Zweden saai?

Plaats reactie
marsman
Berichten: 145
Lid geworden op: di 20 aug 2013 22:30

Zweden saai?

Bericht door marsman » ma 2 okt 2017 23:11

Wij zijn jaren geleden met z’n 2-en naar Noorwegen geweest. Echt een prachtig land waar we ooit nog eens naar terug willen gaan. Inmiddels zijn er 2 kleintjes van 5 en 8 en willen we komende zomer weer eens terug naar Scandinavie. Omdat Noorwegen echt vreselijk duur was is het plan om naar Zweden te gaan. Ik zit wat te lezen en ben bang dat het niet is wat we er van verwachten. Eentonig in vergelijk met Noorwegen. Daarom hier maar eens vragen.

Klopt mijn beeld tot nu toe dat Zweden ter hoogte van Oslo en hoger qua landschap interessanter is. Jamtland en hoger dus?

Wat kunnen we verwachten qua cultuur en vermaak in die regio? Wij houden absoluut niet van commercie, maar een leuk stadje bezoeken met wat terrasjes is toch wel leuk.

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: Zweden saai?

Bericht door caravanmisschien » di 3 okt 2017 10:02

Beide landen hebben zo hun troeven, het hangt er gewoon vanaf wat precies je verwachtingspatroon is?

voor ons hebben Varmland en Dalarna zeer veel te bieden. qua actief zijn en natuur. kano, wandel, fiets,
en op de heen of terug reis liggen er enkele leuke steden die zeker een bezoekje waard zijn Malmo/ Kopenhagen.

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Zweden saai?

Bericht door Useless » di 3 okt 2017 10:37

Ben het voor een groot deel met je eens. Zweden is een stuk goedkoper en het landschap wordt pas ter hoogte van Jämtland een beetje vergelijkbaar met Noorwegen.
Maar ik denk dat Zweden juist voor kinderen wat leuker is dan Noorwegen. Cultureel is er wat meer te beleven en ze zijn wat beter ingesteld op toeristen. Ook vind ik Zweden wat minder gereserveerd t.o.v. buitenlanders. Zowel Noren als Zweden zijn over het algemeen vriendelijk maar ik vind dat Zweedse mensen wat meer open zijn.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

marsman
Berichten: 145
Lid geworden op: di 20 aug 2013 22:30

Re: Zweden saai?

Bericht door marsman » di 3 okt 2017 10:57

Misschien wat beter omschrijven wat we willen (en ook niet). Mijn beeld van met name zuid en midden Zweden is dat het veel eentonig bos, meer en vlak is. Vast prachtig, maar daarvoor hoeven we echt niet helemaal naar Zweden. We zijn dol op de sfeer van de Alpen en we zoeken hier altijd de ongerepte stukken op. Je hebt in Zweden en Noorwegen uiteraard geen hoge toppen, maar met de kids lekker de bergen in vinden we heerlijk. Heuvellandschap is wel een voorwaarde. Ik heb wat gelezen op rondjezweden.nl, wat ik daar lees over Jamtland is eigenlijk wat we zoeken. Lekker puur natuur, gletjers, watervallen, etc.

We hebben 3 weken. Mijn plan nu is eerst een dag of 3 richting omgeving Kopenhagen. Het eerste deel van de vele kilometers zit er dan op. Vervolgens een dag of 5 regio Goteborg en de scherenkust. Daarna begint de twijfel. Is het dan slim om helemaal richting Jamtland te gaan (al snel weer 900 kilometers vanaf Goteborg) of is de regio rondom het Vanern meer al mooi genoeg. Of slaan we na Stockholm stiekum toch af richting Noorwegen. Dat scheelt heel veel kilomters en ik weet dat de regio rondom bijvoorbeeld de Hadangervidda echt prachtig is. Vervolgens via Kristiansand de boot weer terug naar Denemarken.

Eigenlijk is mijn vraag dus, zijn de vele kilomters richting Jamtland de moeite waard?

koning

Re: Zweden saai?

Bericht door koning » di 3 okt 2017 11:02

Onze ervaring met Zweden ligt in de omgeving van Torsby, Varmland, ligt ongeveer op dezelfde breedtegraad als Oslo. Qua omgeving doet het aan Sauerland denken maar dan veel meer meren en wouden. Torsby is een redelijk grote stad met horeca.
Hofvjallet ( op 15 km) is in de winter een skigebied, maar in de zomer een prachtig wandelgebied.
Er zijn diverse campings met prima voorzieningen. Wij stonden op een camping aan het Ovre Brocken meer.
Varmland heeft als voordeel dat het in de zomer de meeste zonuren heeft, het ligt in de luwte van de Noorse bergen.
Saai is een subjectief begrip, wij vonden het absoluut niet saai, als je van rust en deze omgeving houdt.

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Zweden saai?

Bericht door djanssen » di 3 okt 2017 11:08

Je geeft aan dat de toppen minder hoog zijn dan in de Alpen. Dat klopt, maar bedenk dat vanwege de ligging op onze aardbol de winterse omstandigheden al op veel lagere hoogte beginnen. Juist daardoor ligt dat landschap al snel binnen handbereik en kun je bijvoorbeeld de prachtige hoogvlaktes zo oprijden.

