Zweden

Plaats reactie
zandvoorta

Zweden

Bericht door zandvoorta » wo 26 okt 2005 15:53

nav
ander topic
borrac schreef:Zandvoorta dat doe je goed, ben je al eerder in zweden geweest?
Wij zijn afgelopen zomer in Dalarna geweest en de laatste week wat door het zuiden getrokken. We zitten er over te denken om volgend jaar weer die kant op te gaan, om dan een rondrit door het land te gaan maken. Ik kan wel zeggen dat we een beetje verknocht zijn geraakt aan zweden.

gr rob
Alleen in stockholm geweest ivm met werk, nog geen vakantie maar lijkt ons een erg mooi land. Bedoeling is om door het zuiden en westkust te trekken. Nog tips?, wach, ik open wel een ander draadje :wink:

Nieuw draadje :D

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » wo 26 okt 2005 15:54

Info over Zweden graag, alles!! :D

Route, mooie campings, mooie gebieden etc :wink:

Wij willen een week of drie door Zweden, zal voornamelijk zuidkant worden. Steeds een paar dagen ergens staan en dan weer verder.

Borrac

Bericht door Borrac » wo 26 okt 2005 19:05

Nou zandvoorta, komt ie. 8)
Wij zijn afgelopen zomer vakantie ook naar Zweden geweest, en ik moet zeggen, fantastisch! Het is echt een schitterend land. We zaten daar een kilometer of 30 onder de plaats Mora (nee niet van de fricandellen!) Hoe hoger je komt hoe mooier het wordt. Wij waren in de provincie Dalarna, en dat ligt in midden Zweden. Het zuiden van Zweden is heel vlak, maar hoe hoger je komt hoe heuvelachtiger het wordt. Echt bergen hebben wij niet gezien, maar misschien moet je daarvoor een stuk hoger zijn. Wat ons is bij gebleven is de natuur. Overal waar je kijkt zie je bossen, meren en rivieren. Wat betreft camping's hoef je niks te boeken. Het stikt er nl van de camping's. Wel zou je camping's kunnen reserveren. Dan ben je in ieder geval zeker van een plaats. Het principe van vooruit betalen (of een deel) kennen ze niet. Ze zijn er gewoon niet zo commercieel ingesteld. Heb je gereserveerd, en je komt niet, is er niks aan de hand en ben je ook geen geld kwijt. Wij hadden een camping gereserveerd bij camping "Johannisholm" voor 3 weken, maar dat doen we niet meer. Het is nl een land om doorheen te trekken. De camping is overigens schitterend. Het is van nederlandse beheerders, Peter en Paulien. Ze doen echt alles om het de gasten naar de zin te maken. Ook wordt er van alles georganiseerd voor en oud. Zo gaan ze bv met de kinderen vlotten bouwen en met diezelfde vlotten gaan ze dan weer varen en vissen. Je kunt er Quad tochten maken met een hele groep, kano's en visboot huren. Wat betreft prijzen, lig je gewoon in een deuk. Het is allemaal heel goedkoop. Bv een bootje huren voor een hele dag kost 150 kronen, dus zo'n 15 euro. En een hele dag is ook echt een hele dag. Als je sávonds om 11 uur nog even het meer op wilt kan dat. de site is www.johannisholm.com . Wat ook zo leuk is aan deze camping is dat je bij je tent of caravan een kamp vuurtje mag maken. Dit vonden de kinderen ook te gek en liepen dan ook uren te slepen met hele bomen die ze uit het bos haalden. S'avonds ook gezellig met z'n allen rond het kampvuur. We hebben 2 weken op deze camping gestaan en moesten €160,- afrekenen incl 10 amp stroom. Nog een pluspunt voor Zweden is dat het allemaal zo gemoedelijk is. De mensen hebben er gewoon geen haast. Zo is de max snelheid overal (op sommige snelwegen na) 90km/pu. Maar als jij met je caravan bv 70 of 80 rijdt, dan blijft de hele meute gewoon achter je hangen, zo van doe maar rustig aan, we komen er zo ook wel. Als er op de weg een zijweg uitkomt gaat de snelheid terug tot 70km/pu. En iedereen houdt zich daar aan! Zelfs de hele grote vrachtwagen's die bijna 2x zo groot zijn als in Nederland. Wat ook handig is om te weten is dat je bij www.overtocht.nl heel goed de prijzen van de veerboten kunt vergelijken. Je kunt ook de Öresund brug nemen, dan betaal je ik dacht iets van €50,- per rit, maar dat moet je wel aandurven. Ik heb op internet foto's gezien en het is allemaal heel open en vooral heel erg hoog. Ik kan me zo voorstellen dat als er een behoorlijke wind staat, je flink in de problemen kunt komen. Wij hebben één keer meegemaakt dat de caravan omging door een rukwind, dus wij durven de brug niet te nemen. Wij hadden gekozen voor een overtocht met de TT-Line. Perfect, net een heel luxe hotel op water, Het was ook de goedkoopste Voor een retour auto,caravan en 5 personen waren we net geen €400,- kwijt. Dit was inclucief diner voor allemaal. Dit keer hadden we de dag boot genomen, maar dat doen we niet meer. Het is nl maar zo'n 500km tot de boot in Travemunde. Daar kwamen we om 15.15 uur aan. Voordeel is wel dat de camping maar 5 of 10 minuten van de boot af ligt. Dan de volgende morgen naar de boot (vertrek om 10 uur), vervolgens de hele dag op de boot (7 1/2 uur) om dan om een uur of half 6 in Trelleborg aan te komen. Wij hadden echt zoiets van tjonge, hoe lang nog! Dus volgende keer de nacht boot. 10 uur s'avonds de boot op, en s'morgens om een uur of 6 eraf. O ja, er viel toch wel wat tegen. :cry: , Je moet er dus niet heen gaan voor de gezelligheid wat betreft gezellige winkel straatjes, terrasjes e.d. Dat zie je daar dus bijna niet. Dat vonden we wel jammer. Ook nog even over het levens onderhoud. Dat is dus vergelijkbaar met Nederland. Ook hoef je geen boodschappen van huis mee te nemen (behalve voor onderweg en de eerste paar dagen misschien). In de supermarkten kun je alles krijgen net als in Nederland.

