Toch weer een vouwwagen

Alles wat betrekking heeft op vouwwagens
Retrospect
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Toch weer een vouwwagen

Bericht door Retrospect » za 17 jun 2023 18:20

Na de zomervakantie in 2020 onze vouwwagen (Camp-let Savanne) verkocht omdat we door corona wat meer van huis wouden zijn. Dat is met onze Kip Navigator prima gelukt. 2 keer fijn op een naseizoensplaats gestaan. Vloerverwarming is een uitkomst als het lekker fris is. De nieuwe voortent opzetten duurde wel even maar was een heerlijke voortent (Walker Pioneer 240 all-season, dikke aanrader voor het voor of na seizoen). Eind dit jaar hebben we onze dochter op mogen halen en zijn we met 3. Het ombouwen van het zitgedeelte elke dag zagen we niet echt zitten en de caravan was toch een wat krappe bedoeling. Zodoende veel rondgekeken naar een nieuwe vouwwagen. En gevonden, de Alpenkreuzer Campfire. Het merk heeft verder niets meer te maken met het oude Alpen Kreuzer maar is nu onderdeel van de Sunshine Group waar ook het hier welbekende Dorema onder valt (en De Waard tenten).

En wat is het de eerste voorjaarsvakantie goed bevallen. Bij aankomst was het mooi weer dus het was wel even wat zweten om voor het eerst een nieuwe vouwwagen op te zetten. Maar hij stond wel gelijk mooi strak en na de eerste nacht met regen bleek hij ook waterdicht. Wel zo fijn om daar in de praktijk ook achter te komen. Wat is het heerlijk om op een camping te staan als je kleine kinderen bij je hebt. Die vermaken zichzelf wel op de camping zodat vader en moeder heerlijk kunnen ontspannen met een boekje oid. 1 avond wat vroeg naar bed gegaan omdat het ondanks het kleine elektrische kacheltje toch behoorlijk koud werd. Die nacht er ook een keer uitgeweest en toen bleek het in de voortent 3,5 graden te zijn. In de slaapcabines onder de dekens was daar weinig van te merken gelukkig. Gelijk weer een vakantie in Nederland geboekt (lange afstanden met de kleine zien we nog niet zo zitten), wel op een camping met wat meer zwemwater, dus het zal wel wat meer oppassen worden.
Trigano Itinea GL

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door Wie-niets » wo 26 jul 2023 15:13

Zomaar een artikel wat mogelijk in deze topic past . Gaat de "Opmars" van de vouwwagen weer spelen voor de komende jaren die zeker bij/met bezitters van een EV een veel groter bereik zal halen? Voordeel is natuurlijk ook dat het trekvermogen van een EV met minder dan 750kg al gauw aan bod komt.
Link
www.campingtrend.nl/nieuws/vouwwagenver ... -dan-ooit/

Retrospect
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door Retrospect » do 3 aug 2023 18:10

Wie-niets schreef:
wo 26 jul 2023 15:13
Zomaar een artikel wat mogelijk in deze topic past . Gaat de "Opmars" van de vouwwagen weer spelen voor de komende jaren die zeker bij/met bezitters van een EV een veel groter bereik zal halen? Voordeel is natuurlijk ook dat het trekvermogen van een EV met minder dan 750kg al gauw aan bod komt.
Link
www.campingtrend.nl/nieuws/vouwwagenver ... -dan-ooit/
Deze is onlangs gemaakt, een Camp-let en een Eriba als kampeermiddel icm een EV: https://www.youtube.com/watch?v=iC7cawkd5Jg
Trigano Itinea GL

Techn

Toch weer een vouwwagen

Bericht door Techn » vr 6 okt 2023 12:55

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door Ducati 900 » vr 6 okt 2023 21:06

Daar gaan de rillingen me weer over de rug, de naam alleen al Alpenkreuzer.
Ja die moest je hebben, DE vouwwagen echt ideaal.
Vreselijk wat een gemodder elke keer weer en dan moest hij ook nog strak staan want anders was het een schande om te zien zei mijn schoonvader elke keer weer.
Maar ik hoop dat jullie er veel plezier mee hebben.

Ben.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door WanFie » vr 6 okt 2023 21:48

[re.gif]
[teitermode aan]
Je kunt het niet, hé...
[trietermode uit]

Voor elk kampeermiddel is iets te zeggen. Alles heeft voor en nadelen. De voordelen zie je en passen bij de gebruiker. De nadelen verstoppen ze.

