in de rijrichting? Dan gaat het richting midden...
download/file.php?id=94271&t=1
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
hij hangt hier achterstevoren idd, maar als het wiel normaal opgedraaid is, wijst hij naar rechts (als je met de rug tegen de dissel staat)dus stuurt hij ook naar rechts en dus naar de berm. ook al hangt het wiel aan de linkerkant van de triangel..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Mag je wel boren in een disselbalk dan?WanFie schreef: ↑ma 15 jan 2024 18:43
Dat klopt, wij hadden zo'n Auris diesel indertijd. Maar gelukkig een caravan die maar 1300 kg woog. En een beetje meer kan natuurlijk wél. Maar met de huidige caravan en twee elektrische fietsen zou ik nimmer in de buurt komen. die 5 of 10 kg zijn dan erg welkom.
Maar ik denk dat een afneembaar neuswiel m.b.t. bodemvrijheid ook een voordeel kan zijn. Maar dat mag natuurlijk nooit gelast worden. in het midden van die disselbalk mogen wél gaten voor bouten geboord worden. Lassen aan hoogwaardig staal is echt levensgevaarlijk. Dat hoogwaardig staal is namelijk hoogwaardig geworden door warmtebehandelingen. En dat hoogwaardige is nu weg én door het lassen zijn er extra spanningen in het materiaal gekomen.
Ik heb altijd geleerd van niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Niet willekeurig, maar in het midden van het lijf een rond geboord gat verzwakt het profiel nauwelijks. In ieder geval heel veel minder dan wanneer je er aan gaat lassen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Dat kan wel maar mag volgens mij niet.
Kan een afkeur zijn..
Chassisbalken moeten origineel blijven voor zover ik weet, en hier ook regelmatig lees.
Zelfs die Truma contra steker mag niet vastgeboord worden maar zit met Tie-raps gemonteerd.
Fietsendragers alleen met U beugels...etc etc.
Kan een afkeur zijn..
Chassisbalken moeten origineel blijven voor zover ik weet, en hier ook regelmatig lees.
Zelfs die Truma contra steker mag niet vastgeboord worden maar zit met Tie-raps gemonteerd.
Fietsendragers alleen met U beugels...etc etc.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Lassen kan ook prima, als je weet hoe en waar en op welke manier je moet lassen.
In mijn bedrijf werden bijv. een lange periode DAF vrachtwagen chassis doorgezaagd, en er een stuk tussen gelast.
Voor zwaar terrein trucks, en opbouw van kraan onder andere. Daarna een herkeuring bij RDW voor een langere wielbasis op kenteken.
Caravanners lijken wel een apart soort mensen denk ik wel eens.
Die maken zich druk over 20 kg teveel op de kogel. Dat kan toch echt niet..
Er worden echter dagelijks vele malen meer kilometers gereden met allerlei aanhangers in de professionele wereld. Het hele jaar door.
Die worden volgepleurd met van alles en nog wat. Zand, tegels, stalen hekken of balken, machines, auto's, verzin het maar. Kogeldruk wegen? Nooit van gehoord, en geen tijd voor. En het kan ook vaak niet anders dan zoals het is.
Als de trekkende auto maar niet met de kont op de grond ligt is het goed.
100 kg teveel op de kogel is geen zeldzaamheid, en niks bijzonders.
Dit is echt de praktijk. Afgelopen 45 jaar niet anders meegemaakt. Bijna dagelijks.
Gaat er iets kapot? Nee, nooit iets van gehoord of gezien. Wordt het wel eens van de weg gehaald en gewogen? Ja, vaak zat. 2 ton te zwaar meneer. Laten staan en afladen en een dikke bekeuring.
Het enige wat iedereen weet met enige ervaring, is dat het geen rijden is met lange lading, en geen of te weinig kogeldruk.
Dan kan je niet harder dan 60 of 70, anders kom je overdwars of achterstevoren geschaard op de weg te staan of erger.
En soms is die snelheid al te hard.
Aanhangers hebben geen stabilisatoren.
Je voelt slinger neigingen veel eerder dan bij een caravan.
Geloof me, stabilisatoren kunnen best gevaarlijk zijn bij onervaren chauffeurs.
Je voelt onbalans en slinger neigingen eigenlijk veel te laat, dus bij een hogere snelheid.
Gaat het dan mis, dan gaat het ook veel heftiger mis, en is er geen houden meer aan.
