Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Gebruikersavatar
oetsie61
Berichten: 43
Lid geworden op: di 9 apr 2013 21:46
Locatie: EIndhoven

Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door oetsie61 » do 21 dec 2017 14:31

Wij hebben afgelopen zomer een prachtige rondreis gemaakt, met de boot van Frederikshavn naar Oslo, bijna 4 weken rondgereisd en ook met de boot terug naar Denemarken. Als iemand interesse heeft wil ik best mn reisverslag met route en campings toesturen.
VW Touran 2.0TDI en Elddis Affinity 554 - 2020

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door cees2 » do 21 dec 2017 23:52

ben benieuwd dus....mail maar door !
groetjes,
cees 2

Mailadres verwijderd om misbruik hiervan te voorkomen.

Je mailadres kan je gewoon via een PM versturen.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 22 dec 2017 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Mailadres verwijderd.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door driver » vr 22 dec 2017 18:48

Ik wil het ook wel graag lezen. We zijn er al vaak geweest, maar ik ben altijd benieuwd naar de ervaringen van anderen. PM komt er aan.

michaelb
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 sep 2017 19:55

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door michaelb » di 26 dec 2017 09:45

Wij overwegen voor 2018 ook om eens richting Scandinavië te gaan. Ik laat me graag inspireren :-). PM onderweg.
Fijne feestdagen!
Michael

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Diny » di 26 dec 2017 10:59

Oetsie61,
Mooie verslagen zijn altijd welkom!
Mogelijk gewoon een link op het Forum?
kerstduim.gif

Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Techman » wo 27 dec 2017 18:57

We hebben je bestand ontvangen, bedankt! Kunnen we vast van te voren genieten. :-)
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

ToonC
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 23 jul 2012 21:23
Locatie: Limburg Belgie

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door ToonC » do 11 jan 2018 22:20

Hoi iedereen
ook wij denken dit jaar naar Noorwegen te trekken en aldaar een rondreis te maken. Het zou zeer fijn zijn om informatie te ontvangen hierover.
Groetjes
Toon
Toyota RAV 4 2200 D4D, erachter een Fendt Tendenza 515 sg van 2014, met mover Truma XT en Dorema voortent.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Henny » vr 12 jan 2018 10:31

Inmiddels ( en snel) de informatie ontvangen. Hartelijk dank ! Altijd leuk die voorbereidingen.

Wij willen vanaf Kristansand richting Bergen en dan met een bocht ( richting oosten) weer terug naar Kristansand. ( Heen en terug nog een paar dagen Denemarken)
De caravan op centraal gelegen campings zetten en veel wandeltochten maken , misschien zelfs een huttentocht van een dag of 3. ( zijn bekend met wandelen in de bergen)
Heb al verschillende campings uitgezocht ( Acsi Card en Anwb) Ze moeten natuurlijk goed bereikbaar zijn vanaf een E weg , lees dat je andere wegen[b] niet[/b] moet nemen met een caravan, ook al hebben wij géén grote caravan en wél ervaring met rijden in de bergen .

Misschien hebben er mensen, die al verschillende keren met caravan in Noorwegen zijn geweest nog tips? Alvast bedankt! thumbup.gif thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Diny » vr 12 jan 2018 12:07

RE.gif
De betere info kregen wij van andere campinggasten en de beheerders.

Zo werd het bijvoorbeeld in een gids over Noorwegen afgeraden om met de caravan de Trollstigvei naar Andalsness te rijden.
De Noorse buren waren van menig, dat dat gemakkelijk kon met onze combi.
Omdat de Volvo die we toen hadden niet zo'n krachtige trekker was, hebben we toch de Rappido maar laten staan en de tocht solo ondernomen.

Onderweg kwamen we veel Noren en ook Nederlanders tegen met een caravan aan de haak, dus het kon prima.
Of ze allemaal veel krachtiger trekkers hadden?
Geen idee.