Nou, het is een heel verhaaltje geworden en ik hoop voor je dat je er wat aan hebt. :lol:

gr rob

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » wo 26 okt 2005 20:15

Dank dank dank

Daar hebben we zeker wat aan :D

EW

Bericht door EW » wo 26 okt 2005 22:27

Ben een aantal keren met mijn ouders mee naar Zweden en Noorwegen geweest. Heb in Mora zelfs het ziekenhuis van binnen gezien (aanvaring met een hekje gehad).
Erg mooi land. Om te beginnen denk ik inderdaad dat Dalarna (niet vergeten het thuisfront te pesten met die vreselijke paardjes) en de omgeving van het Vänern-meer erg mooi is (om het meer heen trekken bijvoorbeeld).

En als je het dan wel zo'n beetje gezien hebt: Noorwegen is mooier en ruiger.

WL

Bericht door WL » za 29 okt 2005 21:29

Tsja, ik ben er afgelopen vakantie geweest en eerlijk gezegd, ik kom er hoogstwaarschijnlijk niet meer terug. Nu komt daar wel bij dat de vakantie te kort was en ik wat vreemde routes moest maken om zoonlief weer van de veerboot van Finland op te pikken en verstoorde de route behoorlijk.
Waarom zo negatief: ik hou van ruig landschap en Zweden was enorm saai. Daar komt bij dat we diverse adviezen hebben opgevolgd die gewoon fout waren en ons juist op de verkeerde plek brachten.
Wij haden moeten doen: Via de westkust naar boven en dan pas echt bij Daalrna beginnen, en zo dicht mogelijk tegen Noorwegen aan gaan zitten. Daar schijn het landschap boeiender te zijn. Op de terugweg bleek dat voor een deel.

Wat deden we fout:
Gereden via de bruggen. Noord Duitsland en Denemarken is vrij saai. We hadden beter even een tussenstop kunnen maken in het Teutoburgerwoud.
In Zweden door het zuiden midden tussen de Vägen en de Vättern (grote meren) door naar het Noorden en stoppen in Zuid Dalarna. Toen was de tijd al op en moesten we naar het oosten om zoonlief op te pikken. Eigenlijk steeds een erg vlak landschap. Kano mee, maar alleen groot water. Dalälven was aangeraden om te varen, maar dat is zoiets als de Rijn, veel te groot en niet speels. Kleiner beter stromend water is speelser en daarvoor moet je meer naar het Noorden en Westen.
In het zuiden en tussen de meren erg vlak en steeds dezelfde soort huizen, dorpen eigenlijk hetzelfde type huis, weinig variatie. Misschien de betere stardjes gemist. Toen het bos werd: lange stukken met steeds maar aanplantbos, steeds dezelfde rechter lange sparrenstammen, steeds duidelijk exploitatiebos, dat wordt erg saai. Ik ben wat wilder gewend.

