Op weg naar Corsica

Plaats reactie
Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Op weg naar Corsica

Bericht door Philmar » za 2 dec 2017 21:08

Hallo,
wie heeft er al eens een reis gemaakt naar Corsica?
Via waar maakt men de oversteek, Frankrijk of Italië, en zijn er ervaringen met campings in Corsica?
Volgend jaar in de maand juni willen we het avontuur aangaan.
We hebben dit jaar voor het eerst met de caravan gereisd ( > 4500 km) en vonden het eigenlijk heel ontspannend.
Moet de overzet gereserveerd worden of kan het in het laagseizoen op een normale, dus aanschuiven, manier?

Philmar

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door Micky » za 2 dec 2017 21:16

RE.gif

Ik vroeger, maar Witjesm onlangs nog, als hij niet reageert hier kun je eventueel een PM sturen, ik denk dat hij wel reageert, even afwachten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door PD » za 2 dec 2017 21:18

Volgens mij Pino ook, destijds met zijn 560 CFe, dus 2,50 m breed... reactie zal wel volgen en anders pm !
Ik herinner me dat hij het nu met zijn 650 tandemasser niet meer zou doen vanwege de op/afrit van de veerboot.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door HanK » za 2 dec 2017 21:22

Ik ben vanuit Nice gegaan met een dagboot. Dan kom je aan bij Calvi, daar is meteen een prima camping.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Hans Gielen
Berichten: 143
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door Hans Gielen » za 2 dec 2017 22:05

Dit jaar van Livorno naar Corsica gevaren. Geen enkele ferry gereserveerd, alles lokaal geboekt. Corsica is ruw en adembenemend mooi. In 4 weken het hele eiland rondgereden. Prima ACSI campings. In juni hebben we niets gereserveerd, overal voldoende plaats.
Overal goed te rijden; het noord westen is wel smal maar met beleid goed te rijden.
Wij zijn doorgevaren naar Sardinie en vandaar naar Barcelona. Nogmaals Corsica is een echte aanrader.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door Pakkie » za 2 dec 2017 22:21

In één woord: fantastisch thumbup.gif

Wij gaan nooit twee jaar na elkaar richting dezelfde streek/omgeving, maar naar Corsica zijn we in 2012 en 2013 achtereenvolgens 3 en 4 weken in juni geweest. Wij zijn met de nachtboot heen gegaan vanaf Toulon. Het is ook maar net waar je op het eiland wil zijn. Afhankelijk daarvan kun je je vertreklokatie aanpassen. Destijds waren we alleen met de auto en toen was het 's ochtends thuis weg op naar Toulon en de volgende ochtend ben je op Corsica (wisselend met aankomst in Ajaccio en Bastia). Met een caravan maak je van dat ritje gewoon twee relaxte dagen. Terug destijds met de dagboot naar Savona, daar hotelletje gepakt en volgende dag terug naar huis via Zwitserland. Ook terug zou ik kijken waar je ongeveer uit denkt te komen aan het einde van de vakantie en vanaf daar met de boot vertrekken. WIj hebben de boot wel vooraf geboekt wat toch wel wat Euro's scheelt.

Qua rijden mooie wegen, maar met name de binnenwegen kunnen met de caravan wel wat vergen van je rijkunsten. Afgezien van een paar grote wegen (bv aan de oost-kant Noord-Zuid) is er vrijwel geen meter rechte weg te bekennen. Daardoor legden wij met uitsluitend de auto (muv de kustweg aan de oostzijde van het eiland) slechts zo'n 40 km in een uur af. Juni is een prima periode en plek zat op de campings thumbup.gif

Verder qua tips..... het is maar net wat je wilt natuurlijk op je vakantie. Wij wandelen veel in de bergen en da's echt helemaal fantastisch daar. Omdat we het daar zo geweldig vinden is er een grote kans dat we er in juni-2018 ook weer de nodige weken te vinden zijn.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door witjesm » za 2 dec 2017 22:56

Corsica is in een woord fantastisch. Laat maar horen als je iets wilt weten. Heb alle routes inmiddels gereden!
Bijlagen
IMG_1229.JPG
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Martine
Berichten: 878
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door Martine » za 2 dec 2017 23:39

