Klopt. De Lynk en XC40 staan op hetzelfde onderstel, maar is de Lynk 12 cm langer. Hij heeft precies dezelfde aandrijflijn, alleen de Lynk heeft weer een grotere accu. Alleen is de Lynk er alleen als Hybride.
Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Volgens mijn link beide 17,6 dus dezelfde accu
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di 15 jan 2019 12:55
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Lastige keuze Morgoth.
Mijn partner rijdt ook elektrisch, het rijdt inderdaad heerlijk, maar helaas mag daar de caravan niet achter.
En mijn wagen kan nog wel even mee, maar als er een EV uitspringt met een mooi trekgewicht is het voor mij wel de IONIQ 6. Met z'n hate it or love it uiterlijk, ik ben duidelijk een lover, m'n partner daarin tegen niet...
Met de keuze tussen een C40 of een IONIQ6 zou ik het wel weten. De caravan kunnen ze beide prima trekken, daarom zou ik als ik het zo lees vooral kijken naar wat belangrijk is voor je verdere "normale" gebruik.
Ik lees dat je vaak wel lange stukken van zo n 400 kilometer moet rijden, dan wil je wel een auto die dat met regen ook wel zou halen. Daar speelt de stroomlijn en het grote frontale oppervlakte van de C40 parten, een overbuurman heeft de XC40 elektric, met achterwielaandrijving. En hij vertelde laatst dat vooral met mist, regen en natuurlijk wind de range wel tegen valt. Ik ken hem als zuinige rijder, zijn vorige wagen was een Prius met daarvoor een spaardiesel polo waar die vaak 1200 kilometer op 1 tank mee haalde. De stroomlijn van de Ioniq6 is denk ik veel gunstiger vooral op de snelweg.
Daarnaast is het ook veel meer een stuurmansauto ten opzichte van de C40, merkte ik tijdens een proefrit in de IONIQ6 maar op de snelweg is het echt een rustige slee, maar ja das 1,5 uur rijden.
Succces met de keuze en ik kijk uit naar je ervaringen!
ps. de IOINIQ5 was trekauto van het jaar, waar ze de aandrijflijn loofde en de precisie bij manoeuvreren, gelukkig ligt in de IONIQ6 de zelfde aandrijflijn.
Hier vast een preview van hoe je combinatie er dan ongeveer uit zou zien.
Mijn partner rijdt ook elektrisch, het rijdt inderdaad heerlijk, maar helaas mag daar de caravan niet achter.
En mijn wagen kan nog wel even mee, maar als er een EV uitspringt met een mooi trekgewicht is het voor mij wel de IONIQ 6. Met z'n hate it or love it uiterlijk, ik ben duidelijk een lover, m'n partner daarin tegen niet...
Met de keuze tussen een C40 of een IONIQ6 zou ik het wel weten. De caravan kunnen ze beide prima trekken, daarom zou ik als ik het zo lees vooral kijken naar wat belangrijk is voor je verdere "normale" gebruik.
Ik lees dat je vaak wel lange stukken van zo n 400 kilometer moet rijden, dan wil je wel een auto die dat met regen ook wel zou halen. Daar speelt de stroomlijn en het grote frontale oppervlakte van de C40 parten, een overbuurman heeft de XC40 elektric, met achterwielaandrijving. En hij vertelde laatst dat vooral met mist, regen en natuurlijk wind de range wel tegen valt. Ik ken hem als zuinige rijder, zijn vorige wagen was een Prius met daarvoor een spaardiesel polo waar die vaak 1200 kilometer op 1 tank mee haalde. De stroomlijn van de Ioniq6 is denk ik veel gunstiger vooral op de snelweg.
Daarnaast is het ook veel meer een stuurmansauto ten opzichte van de C40, merkte ik tijdens een proefrit in de IONIQ6 maar op de snelweg is het echt een rustige slee, maar ja das 1,5 uur rijden.
Succces met de keuze en ik kijk uit naar je ervaringen!
ps. de IOINIQ5 was trekauto van het jaar, waar ze de aandrijflijn loofde en de precisie bij manoeuvreren, gelukkig ligt in de IONIQ6 de zelfde aandrijflijn.