Ga eerst eens een stuk rijden zonder de stabi erop. Blijft het stabiel tot 95-100 kmu, dan dat ding erop zetten, en met 90 kmu de rest van die 1500 km vakantierit gaan doen. Safe, ook bij onverwachte situaties.
Begint het bij 75 of 85 al wat heen en weer te trekken aan de trekhaak, verhoog dan de kogeldruk. Je bent anders echt een serieus gevaar op de weg voor jezelf en anderen.
Waarom het slingeren altijd begint kort bij of zelfs iets voor de 80 kmu weet ik echt niet, maar het is gewoon zo.
Durf je dan echt niet 20 of 25 kg meer dan de voorgeschreven kogeldruk op de trekhaak te leggen?
Blijf dan thuis of koop een andere auto met een hoger toegestane kogeldruk.
Of ga met 60 kmu binnendoor naar een camping in de buurt.
Iets anders kan ik er echt niet van maken.
En nee..ik bagataliseer niks.
Ik probeer alleen maar een beetje een halve eeuw ervaring met allerlei klote aanhangers en de meest rottige ladingen door te geven.
In mijn bedrijf werden bijv. een lange periode DAF vrachtwagen chassis doorgezaagd, en er een stuk tussen gelast.
Voor zwaar terrein trucks, en opbouw van kraan onder andere. Daarna een herkeuring bij RDW voor een langere wielbasis op kenteken.
Caravanners lijken wel een apart soort mensen denk ik wel eens.
Die maken zich druk over 20 kg teveel op de kogel. Dat kan toch echt niet..
Er worden echter dagelijks vele malen meer kilometers gereden met allerlei aanhangers in de professionele wereld. Het hele jaar door.
Die worden volgepleurd met van alles en nog wat. Zand, tegels, stalen hekken of balken, machines, auto's, verzin het maar. Kogeldruk wegen? Nooit van gehoord, en geen tijd voor. En het kan ook vaak niet anders dan zoals het is.
Als de trekkende auto maar niet met de kont op de grond ligt is het goed.
100 kg teveel op de kogel is geen zeldzaamheid, en niks bijzonders.
Dit is echt de praktijk. Afgelopen 45 jaar niet anders meegemaakt. Bijna dagelijks.
Gaat er iets kapot? Nee, nooit iets van gehoord of gezien. Wordt het wel eens van de weg gehaald en gewogen? Ja, vaak zat. 2 ton te zwaar meneer. Laten staan en afladen en een dikke bekeuring.
Het enige wat iedereen weet met enige ervaring, is dat het geen rijden is met lange lading, en geen of te weinig kogeldruk.
Dan kan je niet harder dan 60 of 70, anders kom je overdwars of achterstevoren geschaard op de weg te staan of erger.
En soms is die snelheid al te hard.
Aanhangers hebben geen stabilisatoren.
Je voelt slinger neigingen veel eerder dan bij een caravan.
Geloof me, stabilisatoren kunnen best gevaarlijk zijn bij onervaren chauffeurs.
Je voelt onbalans en slinger neigingen eigenlijk veel te laat, dus bij een hogere snelheid.
Gaat het dan mis, dan gaat het ook veel heftiger mis, en is er geen houden meer aan.
Ga eerst eens een stuk rijden zonder de stabi erop. Blijft het stabiel tot 95-100 kmu, dan dat ding erop zetten, en met 90 kmu de rest van die 1500 km vakantierit gaan doen. Safe, ook bij onverwachte situaties.
Begint het bij 75 of 85 al wat heen en weer te trekken aan de trekhaak, verhoog dan de kogeldruk. Je bent anders echt een serieus gevaar op de weg voor jezelf en anderen.
Waarom het slingeren altijd begint kort bij of zelfs iets voor de 80 kmu weet ik echt niet, maar het is gewoon zo.
Durf je dan echt niet 20 of 25 kg meer dan de voorgeschreven kogeldruk op de trekhaak te leggen?
Blijf dan thuis of koop een andere auto met een hoger toegestane kogeldruk.
Of ga met 60 kmu binnendoor naar een camping in de buurt.
Iets anders kan ik er echt niet van maken.
En nee..ik bagataliseer niks.
Ik probeer alleen maar een beetje een halve eeuw ervaring met allerlei klote aanhangers en de meest rottige ladingen door te geven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Bij mij zit die contra gewoon met bouten vast, dus gewoon twee gaatjes geboort.Chris schreef: ↑ma 25 mar 2024 23:05Dat kan wel maar mag volgens mij niet.
Kan een afkeur zijn..
Chassisbalken moeten origineel blijven voor zover ik weet, en hier ook regelmatig lees.