Wij zijn in juni 2014 naar het overweldigend mooie Corsica geweest. Heen via Livorno, kortste oversteek. Terug via Savona, scheelt in rijden 200 km. Wij hebben toen in februari/maart de boot gereserveerd. Als je met een nachtboot gaat en je hebt een hut nodig dan zou ik zeker reserveren. Wij hebben daar op diverse acsi campings gestaan en deze waren allen prima.
Op dit forum is al meer over Corsica geschreven en PMT heeft een reisverslag op zijn website staan. Verder geeft het Corsica forum veel informatie.
Veel plezier met de voorbereidingen.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door Philmar » zo 3 dec 2017 12:28

Bedankt voor alle mooie reacties. We gaan eerst vrienden bezoeken die aan het Trasimenomeer wonen en dan via Livorno naar Corsica. Zo te lezen moet het er hééél mooi zijn, we kijken er al naar uit.
Nu de campings opzoeken en bekijken, leuk.

Philmar

workel

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door workel » zo 3 dec 2017 12:58

Waanzinnig mooi eiland, Corsica

Wij zijn in 2014 naar Corsica geweest met Tent en Rib, 4 weken in de maand Juli.

Vroeg vertrokken naar camping Gottardo in Zwitserland, daar hebben ze ook pension waar je kunt slapen, die geboekt. Volgende dag richting Pisa, Camping St. Michael. Vanuit deze camping kun je lopend naar Pisa. Tevens de mogelijkheid om daar vroeg te vertrekken richting Livorno ivm overtocht.
Wij hebben de overtocht vanuit Livorno (7:00) naar Bastia gedaan, 4 uur overgedaan met regen, onweer en storm, brrr wat een tocht. Maar uiteindelijk aangekomen in Bastia met zonneschijn, geen drup regen gehad in de daarop volgende 4 weken.
Vanuit Bastia via de kustweg naar Porto-vecchio waar wij een camping hebben besproken voor 2 weken met havenplek. Na deze 2 weken richting Saint-Florent waar wij wederom een camping hebben besproken met havenplek.

Qua overtocht hebben wij vooraf een overtocht geboekt via Corsica ferries. Qua kosten was dit voor ons het goedkoopste, ivm skibox op dak auto en boot 2,55 bij 10,50. Aangekomen in de haven van Livorno laat je je tickets zien en stonden wij binnen 10 min. op de boot bij de vrachtwagens. De boel op slot en richting naar boven op een plek te bemachtigen voor de overtocht.

Terug weg was het aansluiten in de wachtrij in Livorno waar het prima is geregeld, ruimte zat, ivm de warmte mijn advies is voldoende water meenemen, uiteindelijk komt de ferrie binnen die in 30 min. leeg is en dan kun je er zo weer oprijden. 4 uurtjes later sta je op het vaste land in Livorno.

Wij hebben het eiland vanaf het water bekeken en enkele dorpjes bezocht in de buurt van Porto-veccio en Saint-Florent.

Voor ons staat in de planning op in 2019 (ivm vroeg vakantie) weer richting Corsica te gaan nu met caravan en dan het eiland rond te trekken. Kijken er nu al naar uit.

Mijn advies als je voldoende tijd hebt dan bestaat er ook de mogelijkheid om richting Livorno te gaan en een overtocht te boeken voldoende ferrie kantoren die daar zitten. Als er voldoende plek is kun je zo de volgende dag de overtocht.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door PMT » zo 3 dec 2017 14:13

Het is al weer ruim 8 jaar geleden dat wij de oversteek naar Corsica gemaakt hebben, maar ik herinner me die reis nog als de dag van gisteren vanwege de onverwachte afloop van deze vakantie.
Afhankelijk van waar vandaan je de oversteek maakt zal je ook de Ferries moeten boeken, maar wij hebben destijds gekozen voor Savona (I) omdat toen na veel zoeken Corsica Ferries veruit de goedkoopste optie voor ons was. Daarnaast is Savona voor ons nagenoeg dezelfde afstand als Toulon (en Livorno ongeveer gelijk als Nice). Daarbovenop zijn 2 vignetten voor Zwitserland meer dan de helft goedkoper dan een retour tolkosten over de Franse Autoroute. Als laatste is de vaartijd vanuit Italië ook nog eens korter dan vanuit Frankrijk.
Neem de tijd met speuren en vergelijken, wij vonden pas eind februari een ferry. (In vergelijk met de oversteek naar Griekenland ben ik nu al weer aan het kijken en zullen we eind van de maand geboekt moeten hebben om van alle vroegboekkortingen te kunnen profiteren)
Klik op het wereldbolletje voor onze vakantiesite of HIER om direct naar onze Corsica vakantie te gaan.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door Philmar » zo 3 dec 2017 22:25

Wat een verhaal PMT, ook mooie plaatjes en dan op het einde nog autopech. Ondertussen al 8 jaar geleden.
Al die ervaringen en weetjes zijn natuurlijk fantastisch voor de nog prille kampeerders. Niet dat ik geen ervaring heb met reizen. Met de fiets heb ik door Azië, Afrika en Caraiben gereisd, maar met een caravan is toch weer een andere dimensie. Enfin, al veel info en op tijd overzet reserveren.
Bedankt voor het verhaal.

