Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Weinsberg » do 15 okt 2015 15:22

Aankomende zomer willen wij naar Zweden op vakantie en zijn nu alvast her en der aan het kijken naar campings, routes etc.

Nu is mijn vraag of er hier mensen zijn die een camping in zuid zweden kunnen aanbevelen van waaruit je leuke trips kunt maken, liefst een camping aan het meer, kindvriendlijk ( 5 - 8 jr ) en waar je 2 weken kunt staan zonder je te vervelen.

Wij willen vanuit Duitsland met de boot over, puur omdat dit voor de kinderen een erg leuke ervaring is en natuurlijk ook voor ons zelf. Als kind zelf de oversteek gemaakt met de ' Peter Pan ' , wellicht bekend hier bij mensen...

Alle tips zijn dus welkom. De resitijd zal eind Juli / begin Aug zijn.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Nimma » do 15 okt 2015 16:02

Tip: neem heeeel goed antimug mee thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

koning

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door koning » do 15 okt 2015 18:03

Kijk eens op de site van Abbas Stugby camping, nederlands gesproken.

Wij hebben goede ervaringen, gereden via Duitsland en de veerboten Puttgarten-Rodby en Helsingborg-Helsingör.

zwaaien.gif

JaapB

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door JaapB » do 15 okt 2015 18:18

Ik weet dat onze dochter drie jaar achter elkaar naar zweden is geweest .
Met de kids en caravan.
Nu zegt ze dat ze naar frankrijk wil omdat ze voor de kinderen graag eens nederlandse kinderen op de camping wil tegenkomen om mee te spelen.
Maar, zowel zij als wij zelf vinden het een schitterend land.
En muggen, ja die zijn er, maar in finland met al dat water veeeeeeel meer.

Gebruikersavatar
EenanderePeter
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 14 sep 2014 21:43
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door EenanderePeter » do 15 okt 2015 20:13

Wij zijn in 2014 naar Hatte camping in Tranas geweest, deze ligt aan het Sommen-meer even buiten het dorp. De eigenaren en hun meehelpende ouders zijn Nederlands en willen je graag van goede raad voorzien. Wij hebben echter geen kinderen en gaan meestal buiten het hoogseizoen op pad. We letten daarom niet op de voorzieningen, animatie e.d. voor kinderen. We waren er overigens in juni en hebben vrijwel geen last gehad van muggen weenie.gif .

We zijn op de heenweg naar Grenaa in Denemarken gereden, daar met een ferry naar Varberg en van daaruit naar Tranas gereden.
De terugweg zijn we vanuit Tranas naar Trelleborg gereden, daar op de ferry naar Rostock en van daaruit naar huis.
Niet de snelste routes, maar we hadden vakantie en dus geen haast. C vak2.gif

Campings onderweg: Krakaer en Apelviken op de heenweg, Dalabadets en Baltic-Freizeit op de terugweg.
Afbeelding Swift Charisma 535/470 getrokken door een Nissan X-Trail

Zandkasteel

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Zandkasteel » do 15 okt 2015 21:25

Als je in het hoogseizoen gaat, moet je dan rekenen op een hoog ferry tarief? Kun je niet beter via de weg (bruggen) naar Zweden, of is dit veel extra reistijd. Ik ben hier nml. ook nog nooit geweest en lijkt me best eens een ervaring.

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door E.T. » do 15 okt 2015 21:43

Als je het geen probleem vind om wat verder Zweden in te rijden dan zou ik zeggen Alevi

Wij hopen dit jaar voor de 5e keer op rij naar Alevi camping in Stollet te gaan. Onze kinderen (nu 15 en 17) hebben zich daar elke keer meer dan prima vermaakt en als wij ze vragen wat zij willen is het antwoord eenduidig; "Alevi"

In de door jullie aangegeven periode is er over het algemeen een leuke groep met kinderen (+/- 50) tussen de 5 en 18 jaar?! Die zich prima vermaken en vermaakt worden.

Hedesunda is ook een camping met een Nederlands eigenaar, en veel Nederlandse gezinnen met kinderen. Geen ervaring mee, staat nog wel op onze bucket list, zijn alleen nog niet verder gekomen dan Alevi thumbup.gif
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
EenanderePeter
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 14 sep 2014 21:43
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door EenanderePeter » do 15 okt 2015 21:58

Zandkasteel, wij maakten gebruik van de aanbieding die Stena Line nu weer heeft: http://www.stenaline.nl/scandinavie/aan ... en/caravan. Deze geldt ook in het hoogseizoen, hoewel er dan een toeslag berekend wordt. De tol voor de beide bruggen voor een auto met caravan was aanzienlijk duurder ten opzichte van de ferry-routes die we nu hebben genomen.

