Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 414
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Cdebruin » vr 22 mar 2024 21:08

We krijgen binnenkort een nieuwe caravan waar standaard een airco op gemonteerd zit een dometic , weet dat het nu niet aan de orde is , maar als wij in september in Spanje zijn en het is ‘s nachts warm , gaat dan de airco uit of blijft hij aan .
Als ik s,avonds over de camping wandelde hoor ik de ene wel aan staan de andere niet ,
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door cortrans » vr 22 mar 2024 21:11

Hier blijf hij gewoon aan hoor op 20 graden. Buiten is hij zo goed als niet hoorbaar.
Bij kou verwarmt hij, bij warmte koelt hij (daar is ie toch voor)
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Chris » vr 22 mar 2024 21:37

Wij hebben ook een Dometic FJ2200 op het dak liggen... en ook in Spanje en Kroatie.

Wat wij doen.
s'Avonds om een uurtje of 8-9 gaat de hut dicht.
Ook alle ramen en dakramen dicht.
Dan zet ik de airco op automatisch en 21 graden.
Hij gaat dan als een malle aan het koelen, en is daarbij zeker hoorbaar.
Maar om 8-9 uur is er nog niemand naar bed...dat geeft dan niks.
Als de hut dan wat af begint te koelen dan gaan de ventilatoren en de pomp automatisch op een lager niveau werken.
Voordeel van de automaat stand.
En het geluid wordt ook minder.
Dat gaat in stappen, tot de fan op standje 1 nog werkt.
Ideaal die automaat.

Als we dan naar bed gaan is de caravan afgekoeld.
De warmte is uit de hut, alles is op een normale temperatuur gekomen.... ook het huisje van de hut wat bij aanvang gewoon heet was.
De airco gaat bij ons dan uit.
Want in de nacht koelt het ook in Spanje af, het is dan geen 35 graden meer.
En de stilte, zonder airco is mij veel waard.
Met airco, ook op de minimale stand, is mij nog teveel aan geluid, wat niet meer hoeft.
Voorwaarde is wel om vroeg te beginnnen met koelen, en alles potdicht te houden.

Zo doen wij dat, maar iedereen zijn eigen systeem.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door wolf » vr 22 mar 2024 21:48

super princiepe van Chris, als iedereen het zo zou doen.... kus.gif aflower.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dehoekies » vr 22 mar 2024 21:50

[re.gif]
Nette instelling ook denken aan je buren qua geluidsoverlast wat je overlast kunt noemen.
Maak wel ooit anders mee met als gevolg dat het jaar daarna geen kachels of airco aan mogen( is in Nederland)
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Gemineye » vr 22 mar 2024 21:55

Nou ja het is ook wel afhankelijk van wat voor airco je gebruikt denk ik. Onze airco heeft veel minder vermogen (we hebben een eurom ac2401), en dan is even in de avond aan zetten gewoon zeker niet voldoende. Die werkt op zich prima maar moet wel continu aan blijven staan.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » vr 22 mar 2024 22:07

Zo min mogelijk, want ik vindt het gesuis maar hinderlijk. Als het smoorheet is gaat íe gewoon aan als we het willen. Klinkt maf, maar wij leven niet volgens regeltjes en plannetjes.

Mijn mindermatineuze echtgenote gaat vaak rond 21:30...22;00 naar dromenland, en bij uitzondering gaat het fluister airco ding dan aan - thermostaat op de gewenste temperatuur, fan op auto. Nou, dat gaat dan zo door de hele nacht. Buiten hoor je niks vanwege de geluidsdemper. Maar liever hebben we het iets te warm, en dan de ramen open.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Gemineye » vr 22 mar 2024 22:20

Oh als het ‘s nachts voldoende afkoelt om de ramen open te hebben en dan zonder airco te kunnen dat heeft dat ook mijn voorkeur. Maar in kroatie ofzo is dat gewoon echt niet zo. En dat is niet erg; volgens mij heeft 3/4 van de caravanners daar airco ofzo.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door VIP » vr 22 mar 2024 22:27

Gebruiken waarvoor het apparaat bedoeld is.