Zelfs die Truma contra steker mag niet vastgeboord worden maar zit met Tie-raps gemonteerd.
Fietsendragers alleen met U beugels...etc etc.
Ik heb dat goed met mezelf overlegt en toen mocht ik van mezelf boren. Ding is immers van mij.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Wat als die chassisbalken gewoon spontaan doormidden scheuren bij een mooie caravan van 20-25 jaar oud?
Je moest eens weten hoeveel ik er daar van weer gelast heb in de loop van de jaren.
Die rijden allemaal nog vrolijk rond.
Een nieuw chassis eronder kan ook natuurlijk.
Dat kost alleen 2 of 3 x de waarde van de caravan. Dat loont niet.
Die caravan gaat vervolgens als total loss de handel in voor een habbekrats.
Wordt daarna ergens netjes gelast..en wordt gewoon weer verkocht voor een vette prijs.
Je moest eens weten hoeveel ik er daar van weer gelast heb in de loop van de jaren.
Die rijden allemaal nog vrolijk rond.
Een nieuw chassis eronder kan ook natuurlijk.
Dat kost alleen 2 of 3 x de waarde van de caravan. Dat loont niet.
Die caravan gaat vervolgens als total loss de handel in voor een habbekrats.
Wordt daarna ergens netjes gelast..en wordt gewoon weer verkocht voor een vette prijs.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11221
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Doet me denken aan onze eerste x-de hands Kip. Ook scheuren bij de bevestiging van de balk/drager die naar achteren loopt. Bij de boutgaten waar het werd vastgebout werd bij de asplaat.
Kip dealer gaf aan dat lassen niet was toegestaan, enz enz. En dat er dus een stevig bedrag was gemoeid met het plaatsen van een nieuwe drager.
Zelfde Kip dealer, nu met de opvolger van de vorige kip: astronomisch hoog bedrag voor het vervangen van de asrubbers. Want: as moest op transport, en o ja: "wij vervangen standaard ook de schokbrekers in dit geval".
Moraal van het verhaal: je kan alles wel by the book doen, maar het levert niks op en het is verspilling. Het is maar een caravan, en geen vliegtuig. Dus soms loont het de moeite om juist het onderhoud niet bij een dealer uit te laten voeren die gebonden is aan voorschriften. En....mocht door spanningen veroorzaakt door het lassen opnieuw een scheur ontstaan (want dat is het probleem) dan zie je het dan wel weer.
Kip dealer gaf aan dat lassen niet was toegestaan, enz enz. En dat er dus een stevig bedrag was gemoeid met het plaatsen van een nieuwe drager.
Zelfde Kip dealer, nu met de opvolger van de vorige kip: astronomisch hoog bedrag voor het vervangen van de asrubbers. Want: as moest op transport, en o ja: "wij vervangen standaard ook de schokbrekers in dit geval".
Moraal van het verhaal: je kan alles wel by the book doen, maar het levert niks op en het is verspilling. Het is maar een caravan, en geen vliegtuig. Dus soms loont het de moeite om juist het onderhoud niet bij een dealer uit te laten voeren die gebonden is aan voorschriften. En....mocht door spanningen veroorzaakt door het lassen opnieuw een scheur ontstaan (want dat is het probleem) dan zie je het dan wel weer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Spanningen kan je vermijden.
Dat geldt niet alleen bij lassen trouwens..
Dat geldt niet alleen bij lassen trouwens..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Beetje verwarmen doet wonderen, die andere "spanningen" moet je vaak juist afkoelen
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Was ook ALKO chassis maar dan onder Hobby. Heb toen tijdelijk neuswiel naar buiten gezet, maar dat bleek niet echt stabiel bij verplaatsen. Daarom weer op de originele plaats terug gezet na fatsoeneren klemmechanisme.
viewtopic.php?p=963931&hilit=neuswiel#p963931
viewtopic.php?p=963931&hilit=neuswiel#p963931
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Helaas is bij mij de schroefdraad niet goed meer.
Het is grotendeels weg dus opnieuw tappen zal niet gaan denk ik. Ga het wel proberen.
Het is grotendeels weg dus opnieuw tappen zal niet gaan denk ik. Ga het wel proberen.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Kan je het klem gedeelte demonteren .
En dan een nieuwe "moer" er op lassen.
En dan een nieuwe "moer" er op lassen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten
Nee, dat is een vast deel van de dissel. Ook te dun om verder uit te boren om er een bus o.i.d. met nieuw schroefdraad in te steken.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS