Australië & Recreational Vehicles
Australië & Recreational Vehicles
Hallo forummers,
Laatst voor dik drie weken een ongeveer 5 jarige camper gehuurd in Perth, via http://www.travelhome.nl
Deze firma onderhield per mail en telefoon goede communicatie.
Over de staat van de 5 jarige, vrijwel continu gebruikte RV (Recreational Vehicles) zullen we het maar niet hebben.....
Motorisch was hij gelukkig wel in orde.
Alles in dat land is/lijkt groter en ruiger. De camper was een gewone doorsnee grootte maar de uitvoering was zwaarder dan we hier kennen. Sober maar gelukkig wel met airco.
De caravans en vouwwagens daar zijn sowieso van een heel ander 'kaliber'.
Graag wil ik met dit topic het één en ander laten zien met foto's en wat toelichting, verspreid over meerdere berichten.
Foto van een ansichtkaart: Wij hebben slechts een toer van 1700km gemaakt van Perth via het de zuidwesthoek.
Een aantal dagen voor en na de toer, hebben we bij familie in de voortuin gestaan.
Bij aansluiten van het (vaste) electriciteitssnoer, bleek de stekker niet te passen in een standaard 'huis-stopcontact', terwijl hij er wel zo uit zag. Dus terug naar de verhuurder voor een verloopsnoer (de aarde in de contrastekker is net iets langer). Dat hadden ze niet en zou dik 300 euro kosten, ivm een 15 (geen 16) ampere zekering.
Dan maar langs een caravandealer in de buurt. Die had hem ook niet maarrrrrr de beste man kwam even later met een zelfgemaakt snoertje terug. Dat was wat we nodig hadden. Gratis notabene en hij hoefde hem niet terug! Superservice!
En wat zag ik op zijn terrein? Dat zijn geen Europesche caravans maar 'zwaargewichten'! Ook de kleinere formaten.
Te vermoeid na een lange vliegreis om uitgebreid te bekijken; er zouden nog campings genoeg komen.....
To be continued,
Mees
Laatst voor dik drie weken een ongeveer 5 jarige camper gehuurd in Perth, via http://www.travelhome.nl
Deze firma onderhield per mail en telefoon goede communicatie.
Over de staat van de 5 jarige, vrijwel continu gebruikte RV (Recreational Vehicles) zullen we het maar niet hebben.....
Motorisch was hij gelukkig wel in orde.
Alles in dat land is/lijkt groter en ruiger. De camper was een gewone doorsnee grootte maar de uitvoering was zwaarder dan we hier kennen. Sober maar gelukkig wel met airco.
De caravans en vouwwagens daar zijn sowieso van een heel ander 'kaliber'.
Graag wil ik met dit topic het één en ander laten zien met foto's en wat toelichting, verspreid over meerdere berichten.
Foto van een ansichtkaart: Wij hebben slechts een toer van 1700km gemaakt van Perth via het de zuidwesthoek.
Een aantal dagen voor en na de toer, hebben we bij familie in de voortuin gestaan.
Bij aansluiten van het (vaste) electriciteitssnoer, bleek de stekker niet te passen in een standaard 'huis-stopcontact', terwijl hij er wel zo uit zag. Dus terug naar de verhuurder voor een verloopsnoer (de aarde in de contrastekker is net iets langer). Dat hadden ze niet en zou dik 300 euro kosten, ivm een 15 (geen 16) ampere zekering.
Dan maar langs een caravandealer in de buurt. Die had hem ook niet maarrrrrr de beste man kwam even later met een zelfgemaakt snoertje terug. Dat was wat we nodig hadden. Gratis notabene en hij hoefde hem niet terug! Superservice!
En wat zag ik op zijn terrein? Dat zijn geen Europesche caravans maar 'zwaargewichten'! Ook de kleinere formaten.
Te vermoeid na een lange vliegreis om uitgebreid te bekijken; er zouden nog campings genoeg komen.....
To be continued,
Mees
Laatst gewijzigd door Mees op ma 10 nov 2014 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Australië & Recreational Vehicles
Nog bij de handelaar zagen we een caravan waarvan ik eerst dacht oef, die is 'apart'.
Dat zonnescherm in die zware uitvoering zie je bijna overal op en de gasflessen staat voor 99% 'buiten'.
Later bleek dat het daar 'Down under' een gewone caravan was en dat ze volop in de buurt (waar we verbleven) bij de huizen staan.
Gewicht van dit soort?
kogeldruk?
to be continued
Mees
Dat zonnescherm in die zware uitvoering zie je bijna overal op en de gasflessen staat voor 99% 'buiten'.