Temperatuur instellen en de rest gaat vanzelf.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » vr 22 mar 2024 22:30

Het is al enige tijd geleden dat we hartje zomer in het zuiden verblijven - de kinderen zijn het huis uit, dus we hebben de ietwat koelere perioden te pakken. Maar soms ben je echt de klos: het kan drukkend landklimaat-heet zijn in de bossen van de SchwielowSee nabij Berlijn. Je transpireert je kapot.

Wat ik ga doen - succes verzekerd - is m'n oordoppen gebruiken (Otalgan - oranje sleep plugs). Die dingen hebben hun nut bewezen toen onze buren aan het boren waren tijdens hun verhuizing, en ik heb het twee weken geleden nog op een volle slaapzaal kunnen testen. Stil en koel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door doubleyou » vr 22 mar 2024 22:40

Ik slaap nooit met de airco aan. Ik vond dat in hotels altijd al onprettig. Als het warm is geweest en het echt niet afkoelt in de caravan zet ik de airco aan voordat ik naar bed ga. Meestal op een graad op 23 dat is voor mij een prima temperatuur. En dan gaat ie uit.
Ik heb’m ooit 1 keer meteen aangezet toen ik om 18.00 aankwam op een overnachtingscamping in Frankrijk. Het was buiten nog steeds 30 graden en in de caravan was het nog warmer. Het was onderweg 38 graden geweest. Ik heb de airco de hele avond laten draaien.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door sindaco » za 23 mar 2024 08:36

s'avonds aan en tegen 2300 uur uit

koelt genoeg terug en als het niet regent wat later evt dakluiken open.
warmte kan naar boven weg.

maar aangezien we niet vaak meer in de zomer weg zijn , niet zo vaak meer nodig tijdens overwinteren.
afgelopen zomer in nederland met een week tropisch gewoon aanzetten de hele dag en op 22 graden is het koel genoeg....om 2300 uur gaat ie dan uit voor de nacht.

ik kan goed tegen het geluid, na jaren met koeler gereden te hebben mrgreen.gif , maar slaap liever zonder s.nachts.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Micky » za 23 mar 2024 09:08

Hier 24 uur per dag aan en de caravan dicht op ventilatie na, maar dit komt wel omdat we hem alleen nog maar op camping in een drukke omgeving hebben gebruikt, als het een hele rustige camping zou zijn met buren vlakbij, dan zou ik daar rekening mee houden. Overigens denk ik dat hij overdag meer tot last is dan in de nacht ivm dat de buren dan in de caravan liggen, met een tent naast je is het wat anders natuurlijk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door cortrans » za 23 mar 2024 14:08

dieseltijger schreef:
vr 22 mar 2024 22:07
Zo min mogelijk, want ik vindt het gesuis maar hinderlijk. Als het smoorheet is gaat íe gewoon aan als we het willen. Klinkt maf, maar wij leven niet volgens regeltjes en plannetjes.

Mijn mindermatineuze echtgenote gaat vaak rond 21:30...22;00 naar dromenland, en bij uitzondering gaat het fluister airco ding dan aan - thermostaat op de gewenste temperatuur, fan op auto. Nou, dat gaat dan zo door de hele nacht. Buiten hoor je niks vanwege de geluidsdemper. Maar liever hebben we het iets te warm, en dan de ramen open.
Waar heb je dan die airco voor????
Ik slaap juist slecht, als het te warm is (maar ook als het te koud is)
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door cortrans » za 23 mar 2024 14:09

VIP schreef:
vr 22 mar 2024 22:27
Gebruiken waarvoor het apparaat bedoeld is.

Temperatuur instellen en de rest gaat vanzelf.
Ik denk er net zo over VIP haphop.gif
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » za 23 mar 2024 14:19

[re.gif] [re.gif] Teveel mijn oren laten hangen naar dit forum, en termen als "heerlijk" te veel gewicht gegeven. Het is koel - en vooral voor mijn verstandige wederhelft is het een uitkomst als we zuidelijk gaan - maar ik vindt het gesuis vooral verre van optimaal. Dus 50% miskoop.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Ron » za 23 mar 2024 15:38

Als het overdag echt bloedheet is gaat hij aan en de honden naar binnen.
In de avond koelt het meestal voldoende af , dan hoeft hij niet aan.
Ramen staan wagenwijd open.
Dan is het goed uit te houden.
Maar mocht de temperatuur in de avond niet dalen , dan blijft hij lekker aan op de fluisterstand.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4335
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door WillyL » za 23 mar 2024 19:35

Oei, ik ga hier wat rondschoppen... Die airco's vind ik dus niks...