Toch denk ik dat, als we een volgende keer weer naar Zweden gaan, we wel over de bruggen gaan omdat dit sneller en makkelijker te plannen is.
Afbeelding Swift Charisma 535/470 getrokken door een Nissan X-Trail

JaapB

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door JaapB » do 15 okt 2015 23:09

RE.gif
RE.gif
Als je in het hoogseizoen gaat, moet je dan rekenen op een hoog ferry tarief? Kun je niet beter via de weg (bruggen) naar Zweden, of is dit veel extra reistijd. Ik ben hier nml. ook nog nooit geweest en lijkt me best eens een ervaring.
Als je het normale ferry tarief vergelijk, dan is de prijs van de twee bruggen op de euro precies gelijk met de prijs van de ferry. Inclusief caravan. Wel meer kilometers rijden.
Let op, prijzen tolbruggen zijn enkele reis.
Dus constant ferrys in de gaten houden, ze hebben vaak aanbiedingen, zoals caravan gratis mee.
Zeker op de tocht van Hoek van Holland - Harwich.
En, hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper.
Scherp blijven opletten.

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Weinsberg » vr 16 okt 2015 09:30

Bedankt voor de reacties tot dusver. Over de muggen had ik inderdaad al begrepen en al sik ergens een hekel aan heb.... mrgreen.gif

Gisteren had vrouwlief een alternatief welke meer een trek vakantie wordt en die spreekt mij ook aan, in het kort naar Frederikshaven - boot naar Oslo en van daar uit via Zweden naar beneden terug. Hoe dat laatste stuk eruit ziet weten we nog niet. Noorwegen als vakantieland willen ook ervaren, maar pas over een aantal jaren doen omdat de kinderen dan ouder zijn en er tegen die tijd denk ik meer aan hebben qua land. Op dit moment zijn ze nog te jong om een land op natuurschoon te waarderen en maakt het ze eigenlijk niet uit waar ze kunnen zwemmen en een speeltuin hebben.

Qua kosten veerboot vs bruggen kijk ik niet zo op. Het gaat mij om een optimale ervaring tijdens de paar weken zomervakantie.

JaapB

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door JaapB » vr 16 okt 2015 10:12

Weinsberg,
Als je ooit besluit naar Noorwegen te gaan, mail je me maar. Tips genoeg.
Al een aantal keren geweest.
Prachtig land, iedere bocht is een ansichtkaart.
Maar wat je ook zelf zegt, de kids moeten het ook mooi vinden.
De laatste keer gereden via Denemarken, Zweden, Finland, langs de Russische grens naar boven, naar de Noordkaap. En toen terug over de Lofoten en langs de prachtige Fjorden van Noorwegen naar beneden.
Wat een prachtige reis.

Zandkasteel

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Zandkasteel » vr 16 okt 2015 13:07

RE.gif
Ook bedankt voor de tips! thumbup.gif

JaapB

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door JaapB » vr 16 okt 2015 16:48

RE.gif
Zandkasteel, sorry, was zo niet bedoeld.
Meer van, " Als je van plan bent om in de toekomst naar Noorwegen te gaan en je hebt vragen, zeg het maar".

Zandkasteel

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Zandkasteel » za 17 okt 2015 12:00

RE.gif

Geen sorry hoor! scratch.gif
Ik ben alleen maar blij dat jullie reacties geven. haphop.gif
Dat is juist zo fijn op dit forum, dat we elkaar kunnen helpen.

Suntracker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 26 okt 2015 15:59

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Suntracker » ma 21 dec 2015 11:25

Hej,

Wij wonen al geruime tijd op het platteland in het zuiden van Zweden, voor permanent als je dat zo mag noemen. Als je specifieke vragen hebt kun je met mij kontakt opnemen. Ik weet uiteraard ook niet alles, maar ik kan wel proberen je te helpen. We spreken uiteraard o.a. goed Zweeds en hebben vroeger veel gereisd in heel Scandinavië, met de kinderen.

Noteer je wensen, behalve dat het ook interessant moet zijn voor je kinderen. Wil je 220 V electriciteit aansluiting hebben voor de caravan of kun je ook zonder (zonnepaneeltje)?
Willen jullie op een camping aan het water of in het bos? Of een combinatie van beiden? Wil je aan de kust? Willen jullie ook wandelen? Wil je een bootje kunnen huren o.i.d.?
Is het park van Astrid Lindgren interessant voor de kinderen? Of Liseberg in Göteborg? Dierentuin?
Er zijn veel mogelijkheden. Het kan in de zomer erg warm zijn in Zweden, houdt daar rekening mee!