Zo maken we nogal eens ongeplande prachtige tochten, omdat mede kampeerders die aanbevelen thumbup.gif

Zapp
Berichten: 55
Lid geworden op: za 11 nov 2017 22:49

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Zapp » vr 12 jan 2018 12:15

Ik ben ook erg benieuwd. Alvast bedankt voor het aanbod.
BMW 520i Touring sportline High Executive bj. 2020 - Tabbert Rossini Booster 490TD 2023 - Enduro mover EM305 volautomaat - Omnistore 9200 cassette luifel

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door RogerS » vr 12 jan 2018 13:11

Diny schreef:RE.gif
Zo werd het bijvoorbeeld in een gids over Noorwegen afgeraden om met de caravan de Trollstigvei naar Andalsness te rijden.
De Noorse buren waren van menig, dat dat gemakkelijk kon met onze combi.
Omdat de Volvo die we toen hadden niet zo'n krachtige trekker was, hebben we toch de Rappido maar laten staan en de tocht solo ondernomen.

Onderweg kwamen we veel Noren en ook Nederlanders tegen met een caravan aan de haak, dus het kon prima.
Afgelopen zomer nog in Noorwegen geweest en ook de Trollstigen gereden. Ja technisch kun je de weg met een caravan rijden maar gezien de drukte, en als er weer eens een touringcar je tegemoet komt, zou ik dat toch afraden. Laat de caravan op de camping staan, wij stonden op de Trollveggen camping in de buurt met een fantastisch uitzicht op de bergen, en rij de weg lekker relaxt zonder rekening te moeten houden met een caravan die er nog achter hangt.
Caravanloos. :(

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door willianv » di 16 jan 2018 20:49

Ik zou je reisverslag ook graag ontvangen.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door cees2 » di 16 jan 2018 21:17

ik zou ook graag het reisverslag ontvangen.
gr,
cees2

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Hobby Linka » di 16 jan 2018 21:31

oetsie61 schreef:Wij hebben afgelopen zomer een prachtige rondreis gemaakt, met de boot van Frederikshavn naar Oslo, bijna 4 weken rondgereisd en ook met de boot terug naar Denemarken. Als iemand interesse heeft wil ik best mn reisverslag met route en campings toesturen.
Je reisverslag kan toch ook hier worden geplaatst?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Abve

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Abve » di 16 jan 2018 23:08

Ik zou mij niet teveel aantrekken over adviezen welke wegen je wel of niet kunt rijden.
Dit hangt gewoon af van je combinatie en je rij-ervaring.
Als dit positief is, gewoon doen!

De Trollstigvei en de beroemde Sneeuwweg vallen onder de categorie negatieve berichtgeving.
Ik heb ze beide ( en meerdere) gereden en geen centje pijn.
Ja, je moet eens een stukje achteruit om elkaar te passeren en ja, soms gaat het om centimeters tussenruimte, maar rustig blijven is alles. Houdt je van avontuur, dan niet te bang zijn.
Als bussen er langs kunnen....

Geniet er van. thumbup.gif

Jos134
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 12:02

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Jos134 » di 6 mar 2018 00:13

Wij hebben de knoop doorgehakt en willen deze zomer een rondreis met caravan door Zuid-Noorwegen maken. Ik heb al eea gelezen en heb een aantal vragen:

Wat zijn de goedkoopste ferries (van waar naar waar)?
We willen eigenlijk maar op 3 of 4 campings staan (telkens bv 4 dagen) en van daaruit met de auto (een Saab cabrio knipoog.gif ) uitstapjes maken. Is dat mogelijk of zijn de afstanden dan te ver?
We denk wel dat we zeker bij Bergen en Oslo willen staan....

