Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » za 23 mar 2024 23:16

Het hangt er van af. Als we in de Luberon staan is het tot nu toe 1 keer koeler geweest dan 19 graden, dat was terwijl het regende. Daar ging de airco eigenlijk nooit uit. Daar wilde ook nog wel eens in de middag even de koelte op zoeken.

Wij hadden tot nu een mobiele airco in de caravan die uit lies aan de achterkant. Dus bij aankomst probeerde wij de caravan zover mogelijk bij de buren weg te zetten. Met de achterkant bij hen vandaan.

Meestal bleef hij dan in de nacht aan. Hoewel onze airco echt niet zo stil was, heb ik er 1 keer klachten over gehad. En dat was naar mijn mening echt hun eigen fout. De plekken waren daar heel groot, ca 12x12 voor seizoen dus heel veel keuze, en overal schaduw. En toch werd de tent zo neergezet.
DSC_0691.jpg
Ondanks dat de airco binnen echt een puist herrie maakte kon ik niet slapen van het gesnurk. Dus toen de vrouw kwam klagen, zei ik dat wil ik doen, maar kan het gesnurk dan ook uit.. half uur later stond ze te tieren (geloof niet tegen over ons) bij de receptie, en heb ik ze niet meer gezien. Ik denk dat het buiten leven ze teveel werd.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Frup » zo 24 mar 2024 07:51

[re.gif]
Ik ben van mening dat men ‘s nachts geen geluidsoverlast moet veroorzaken, waar andere kampeerders last van zouden kunnen hebben. Dat heeft met fatsoen en beschaving te maken.
Je moet je tent op je eigen plaats overal kunnen neerzetten.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » zo 24 mar 2024 08:06

[re.gif]
Idd dus als ik wakker lig in de caravan van het gesnurk van de buurman met de airco aan.. dan maak je wel veel overlast...

Ik ben het niet met je in eens. Ik doe mijn uiterste best om mensen geen last te laten hebben van mij.
Overigens was het alternatief van airco uit niet beter voor ze geweest. Onze jongste, net 1 sliep heerlijk bij de zoem van de airco, krijste de boel bij elkaar met de airco uit.

Deze mensen hebben totaal geen onderzoek gedaan voordat ze de tent opzetten. Dat er een baby was, was duidelijk te zien. Als je dan aan 3 kanten een open plek hebt, zet je hem niet tegen de caravan aan. Als daar een koelkast was gaan afblazen hadden ze er ook last van gehad. Als mijn vrouw en ik amoureuze gevoelens hadden gekregen, of we bruine bonen hadden gegeten dan hadden ze last gehad van ons.
Met een beetje ervaring in kamperen zet je je tent niet haast in de caravan van een jong gezin.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » zo 24 mar 2024 08:20

Het gaat nergens over. Ik heb in de ongeveer 30 jaar dat ik kampeer nooit - ik herhaal - nooit overlast ervaren.

Dit wordt een caravanforum discussie met een voorspelbaar beloop waar dingetjes worden uitvergroot die steeds verder van de werkelijkheid afstaan.

Het is wachten op de knallende camper schuifdeuren, de te felle ledbalk aan de zijkant, het te hard rijden met de auto.

Ah.....er is een jong gezin toegevoegd aan het topic....krijsend kind.....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door cortrans » zo 24 mar 2024 08:48

[re. awhoea.gif awhoea.gif gif]
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » zo 24 mar 2024 09:53

[re.gif]
Tsjah als je dat zo lastig vind reageer je misschien gewoon beter niet. Scheelt weer reacties op jouw bericht. Dat jij nooit overlast hebt is natuurlijk geen referentie. Toch ervaren veel mensen dit wel op een camping.

Ik wilde voornamelijk aangeven dat het vaak een kwestie van gezond verstand is. En als het niet nodig is, is het niet nodig..

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » zo 24 mar 2024 10:04

Welnee. Iedereen kijkt redelijk tevreden uit z'n ogen op een camping. Als mensen vaak zo'n overlast ervaren, is kamperen blijkbaar niet een voor hun geschikte vakantievorm.