Succes,
André

Hans Kroon
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 20 dec 2015 16:46

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Hans Kroon » ma 21 dec 2015 12:30

Vlak bij Göteborg een mooie camping: " Lisebergs Camping Askim Strand, Marholmsvägen 1 in S-43645 Askim.
GPS: 57.62844.11.92061

Dit was onze laatste camping in Zweden, dit jaar, nadat wij met de ANWB de Noordkaap reis hadden gemaakt.
Zeker geschikt voor de kinderen! Mooi sanitair en mooie plaatsen. ca: 10 km bij de boot vandaan.

Gebruikersavatar
XV_limburg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 11:47

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door XV_limburg » di 22 dec 2015 09:04

Wij zijn al 2x op Spillhamers camping in Mariannelund geweest.
Echt een top camping op een top locatie met Nederlandse beheerders.
Lekker zwemmen op het meer. Boot verhuur op de camping.
Pipi pretpark op 15 min. Andere bezienswaardigheden ook in de buurt bijv. elandentour, kopermijn, grootste zwerfkei van Europa.
Een tip: de caravan kan gratis mee op de boot (stenaline Varberg - Grena).
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD Automaat
Eifelland Holiday 520 TM Advance BJ 2006
Camptek drive Mover
Truma Saphir Comfort RC

Gebruikersavatar
frendt
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 1 nov 2015 17:19
Locatie: Hoofddorp

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door frendt » di 22 dec 2015 12:39

Wij zijn jaren geleden met de kinderen naar zweden geweest en ze vinden dat nog steeds de meest avontuurlijke vakantie. Wij zijn via Denemarken Fredrikhaven naar Goteborg gegaan met de ferry. In zweden hebben we eerst aan het Vanern meer gestaan en zijn daarna omhoog gereden naar Johannisholm. Dat was een leuke camping, we stonden aan het meer en konden iedere dag een kampvuurtje maken voor de caravan. In die week hebben mijn man, kinderen en hond nog een tocht gemaakt met een zelfgebouwd vlot op de klaralven. Hadden we wel al van te voren geboekt. Daarna zijn we langzaam naar het zuiden gereden en via de bruggen weer naar Denemarken. Er is veel te doen in Zweden. Je kan er heerlijk wandelen, fietsen, kanovaren. De muggen vonden wij meevallen. Op 1 camping hadden we er echt last van op de rest niet. Wij denken in ieder geval niet meteen aan de muggen als we aan die vakantie in zweden denken.

Els

Suntracker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 26 okt 2015 15:59

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Suntracker » di 22 dec 2015 17:18

RE.gif

Hej Els,

O.a. daarom zijn we in Zweden gaan wonen. Het voelt bijna precies alsof we elke dag op vakantie zijn, en dat al jaren lang!
Hartje zomer kun je op/bij het water genieten. Daarvan is hier in Zweden genoeg met al die meren. Begin augustus is het kreeftjes feest, waarbij er zelf gevangen kreeft wordt gegeten met de hele familie. Liefst buiten met z'n allen aan een lange tafel. Dat is een soort ritueel.
Vooral in de na-zomer kun je hier bessen plukken. Dat zijn voornamelijk de bosbes en de vossebes, die iets later komt. Dan heb je daarna het paddestoelen seizoen. Die plukken we ook en Iris vriest ze zelfs in om 's winters te verwerken bij het eten. Geweldige smaak!
Wat de muggen betreft, dat is het ene jaar wat meer dan het andere. In elk geval irriteert dat minder dan elke dag file.

André
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op di 22 dec 2015 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet onnodig quoten, lees even de spelregels!

joswal
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 aug 2013 12:49

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door joswal » zo 10 jan 2016 18:57

Beste, wij willen in de maand mei naar Zweden waarbij we ook een aantal dagen Stockholm willen doen. Op zoek naar een camping bij Stockholm met in de nabijheid aansluiting op het openbaar vervoer kwamen we uit bij camping Bredang. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze camping? Vnl mbt tot de netheid van het terrein en de staat van het sanitair? Zijn er nog andere campings in de buurt van Stockholm die jullie aanbevelen? Joswal

Mees

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Mees » zo 10 jan 2016 20:35

Afgelopen zomer, 2e weekend van juli op Bredang 4 nachten gestaan.
Ondanks dat het helemaal niet ons soort camping is en al helemaal niet zoals Zweden is (ruim en stil),
hebben wij er een erg goede tijd gehad !

-- bij aankomst (18.00u) stond er een bord: vol.
-- gewoon melden bij receptie
-- ze zeggen dan, zoek nog maar een plekje.
-- ja, die camping is na 16.00u gewoon altijd vol.
-- allemaal straatjes met gras ertussen en geen afgebakende plekken.
-- hou je van caravans? Je kijkt je ogen uit daar!
-- schoon sanitair maar op de spitstijden druk.
-- 230V beperkt en daar wordt om gevochten als Vikingen (geintje); let op, meestal heb je geen 230V omdat die paaltjes besproken werden.
-- zet je koelkast op gas. Als je denkt dat je een 230V paaltje hebt, komt het weleens voor dat een ander hem eruit trekt.
-- dus opladers bij de kookgelegenheden (neem een verloopblokje mee)
-- rustig en beleefd publiek, druk bij die kookgelegenheden, waar gezellig buiten ook gegeten wordt.
-- 'savonds is iedereen rustig, geen drank en andere bbq-lol
-- 10 minuten lopen naar metro richting centrum: superverbinding (schoner en rustiger dan in NL)
-- We hadden (bij de receptie) een zogenaamde Stockholm-card voor weinig geld (dacht €90), incl bijna alle musea en transport-verbindingen voor 3 dagen.
-- Personeel: goed georganiseerd.

Veel plezier in die geweldige stad. (Vergeet het ABBA museum niet)
P1210246.jpg
DSC_0714.jpg
DSC_0943.jpg

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Weinsberg » ma 11 jan 2016 14:10

Suntracker schreef:Hej,

Wij wonen al geruime tijd op het platteland in het zuiden van Zweden, voor permanent als je dat zo mag noemen. Als je specifieke vragen hebt kun je met mij kontakt opnemen. Ik weet uiteraard ook niet alles, maar ik kan wel proberen je te helpen. We spreken uiteraard o.a. goed Zweeds en hebben vroeger veel gereisd in heel Scandinavië, met de kinderen.

Noteer je wensen, behalve dat het ook interessant moet zijn voor je kinderen. Wil je 220 V electriciteit aansluiting hebben voor de caravan of kun je ook zonder (zonnepaneeltje)?
Willen jullie op een camping aan het water of in het bos? Of een combinatie van beiden? Wil je aan de kust? Willen jullie ook wandelen? Wil je een bootje kunnen huren o.i.d.?
Is het park van Astrid Lindgren interessant voor de kinderen? Of Liseberg in Göteborg? Dierentuin?
Er zijn veel mogelijkheden. Het kan in de zomer erg warm zijn in Zweden, houdt daar rekening mee!

Succes,
André

Bedankt voor je bericht Andre!

Wij zoeken een camping vanuit waar we (dag)tripjes kunnen maken. Het liefst staan we in een bos met de mogelijkheid tot zwemmen in een meer, dan wel gelijk vanaf de camping, dan wel een klein stukje rijden. De camping het liefst wel standaard voorzien van een simpele zwemgelegenheid, zodat i.i.g. de kids een plons kunnen nemen . Geen camping aan de kust aub, daar hebben we niks mee ( voor een dagje leuk ). Wel moeten we stroom hebben.
Deze vakantie willen we niet trekken zoals vorig jaar. Gewoon alles vooraf boeken. We gaan maar 2 weken dit jaar. Het plan is om met de boot aan te komen in Trelleborg , een camping te zoeken voor 1 overnachting, vanwaar de volgende dag door rijden naar de ' uiteindelijke ' camping. Niet te ver, gewoon een paar honderd kilometer verder. Andere aankomst haven ook mogelijk, als de boot maar overdag vertrekt en aankomt met voldoende tijd om rustig naar een camping te rijden.

Suntracker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 26 okt 2015 15:59

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Suntracker » di 12 jan 2016 16:47

Hej,

Er is een privé berichtje voor je!

André

Gebruikersavatar
Marc A
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 9 feb 2009 22:39
Locatie: vlakbij Antwerpen

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Marc A » di 12 jan 2016 17:35

Zweden is zeer zeker de moeite waard,
wij gaan er nu al voor de 4de keer naartoe.

bij de reisverslagen vind je ons reisverslag
(al moet ik erbij zeggen dat ik aan dat van vorig jaar nog veel moet aanvullen)

Wat betreft de muggen moet ik zeggen, dat wat ons betreft, dit wel meevalt.
We hebben eigenlijk op die drie jaar maar één keer last gehad (lees : mijn vrouw),
maar bij de Zweedse apotheek hebben ze wondermiddeltjes ....

Onze mooiste camping aan het meer is Ringsjöstrand, in Hörby.
Mooie plaatsen, prima sanitair.

grt
Marc
Caravelair Venicia Premium 550
VW transporter T5 2,0 TSI

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Zweden zomer 2016 - wie helpt ons

Bericht door Weinsberg » wo 13 jan 2016 10:37

Suntracker schreef:Hej,

Er is een privé berichtje voor je!

André
Gezien en helemaal top. Ik kan het waarderen wanneer mensen de tijd nemen om extra informatie te verschaffen aan wild vreemden .... thumbup.gif

Wij willen toch de boot nemen vanuit Duitsland naar Zweden en het liefst overdag met aankomst in de middag, in ieder geval niet in de avond.

Plaats reactie

Terug naar “Zweden”