En uiteraard zijn alle andere tips ook welkom. We waren er nog nooit met auto+caravan.
Saab 9-3 cabrio en Kip+Mover

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door driver » di 6 mar 2018 21:23

Lijken me prima plannen. Wij doen het ook zo, een dag of vier op een camping, en uitstapjes met de auto. De ferries vanuit Hirtshals naar Kristiansand of Langesund zijn niet duur, en op een paar uur sta je aan de overkant. Er zijn twee maatschappijen, Colorline en Fjordline, beide OK en goed online te boeken. Hou wel rekening met het weer. Het westen van Noorwegen met de fjorden en de gletsjers is fantastisch, maar heeft veel regen. De Noren zeggen dan wel dat er geen slecht weer bestaat, alleen onaangepaste kledij, maar als je heel de tijd regen hebt denk je daar snel anders over. Het oosten daarentegen is ook mooi en beschermd door de bergen. Het heeft een veel droger klimaat, op veel plaatsen zelfs een stuk droger dan België of Nederland. Wat je kan doen is oversteken naar Kristiansand, da's halverwege, en dan beslissen of je naar de fjorden of naar het oosten gaat op basis van de weersvoorspelling voor de komende week. Je trip op voorhand vastleggen is volgens mij niet slim. Als je het goed aanpakt, en je maakt gebruik van je mobiliteit, kan je je kansen op goed weer heel sterk verhogen. Als het weer in het westen niet mee zit, wat toch regelmatig gebeurt, hoeft dat geen probleem te zijn. De zuidoostkust is bv ook echt mooi met schilderachtige dorpjes (Risor, Kragero, ...) aan de prachtige scherenkust, en eerder droog en zonnig in juli en augustus. Hoger op kan je microklimaten opzoeken in de bergen. Slaat het weer om en wordt het mooi in het westen, dan ga je naar de fjorden en geniet je van de onovertroffen woeste natuur. Het zijn inderdaad geen kleine afstanden, daarom zou ik aanraden toch minstens voor een week of drie te gaan.
Bergen is heel gezellig bij goed weer. Het is wel de enige plek waar we ooit moeite hebben gehad een vrij plekje op een camping te vinden. Oslo is OK, maar in mijn ogen lang niet zo gezellig als bv Kopenhagen, Stockholm of zelfs Helsinki.

Jos134
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 12:02

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Jos134 » wo 7 mar 2018 14:44

Thx driver, goeie tips!
Vooral om ter plekke pas een planning te maken, afhankelijk van het weer!
Saab 9-3 cabrio en Kip+Mover

Abve

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Abve » wo 7 mar 2018 16:03

Ene meneer Piet Smulders heeft een analyse gemaakt omtrent de verschillende klimaten in Noorwegen, de natte en droge gebieden:
http://www.pietsmulders.nl/noorwegen_klimaten.html

Misschien al bekend onder de Noorwegengangers, misschien ook niet.
Ik heb er geen ervaring mee kunnen opdoen.
Wij hadden in 4 weken slecht één buitje van 5 minuten.
En dan ook nog in Zweden mrgreen.gif

Veel plezier.

Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 22 okt 2017 17:02

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Snow » do 8 mar 2018 09:31

Lijkt mij heel leuk om het te lezen. Ben heel benieuwd.
Groetjes Monica

cverhoeff
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door cverhoeff » ma 28 jan 2019 19:28

Het is al even geleden, dat je je aanbod hebt geplaatst. Is het nog geldig? Ik wil dit jaar die regio bezoeken en wil graag wat tips daarover, vooral omdat we een vergelijkbare caravan hebben. Het liefst zoek ik een paar min of meer centraal gelegen campings om van daaruit met alleen de auto wat moeilijker berijdbare wegen te doen. Kan ik jouw info nog krijgen?
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Sjakie » ma 28 jan 2019 20:05

cverhoeff schreef:
ma 28 jan 2019 19:28
Het is al even geleden, dat je je aanbod hebt geplaatst. Is het nog geldig? Ik wil dit jaar die regio bezoeken en wil graag wat tips daarover, vooral omdat we een vergelijkbare caravan hebben. Het liefst zoek ik een paar min of meer centraal gelegen campings om van daaruit met alleen de auto wat moeilijker berijdbare wegen te doen. Kan ik jouw info nog krijgen?
Ik volg. 😇