Overal kan je goed kanovaren zegt men. Dat klopt, maar het ging dan eigenblijk steeds om grote meren en uiteindelijk is dat alleen een grote watervlakte, geen afwisselende oevers e.d. Voor mij dus niet echt leuk om te varen. Weer een kwestie van informatie opvolgen van mensen met een andere smaak.

Wel mooi was Tived (of Tiveden), een natuurpark tussen die meren in bij Karlsborg. Daar hebben ze een stuk bos laten gaan en daar zij de geologische structuren in het bos best erg apart. Nog wat ruw gelegen meertjes die wel leuk varen waren, met wat overdragen en dat werd al een stuk sportiever, maar vooral mooier.

Dalarna wordt vooral vanaf Mora pas mooier en ten westen daarvan, daaronder nog steeds die aanplant.

Ook de westkant op de terugweg was wat afwisselender. Dicht tegen de grens zijn we niet geweest en dat hadden we juist moeten doen.

Stockholm zelf is erg mooi. Uiteraard ook de Vasa, maar ik hou van oude schepen.
Gothenburg is een aardige stad, voor mij best mooi, voor mijn partner minder. Er is veel minder te zien dan in Stockholm.

Campings zijn erg goed. Op de eerste camping moet je lid worden van de Zweedse kampeerbond. Je krijgt een voorlopig kaartje en dat gebruik je verder overal als identificatiebewijs op de campings. Prijs ca 2,50 euro.
We zijn eerst in Höor geweest bij het 'Djurpark', daar hoort een camping bij met jeugdherberg, Grottenbyn. Prima faciliteiten. De camping in Karlsborg was erg druk maar ok. Zonder stroom gaan staan om een leukere plek te hebben. Prima uitzicht over het meer.
In Nas (a met een rondje erboven) op een hele kleiene camping gestaan, erg rustig, mooi plekje. schoon, maar douche met houten vloer. Ruikt wat muf. Verder prima plek als uitvalsbasis naar Mora en rondom het meer daarboven. Hier zitten ook wat van de rivieren die wat leuker kunnen worden stroomopwaarts.
Verder zijn we helaas niet gekomen, want dan was het waarschijnlijk boeiender geworden.
Tenslotte een stuk na Gothenburg nog ergens aan zee gestaan voor een nacht.

Kijk dus goed wat je echt wil, zodat je in de streken terecht komt die je echt leuk vind. Wat wil je rustig glooiend of ruig? Verken e.e.a. eerst goed met de goede godsen en kaarten en vraag vooral mensen waarvan je weet dat ze dezelfde smaak hebben als jezelf.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » ma 31 okt 2005 10:07

Onze bedoeling is om wel via de brug tussen kopenhagen en malmo te gaan. Moet toch kunnen met caravan?
Er we willen richting bohuslan. De westkust vlak onder noorwegen dus. Hoe zit het met de campings in zweden in het hoogseizoen? Moet je bespreken of is er altijd plek zat? Weet iemand een goed boekje over de natuur van zweden? We hebben een boekje van de anwb gekocht (gouden serie) maar is heel erg gericht op kastelen en steden en zo en wij zoeken meer natuurgebieden en zo. En is er een goed boek met veel campings van zweden? acsi is vrij beperkt geloof ik.

WL

Bericht door WL » ma 31 okt 2005 10:39

De brug gaat uitstekend. Ik heb ook die route genomen. ëén keer overnachten in Duitsland. Dat is wel even iets meer zoeken naar een geschikt plekje omdat je eigenlijk wat buiten de mooie toeristische gebied rijdt. Wij hebben overnacht op een kleine camping in Nortorf. Iets eerder in het Teutoburger woud was waarschijnlijk leuker geweest om een dagje extra te spenderen, maar als overnachting ging dit prima. Er was niet veel plek meer hier,. Eén campingveld was namleijk afgesloten vanwege problemen met de buren. Nietteming, niets bijzonders, maar op de één of andere manier een prettige sfeer en gelegen op een erg gunstig punt onderweg. Van daaruit in één keer door de rest van Duitsland en door Denemarken gereden.
Daar worden weinig campings aangekondigd, dus zijn we doorgereden naar Höor in Zuid Zweden. Plaats genoeg
Alle campings hadden plaats genoeg, zonder reserveren. Als je voor de kleinere stille campings gaat in de mooriere gebieden, zal dit al helemaal geen probleem zijn.