Later bleek dat het daar 'Down under' een gewone caravan was en dat ze volop in de buurt (waar we verbleven) bij de huizen staan.
Gewicht van dit soort?
kogeldruk?
to be continued
Mees
Re: Australië & Recreational Vehicles
Mooie foto's, best wel een groot land Australië, zo heb je een idee in vergelijking met Europa en hoe zag jou camper eruit?
Re: Australië & Recreational Vehicles
is dat geen Kedron? https://www.youtube.com/watch?v=KjeSHSEzhAgmaceism schreef:Nog bij de handelaar zagen we een caravan waarvan ik eerst dacht oef, die is 'apart'.
Dat zonnescherm in die zware uitvoering zie je bijna overal op en de gasflessen staat voor 99% 'buiten'.
Later bleek dat het daar 'Down under' een gewone caravan was en dat ze volop in de buurt (waar we verbleven) bij de huizen staan.
Gewicht van dit soort?
kogeldruk?
to be continued
Mees
Leuke filmpjes van daar met off-road rijden met caravans (hier al vaker geplaatst)
https://www.youtube.com/channel/UC_AllB ... XCyqiX8YjQ
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Australië & Recreational Vehicles
Hoy Mees,
Welkom terug! Je bent snel paraat en waarschijnlijk nog met de jetlag in de ledematen het forum opgezocht
Het ziet er allemaal zonnig uit. Fijn dat je een motorisch goede camper had, al begrijp ik dat de staat van de rest niet echt up to date was.
Benieuwd naar een plaatje van de camper!
Moet een hele belevenis zijn geweest. Ik zou zo iets ook graag gedaan hebben in mijn jeugd en dan met stip Amerika, de Rocky Mountains.
Zie uit naar het vervolg!
Groet, Diny
Welkom terug! Je bent snel paraat en waarschijnlijk nog met de jetlag in de ledematen het forum opgezocht
Het ziet er allemaal zonnig uit. Fijn dat je een motorisch goede camper had, al begrijp ik dat de staat van de rest niet echt up to date was.
Benieuwd naar een plaatje van de camper!
Moet een hele belevenis zijn geweest. Ik zou zo iets ook graag gedaan hebben in mijn jeugd en dan met stip Amerika, de Rocky Mountains.
Zie uit naar het vervolg!
Groet, Diny
Re: Australië & Recreational Vehicles
Die staan ook nog op mijn verlanglijstje. ..
Volgend jaar misschien.
Volgend jaar misschien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Australië & Recreational Vehicles
Die kogeldruk is hoog.maceism schreef:Nog bij de handelaar zagen we een caravan waarvan ik eerst dacht oef, die is 'apart'.
Dat zonnescherm in die zware uitvoering zie je bijna overal op en de gasflessen staat voor 99% 'buiten'.
Later bleek dat het daar 'Down under' een gewone caravan was en dat ze volop in de buurt (waar we verbleven) bij de huizen staan.
Gewicht van dit soort?
kogeldruk?
to be continued
Mees
Net als in Amerika wordt rond de 15 % van het gewicht van de caravan aangehouden.
Dat kan dus oplopen tot 350 kg of nog meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Australië & Recreational Vehicles
Zie je veel hefdakcaravans daar? En waartoe dient die bult aan de achterkant van de caravan op het plaatje?
Re: Australië & Recreational Vehicles
Natuurlijk, een aktief forum heeft gelijk vragen en suggesties.
Er komen veel antwoorden en lijsten / links van merken met hun gewichten enzovoorts.
Ik heb wat tijdschriften gekocht voor info, reportages en testen.
Gewicht van eerdere caravanfoto? Zo'n 2500 kg
Kogeldruk? Zo'n 200 kg !
95% van de caravans zijn off-road geschikt; hun koppelingen verschillend en anders dan in Europa.
Dus niet voor ons soort doorsnee trekauto; louter geschikt voor de stoere 4x4 die 3500kg mogen trekken.
Er komen nog vele combi's in beeld.
Hoe zag onze huurcamper eruit....
Persoonlijk vond ik hem niet fraai. Dat wisten we van te voren. Zat vol met schades en lekkende licht-units, die kennelijk 'normaal' waren.
De schaderisico's hadden we allemaal 'afgekocht'. Dus nooit narigheid bij inleveren.
Er was wel een 'flitserder' kleinere maat te huur maar ik wil een beetje ruimte in een 'Recreatie Voertuig'.
Deze was voor 6 volwassenen. De achterrondzit werd het permanente bed (lag en sliep goed gelukkig),
de middenzit hielden we als leef/eetruimte en het 'oppertje' was de rommelzolder.