Een vriend met zijn vrouw ( 72 en 69) kamperen nog jaarlijks met hun oude Alpenkreuzer. Die is minstens 40 jaar oud en is nog steeds niet lek of stuk. Opzetten en inrichten duurt niet veel langer dan een voortent opzetten. Maar ook hier weer.. van alles wat je thuis laat heb je ook geen last.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Retrospect
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door Retrospect » ma 4 mar 2024 19:20

Ducati 900 schreef:
vr 6 okt 2023 21:06
Daar gaan de rillingen me weer over de rug, de naam alleen al Alpenkreuzer.
Ja die moest je hebben, DE vouwwagen echt ideaal.
Vreselijk wat een gemodder elke keer weer en dan moest hij ook nog strak staan want anders was het een schande om te zien zei mijn schoonvader elke keer weer.
Maar ik hoop dat jullie er veel plezier mee hebben.

Ben.
De twee vakanties waren genieten. Heerlijk slapen onder tentdoek.
Prima kwaliteit ook en goed op te zetten. En ze zien er zo leuk uit. Ivm wat lichamelijke ongemakkelijkheden en wat andere wensen eind van het seizoen toch een ander gehaald. Nu een Trigano.

Maar over de moderne Alpenkreuzers niets dan lof. Waar voor je geld, goede degelijke kwaliteit en het strak opzetten is echt niet zo moeilijk. Ik had altijd meer moeite met de voortent van de caravan strak opzetten (en ja, die moest ook mooi strak staan anders is het geen gezicht) en daar zat dan nog niet eens een kuilgrondzeil in.
Trigano Itinea GL

alexbeachy
Berichten: 16
Lid geworden op: do 2 nov 2023 12:19

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door alexbeachy » ma 4 mar 2024 19:40

Nou wij doen zeker onze Vouwwagen nog niet weg.
We zijn in de gelukkige positie dat we bijde hebben
Voor en najaar de Beachy en zomervakantie crossen we met onze holtkamper door Frankrijk.
De vouwwagens van vroeger zijn allang niet meer te vergelijken met die van vroeger.

Verstuurd vanaf mijn 2109119DG met Tapatalk


Gebruikersavatar
ItaloMike
Berichten: 31
Lid geworden op: do 8 mar 2018 09:24
Locatie: Ergens in het zuiden des lands..

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door ItaloMike » do 14 mar 2024 13:04

alexbeachy schreef:
ma 4 mar 2024 19:40
De vouwwagens van vroeger zijn allang niet meer te vergelijken met die van vroeger.
Die moet je even uitleggen.. awhoea.gif Nee hoor zonder gein, snap je punt. knipoog.gif

Retrospect schreef:
ma 4 mar 2024 19:20
De twee vakanties waren genieten. Heerlijk slapen onder tentdoek.
Prima kwaliteit ook en goed op te zetten. En ze zien er zo leuk uit. Ivm wat lichamelijke ongemakkelijkheden en wat andere wensen eind van het seizoen toch een ander gehaald. Nu een Trigano.
Mooie Alpen Kreuzer hoor! Ziet er kwalitatief allemaal prima uit.
Je geeft aan i.v.m. lichamelijke ongemakelijkheden toch naar een Trigano over te zijn gegaan. Is een Trigano dan zoveel gemakkelijker op te zetten?
Adria Altea 472PK 2023 achter een Mazda 6 GT-M
Het liefst onderweg ergens in Italia..

alexbeachy
Berichten: 16
Lid geworden op: do 2 nov 2023 12:19

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door alexbeachy » do 14 mar 2024 17:45

[re.gif]
Ik heb je knipoog zeker gezien.
Maar toen kon je geen Vouwwagen opzetten door op een knop te drukken.


Verstuurd vanaf mijn 2109119DG met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Trina op do 14 mar 2024 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door dehoekies » do 14 mar 2024 18:47

Ik zie mensen ooit een vouwwagen opzetten dat ik spijt krijg van mijn caravan maar als ik dan met een fikse regenbui naar buiten kijk in de vouwwagen is het wat reuma betreft toch aangenamer in een caravan.
Maar met stralend weer waar we ook van uit moeten gaan is het wel ruim in zo,n vouwwagen vooral als je alles op en uitklapt van de vouwwagen.
Maar het is ieders keuze en onze keuze is een wat ruim bemeten caravan
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

alexbeachy
Berichten: 16
Lid geworden op: do 2 nov 2023 12:19

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door alexbeachy » do 14 mar 2024 19:22

Dat klopt zeker.
Maar vaak spreken ze me aan alsof een caravan een stap omhoog is.
Maar als ik ze dan vertel dat ik bewust heb gekozen voor deze manier van kamperen willen ze me vaak om praten omdat het maar behelpen is.