Hier vast een preview van hoe je combinatie er dan ongeveer uit zou zien.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Is mist ook slecht voor de actieradius? da’s nieuw voor mij.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Daar zeg je wat. Hoe sneller je rijdt, hoe belangrijker de stroomlijn. Ik rij hoofdzakelijk snelwegen maar de WLTP test meet een bepaald gemiddeld verbruik op alle wegen.burstnerpremio435ts schreef: ↑do 25 jan 2024 20:18De stroomlijn van de Ioniq6 is denk ik veel gunstiger vooral op de snelweg.
Het zou zomaar kunnen dat de Ioniq 6 in mijn geval veel gunstiger gaat uitvallen
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Bij elk type weer dat slechter (minder mooi..) is dan 25 gr en windstil is nadelig voor elke ev. Ook regen en mist Zeker met hogere snelheid en of tegenwind gaat je stroomverbruik omhoog. Per definitie is dan elke suv achtige ev in het nadeel (C40, XC40, iX1 enz enz..) vanwege mindere stroomlijn.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Ik volg al die draadjes over EV met belangstelling qua model. Los van het feit dat ik niets met EV heb vind ik bijna alle modellen een soort 'meer van hetzelfde' en zou er ook niet warm voor lopen. Die laatste (foto) is dan net weer anders, maar ook die zou ik niet kiezen. Er moet toch wel wat mooiers van te maken zijn denk ik dan. En heel veel SUV. Heeft dat een reden (qua wegligging, CW kan ik mij niet voorstellen) of gewoon omdat SUV nog heel populair is?
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Elke soort van aandrijving ondervind natuurlijk nadelige gevolgen van sommige weertypes dat is niet allen bij een EV, alleen een EV heeft geen last van hoogte verschil omdat die geen zuurstof nodig heeft.
En ja een SUV, eigenlijk gewoon een auto met een stoere naam voor hoge instap, is nog steeds populair.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En ja een SUV, eigenlijk gewoon een auto met een stoere naam voor hoge instap, is nog steeds populair.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
En ik lees bij de XC40 een pakket van bruto 10,6 kWh. De Lynk heeft inderdaad 17,6 kWh bruto. Maar misschien heb ik het mis over de XC40.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
En je kunt in een hogere SUV makkelijker het accupakket in de bodem verwerken
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
In het andere draadje had ik een vergelijk geplaatst tussen de wagens, daar staat beide 17,6
https://www.ultimatespecs.com/nl/auto-v ... -2018.html
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
En hier staat 10,7 kWh:
https://www.autoweek.nl/auto/99866/volv ... -r-design/
In alle reviews die ik gekeken heb voordat we tot over gingen werd ook gezegd dat de XC40 een kleiner accupakket heeft.
Ook staat er in jouw link dat de Lynk op 18 inch velgen staat, maar dat is toch echt 20 inch.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
standaard ook 20 inch? kan een optie zijn geweest toch?
wat slecht dat je vergelijkingen aanbied tussen 2 of meerdere auto's en dan gewoon verkeerde info geeft het is ook nogal een verschil zeg!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Ja, is gewoon helemaal standaard. Je kan alleen kleur en trekhaak kiezen. Voor de rest zit alles erop en eraan.
Ik weet ook niet waar het aan ligt hoor. Maar als de accu even groot zou zijn zal de WLTP waarde van de XC40 ook lager moeten zijn dan de 01. Want de XC40 is net wat kleiner en moet dan ook zuiniger met zijn stroom om moeten gaan.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Zojuist door de leasemaatschappij een offerte laten maken voor de Ioniq 6.
Daar blijkt een hele dikke adder onder het gras te zitten...
In 2026 ga je voor een EV de volle mep wegenbelasting betalen. Gewoon op gewicht, net als iedereen. Dat betekent dus dat er €120 per maand aan MRB voor de Ioniq moet worden afgetikt waardoor hij boven mijn lease budget gaat komen. In 2024 en 2025 kan het nog makkelijk.
Ik ben benieuwd hoe mijn werkgever gaat reageren...
Onbegrijpelijk dat de regering klimaatdoelen probeert te halen door EV's zwaarder te belasten dan diesels.
Naja, ik het ergste geval moet de zoektocht naar een trekker opnieuw maar dan voor een benzine auto.