Philmar

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door Pakkie » ma 4 dec 2017 10:04

Mooi reisverslag PMT met geweldige foto's thumbup.gif. Helaas hebben ook wij een automobiele herinnering aan Corsica die we nooit zullen vergeten. Desalniettemin blijft de schoonheid van het eiland bij ons meer hangen dan die gebeurtenis. Los van die gebeurtenis, wemelt het op Corsica wel van de enthousiaste chauffeurs.

Op de terugweg van een bergwandeling via een smal weggetje weer richting het dal. Bocht naar rechts met aan de rechterzijde een rotswand. Wij reden netjes rechts, maar de tegenligger (werknemer van restaurant bovenop de berg en dus dagelijks gebruiker) dacht daar anders over en nam de "snelle lijn" en sneed de bocht af. Nu zie je dat mensen op Corsica wel meer doen, maar je bent lichtelijk gestoord als je dat in een blinde bocht doet. Nu was het echt een compleet verlaten weg de Monte Renoso op (waar we in de vier uur wachten op de afsleper slechts 5 auto's gezien hebben) maar toch blijft zoiets een enorme gok natuurlijk.

Die dwaas kwam met 4 wielen op onze weghelft in rechter bocht de hoek omzeilen. We hebben hem nooit kunnen zien dus zonder te remmen met zo'n 40 km/u op elkaar. Met zijn linker voorkant zat hij bij ons exact in het midden. Front volledig in elkaar, airbags eruit maar op dat moment ben je toch wel blij met je stevige X5 waardoor we zonder letsel uitstapten. Hadden wij op een motor gezeten dan had ik dit waarschijnlijk niet getypt. Vele uren op de afsleper moeten wachten, maar uiteindelijk zette hij ons wel rond 23u 's avonds op de camping af. Dag daarna konden we per trein (station voor de camping) naar Ajaccio waar we een splinternieuwe V60 op konden pikken (met dank aan de ANWB-alarmcentrale) en daarmee de vakantie voort kunnen zetten.

Afbeelding
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door HanK » ma 4 dec 2017 12:16

RE.gif
Zo ook bij mij!
Reed toen nog met kampeerbus met motor-aanhanger. Rem wat af voor een haarspeltbocht, knalt er eentje op mijn aanhanger! Door te tik de koppeling van de aanhanger defect. Moest met een vrachtwagen opgehaald worden. Kon er niet verder meer mee rijden. Op de camping naar Politiebureau voor aangifte.
Kenteken opgegeven, bleek een "2A" kenteken te zijn en ik was in "2B" gebied. Was voor hun heel lastig.
2A is , bleek later Ajaccio te zijn en 2B is Bastia. Alles was heel moeilijk. Uiteindelijk later in Bastia een nieuwe koppeling voor de aanhanger kunnen scoren bij een bedrijf. De veroorzaker bleek een klant te zijn die met de auto een proefrit maakte. Maar verhaal van de schade was heel moeizaam, dus voor dat relatief lage bedrag maar laten zitten.
Een paar jaar later, inmiddels met de caravan , toch weer daar naar toe geweest. Heb toen een rondrit op Corsica en oversteek naar Sardinie gedaan om daar ook een rondrit te maken.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door HanK » ma 4 dec 2017 13:36

Nog even een andere opmerking voor caravanners die eroverdenken om ook daar heen te gaan.
Als je de boot afkomt en richting zuid gaat, houd voor Bastia op de weg rechts aan! Kijk goed uit, want de doorgaande weg gaat onder een andere weg door en deze tunnel is te laag voor caravans!
Door de drukte met alle voertuigen die de boot verlaten is het erg hectisch op de weg!
Houd de rechter parallelweg aan! Ik kon er met mijn kampeerbus de eerste keer dat ik daar was dus niet onderdoor. De andere keer reed ik dus met de caravan en deze is 2 mtr. hoog en gaat dus wel.
Heb dus ook gezien dat er iemand met een camper onderdoor reed en de bovenkant er af reed!
2e- mocht je de Noordelijke punt willen rijden, adviseer ik dat te doen met de losse auto en dus zonder caravan. Aan de westkant van deze route zijn veel overhangende rotsen!
Maar verschikkelijk mooi!
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door PMT » ma 4 dec 2017 21:03