Wij zijn al vele keren in Noorwegen en Zweden geweest. Het is juist de combinatie van landschappen en cultuur dat het voor ons en de kinderen aantrekkelijk maakt. Echt passend advies kan ik je niet geven. Overal heb je namelijk pareltjes liggen, zelfs in Tiveden :-)

Een tip: door te trekken en tussendoor wat grotere afstanden af te leggen kom je de diversiteit van beide landen tegen. Onze ervaring is dat twee weken op dezelfde plek in beide landen al snel saai kan worden. Of is het juist dat de andere pareltjes dan alweer lokken? ;-) Tenzij je er natuurlijk voor gaat om een bepaald gebied uit te kammen, een flinke kanosafari te doen, of bepaalde toppen te bedwingen.

Oh ja, wil je nog eens een echt mooie Elandsafari doen? Dan weet ik nog wel een adres tussen de grote meren. Je gaat veel wild zien en komt super veel te weten over de natuur en cultuur.
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Zweden saai?

Bericht door Michel1975 » di 3 okt 2017 22:02

Mijn ouders hebben een tweede woning in varmland gehad. Ik vond het er erg eentonig en saai. Er worden hier vergelijkingen met sauerland gemaakt. In de verste verte niet. varmland heeft wel de meeste zonuren maar het is er ook erg vochtig. Mijn vrouw heeft reuma en dan is het niet het prettigste klimaat en savonds buiten zitten is er niet bij vanwege de muggen. Bijna alle huizen hebben een veranda met klamboe. Anders is het niet te doen. Zelfs de hond werd aangevallen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: Zweden saai?

Bericht door pilsfan » wo 4 okt 2017 00:14

djanssen schreef:
Oh ja, wil je nog eens een echt mooie Elandsafari doen? Dan weet ik nog wel een adres tussen de grote meren. Je gaat veel wild zien en komt super veel te weten over de natuur en cultuur.
Je maakt mij wel nieuwsgierig. Heb verleden jaar nog 3 maanden in Noord Zweden in de regio Boden / Bästutrask gewerkt en heb daarbij dagelijks de binnen wegen bereden en vaak ook zandwegen. Maar in het begin viel het me toch tegen wat er aan wild te zien was. Met name de Eland leek schuw. Later kwam ik ze bijna dagelijks tegen. Als ook een paar keer kuddes rendieren van 2 of 3, tot een hele groep. Beren heb ik niet gezien.. ergens helaas, maar ergens ook blij toe scratch.gif. Ze zitten er overigens wel degelijk begreep ik van de contacten daar. Ik vond dit een prachtig gebied om in rond te mogen rijden.

De Storforsen waterval vond ik erg leuk om een keer te zien. Wat een geweld komt daar naar beneden gezet. En ik ben nog een keer naar Kvikkjokk gereden. Een prachtige rit. En hoe meer je richting de grens van Noorwegen rijdt hoe mooier het wordt. Helaas loopt de weg wel dood en kun je weer omdraaien. En het Noorderlicht niet te vergeten!
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

marsman
Berichten: 145
Lid geworden op: di 20 aug 2013 22:30

Re: Zweden saai?

Bericht door marsman » wo 4 okt 2017 09:46

Mooie info zo. Wie heeft er goede tips qua camings en zaken die we echt moeten zijn bij de acherenkust bij Gotenburg? Daar gaan we zeker heen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Zweden saai?

Bericht door theotrucker » wo 4 okt 2017 10:05

Göteborg met de boot naar het vroegere gevangenis eiland.
Leuk!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Zweden saai?

Bericht door Useless » wo 4 okt 2017 11:28

RE.gif
Markaryd heeft inmiddels (alweer) een nieuwe uitbater. Ditmaal 2 hele vriendelijke dames. Camping is er weer op vooruit gegaan.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: Zweden saai?

Bericht door kc » vr 2 feb 2018 22:50

Mijn korte / beperkte reis in Zweden :

- Göteborg : veel rondgewandeld in de stad en genoten van de architectuur. Maar dus niet echt iets om te doen met kinderen ? Tenzij de boot-bus over het water :lol: .
- Het Volvo museum indien interesse.
- Onderweg van Malmö naar Göteborg : Grimeton radiosation. Ik vind het indrukwekkend en fascinerend. Maar het kan zijn dat je vrouw en kinderen het maar niks vinden :lol: . Nochtans is er ook het gehuchtje vlakbij waar vroeger het personeel woonde. Dan moet je even 10 minuten wandelen en heb je weer een ander zicht op de radio masten. Nadien op de snelweg kan je de masten af en toe zien : tellen maar of je ze allemaal ziet ! mrgreen.gif
- Er is ook nog een auto & vliegtuig museum in die buurt : Svedinos (25 km noord van of Halmstad en 15 km zuid van Falkenberg http://www.svedinos.se/en/ ). Alles lekker dicht bijeen gepakt, maar je kan ze bijna aanraken. Indrukwekkend dus.
- Onderweg van Malmö naar Gôteborg : Varberg en zijn vesting / fort. Dat is toch altijd leuk met kinderen ? :lol:
OK, je hebt ook forten in België en Nederland...
- Camping : toen zat ik op camping Skrea in Falkenberg (40 km zuid van Götenborg). Sanitair OK, plaats / ruimte : OK, strand en zee is op wandelafstand door de duinen en langs de zomerhuisjes ... :lol:

O ja : het was toen mei en ben licht verbrand in het aangezicht thuis gekomen na 1 week :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Zweden”