Er reden (erg) weinig particuliere campers daar zoals wij ze hier kennen.
Ze varieerden van zeer luxe (met uitschuif gedeelte), tot simpel-sober.
Onder de carpoort stonden 2 sedans. Niet de jongsten meer. Ze reden/schakelden nog erg goed.
Australië kent naast de gebruikelijke merken ook Holden (van GM en lijken erg op Opel) en de Ford Falcon en Teritory. Altijd V6 vanaf 4000 cc (en zwaarder). In de stad zag je ook 'kleinere auto's' maar het meeste wat daar reed waren Toyota Landcruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Land/RangeRover veel pickups en de zogenaamde untilitycars
to be continued.....
Er komen veel antwoorden en lijsten / links van merken met hun gewichten enzovoorts.
Ik heb wat tijdschriften gekocht voor info, reportages en testen.
Gewicht van eerdere caravanfoto? Zo'n 2500 kg
Kogeldruk? Zo'n 200 kg !
95% van de caravans zijn off-road geschikt; hun koppelingen verschillend en anders dan in Europa.
Dus niet voor ons soort doorsnee trekauto; louter geschikt voor de stoere 4x4 die 3500kg mogen trekken.
Er komen nog vele combi's in beeld.
Hoe zag onze huurcamper eruit....
Persoonlijk vond ik hem niet fraai. Dat wisten we van te voren. Zat vol met schades en lekkende licht-units, die kennelijk 'normaal' waren.
De schaderisico's hadden we allemaal 'afgekocht'. Dus nooit narigheid bij inleveren.
Er was wel een 'flitserder' kleinere maat te huur maar ik wil een beetje ruimte in een 'Recreatie Voertuig'.
Deze was voor 6 volwassenen. De achterrondzit werd het permanente bed (lag en sliep goed gelukkig),
de middenzit hielden we als leef/eetruimte en het 'oppertje' was de rommelzolder.
Er reden (erg) weinig particuliere campers daar zoals wij ze hier kennen.
Ze varieerden van zeer luxe (met uitschuif gedeelte), tot simpel-sober.
Onder de carpoort stonden 2 sedans. Niet de jongsten meer. Ze reden/schakelden nog erg goed.
Australië kent naast de gebruikelijke merken ook Holden (van GM en lijken erg op Opel) en de Ford Falcon en Teritory. Altijd V6 vanaf 4000 cc (en zwaarder). In de stad zag je ook 'kleinere auto's' maar het meeste wat daar reed waren Toyota Landcruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Land/RangeRover veel pickups en de zogenaamde untilitycars
to be continued.....
Re: Australië & Recreational Vehicles
oef,
Gelijk weer geleerd dat je niet een bericht voor middernacht moet plaatsen. Taalfouten aanpassen of je bericht veranderen etc gaat niet meer.
Utility cars.
Eigenlijk een flinke sedan maar dan als pick-up.
Volop zie je ze daar. Meestal oud en customized
Soms met caravan erachter.
Het is niet allemaal luxe wat daar rijdt, er zijn ook mensen die minder willen / kunnen besteden.
Eigenaar gesproken: jarenlang zo bereden en getoerd (zonder echtgenote)
En ja Diny: er rijden veel hefdak-caravans daar. Veel meer dan hier.
Ook nog behoorlijk wat oude Saab's en Volvo's; als 2e wagen erbij !
Worden daar niet als trekauto gebruikt; te licht.
Nieuwe Volvo's eigenlijk alleen XC90 V8 en een enkele D5 maar ook die niet als trekauto gezien.
Nog een antwoord op je eerdere vraag; de bult.....
Zowel vouwwagens als caravans hebben daar een uitbouw van tentdoek op een harde ondergrond.
Komen ook nog foto's van......
Gelijk weer geleerd dat je niet een bericht voor middernacht moet plaatsen. Taalfouten aanpassen of je bericht veranderen etc gaat niet meer.
Utility cars.
Eigenlijk een flinke sedan maar dan als pick-up.
Volop zie je ze daar. Meestal oud en customized
Soms met caravan erachter.
Het is niet allemaal luxe wat daar rijdt, er zijn ook mensen die minder willen / kunnen besteden.
Eigenaar gesproken: jarenlang zo bereden en getoerd (zonder echtgenote)
En ja Diny: er rijden veel hefdak-caravans daar. Veel meer dan hier.
Ook nog behoorlijk wat oude Saab's en Volvo's; als 2e wagen erbij !
Worden daar niet als trekauto gebruikt; te licht.
Nieuwe Volvo's eigenlijk alleen XC90 V8 en een enkele D5 maar ook die niet als trekauto gezien.