Maar moet wel toegeven dat voor het weekendje weg en vroeg of laat in het jaar de Beachy pak.
Puur omdat het doek mij dan niet snel genoeg droogt en ik nogal zuinig ben op de Holtkamper.
Tenminste dat denken we want we zijn nog niet met de caravan weg geweest.

Het kan voor ons 3 kanten op.

De Holtkamper gaat weg.
De Beachy bevalt toch niet en gaat weer weg.
Of we houden ze alle twee.
Voor en najaar Beachy en zomervakantie crossen we met de holtkamper.

Verstuurd vanaf mijn 2109119DG met Tapatalk


Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1859
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door EricS » do 14 mar 2024 23:47

Wat een luxe om zo te mogen kiezen.... en ja, de Holtkamper (nwste Campooz's ook) zijn ook echte pareltjes hoor. Wel iets anders dan een witte doos op wielen.

Verstuurd vanaf mijn S21 FE met Tapatalk

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door dieseltijger » vr 15 mar 2024 07:19

Ja...mobiliteit gaat echt duur worden, en wedden dat het overgrote deel van de kampeerders over 10 jaar een gestroomlijnde, kleine EV heeft met beperkingen qua trekgewicht en bereik? Ik zie dat soort praktische vraagstukken nauwelijks voorbijkomen hier. Het is veelal groter, zwaarder, duurder.

Dus veel interessanter is het vernuft wat er moet zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een vouwwagen, of de klap caravan. Rapido of -ik meen - Esterel.

Ik weet van vroeger dat mensen vernuftige oplossingen hadden om een vouwwagen thuis te stallen zonder dat 'ie veel plaats innam. We zitten vooral buiten, dus een kleinere caravan of vouwwagen zou volstaan. Met een opbouw lengte van iets meer dan 4 meter hebben we "best of both worlds": er is een keur aan auto's die het ding mogen trekken, en het is groot genoeg om ergens aangenaam te verblijven zonder tent of luifel.

Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om het ding in te ruilen ook omdat we geen grootverbruikers zijn: we kopen goede kwaliteit en daar doen we lang mee. Maar zijn er leuke ontwikkelingen op vouwwagen gebied qua gewichtsbesparing en gemak?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

alexbeachy
Berichten: 16
Lid geworden op: do 2 nov 2023 12:19

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door alexbeachy » vr 15 mar 2024 07:51

Tja ik merk dat een caravan kampeerder nog wel eens denegerend denkt over de vouwwagen.
En als je graag met de caravan wilt kamperen dan zul je er meer voor over hebben om dit te kunnen doen.

De auto discussies op het Vouwwagenclub forum gaan over het algemeen heel anders.
Al houden die ook wel van een mooie auto met flinke motor inhoud hoor.

Voor de echte innovatie kom je al snel bij Holtkamper terecht met hun windforce.
Of een Opus die je ook op met lucht opzet.

Vouwwagen kamperen is blijkbaar een andere mindset.

Verstuurd vanaf mijn 2109119DG met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Ron op vr 15 mar 2024 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig quoten van voorafgaand bericht

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door dieseltijger » vr 15 mar 2024 07:58

Opus, je vertelt wat nieuws. Inklappen is vaak minder bij pneumatische tenten. Even kijken.

Ik gok dat het op dat forum meer gaat over de beleving, en minder over sec de vouwwagen. Ander soort forummers wellicht ook.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

alexbeachy
Berichten: 16
Lid geworden op: do 2 nov 2023 12:19

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door alexbeachy » vr 15 mar 2024 08:03

Dit gaat erg mooi kan ik uit ervaring zeggen.


Het enigste nadeel wat ik kan verzinnen is het drogen van het doek in het voor of najaar.