Mijn ervaring is inderdaad zeker niet de norm. Ik ben tamelijk nonchalant en zorgeloos. En.....tevreden.

Toon maar eens aan dat veel mensen overlast ervaren. Kan je niet. We zijn weer bezig met caravanforum bezigheidstherapie.
Gewoon een paar keer de voortent opzetten en afbreken en 40 haringen de grond in meppen per keer, dat leidt af van bijzaken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Frup » zo 24 mar 2024 10:29

Gewoon een beetje rekening met elkaar houden en accepteren dat je ook wel eens geluid van een ander hoort.
Anders kun je beter in een kloostertuin gaan staan. Zo moeilijk is het toch allemaal niet? Maar aso’s kom je overal tegen.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
JNanninga
Berichten: 63
Lid geworden op: za 9 sep 2023 15:47

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door JNanninga » zo 24 mar 2024 10:37

Ach, je hebt mensen die zich nergens aan storen en mensen die zich overal aan storen. Dat zal altijd zo blijven. En de ene airco is de andere niet. Waar je bij de één een zacht gezoem hoort dreunt de ander bijna van het dak af. Deels heb je het ook zelf in de hand door je een beetje te verdiepen in wat je koopt en te zorgen dat alles goed gemonteerd en onderhouden wordt.
Op een camping hoor je elkaar, daar ontkom je niet aan. De één snurkt, de ander heeft de airco aan, weer een ander ritst meerdere keren zijn tent open en dicht om regelmatig naar het sanitair te gaan... Rekening houden met elkaar werkt twee kanten op: je probeert niet onnodig veel lawaai te maken, en je probeert niet over elk dingetje van een ander te vallen. Dus, naar mijn mening, probeer een stille airco deugdelijk te monteren en zet hem dan lekker aan als je dat wilt, en wie daar dan over zeurt moet wat leukers met zijn energie gaan doen. Maar dat is mijn mening.

Bürstner Premio 395 TS model 2023

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » zo 24 mar 2024 10:43

dieseltijger schreef:
zo 24 mar 2024 10:04
Welnee. Iedereen kijkt redelijk tevreden uit z'n ogen op een camping. Als mensen vaak zo'n overlast ervaren, is kamperen blijkbaar niet een voor hun geschikte vakantievorm.

Mijn ervaring is inderdaad zeker niet de norm. Ik ben tamelijk nonchalant en zorgeloos. En.....tevreden.

Toon maar eens aan dat veel mensen overlast ervaren. Kan je niet. We zijn weer bezig met caravanforum bezigheidstherapie.
Gewoon een paar keer de voortent opzetten en afbreken en 40 haringen de grond in meppen per keer, dat leidt af van bijzaken.
Pppff zal een wetenschappelijk onderzoek voor je opzetten... Het feit dat dit soort topics, 5-6 keer per jaar ontaarde in geklaag over de buren zegt mij voldoende. Daarbij dat jij daar dan elk topic weer over klaagt ook.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door cortrans » zo 24 mar 2024 10:46

dieseltijger schreef:
zo 24 mar 2024 10:04
Welnee. Iedereen kijkt redelijk tevreden uit z'n ogen op een camping. Als mensen vaak zo'n overlast ervaren, is kamperen blijkbaar niet een voor hun geschikte vakantievorm.

Mijn ervaring is inderdaad zeker niet de norm. Ik ben tamelijk nonchalant en zorgeloos. En.....tevreden.

Toon maar eens aan dat veel mensen overlast ervaren. Kan je niet. We zijn weer bezig met caravanforum bezigheidstherapie.
Gewoon een paar keer de voortent opzetten en afbreken en 40 haringen de grond in meppen per keer, dat leidt af van bijzaken.
haphop.gif thumbup.gif
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » zo 24 mar 2024 10:48

[re.gif] [re.gif] Nee hoor. Keep it simple, want ik ben laag opgeleid en dom: hou het bij de eigen waarneming. Hoe vaak heb jij de afgelopen 10 jaar daadwerkelijk overlast (= jouw verblijf wordt vergald, hetgeen iets anders is dan waarnemen of horen)ervaren van een airco op de camping? Nou?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » zo 24 mar 2024 10:50

[re.gif] [re.gif] [re.gif]

Ik heb net een dak airco besteld. Je zegt dat inlezen over wat je koopt helpt.. ik heb echt mijn best gedaan. Maar de fabrikanten zelf zeggen dat ze muis stil zijn. Recensies vind ik moeilijk te vinden, en wat je vindt is heel positief of heel negatief.
Ik vind ook geen test gegevens.