Nog een antwoord op je eerdere vraag; de bult.....
Zowel vouwwagens als caravans hebben daar een uitbouw van tentdoek op een harde ondergrond.
Komen ook nog foto's van......
Re: Australië & Recreational Vehicles
Busselton, camping 300 meter van en met zicht op de oceaan.
Van steden mag je niet spreken, het zijn (zuid-west Australië) dorpen geworden met een winkelstraat van 50 tot 500 meter.
Campings zonder slagbomen en gewoon langs de weg.
Rond de 30 euro steeds.
Wildkamperen hebben wij dit keer niet gedaan. Off road ook niet.
Het is onderweg en op de campings rustig. Erg stil zelfs. Het was geen schoolvakantietijd.
De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Altijd bereid een vraag te beantwoorden.
Van steden mag je niet spreken, het zijn (zuid-west Australië) dorpen geworden met een winkelstraat van 50 tot 500 meter.
Campings zonder slagbomen en gewoon langs de weg.
Rond de 30 euro steeds.
Wildkamperen hebben wij dit keer niet gedaan. Off road ook niet.
Het is onderweg en op de campings rustig. Erg stil zelfs. Het was geen schoolvakantietijd.
De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Altijd bereid een vraag te beantwoorden.
Re: Australië & Recreational Vehicles
De stoere met het hefdak.
Let op de pootjes, zeg maar poten.
En de dissel: met een koffer achter het spatscherm voor off-road rijden.
Sowieso staan de moderne caravans daar hoger op de (grote) wielen.
Dat zou ik ook graag willen: een grotere grondspeling.
Let op de pootjes, zeg maar poten.
En de dissel: met een koffer achter het spatscherm voor off-road rijden.
Sowieso staan de moderne caravans daar hoger op de (grote) wielen.
Dat zou ik ook graag willen: een grotere grondspeling.
Re: Australië & Recreational Vehicles
Een koppeling.
De 2 kettingen zijn verplicht.
De extra stangen (beide zijden) zijn tegen inzakken.
Aan diverse mensen gevraagd: het helpt echt en ze veren mee indien men door een greppel / knik in wegdek moet.
Uitbouw voor extra slaapruimte. Tijdens de rit, luiken water- en stofdicht.
Zou op Europesche caravans ook menig probleem oplossen.....
De 2 kettingen zijn verplicht.
De extra stangen (beide zijden) zijn tegen inzakken.
Aan diverse mensen gevraagd: het helpt echt en ze veren mee indien men door een greppel / knik in wegdek moet.
Uitbouw voor extra slaapruimte. Tijdens de rit, luiken water- en stofdicht.
Zou op Europesche caravans ook menig probleem oplossen.....
Re: Australië & Recreational Vehicles
'Aparte' vouwwagens & vouw(opzet)camper
Dit soort RV's zie je daar veel meer dan hier.
Dit soort RV's zie je daar veel meer dan hier.
Re: Australië & Recreational Vehicles
GAAF
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Australië & Recreational Vehicles
Een 'doorsnee combi' door Margeret River (uw laatste winkelstraat voor de komende honderden kilometers).
Deze (vakantie)huis-eigenaar had wellicht een stacaravan (of 2) hiervoor gehad.
En een 'waterbus', want een schip of boot mag je dit toch niet noemen.
Deze (vakantie)huis-eigenaar had wellicht een stacaravan (of 2) hiervoor gehad.
En een 'waterbus', want een schip of boot mag je dit toch niet noemen.
Re: Australië & Recreational Vehicles
Leuk, ik volg al jaren oud ANWB reisgenoten die na Zuid Amerika, ook Australië hebben aangedaan (zie link) en dit jaar New Zealand
Wel een heel andere 'kijk op' dan dit verslag.
http://australia-2012.blogspot.nl/
Wel een heel andere 'kijk op' dan dit verslag.
http://australia-2012.blogspot.nl/
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: Australië & Recreational Vehicles
Kaap Leeuwin (oud Hollands schip mocht zijn naam als ontdekker geven).
Kijk, dit zijn nou de wildkampeerplekjes waar we graag staan.
Mocht niet, want het was naast de vuurtoren en op toeristische lokaties mag men niet overnachten.
We telden in 2 uur tijd slechts 3 bezoekers.....
Sta-caravan op de camping 4 kilometer van die vuurtoren.
De benzinepomp in deze uithoek van de wereld waar de Indische Oceaan overgaat in Zuidelijk- of Antarctische Oceaan.