Het eerste tunneltje ben ik wel parallel gaan rijden maar toen ik zag dat een andere Nederlandse caravan er wel onderdoor ging heb ik de 2e ook genomen omdat de parallelweg helemaal vast stond. Het wordt overigens ruim van te voren aangegeven. Zie foto uit maps.
De westkust van Calvi naar beneden naar Ajaccio over de D81b zou ik voor onervaren caravanners ook afraden, maar de vinger ronden over de D80 is prima te doen als je hem tegen de klok in rijdt.
Afbeelding
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door HanK » ma 4 dec 2017 21:15

RE.gif thumbup.gif
In de drukte had ik niet gezien hoe hoog hij was. Dan was die camper wel erg hoog!
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door Micky » di 5 dec 2017 17:07

PMT schreef:Het eerste tunneltje ben ik wel parallel gaan rijden maar toen ik zag dat een andere Nederlandse caravan er wel onderdoor ging heb ik de 2e ook genomen omdat de parallelweg helemaal vast stond. Het wordt overigens ruim van te voren aangegeven. Zie foto uit maps.
De westkust van Calvi naar beneden naar Ajaccio over de D81b zou ik voor onervaren caravanners ook afraden, maar de vinger ronden over de D80 is prima te doen als je hem tegen de klok in rijdt.
Afbeelding
2,6 is wel krap dan, volgens mij kom ik met haaienvin op 2,63...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door PMT » di 5 dec 2017 21:11

Meten is weten. Met mijn schoorsteentje op mijn toenmalige caravan was ik 2,57m dus ruimte genoeg [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE]
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door Pino » di 5 dec 2017 22:47

PremiumDiscovery schreef:Volgens mij Pino ook, destijds met zijn 560 CFe, dus 2,50 m breed... reactie zal wel volgen en anders pm !
Ik herinner me dat hij het nu met zijn 650 tandemasser niet meer zou doen vanwege de op/afrit van de veerboot.
Klopt. Wij zijn toen vanuit Italie (Livorno) gegaan. Het rijden op het eiland vond ik prima gaan. Inderdaad met 2m50 breed. Mijn motto is waar je vooruit in kunt kun je achteruit weer uit. Maar we zijn niet in de problemen gekomen en hebben toch een camping of 6 gehad.
Meest 'spannende' was dat we achteruit de boot op moesten. De mannen van de boot lopen overigens naast de auto en geven stuur commando's, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Alleen raakten de achterpoten van de caravan de 'inrit' van de boot en daar werd mij gevraagd wat gas te geven om hem er op te duwen.
Dat zou ik met de lagere en langere tandemasser niet meer willen. Maar wellicht hebben ze dan weer een andere oplossing (schuin er op of zo). Er stonden ook tandemassers op een camping (Arinella, aanrader!). Die zullen er ook per boot moeten zijn gekomen.

Wat ons wel was tegengevallen was het inrijden van een weggetje met alleen de auto. Er stond een bordje 'max 1m90'. Je denkt er dan met een personenauto niet over na, maar een 5 serie zit toch ruim over de 2 meter. Dat gaf met tegenliggers wel uitdagingen... wielen paar centimeter over het randje, spiegels inklappen, dat soort dingen.

Maar met caravan geen probleem! Super mooi eiland!

edit: Ik zou wel reserveren. Je hebt immers aardig wat bootruimte nodig...
Wij zaten in het hoogseizoen, dus dan is het hoe dan ook een must.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

workel

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door workel » wo 6 dec 2017 11:01

Wellicht handig boekje, alle campings op corsica.

Aanbieding t/m 31 dec 2017, € 4,95 en verzendkosten € 1,95.

https://www.corsicaensardinie-info.nl/p ... ping-gids/
Bijlagen
cover_2e_druk_468.png

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Op weg naar Corsica

Bericht door Pino » wo 6 dec 2017 23:02

Of de Corsica-Sardinie app. Staan alle ruim 200 campings in.
Is volgens mij zelfde site/info als het boekje
Bijlagen
2017-12-06 22.58.49.png
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Plaats reactie

Terug naar “Overige landen”