Het geluid van een airco, hangt ook veel af van de montage, en mogelijk de opbouw van de caravan. Hoeveel herrie die maakt is vooraf niet goed te zeggen.

Misschien moeten we dan toch zoals iemand in een vorig topic al voor stelde met een decibel meting langs alle wagens met airco, zodat we een mooi onderzoek kunnen doen welke combinatie het stilst is. Kunnen we ook gelijk een enquête doen over de overlast die wordt ervaren door de buren.
Als 20 leden dat 2 avonden deze vakantie wil doen, moeten we toch een aardig inzicht kunnen krijgen. Kunnen we daarna besluiten of een airco zalig, of aso is.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » zo 24 mar 2024 11:00

[re.gif]

Wat de definitie is van overlast valt nog wel te bezien.
Ik vindt overlast eigenlijk als ik mij ergens aan irriteer.

Toen ik 3 jaar terug naast een Fransman met een handpan stond, daar speelde hij tijdens ons, ontbijt en avond eten op en als hij zen wilde worden aan de rivier, zo ongeveer de hele dag...

Het geluid van een handpan raakt mij ongeveer direct in mijn zenuw, wat een ruk geluid is dat. Intern heb ik daar heel veel overlast van gehad. Aangezien 95% van de wereld rustig wordt van dit geluid, zou ik het moeten doen met stil wat klagen tegen mijn vrouw. Maar het liefst liet ik die man die handpan opeten.

Ik ben een irritant mannetje, of nou ja ik kan mij heel snel aan geluid van mensen irriteren. Ik weet dat dat mijn issue is, ik kan nu eenmaal niet filteren, door een gebrekkige prikkel verwerking. Maar in de huidige maatschappij heeft een heel groot deel van de mensen dit. Soms heet dit ADHD of ASS, maar meestal heeft het geen naam. Ik zal het dus moeten accepteren.

Dus eigenlijk zoals jij geen referentie bent omdat je te relaxt bent, zo ben ik geen referentie omdat ik mij druk kan maken om elke scheet.

In het dagelijkse leven ben ik trouwens ook wel gewoon een leuk iemand om mee om te gaan hoor...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » zo 24 mar 2024 11:07

Relax, zolang mensen geen klassieke thermoking op hun caravan in gebruik nemen valt het wel mee hoor.

Ik heb de meest aparte keuze qua airco gemaakt: stil aan de buitenzijde, herrie aan de binnenzijde. Sukkel die ik ben.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Petare » zo 24 mar 2024 11:08

My two-cents. Afgelopen zomer in Kroatie gestaan op een deel van de camping waar deze naar de kust toe als terrasencamping was ingedeeld. Nu stonden wij midden-boven en onze airco (Freshjet 2200) stond de hele dag en groot deel van de avond te draaien. Deze zetten wij eigenlijk alleen uit omdat wij het aanslaan van de compressor als vervelend hebben ervaren, de schok die dan door de caravan gaat. Daar gaan we dit jaar proberen nog wat aan te doen.

Verder keken we op de daken van andere caravans en nooit nergens last, niet van de buren boven, naast of beneden ons. Op 1 na dan, dat was een airstream, die airco maakte wel een raar en wat harder geluid, leek op de Dometic Aventa Compact. Deze mensen hielden ramen en deuren ook open als de airco stond te draaien scratch.gif .