Daar blijkt een hele dikke adder onder het gras te zitten...
In 2026 ga je voor een EV de volle mep wegenbelasting betalen. Gewoon op gewicht, net als iedereen. Dat betekent dus dat er €120 per maand aan MRB voor de Ioniq moet worden afgetikt waardoor hij boven mijn lease budget gaat komen. In 2024 en 2025 kan het nog makkelijk.
Ik ben benieuwd hoe mijn werkgever gaat reageren...
Onbegrijpelijk dat de regering klimaatdoelen probeert te halen door EV's zwaarder te belasten dan diesels.
Naja, ik het ergste geval moet de zoektocht naar een trekker opnieuw maar dan voor een benzine auto.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Hier op de parkeerplaats is een Tesla na 5 jaar omgeruild voor een Suzuki Swace.
Ik heb geen verstand van bijtelling gelukkig maar dat het ruimte geeft voor de naast gelegen parkeerplaatsen dat is duidelijk.
Tja misschien is er bij de formatie wel een puntje op de agenda om bv het accupakket niet volledig mee te tellen in de wegenbelasting.
Maar ja ik hoor ook dat er 17 miljard bezuinigd moet worden.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Tja, niets nieuws, dan maar wat goedkopers uitzoeken. Tis immers maar een auto voor je werk.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Nou voor mijn 1275 kg wegende diesel (euro6) betaal ik sinds 1 januari 2024 10 euro extra waardoor het maandelijkse bedrag af te dragen aan de belastingdienst nu 139 euro per maand is.Morgoth schreef:Onbegrijpelijk dat de regering klimaatdoelen probeert te halen door EV's zwaarder te belasten dan diesels.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)
Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
T heet ook wegenbelasting, geen vervuilbelasting alhoewel het wel op die manier berekent wordt. Als je het gaat hebben over oneerlijkheid dan voel ik me met m’n Euro6d ook benadeeld tennopzixht van een 15 jaar oude bestelbus met grijs kenteken Qua gewicht zouden wel overigens hetzelfde moeten betalen dus is er niets te klagen en heeft ie geluk dat ie grijs kenteken rijdt
De overheid subsidieert de EV rijder al met de bpm, waar ik nógmaals voor vervuiling betaal: 53k€ wel te verstaan, dit jaar zelfs 62k€ voor dezelfde auto. EV rijd je toch voor jezelf, het nageslacht en het milieus, niet voor de portemonnee?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De overheid subsidieert de EV rijder al met de bpm, waar ik nógmaals voor vervuiling betaal: 53k€ wel te verstaan, dit jaar zelfs 62k€ voor dezelfde auto. EV rijd je toch voor jezelf, het nageslacht en het milieus, niet voor de portemonnee?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Psies
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Die vlieger gaat niet meer op want na de term "wegenbelasting" werd het "houderschapsbelasting" en die term is al lang weer vervangen door: "Motorrijtuigenbelasting" en daar kunnen ze alles onder wegmoffelen zo verzinnen ze altijd wat
in de volksmond zeggen velen nog wegenbelasting
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Wellicht dat er bij Polestar nog wat aanbiedingen los gaan komen?
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nde-vraag/
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nde-vraag/
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Tja dit soort berichten kun je op wachten. De laatste tijd is elektrisch rijden helemaal niet meer voordelig. De bijtelling is al niet goedkoper meer, maar als de MRB ook naar normaal tarief gaat, dan is de leaseprijs ook al niet meer aantrekkelijk.
Op deze manier wordt ICE rijden alleen maar weer in de hand gewerkt. Voor hetzelfde geld is dat zelfs wel het hele idee ervan, om de groeiende monopoly positie van oosterse auto en grondstoffen industrie wat te beteugelen. Of denkt onze overheid niet zo ver in het voren?
Op deze manier wordt ICE rijden alleen maar weer in de hand gewerkt. Voor hetzelfde geld is dat zelfs wel het hele idee ervan, om de groeiende monopoly positie van oosterse auto en grondstoffen industrie wat te beteugelen. Of denkt onze overheid niet zo ver in het voren?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Je spreekt alleen maar over leaserijders…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Zoektocht naar een geschikte EV-trekker
Dat klopt. Ik vermoed nog steeds het grootste deel van alle EV rijders?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF