Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Plaats reactie
IvoW

Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door IvoW » vr 22 mei 2009 23:56

Volgend jaar augustus ben ik van plan om met 2 vrienden naar het hoge noorden af te reizen. Omdat zo'n reis nogal wat om handen heeft, ben ik alvast oriënterend met de voorbereidingen begonnen.

Om te beginnen: onze combinatie bestaat uit een Mini Estate uit 1981 en daarachter een Eriba Puck uit 1975. Mijn eigen bouwjaar is 1985 :wink: . Wat betreft het motorvermogen zit het wel snor: 63 pk op een combinatie met een leeggewicht van nog geen 1100 kg. Uiteraard krijgen auto en caravan voor vertrek een uitgebreide onderhoudsbeurt.

Nu zal ik het meest achter het stuur zitten, omdat de combinatie mijn eigendom is. Daarnaast heb ik verreweg het meeste rij-ervaring. Ook met 'iets aan de trekhaak' heb ik inmiddels de nodige kilometers (ca. 40.000, volgend jaar ca. 60.000km) achter de rug en de andere 2 nog niet. Echter zijn al die aanhanger-kilometers binnen Nederland gemaakt. Ik hoop dan ook dat er hier mensen zijn die me kunnen vertellen of er in voorgestelde route moeilijker te rijden trajecten zitten. Hellingen, bochten en dan vooral een combinatie van die twee vragen uiteraard veel van de bestuurder en auto. Wellicht kunnen we de route daar nog op aanpassen en anders in elk geval zeer ruim de tijd nemen voor die stukken.

Onze route zoals we die nu gepland hebben is als volgt: Eerst 'snel' naar Stockholm, daar in de buurt een paar dagen verblijven en de stad bezoeken en vervolgens in rustiger tempo naar het noorden. Hier volgen we eerst een deel de E4 om vervolgens meer naar het binnenland door te steken, naar de E45 en de '93'. De terugreis vanaf de Noordkaap leidt eerst naar de Lofoten, en vervolgens vanaf Bodo langs de kust over de '17' terug naar het zuiden.

Hoe zit het met de tankstations en levensmiddelen voorziening langs deze route? Mijn actieradius met caravan is ongeveer 250 kilometer (ca. 1 op 10 met een 28 liter brandstoftank) en gezien het gebrek aan ruimte in auto en caravan willen we geen grote voorraden eten en drinken meeslepen. Kom ik op een tank benzine (Euro95) ver genoeg om het volgende tankstation te halen?

Ook wil ik graag weten wat een goede gedrukte campinggids is voor Scandinavië en welke wegenkaarten aan te raden zijn. Het liefst gebruik ik wegenkaarten waar ook de kleinere wegen op staan aangegeven. Ik heb namelijk wel eens de neiging om zomaar ergens af te slaan, gewoon omdat de omgeving er daar mooi uit ziet maar dan wil ik na een tijdje 'binnendoor' rijden wel weer op de goede route terug komen.

We willen graag 'op de bonnefooi' bij de campings aankomen, zodat we onszelf niet hoeven te verplichten om maar door te rijden tot de volgende gereserveerde camping. Is er over het algemeen nog gewoon plek op de campings als je niet reserveert? Of is reserveren in augustus wel een aanrader in Scandinavië?
En het allemansrecht, mag je daar ook gebruik van maken als je met een caravan rondtrekt? Het is uiteraard niet onze bedoeling om de boel zomaar langs de doorgaande weg te parkeren, maar als we door zomaar ergens af te slaan in de middle of nowhere belanden willen we daar mischien ook wel eens een nachtje blijven staan om de volgende dag weer verder te trekken.

Alle reacties en ervaringen zijn welkom.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door deusjevo » za 23 mei 2009 01:16

In eenden zonder caravan weliswaar maar wel in februari :wink: )

http://www.sitruuna.com/raidlaponie/story/index.html
http://home.zonnet.nl/finsterwolde/
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Rijdend huisje

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door Rijdend huisje » za 23 mei 2009 22:00

Wij zijn vorig jaar 4 weken (Juli/Augustus) door Zweden getrokken en tot aan Porjus (voorbij Jokkmokk) gekomen.
Heen zijn we via de E4 langs de oostkust gereden en terug door het midden (E45)
Die hoofdwegen waren zeer goed te rijden. vanuit die route kan ik zeggen dat het goed gesteld is met de primaire levensmiddelen. Elk redelijk formaat dorp wat je tegenkomt heeft sowieso een tankstation en een supermarkt waar je voldoende kunt inslaan. (Ook dankzij de POI op de tomtom) Voor wat betreft de beschikbaarheid op campings: als je zorgt dat je voor vieren in de middag op een camping aankomt ben je bijna zeker van een plek. Wij hebben niets geboekt en op geen enkele camping pech gehad dat er geen plek was.
We besloten de avond tevoren hoe ver we per dag ongeveer wilden rijden en waar we dan uitkwamen en aan de hand van de CCS-gids kozen we dan een paar campings uit welke we op de route min of meer tegenkwamen en die ons wel aardig leken. Als je (voor 13,50 euro) de Camping Card Scandinavia aanvraagt krijg je de gids ook thuisgestuurd en daarin staan ruim 13000 accomodaties, dus ruime keuze.
Wij hebben met de Tom Tom gereden en hadden bij de ANWB ook enkele kaarten gehaald van Zweden.
Het is ons in ieder geval zeer goed bevallen, wij gaan dit jaar dan ook weer. Het enige wat dit jaar geboekt is, is de camping in Lulea (Arcus) aangezien wij vorig jaar echt geluk hebben gehad dat er plek was want elke dag stonden ze met rijen voor de camping te wachten.