Airco kan in de caravan wel wat luidruchtig zijn, zeker als deze net aangaat in een warme hut. Ik vind zoals gezegd het 's nachts aan en uitslaan gewoon vervelend. Maar.. wat een luxe de kids ook op vakantie altijd op een koele plek weg te kunnen leggen. Zeker de middagslaapjes aangezien de jongste (2jr) behoorlijk last heeft van FOMO en zichzelf geen rust gunt op het strand of zwembad.

Liever het gezoem van de airco's dan die buscampers met hun schuifdeuren [aschrik.gif] !
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 mar 2024 11:13

@Niels,

Ach... jij stoort je aan die pan en hij straks aan jou airco, staan jullie weer gelijk. mrgreen.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » zo 24 mar 2024 12:14

Petare schreef:
zo 24 mar 2024 11:08
My two-cents. Afgelopen zomer in Kroatie gestaan op een deel van de camping waar deze naar de kust toe als terrasencamping was ingedeeld. Nu stonden wij midden-boven en onze airco (Freshjet 2200) stond de hele dag en groot deel van de avond te draaien. Deze zetten wij eigenlijk alleen uit omdat wij het aanslaan van de compressor als vervelend hebben ervaren, de schok die dan door de caravan gaat. Daar gaan we dit jaar proberen nog wat aan te doen.

Verder keken we op de daken van andere caravans en nooit nergens last, niet van de buren boven, naast of beneden ons. Op 1 na dan, dat was een airstream, die airco maakte wel een raar en wat harder geluid, leek op de Dometic Aventa Compact. Deze mensen hielden ramen en deuren ook open als de airco stond te draaien scratch.gif .

Airco kan in de caravan wel wat luidruchtig zijn, zeker als deze net aangaat in een warme hut. Ik vind zoals gezegd het 's nachts aan en uitslaan gewoon vervelend. Maar.. wat een luxe de kids ook op vakantie altijd op een koele plek weg te kunnen leggen. Zeker de middagslaapjes aangezien de jongste (2jr) behoorlijk last heeft van FOMO en zichzelf geen rust gunt op het strand of zwembad.

Liever het gezoem van de airco's dan die buscampers met hun schuifdeuren [aschrik.gif] !
Ik ken jouw airco niets. Wij hadden een smartcool mobiele airco. Die gaf een flinke dreun bij het afschakelen. Daar was de oplossing om de airco goed schoon te maken aan de binnenkant. De condensor zat dan ook vol met stof. Met een luchtdruk spray en tandenborstel was dit schoon, en de dreun was weg .

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » zo 24 mar 2024 12:15

Jan van Vijven schreef:
zo 24 mar 2024 11:13
@Niels,

Ach... jij stoort je aan die pan en hij straks aan jou airco, staan jullie weer gelijk. mrgreen.gif
Ik denk niet dat ik nog terug ga naar die camping, was een tip van de buren. Maar we vonden er niets aan daar.. dus die man met zijn pan kom ik niet meer tegen..

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door wolf » zo 24 mar 2024 17:16

airco is voor sissies haphop.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18987
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Hobby Linka » zo 24 mar 2024 17:39

Wat zijn sissies?

Verstuurd vanaf mijn SM-A156B met Tapatalk

Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » zo 24 mar 2024 17:48

[re.gif] sissies, was in de jaren 80-90 een term die zo iets betekende als watjes, slapjanussen, niet stoer. Het komt van het Engels woord voor zusjes, en kan tegen woordig natuurlijk echt niet meer. Of zusjes/ meisjes dus minder stoer zijn dan jongens....

Ik denk dat hier eerder staat voor ik weet nog niet hoe fijn het is, maar zou het stiekem wel willen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » zo 24 mar 2024 17:49

Dove kwartels.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 mar 2024 18:05

Sissies wordt nog steeds gebezigd. Dat volk komt dan ook steeds meer voor, niet mee te werken boos.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1421
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Bob Diesel » zo 24 mar 2024 18:17

Zoek de zon en warmte op scratch.gif
We gaan voor rust C vacation.gif en mooi weer C vak2.gif
Maar er moet wel een airco mee weenie.gif weenie.gif

Ga ergens anders heen sneeuw.gif [coldwithsnow.gif]
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”