Zweeds lapland

Plaats reactie
*Peter*

Re: Rijdend huisje

Bericht door *Peter* » wo 18 jun 2008 23:20

Rijdend huisje schreef:Wij willen naar Lulea (Zweeds lapland) deze zomer dus heb je tips en/of ideen; ik hoor ze graag !
Zorg voor een antimuggenmiddel, wees voorbereid op binnenzitten tijdens de avondlijke muggenperiode.
Elke supermarkt in Zweden heeft goed antimuggenspul om op je huid te smeren en anders moet je even de apotheek opzoeken.
Als je nu al weet dat je niet goed tegen muggen kan, kun je beter die camping niet vastleggen, maar liever de vrijheid behouden om zo dicht mogelijk bij zee te gaan staan.
Fijne vakantie gewenst! Zweden is een prachtig land!

Stef

Bericht door Stef » do 19 jun 2008 09:31

Specifieke vraag + antwoord, dus: even afgesplitst van een "even voorstellen" draadje.

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 19 jun 2008 11:21

Misschien moet je het nog een keer doen, Stef, want volgens mij loopt er ergens nóg een "muggendraad" ?

Stef

Bericht door Stef » do 19 jun 2008 12:34

De vraag ging over:
Rijdend huisje schreef:Lulea (Zweeds lapland)
Dat jij een muggenantwoord geeft doet niets aan de vraag af ;)

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Bericht door Useless » do 19 jun 2008 18:03

muggenzifters :)
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 19 jun 2008 19:25

Ja inderdaad, en hij is er ook nog voor goedgekeurd! :lol: :lol: :lol: :lol:

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Bericht door Nordicman » do 19 jun 2008 21:18

Lulea heb je een hele mooie camping http://www.firstcamp.se/lulea
met alle sperfect geregeld, binnen 5 minuten een paar super supermakten en shoppingcentre.
In Lulea zelf ook een Mega supermarkt, met veel verse vis.

Vanaf de camping kan je met de watertaxi naar de stad, zeer veel klim klauter en spring app. op de camping.

Is ook een gebied waar vaak Hoge luchtdruk gebieden ontstaan, dus vrij stabiel weer, en redelijk veel Noordelijke Noren als buren, wil je meer weten, stuur maar een PM.

Ad
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Nollie

Bericht door Nollie » vr 20 jun 2008 13:01

het weer in lapland heeft enorm veel invloed op de aanwezigheid van muggen. als het wat druilerig weer is dan is het een ramp, maar op mooie zonnige dagen met eventueel een briesje is er geen enkel probleem. ook berkenbossen zijn enorme muggentrekkers

muggenspul koop je het best ter plaatse

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 20 jun 2008 14:43

Wat bedoel je met: ter plaatse?
Zijn er antimuggenspulkiosken of zoiets? :wink:

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 20 jun 2008 14:45

Nollie schreef:het weer in lapland heeft enorm veel invloed op de aanwezigheid van muggen. als het wat druilerig weer is dan is het een ramp, maar op mooie zonnige dagen met eventueel een briesje is er geen enkel probleem. ook berkenbossen zijn enorme muggentrekkers

muggenspul koop je het best ter plaatse
Overigens zijn ook zonnige dagen levensgevaarlijk voor muggenmagneten. Juist als het regent, heb je minder last. Kennelijk hebben muggen geen regenkleding... ;-)

Nollie

Bericht door Nollie » vr 20 jun 2008 19:59

als wij in scandinavie zijn kopen we 'off' als muggen-wegjaag-middel, het is het enige wat echt helpt; te koop in de supermarkt. ze hebben daar een heel assortiment van; ook een soort spiraal die je aan moet steken en dan langzaam opbrandt

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 21 jun 2008 00:29

Vrioeger verkochten ze dat ook in Nederland, het is inderdaad goed spul, volgens mij heb ik zelfs nog een spuitbus uit die tijd en dan heb ik het over ongeveer 1980,
Inmiddels is er in Nederland ook wel het een en ander te koop met een hoog DEET-percentage, maar meestal is het niet zo makkelijk aan te brengen als Off, met z'n pompjes en rollers.