Het allemansrecht geldt in woongebieden wel dat je min. 10 meter van een woning afstaat en dan ook zodanig dat je niet direct inkijk hebt tot de woning, daarnaast is het ook vaak in overleg met de bewoners. Wij hebben er geen gebruik van gemaakt omdat we dus op elke camping terecht konden.
Wat ons het meeste trok waren de lokale, kleinschalige campings. Op nagenoeg elke camping heb je minimaal 10 Ampere stroom en goed sanitair.

Veel plezier in ieder geval :D

Jen

René

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door René » zo 24 mei 2009 18:44

Wij zijn via denemarken zweden finland naar de noordkaap geweest.
inderdaad heeft elk plaats/dorp wel een tank station alleen niet altijd open. :cry:
waardoor je verplicht bent door te rijden naar een ander dorp/plaats
250 km op een tank ga je waarschijnlijk niet halen omdat de helingen en dalen soms stevig kunnen zijn .
vaak rij je door plaatsjes waar alles en iedereen voorrang hebt en je niet harder dan 50km/u mag rijden.
vaak zal de snelheid niet hoger zijn dan 30/40km/u. :roll:
dus is het raadzaam om reserve benzine mee te nemen.
Camperen mag je daar vrij, dwz dat je geen hinder mag veroorzaken aan overige weggebruikers.
dus geen parkeervakken langs de weg.
maar min 20 mtr van de weg.
hard rijden is er niet bij i.v.m. div camera's verwerkt in de stoplichten en achter verkeers borden.
ook de radar en laser kunnen ze daar zeer goed.

IvoW

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door IvoW » zo 24 mei 2009 22:19

Dank voor de reacties tot nu toe.

En dat roept ook weer nieuwe vragen op.
Wat zijn grofweg de openingstijden dagen en tijden van de meeste tankstations en levensmiddelenwinkels? En wat zijn zo'n beetje de maximale afstanden tussen 2 plaatsen met tankstation? De actieradius van 250 kilometer is overigens al rekening houdend met hellingen. Er hoeft met mijn combinatie niet meer gewicht de bult op gesleept te worden als met een solo-gezinswagen en dat is goed te merken ;)

Hard rijden was ik niet van plan. Hoewel er veel kilometers afgelegd moeten gaan worden, ben ik me er van bewust dat bij 'binnendoor' rijden je tevreden moet zijn met ca 300 kilometer per dag als je onderweg ook nog wat wil zien van de omgeving. Soms een paar kilometer meer, soms een paar kilometer minder.

De Camping Card Scandinavia ga ik zeker aanvragen, maar ik wacht nog wel even zodat die ook tijdens onze reis in 2010 geldig is. Met de korting op de overtochten (Puttgarden-Rodby en Hesingor-Helsingborg) verdien je die al terug.

Rijdend huisje

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door Rijdend huisje » zo 24 mei 2009 23:09

Hard rijden is maar hoe je er tegen aankijkt. De E4 en E45 zijn zodanig vlak dat je makkelijk de toegestane 80 kmp/uur kan rijden (sommige stukken daargelaten) Onze ervaring via de E4 was dat bij de Höga Küsten (bij Docksta) daar inderdaad de wegen wat meer hellingen vertoonden maar schrikbarend vond ik ze niet. Het is dan wel een kwestie van opletten en gas terugnemen maar dat doe je denk ik automatisch toch meer op vreemd grondgebied. (De E45 is trouwens wel minder vlak als de E4)
Wij reden gemiddeld 300 km. per dag en zochten dan een camping op zodat we ook niet de hele dag in de auto zaten (2 kleine kids op de achterbank willen ook wel meer als alleen zitten :wink: )

Wat openingtijden betreft voor de tankstations kan ik dat niet echt zeggen, wij tankten overdag. De meeste supermarkten waren tot 22:00 uur 's avonds geopend. (Erg makkelijk hoor, als je om 21:15 uur koffie wilt zetten en de koffiekan barst....nog ff snel heen en weer voor een nieuw apparaat.)
Wat ons opviel is dat je vaak bij de grotere dorpen een geconcentreerd winkelcentrum aan de rand van de stad/dorp had waar een paar supermarkten en andere winkels bevonden. De supermarkten zijn dan ook zodanig groot dat het meer op een makro lijkt (ook wat assortiment betreft)

Op deze site http://www.camping.se/templates/articletwo____307.aspx vind je bijna alles terug over de CCS card en ook over de kortingen die je ermee verkrijgt. (Heel veel bezienswaardigheden krijg je korting op entree etc.) Er zit ook een verzekering aangekoppeld op de campings waar je verblijft.