De caravanvensters kunnen 's avonds open - hoop ik. Dan koelt die voldoende - maar ik opteer dan ook voor sleurhut waar ALLE vensters op de 4 wanden open kunnen en geen waar bv er een venster voor- of achteraan ontbreekt (wat jammer genoeg veel gekozen wordt).
In de zomer kan het wel behoorlijk warm worden in Spanje. Na de zomer wordt het wel frisser maar nog heerlijk warm.
Wij kamperen tegenwoordig met een Maxxfan, geen airco maar een ventilator in een dakraam,. Die koelde in het warme juni in NL wel voldoende.

Tijdens voor-of najaar gaat of de kachel aan of een e-vuurtje van Truma op 1000W, voldoende om de caravan om de caravan op 15° te houden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door SBerend » za 23 mar 2024 19:51

Hier is al de nodige discussies over geweest. Zowel voor als tegen. Afdeling oude koeien aan het worden
Vorig volgens mij nog. Voor mij mag hier een hele grote slot op.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23456
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door PD » za 23 mar 2024 19:53

Ramen gaan bij ons in de zomer nooit open; wanneer het te warm is draait de airco (desnoods 24/7) op de gewenste temperatuur. Daar is ie voor 👍

Overlast voor je buren… met de juiste airco… laat me niet lachen !

Maar het is idd de zoveelste herhaling van zetten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Re di Coppi
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Re di Coppi » za 23 mar 2024 20:09

Is het buiten warm, dan gaat bij ons binnen de airco aan. mrgreen.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » za 23 mar 2024 20:38

SBerend schreef:
za 23 mar 2024 19:51
Hier is al de nodige discussies over geweest. Zowel voor als tegen. Afdeling oude koeien aan het worden
Vorig volgens mij nog. Voor mij mag hier een hele grote slot op.
Dit hele forum gaat over een veelal witte doos op twee wielen, met een koppeling die aan een trekhaak worden geknoopt. Daar is ook alles al over gezegd, en gezegd, en gezegd, en ge.... . Herhaling, en oude koeien zijn inherent aan een forum over zoiets simpels.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door SBerend » za 23 mar 2024 20:52

@Diesel. Het heeft in dit geval niets met de witte doos op wielen te maken. Daar is dit forum voor. Alleen in dit geval gaat het over de witte doos die of bovenop en inside zit, maar wederom er bewust beginnend in de eerste zin tegen (in dit geval Willie) aan schoppen. Je weet dat er veel voor en tegen zijn. Wij hebben geen airco. Maar om dat nu te ventileren wat ik er van vind doe ik niet. Ieder zijn ding. Straks krijgen wij nog de discussie over diesel rijden.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 14 jan 2024 11:38
Locatie: Noord Limburg

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door MonRoe » za 23 mar 2024 21:01

De airco die bij de caravan zat die wij onlangs hebben gekocht, hebben wij direct te koop gezet. Wij kamperen al 30 jaar zonder airco en vinden de warmte niet erg. Natuurlijk heb je er af en toe een nacht bij dat het binnen niet onder de 30 graden komt, maar eigenlijk slaap ik dan wel prima. Na verloop van tijd ga je aan de warmte wennen en krijg je het zelfs koud als het 's nachts 25 graden is. Dan trek ik het dekbed over me heen.

In hotels hebben we ook nooit de airco aan gezet, wordt er ook super verkouden van.

Lekker alle ramen open en ik hoop dat de buren dan de airco uit hebben staan ;-) Oh wacht, we slapen met oordopje, dus geen last van de buren.
22 jaar met een camper op stap geweest. Deze ingeruild voor een Jeep Wrangler (om offroad te rijden) en Dethleffs DB450 SE04 (om te slapen).
Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Ab » za 23 mar 2024 21:49

Als ik het koud heb, gaat de kachel aan.
Als ik het warm heb, gaat de airco aan.
Meer heb ik daar niet over te melden eigenlijk.
Het leven kan zo simpel zijn. knipoog.gif
K.I.S.S.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”