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Bericht door Useless » za 21 jun 2008 11:01

Nollie schreef:als wij in scandinavie zijn kopen we 'off' als muggen-wegjaag-middel, het is het enige wat echt helpt; te koop in de supermarkt. ze hebben daar een heel assortiment van; ook een soort spiraal die je aan moet steken en dan langzaam opbrandt
Flauwekul, alles waar een hoog percentage DEET inzit werkt net zo goed.
Zweedse supermarkten liggen vol met US 622 (19% deet). Meurt alleen wel als een bunzing, dus houdt behalve muggen ook mensen op afstand. Jungle öl: (21% deet) werkt ook goed. Is alleen nogal vettig.
Kortom, wat anderen ook al schreven: gewoon de plaatselijke produkten kopen, die werken allemaal prima. Wel opletten met kleine kinderen en zwangere vrouwen en over het algemeen niet vaker dan 3x per dag gebruiken.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 21 jun 2008 17:50

Het kopen van plaatselijke producten is tegenwoordig alleen nog maar handig als je niet weet wat je in Nederland zou moeten kopen.
Ook is veel Drogisterijpersoneel niet echt bekend met muggenbestrijding, maar er is hier zeker het een en ander te koop met een erg hoog percentage DEET.

Je vertelt. dat je het niet meer dan drie keer per dag zou moeten gebruiken. De meeste repellents werken ongeveer zes uur en zijn pas een uur voor de "muggenwolk" nuttig toepasbaar. Dat betekent doorgaans dat je je insmeert tussen zes en acht uur en dan tussen twaalf en twee nog een keer moet, om uit te komen op ongeveer zeven uur in de ochtend. Daarmee heb je dan meteen die enkele mug in je caravan wel te pakken.

Ik moet het daadwerkelijk zo doen, want muggenbeten zitten bij mij altijd op de rug van mijn hand en op mijn wreef, en doen meer pijn dan dat ze jeuken.
Die pijn is werkelijk vreselijk, ik ben er ooit Zweden voor uitgevlucht, recht naar de Noorse kust...!!!

Rijdend huisje

Bericht door Rijdend huisje » za 21 jun 2008 20:50

Hartelijk dank voor jullie nuttige info omtrent de muggen.
Ik had hier al over gelezen in een ander draadje.
Het was mij dus al enigzins bekend. Wij willen naar Lulea omdat mijn zus hier in November naartoe geemigreerd is. Mijn ouders zijn donderdag teruggekomen en moeders had dus ook behoorlijk last van muggebeten.
Dit terwijl ze in NL eigenlijk nooit geprikt wordt.

Waar ik eigenlijk wat meer info over zou willen hebben zijn de ervaringen om er naartoe te rijden met de caravan (en in de auto 2 kleine kids van 4 en 7 :wink: ) Ik heb eigenlijk geen zee-benen dus mijn voorkeur is om over land (dus de bruggen) er naar toe te rijden.
Nu heb ik ook elders weer gelezen dat de Storebaeltbrug (of zoiets) niet echt prettig is ivm wind.
Dus alle ervaringen en tips zijn welkom. Wij rijden met de volgende combi:

Hobby 500 Kmfe (2004) achter een Peugeot 307 SW 2ltr. 16 klepper 143 PK. (2007)

Ben zeer benieuwd :)

Jenny

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Bericht door Nordicman » za 21 jun 2008 22:07

Jenny.

Ondanks geen zeebenen, is de korte overtocht Puttgarden - Rodbyhavn heel goed te doen, hier heb je overnachtingscampings en een boottocht van 45 minuten over een vrij rustig stuk zee, dat scheelt 2 uur omrijden.