Jen

*Peter*

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door *Peter* » di 26 mei 2009 17:05

Ik kom hier veel vragen tegen, die ook beantwoord worden door in Google Noorwegen in te typen.
Uiteraard zijn de hier gemaakte opmerkingen waardevol, maar juist over Noorwegen is op internet ongelooflijk veel in het Nederlands te vinden.

Over die benzine tank: Ik heb het ooit gereden met een besteleend (1:16 en 22 liter) en heb de reservetank nooit nodig gehad. Gewoon op lange routes overal tanken.
Campings: Reserveren is niet nodig als je maar steeds voor 16.00 aankomt. iedereen reist daar rond... ;)
Rijden met een kleine combinatie is ook daar simpel, maar het kan geen kwaad om je vooraf goed te oefenen in achteruit manoeuvreren. Vooral links en rechts fileparkeren is een bruikbaar kunstje.
En op de 17 leer je al heel snel goed sturen... :lol:

René

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door René » di 26 mei 2009 20:04

Nog even dit: naar de Noord kaap met de combinatie wordt door bijna niemand gedaan.
omdat je je blauw betaalt aan de tunnel, deze behoorlijk stijl en lang is, en let op je moet betalen voor de heen en terug reis +de aantal personen, en je moet betalen om bij de N.Kaap te kunnen komen. :evil:
Je zal zien dat voor je de tunnel ingaat op div parkeer plaatsen caravans ziet staan. :idea:
Geef toe als je daar bijna bent moet je er geweest zijn,je mag dit dan niet missen,verder stelt de N,Kaap niet veel voor, is alleen behoorlijk prijzig. :(

*Peter*

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door *Peter* » di 26 mei 2009 23:14

De Noordkaap haalt het niet bij ons eigen Drielandenpunt.
Het is er duur en lelijk ;)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door deusjevo » wo 27 mei 2009 01:42

En koud question.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

René

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door René » wo 27 mei 2009 20:59

*Peter* schreef:De Noordkaap haalt het niet bij ons eigen Drielandenpunt.
Het is er duur en lelijk ;)
dat het duur is geef ik direct toe.
maar dat het daar lelijk is , sorry daar ben ik het niet mee eens.
N.Kaap en drie landen punt kan je totaal niet met elkaar vergelijken.
het is daar een totaal ander klimaat.
wij stonden daar met een temperatuur van +17 graden en een paar uur later valt er +- 15 cm sneeuw.
Dan sta je toch even raar te kijken. :)

IvoW

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door IvoW » zo 31 mei 2009 14:44

Dank voor de reacties.

Dat de Noordkaap zelf niet zo spectaculair is, heb ik inderdaad al veel over gehoord en gelezen. Je moet er geweest zijn als je toch "in de buurt bent", net zoals je op de Eiffeltoren gestaan "moet" hebben als je een paar dagen in Parijs bent geweest.

Tanken is dus overdag geen probleem, als je het maar op tijd doet . Dus bij een half lege tank meteen volgooien als we weer een tankstation tegenkomen moet voldoende zijn. Geldt dit ook op zondag? Of zijn er dan veel tankstations gesloten?

De CCS ga ik zeker aanschaffen voor volgend jaar. Een papieren campinggids lijkt me toch wel erg fijn bij het plannen van de dagafstand en route en je kan vooraf al kiezen of je eenvoudig en goedkoop wilt overnachten, of wat meer faciliteiten.

Rijdend huisje

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door Rijdend huisje » ma 1 jun 2009 12:45

IvoW schreef: Een papieren campinggids lijkt me toch wel erg fijn bij het plannen van de dagafstand en route en je kan vooraf al kiezen of je eenvoudig en goedkoop wilt overnachten, of wat meer faciliteiten.
Die gids vinden wij ideaal. Vantevoren bekijken we waar we ongeveer heen willen en welke campings er in de buurt zijn en kom je dan voor vieren aan is er 9 van de 10 keer nog wel plek. Soms komt de gids niet geheel overeen met de werkelijkheid (dit hadden wij met een camping in Enköping) dan is het erg prettig dat je niet geboekt hebt en kunt doorrijden naar een volgende camping uit de gids die wel wat lijkt.
(Wij reden toen door naar een camping in Älvkarleby; die was helemaal top)
Maar vaak kom je onderweg ook nog wel wat campings tegen die niet in de gids staan, onze ervaringen met summiere, kleinschalige lokale campings zijn ook prima. (wij hebben aan schoon sanitair en goede elektra-voorziening al voldoende)

In ieder geval heel veel plezier !

Groetjes

Jen

245

Re: Lapland/Noordkaap/Lofoten 2010

Bericht door 245 » za 16 jan 2010 20:47

Zijn in 2005 met een Peugeot 206SW en een tent naar de Noordkaap geweest. Geweldige reis! Het op de bonnefooi reizen in Skandinavie is heel erg goed te doen!

Dit was ons tripje:
http://i118.photobucket.com/albums/o108 ... ap2005.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”