Gebruikersavatar
motorfrits
Berichten: 84
Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door motorfrits » ma 28 jan 2019 20:29

Zou ook graag de info willen van de Noorwegen reis.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door Henny » vr 1 feb 2019 12:19

Wij hebben vorig jaar juni 3.5 weken Noorwegen bezocht ( 4.5 weken uit en thuis ivm ook nog paar dagen Denemarken)
Kwamen s. nachts om 12 u aan in Kristiansand vanaf Hirtshals.
Vandaar uit een goede weg naar camping in Mandal ( uurtje rijden) Alleen die camping hadden wij gereserveerd omdat we daar s. nachts aankwamen.
Goed geslapen en in de ochtend rustig naar Stavanger gereden , 250 km. Ook dit een prima weg, prachtige route dus al volop genoten!
Camping midden in de stad , soort park met een meer. Toch heel rustig . Daar 3 dagen gestaan om o.a de Preikestoel te beklimmen en Stavanger te bezoeken.
Volgende camping was van Nederlanders ( Acsi Card camping) in Birkelund ( buurt van Geilo) Nu kwamen we onderweg wel wat smallere wegen tegen maar nergens een probleem ondervonden. Ook verschillende veerboten genomen door het fjordengebied. De Noren zijn uitermate rij vriendelijk , een verademing na Duitsland ( maar ook nederland !!)
De route naar Birkelund was wéér heel erg mooi, elke meter geniet je !!! Mooie grote watervallen en hoogvlaktes met nog sneeuw.
Vanuit Birkelund mooie tochten gemaakt, lange wandelingen maar ook het staafkerkje in Hol. Gamble Kyrkje noemen ze het daar....
5 dagen hier gestaan, toen 200 km noordwaarts naar Leardal aan het Sognefjord. Ook een camping met Acsi Card. Hadden een mooie plaats met vrij uitzicht over de jachthaven en het fjord.
Wij hebben hier 6 dagen gestaan , er was zoveel te zien, de prachtige 24.5 km lange Leardals tunnel, het uitkijk platform Stegastein bij Aurland en daarna over de oude bergpas Bergen-Oslo terug . ( hier was het 4 graden) Ook , nu met verschillende veerboten een rondje Sognefjord gedaan. Nog een keer de hoogvlakte , het was beter weer dus een flinke wandeling gemaakt. Oude Historische wandelingen , staafkerkjes enz enz.
We moeten afzakken ....en gaan naar camping Hyttegrend in Roldal , ook dit is een prima camping . Gaan daar o.a lopen in het natuurgebied Hardangervidda....met een temp van bijna 30 graden. Geen probleem op die hoogvlakte, veel stroompjes .
Nu toch echt richting Kristiansand ivm de overtocht naar Hirtshals. Via de 9 recht naar het zuiden, een heel verschil van natuur, maar , natuurlijk, ook absoluut weer mooi!
In Kristiansand op een grote camping gestaan omdat we de andere ochtend al om 7 u bij de boot moesten staan. 40 euro voor een klein plekje op een veldje buiten de camping ivm ons vroege vertrek.......slechte camping! Gaan wij nog een keer ( doen dat zeker !! ) dan gaan we gewoon al op het haventerrein staan. Wij wisten niet dat dat mocht maar veel hebben dat gedaan, óók met caravan!
Fijne vakantie !! Geniet van dat prachtige land, de vriendelijke mensen en de uitstekende wegen !!! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

cverhoeff
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

Re: Rondreis Noorwegen Fjordengebied

Bericht door cverhoeff » za 2 feb 2019 21:08

Dank!
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”