Maximum snelheid Denemarken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
genux
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 11:08

Maximum snelheid Denemarken

Bericht door genux » di 17 jan 2017 23:03

Beste mede-caravanbezitters,

In de mei vakantie zijn wij van plan om naar Denemarken (voor het eerst) af te reizen met (uiteraard) een bezoek aan Legoland.

Oriënterend en informeren stuitte ik op de maximum snelheden in Denemarken met de caravan en las ik het volgende op de ANWB site, echter de verwijzing is volledig Deens...helaas ben ik hier nog niet op afgestudeerd; zijn er mensen al bekend mee? Dit lijkt op de Tempo100 van Duitsland maar toch anders....

•B: Auto's met een goedgekeurde aanhangwagen of caravan mogen 100 km/h op autosnelwegen en 80 km/h op wegen buiten de bebouwde kom. Hiervoor kan een zogenaamde Tempo 100-ontheffing worden aangevraagd. Zie voor meer informatie: biltest.fdm.dk/faa-din-campingvogn-tempo-100-godkendt en applusbilsyn.dk/leasing-biltest/tempo-100-danmark.

Remco

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door jackt » wo 18 jan 2017 08:20

https://www.anwb.nl/vakantie/denemarken ... umsnelheid

Ik zou zeggen kijk even naar bovenstaande link. Tempo 100 verhaal geldt voor Duitsland.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door Daphne » wo 18 jan 2017 09:07

jackt schreef:Tempo 100 verhaal geldt voor Duitsland.
Zo te zien geldt dit wel degelijk voor Denemarken. Nu begrijp ik ook de tempo 100 stickers zonder zegel. Ik dacht dat het nepstickers waren. Het kan dus een Deense Tempo 100 zijn geweest.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door peter s » wo 18 jan 2017 09:39

Dit stond in een ADAC nieuwsbrief van mei 2016

--------------------
Dänemark: Camper dürfen künftig schneller fahren

Dänemark ändert die Geschwindigkeitsbegrenzung für Pkw-Gespanne: Ab 1. Juli gilt für Pkw-Caravan-Kombinationen auf den Autobahnen im Königreich Tempo 100 als neue Höchstgeschwindigkeit. Bislang durften Campingurlauber mit Wohnwagen auf den dänischen Autobahnen nur maximal 80 km/h fahren. Das dänische Transportministerium folgt damit einer Regelung, die in Deutschland bereits seit einigen Jahren gilt.

Das neue Gesetz gilt nicht nur für Wohnwagen, sondern auch für Fahrzeuge mit anderen Anhängern wie Bootstrailer, Zeltanhänger und andere Kombinationen. Voraussetzung ist, dass Anhänger oder Wohnwagen eine 100-km/h-Zulassung für die höhere Geschwindigkeit besitzen.
--------------------

heb alleen deze tekst bewaart niet de nieuwsbrief.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door peter s » wo 18 jan 2017 09:43

Als toevoeging, je mag met zo'n 100 km sticker dan ook op de provinciale wegen 80 ipv 70 km p/u. in Denemarken.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door Ad » wo 18 jan 2017 11:00

peter s schreef:Als toevoeging, je mag met zo'n 100 km sticker dan ook op de provinciale wegen 80 ipv 70 km p/u. in Denemarken.
Kost wel weer ff €120,=
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door witjesm » wo 18 jan 2017 11:47