Even omrekenen die benzineprijzen.... Vandaag: diesel 1,07 euro en benzine oktaan 91 waar men hier op rijdt slechts 1,05 euro
Dat is duur want in Perth was de benzine net in de aanbieding: 0,90 cent !!
Dus voor mensen die Italië te duur vinden........
Kijk, dit zijn nou de wildkampeerplekjes waar we graag staan.
Mocht niet, want het was naast de vuurtoren en op toeristische lokaties mag men niet overnachten.
We telden in 2 uur tijd slechts 3 bezoekers.....
Sta-caravan op de camping 4 kilometer van die vuurtoren.
De benzinepomp in deze uithoek van de wereld waar de Indische Oceaan overgaat in Zuidelijk- of Antarctische Oceaan.
Even omrekenen die benzineprijzen.... Vandaag: diesel 1,07 euro en benzine oktaan 91 waar men hier op rijdt slechts 1,05 euro
Dat is duur want in Perth was de benzine net in de aanbieding: 0,90 cent !!
Dus voor mensen die Italië te duur vinden........
Re: Australië & Recreational Vehicles
Walpole, eindelijk weer eens een dorpje met wat winkels (het hoogstnoodzakelijke)
En internet-dekking. GSM-dekking is er ook lang niet altijd tijdens de lange stille tochten door de bossen. Heel andere bomen ....
Je ziet veel auto's met een 27mc-bakkie.
En internet-dekking. GSM-dekking is er ook lang niet altijd tijdens de lange stille tochten door de bossen. Heel andere bomen ....
Je ziet veel auto's met een 27mc-bakkie.
Re: Australië & Recreational Vehicles
En toen kwam er een stoere combi aanrijden.....
onderste foto: dat zwarte luik midscheeps aan bakboord;
dat is een klapluikje om een buitenkookplaat of bbq op te zetten.
onderste foto: dat zwarte luik midscheeps aan bakboord;
dat is een klapluikje om een buitenkookplaat of bbq op te zetten.
Re: Australië & Recreational Vehicles
Bijna elke campingpek is voorzien van electra, watertoevoer en -afvoer.
De meeste caravans hebben dan ook een vaste wateraansluiting.
Ik heb geen enkele PIH als trekauto gezien. Wel zowaar 2 keer een losrijdende (zonder trekhaak).
Maarre, er zijn wel degelijk lage CWwaarde RV's
En een enkele 5th wheeler........
De meeste caravans hebben dan ook een vaste wateraansluiting.
Ik heb geen enkele PIH als trekauto gezien. Wel zowaar 2 keer een losrijdende (zonder trekhaak).
Maarre, er zijn wel degelijk lage CWwaarde RV's
En een enkele 5th wheeler........
Re: Australië & Recreational Vehicles
Zijn die caravans nou allemaal electrisch geremd of ongeremd?
Ik zie geen schuifstukken op de dissel?
Mooi repo trouwens
Ik zie geen schuifstukken op de dissel?
Mooi repo trouwens
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Australië & Recreational Vehicles
Een bijna Europees uitziend model.
Vrijwel alle caravans hebben de indeling:
voor slapen (meestal queensbed), midden zitten tegenover de kombuis en achterin: wc, doucheapart en wasruimte incl kleine wasmachine.
Van schoolbus naar camper met aanhanger voor de boodschappen-auto
En eigenlijk zijn dit de stoerste off-road kampeerders.....
Vrijwel alle caravans hebben de indeling:
voor slapen (meestal queensbed), midden zitten tegenover de kombuis en achterin: wc, doucheapart en wasruimte incl kleine wasmachine.
Van schoolbus naar camper met aanhanger voor de boodschappen-auto
En eigenlijk zijn dit de stoerste off-road kampeerders.....
Re: Australië & Recreational Vehicles
[quote="deusjevo"]Zijn die caravans nou allemaal electrisch geremd of ongeremd?
Ik zie geen schuifstukken op de dissel?
Ja, ik hoorde steeds (relais?) 'klikken' tijdens het remmen / manoeuvreren. Is electrisch kennelijk.
Ik zie geen schuifstukken op de dissel?
Ja, ik hoorde steeds (relais?) 'klikken' tijdens het remmen / manoeuvreren. Is electrisch kennelijk.
Re: Australië & Recreational Vehicles
http://www.3dogcamping.eu/nl/offroad-trailer.php
Vrienden van ons hebben een 3DOG gekocht, die vond ik voor NL begrippen al stoer....
Vrienden van ons hebben een 3DOG gekocht, die vond ik voor NL begrippen al stoer....
- Bijlagen
-
- offroader-burnt-orange_130323170541.jpeg (14.22 KiB) 7183 keer bekeken
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…