Verstuurd vanaf mijn 2109119DG met Tapatalk


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door dieseltijger » vr 15 mar 2024 08:19

Nou als dat het grootste probleem is....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Retrospect
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door Retrospect » vr 15 mar 2024 08:57

ItaloMike schreef:
do 14 mar 2024 13:04
alexbeachy schreef:
ma 4 mar 2024 19:40
De vouwwagens van vroeger zijn allang niet meer te vergelijken met die van vroeger.
Die moet je even uitleggen.. awhoea.gif Nee hoor zonder gein, snap je punt. knipoog.gif

Retrospect schreef:
ma 4 mar 2024 19:20
De twee vakanties waren genieten. Heerlijk slapen onder tentdoek.
Prima kwaliteit ook en goed op te zetten. En ze zien er zo leuk uit. Ivm wat lichamelijke ongemakkelijkheden en wat andere wensen eind van het seizoen toch een ander gehaald. Nu een Trigano.
Mooie Alpen Kreuzer hoor! Ziet er kwalitatief allemaal prima uit.
Je geeft aan i.v.m. lichamelijke ongemakelijkheden toch naar een Trigano over te zijn gegaan. Is een Trigano dan zoveel gemakkelijker op te zetten?
De Trigano Itinea is makkelijker op te zetten dan de Aplenkreuzer Campfire.
Ook modulairder zodat je bij slecht weer sneller met een basis staat. En de dag van tevoren meer kan opbreken.
Maar het ging niet enkel om het opzetten, het is vooral de hoge instap en uitstap in het bed aan de kant vn het voeteneind. Mijn vrouw vond het uitstappen 's ochtends niet zo tof met haar slechte rug.

Verder vonden we een vaste keuken handiger. Allemaal zeer persoonlijke voorkeuren en niets ten nadele van de Campfire. Die biedt gewoon heel veel waar voor het geld, ook goede kwaliteit.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door dieseltijger » vr 15 mar 2024 09:21

Zo! Stopcontacten, electrische verwarming, zitjes....stuk beter dan pakweg dertig jaar terug. Maar schoon aan de haak toch 800 kilo. Onovertroffen tentgevoel, zeker. Maar de eveneens gerieflijke concurrentie:

https://www.silver.camp/380_nl_NL.html

Vergelijkbare massa, meer luchtweerstand en minder mogelijkheden om fietsen mee te nemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door Sytske01 » vr 15 mar 2024 09:49

In de winter een camper, in het voor en na seizoen een caravan en in de zomer een vouwwagen. Dat lijkt mij ideaal. Gaat niet gebeuren natuurlijk, maar ik sluit niet uit dat we nog eens een vouwwagen erbij kopen, gewoon om even lekker basic te kamperen (met mooi weer mrgreen.gif)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door dieseltijger » vr 15 mar 2024 10:08

Ik doe niks. Ik heb de handicap dat ik al een caravan heb, en een biologische kampeerhorizon van max 17 jaar heb of zoiets. De EV's komen er aan met hun beperkingen. Nieuwkomers op kampeergebied gaan zich de vraag met betrekking tot een geschikt kampeermiddel ongetwijfeld stellen, let maar op.

Je ziet dat mensen zich hier vastklampen aan de huidige gewoonten en manieren van kamperen. Hoeveel snelladers er ook aangelegd zullen worden, hoe groot de energiedichtheid van accu's ook zullen worden - het kent z'n beperkingen. Binnen twee dagen naar Kroatië met een EV gaat dusdanig veel opofferingen vereisen dat aanpassing vereist is. Daar kan je maar beter op anticiperen. Een gestroomlijnd kampeermiddel is alvast een prima stap in een houdbare richting.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Retrospect
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door Retrospect » vr 15 mar 2024 10:35

dieseltijger schreef:
vr 15 mar 2024 09:21
Zo! Stopcontacten, electrische verwarming, zitjes....stuk beter dan pakweg dertig jaar terug. Maar schoon aan de haak toch 800 kilo. Onovertroffen tentgevoel, zeker. Maar de eveneens gerieflijke concurrentie:

https://www.silver.camp/380_nl_NL.html

Vergelijkbare massa, meer luchtweerstand en minder mogelijkheden om fietsen mee te nemen.
Dit is geen vouwwagen. Wel een leuk ding verder.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door Ron » vr 15 mar 2024 10:37

Een grote vouwwagen. mrgreen.gif

Ik denk dat er ondertussen wel weer een markt is voor vouw caravans.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11216
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toch weer een vouwwagen

Bericht door dieseltijger » vr 15 mar 2024 10:48

Dat zeg ik.

<find&replace> wagen | caravan.

maar wat een leuke vouwwagens zijn er gekomen, dat "tentige" daar wordt je helemaal blij van.
opus1.PNG
opus2.PNG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Vouwwagens”