Vanuit Rodbyhavn kan je het best over de Oresundbrug rijden, kosten +/- 70.00 euro (net zo duur als de pont) Je kan via E4 omhoog rijden , en bij Elinge de elandenfarm bezoeken: http://www.algpark.com/photoshow/index.html
Tevens zit er gelijk bij de afslag een Visrokerij, waar ze div soorten versgerookte zalm hebben voor niet al teveel geld.

Via Jönköping kom je langs een van de mooiste meren het Vättern, leuke camping in Odeshog, dan via Motala (let op de vele, deels werkende snelheidskasten) de 50 op richting Örebro, en daar vandaan richting Gävle
en daar vandaan de E4 weer op.
Een ander mogelijkheid is om vanaf Göteborg de 45 te volgen, ook een hele mooie weg o.a. langs Mora, bij Orsa zit het berenpark, en dan bij Arvidsjaur de 94 te pakken naar Lulea.
Onze ervaring is, dat heen en terug een andere route het leukst is, dan zie je het verschil.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Rijdend huisje

Bericht door Rijdend huisje » ma 23 jun 2008 22:15

Bedankt weer voor zover; Nordicman, ik stuur je even een PB :wink:

Jen

Rijdend huisje

Bericht door Rijdend huisje » ma 11 aug 2008 22:41

Wij zijn inmiddels weer vrijdag weer teruggekeerd na 4 weken en ik kan niet anders zeggen als SUPER !!
Wat een fantastisch mooi land, ruimte, mooie natuur, aardige mensen en schoon. Absoluut volgend jaar weer. En hoe noordelijker je komt, hoe mooier het wordt. Het was een behoorlijk eind (zeker voor iemand die normaal braaf en burgelijk 3 weken op 1 camping in NL staat) maar absoluut de moeite waard. We zijn via de pont (Puttgarden - Rodby) en de Oresundbrug gegaan en dat was goed te doen. Ook op de terugreis terwijl er boven de oostzee een orkaan-achtige storm waaide. Dit was goed te merken. De auto wilde met de forse tegenwind niet harder als 70 km. p/u (plankgas) en hooguit 250 km. op een volle gastank. De pont was met dit weer absoluut geen feest, was blij dat het er gauw opzat. Maar het land: Geweldig. Wij zijn tot aan Porjus gereden. Via de oostkust omhoog (E4) en via de E45 weer omlaag.
Niets van tevoren geboekt, gewoon alles maar op zijn beloop gelaten.
ik had hier gelezen dat als je voor 16:00 uur op een camping aankomt dat er nog wel plek zou zijn en idd. geen een keer pech gehad. Vooral veel lokale, kleinschalige campings aangedaan. Erg leuk.
En nu, 4 weken later en 6664 km. verder probeer ik mijn bericht een beetje beperkt te houden want ik wil nog zoveel kwijt maar dan typ ik morgen nog (heb meer als 800 foto's gemaakt) mocht je meer willen weten PB me maar.
Voor mij geldt in ieder geval volgend jaar weer :)

Groetjes

Jen

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 12 aug 2008 11:23

Van zulke verhalen kan ik nou echt (mee)genieten!

Suntracker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 26 okt 2015 15:59

Re: Zweeds lapland

Bericht door Suntracker » di 28 nov 2017 07:55

Hej Jen,
Je bericht is van ruim 9 jaar geleden.
Hoe is het nou verder gegaan?
Inmiddels verslaafd geraakt aan het reizen in Scandinavie?
Wij wonen er al geruime tijd in småland en zouden niet meer terug willen. Veel vrijheid en ruimte, afhankelijk van waar je precies bent uiteraard...
André

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Zweeds lapland

Bericht door stronk » di 28 nov 2017 09:57

RE.gif
@Suntracker
Ik vrees voor je dat je geen antwoord gaat krijgen. Al deze forumleden zijn met het noorderlicht vertrokken.

Plaats reactie

Terug naar “Zweden”