Na het Deense artikel te hebben gelezen kom ik tot de conclusie dat de duitse tempo 100 ook in DK geldig is! De Deense keuringsbedrijven hebben toestemming van de Duitse authoriteiten om Tempo 100 keuringen uit te voeren (Applus Bilsyn har tilladelse fra de tyske myndigheder til at foretage Tempo100 undersøgelsen). De DK controles zijn:
Stelnummer (chassis nummer)
Om påhængskøretøjet er forsynet med bremser (is de aanhanger voorzien van een oplooprem)
Om påhængskøretøjet er forsynet med støddæmpere (is de aanhanger voorzien van schokdempers)
Hvor gamle er køretøjets dæk. De må maximalt være 6 år gamle (zijn de banden niet ouder dan 6 jaar)
At dækkenes belastningstal (loadindex) svarer til køretøjest akseltryk (komt de load index van de banden overeen met de maximale asdruk)
At dækkenes hastighedsmærkning er mindst L (120 km./t.) (zijn de banden goedgekeurd tot minimaal 120km/h)
Om påhængskøretøjet er forsynet med en ISO-godkendt stabiliseringsanordning? (heeft de aanhanger een ISO goedgekeurde anti slinger stabilizator)
Om køretøjet er egnet til at køre 100 km./t. (is het voertuig geschikt 100km/h te rijden)
Herudover beregnes, den mindst tilladte køreklare vægt, det trækkende køretøj skal have (de beperking dat het trekkend voertuig in goedgekeurd is om deze aanhanger te mogen trekken)
Folketinget har netop vedtaget Tempo-100 i Danmark med virkning fra 1. juli 2016 (Het Parlement heeft onlangs aangenomen Tempo-100 in Denemarken goed te keuren met ingang van 1 juli 2016)
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door peter s » wo 18 jan 2017 12:45

nou....

Dänemark. Änderung zum 1. Juli 2016 100 km/h
Achtung nur für geeignete gespanne.
Die Deutsche Plakette gilt in Dänemark jedoch nicht. Wer dort mit dem gespann tempo 100 fahren möchte, muss bei den Dänischen behörden eine plakette beantragen.

bron ADAC
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door deusjevo » wo 18 jan 2017 12:55

Dus weer een sticker op je caravan erbij, lijkt de basisschool wel... weenie.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door witjesm » wo 18 jan 2017 13:03

En dansk Tempo 100 kan – indtil videre – kun anvendes i Danmark, da Danmark og Tyskland endnu ikke har anerkendt hinandens Tempo 100-regelsæt.

FDMs tekster er underlagt ophavsret og må ikke kopieres helt eller delvist til kommercielt brug uden tilladelse fra FDM. Læs evt mere på

http://www.fdm.dk/ophavsret/ophavsret-paa-wwwfdmdk je hebt inderdaad gelijk, ik vond deze toevoeging nog waarin vermeld wordt dat Denemarken en Duitsland elkaars keuringen niet erkennen :oops:
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door deusjevo » wo 18 jan 2017 13:05

En dat in Denemarken en Duitsland, twee lidstaten van het eerste uur van de EU.
Leve 1 Europa :(
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door jackt » wo 18 jan 2017 17:40

Zo te zien geldt dit wel degelijk voor Denemarken.


Niet goed genoeg gekeken dus.. :oops:
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door RogerS » wo 18 jan 2017 18:16

deusjevo schreef:En dat in Denemarken en Duitsland, twee lidstaten van het eerste uur van de EU.
Leve 1 Europa :(
Ik ben altijd voor Europa geweest maar dat de lidstaten zelfs zo iets eenvoudigs als dit nog niet kunnen regelen zorgt bij mij wel een steeds grotere antipathie voor Europa. Of is één Europa maar alleen voor de grote Multi-nationals zodat zij eenvoudiger handel kunnen bedrijven.

Het zelfde geldt ook voor milieustickers en tolheffing.
Caravanloos. :(

Volvodriver

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door Volvodriver » di 24 jan 2017 10:38

RE.gif
Laten we het hier maar niet over politiek en of één Europa hebben. zwaaien.gif

Maar één ding staat voor mij nu wel weer vast. Er is nog heel wat te doen voordat we gewoon overal dezelfde verkeersregels hebben.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door Ad » di 24 jan 2017 11:06

Als ik in Denemarken over de snelweg met 80 km/h van Zuid naar Noord rijdt, scheelt mij dat een half uur (ik rij meestal zo'n 95km/h). Heen en terug is dat 1 uur, daar ga ik geen sticker voor kopen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Maximum snelheid Denemarken

Bericht door dennisb » di 24 jan 2017 11:58

Ff een tip voor de TS, als je naar translate.google.com gaat en de url / webadres invult aan de linker kant, de vertaling naar deens -> nederlands selecteerd. Dan kan je aan de rechterkant op de link klikken van de webpagina die dan vertaald word met de look en feel van de orginele pagina. Uiteraard werkt dit ook met andere talen ;)
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Plaats reactie

Terug naar “Denemarken”