varen

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

varen

Bericht door Jan van Vijven » do 14 jan 2016 22:17

Ab schreef: Klein beetje corruptie is toch wel blijven hangen. ..
Klopt, Maar is ook wel handig, als je de juiste mensen kent, in ons werk kennen we zat Kroaten en het lijkt wel of ze allemaal wel iemand op de juiste plaats kennen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: varen

Bericht door Ab » do 14 jan 2016 23:00

Is inderdaad handig..
Ik weet van een Italiaanse man die een bootje wilde huren.
Dat gaat niet zonder vaarbewijs.
Je kunt dat echter ook in Kroatië halen.
De man had na 2 dagen een Kroatisch vaarbewijs.
Met hulp van een oom van de juiste persoon en een goede fles..is heel veel mogelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: varen

Bericht door perk » vr 15 jan 2016 10:34

Mijn mening is dat het de laatste 2 jaar makkelijker is geworden om de vaarvergunning te bekomen in Kroatie maar dat je toch voorbereid moet zijn.
Er is geen passagier lijst meer nodig en de sticker bestaat niet meer - betalen moet je nog wel.

Er is een lijst met erkende vaarbewijzen te vinden (Kroatische website van Ministerie) : http://www.mppi.hr/UserDocsImages/TABLI ... -12_15.pdf

Iedereen heeft wel verhalen gehoord, maar mijn eigen ervaring schommelt tussen normaal en zeer streng. Wij vielen onder Belgische vlag, maar registratie was de eerste jaren toch een kwestie van redelijk veel papierwerk - inclusief CE certificaat van de boot. Eenmaal geregistreerd houden ze alles bij in de computer en de volgende keren was het makkelijker.
Zeker niet vergeten een verzekeringsbewijs te hebben in een voor hun leesbare taal. (Ik vroeg dat speciaal aan bij mijn Nederlandse verzekeringsmakelaar)

Ik gebruikte mijn Belgisch algemeen vaarbewijs, Belgie heeft maar recent het officielere ICC ingevoerd ('k denk een jaar of 2-3?)

Controle op het water is mogelijk en komt nogal eens voor. (wij hebben het gehad)

P.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: varen

Bericht door perk » vr 15 jan 2016 10:43

ach ja, onze boot was bijna 7m en 150pk... dus zeker vaarbewijsplichtig.
Het is goed mogelijk dat er bepaalde andere regels gelden voor hele kleine boten maar dat weet ik niet zeker. Ik zag dat er toch veel kleinere boten met lichte motoren gehuurd werden.

Er zijn normaal ook een andere scala van regels waar je voor moet opletten, zoals het voeren van een Kroatische vlag naast je eigen en het nodige veiligheidsmateriaal.

P.

wijabuit
Berichten: 30
Lid geworden op: di 7 okt 2014 09:39

Re: varen

Bericht door wijabuit » vr 15 jan 2016 13:06

De vraag was, of je met het in nederland uitgegeven icc wat een einddatum heeft en inmiddels vrijgegeven op datum voor kroatie ook nog geldig is voor aanvragen van een sticker.daarmee ben je ook verzekerd om te varen in kroatie, mits je ook zelf verzekerd ben met bootje.zelf heb ik een rubberboot met 15pk en wil omgeving biograd varen

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

varen

Bericht door Jan van Vijven » vr 15 jan 2016 21:55

Neem me niet kwalijk, maar de vraag was: krijg ik in Kroatie makkelijk een vaarbevoegdheid als de Nederlandse verlopen is (vrije interpretatie)

Dan nu een antwoordt op je laatste vraag, ja je (geldige) (kleine) vaarbevoegdheid uit Nederland is daar geldig!
Waarom moeilijk doen vraag gewoon het laatste model aan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Kroatië”