Wij hebben een reisgids gekcoht die redelijk goede informatie gaf. Informatie over de natuur vond ik wat minder. Men prijst al snle bos aan omdat er veel bomen staan, ,maar exploitatriebos is veelal niet echt mooi. De mooirere stukken vind je in het westen en vanaf ongeveer Karlsborg (op tweederde hoogte tussen Vättern en Vägen), zoals ik boven al schreef: Tiveden is een erg mooi stukje bos, wild met aparte steenformaties. In de vorige eeuwen hadden ze hier ijzermijnen en dat heeft zijn gevolgen gehad. Het bos is feitelijk drie à vier keer gekapt en weer gegroeid. Nu is het beschermd gebied, Volwassen bos met erg mooie veen- en moeras stukjes, meet meren en meertjes, maar dan van de mooirere soort.
Verder moet je voor mooi gebied aan de westkust en tegen Noorwegen aan gaan zitten of vanaf midden-Dalarna beginnen, naar het Noorden.

Zweden heeft gewoon een traditie van bosexploitatie en dat merk je. Waar het dus kouder wordt, naar het noorden zeg maar vanaf Mora, wordt de natuur 'natuurlijker'.

De kastelen zijn meestal niet zo erg oud, meer paleizen.
Ik zocht hetzelfde als jij: natuurgebied. Dat viel me dus wat tegen omdat ik de verkeeerde route had. Maar het is er wél. Kijk ook op de landkaar: waar je wat grotere hoogteverschillen ziet, tref je ook meer natuur aan.

Wat campings beterft: de gidsen zijn wat mager, maar je wordt verpliocht lid van de Zweedse kampeerbond en krijgt dan een 'Kampingkort". Daarbij krijg je een gids met alle 600 Zweedse camping, een uitgebreide in het Zweeds en een iets kleinere (nauwelijk merkbaar) in het Engels.
Als je je hier dus oreienteert op je eerste camping, kun je het daar verder plannen. De campings zijn op zich vrij goed verdeeld over het land.

Als je wilt kan ik je een paar natuurfoto's mailen. Uiteraard iets geflatteerd, want de eindeloze rijen aanplant heb ik niet gefotografeerd, maar wel Tiveden en Höor.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » ma 31 okt 2005 10:48

Heb nu al zin om weg te gaan :D Klinkt allemaal erg goed.
Voordeel voor ons is dat wij reeds in het hoge noorden van nederland wonen dus denemarken is maar een klein stukkie, we zitten binnen een dag in zweden. En foto's zijn altijd welkom op zandvoorta@wanadoo.nl :D

WL

Bericht door WL » ma 31 okt 2005 13:05

OK, Ik stuur er een paar. Ik comprimeer nog niet, tenzij je hier veen meldt dat je geen adsl hebt (Heb ik thuis ook nl. nog niet, hier op mijn werk wel een zware verbinding(Ik mail even in mijn pauze).

WL

Bericht door WL » ma 31 okt 2005 15:18

Ter aanvulling: de Michelin kaarten tonen op de Zweedse kaarten eigenlijk alle campings. Dat betekent echter ook dat ze op Viamichelin.com goed aangegeven stan door het tent-symbool.
Zoek b.v. Nas in Dalarna op en je ziet daar een symbool, maar ook een bij Vansbro en ook nog twee richting Borlänge. Best geschikt om je te orienteren.
De Zweedese wegenatlas die ik had, gaf campings op dezelfde wijze aan. Wij keken dus op de kaart en zochten vervolgens de specifiek campingdata op in de gids die wij op de eerste camping kregen. Zo konden we ook makkelijk van plan veranderen, zoals op de terugweg toen ik een stuk eerder wilde stoppen dan mijn partner. Zo heel snel een leuke camping aan zee gevonden.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » ma 31 okt 2005 15:24

WL schreef:OK, Ik stuur er een paar. Ik comprimeer nog niet, tenzij je hier veen meldt dat je geen adsl hebt (Heb ik thuis ook nl. nog niet, hier op mijn werk wel een zware verbinding(Ik mail even in mijn pauze).
Geen probleem, alles komt wel binnen :D Zit nu ook op het werk dus vanavond thuis ff kijken waar het allemaal ligt, dank b38.gif

Plaats reactie

Terug naar “Zweden”