varen

wijabuit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 7 okt 2014 09:39

varen

Bericht door wijabuit » do 14 jan 2016 15:04

We gaan kamperen in kroatie en nemen de rubberboot mee.Heeft iemand ervaring met ter plaatse vaarvergunning aanvragen als het vaarbewijs en internationaalcertificaat is verlopen.Tegenwoordig sinds 2jaar zijn in nederland deze papieren zonder vervaldatum.Bij vamex waar die papieren uitgegeven worden kun je tegen betaling omwisselen voor onbepaalde tijd.Is het risico dat ze het daar niet kennen te groot of vaart er ook iemand daar zonder problemen met vergunning krijgen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: varen

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 15:40

Daar weet Ab het antwoord wel op.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: varen

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 15:56

Vamex geeft zelf aan (misschien met een blik in de eigen portemonnee) dat men in het buitenland mogelijk niet met de Nederlandse wetgeving op de hoogte is. En het dus verstandiger is een vervangend exemplaar aan te vragen. Dit gaat overigens wel erg snel. Vaarvergunning halen in Kroatië gaat vrij simpel. Je gaat met de bootpapieren (vaarbewijs, registratie snelle motorboot, Engels of Italiaans opgestelde verzekeringsverklaring) naar de havenmeester (Kapitinja). Ter plaatse kan je dan ook nog een opvarendenlijst invullen met naam en id-nummer. En voor Kroatië het enig belangrijke: een geldbedrag. Voor rubberboten ongeveer € 80,00. En wat krijg je daarvoor? Een sticker om in je boot te plakken en een stapel totaal onnodige papieren. Verder niets. Meestal wordt je in stadjes als Porec en Rovinj meteen weggestuurd als je ergens aan de havenmuur afmeert.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: varen

Bericht door Jan van Vijven » do 14 jan 2016 16:09

Wissel in Nederland even je vaarbewijs om voor een internationale, daar staat ook alles in het Engels op.
Wordt in Kroatië en Italië gewoon geaccepteerd.
Ik heb alle soorten vaarbevoegdheden die er bestaan, en alleen die voor minibootjes wordt daar geaccepteerd.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: varen

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 16:32

RE.gif De ontwikkelingen zijn aan je voorbij gegaan awhoea.gif Eerst had je het vaarbewijs op een papieren vod zonder foto. Toen kwam er een met foto, toen kon je bij de ANWB een internationaal certificaat met foto aanvragen en toen weer omwisselen bij Vamex voor een creditcard met foto. Geldigheid ging toen van 65- naar 70 jaar. Oude vaarbewijs en ICP van de ANWB moesten ingeleverd worden. En nu is de leeftijdsgrens losgelaten. In Nederland hoef je dan niets te doen en in feite in het buitenland ook niet. Maar als extra "service" wisselt Vamex hem ook nog om voor ee zonder einddatum. De papieren die jij noemt zijn niet meer verkrijgbaar. Overigens vond ik vorig jaar de volledige diplomaset van een Zweedse kapitein in de metro. Waterpolitie had er nog moeilijk mee om ze op te halen. Iets met geen tijd. Ik zei toch maar doen want ik heb ook geen tijd.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: varen

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 16:40

Allemaal mooi, maar mijn Brits vaarbewijs van de RYA kan ik nergens om laten zetten, wordt overal geaccepteerd behalve in Nederland.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: varen

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 16:53

RE.gif Waarom zou je hier niet met een Brits Vaarbewijs mogen varen? Zijn toch genoeg Britten die ik hier in de stad zie met hun boot. Verder is het vrij gemakkelijk om hier een vaarbewijs te halen. Even een cursusboek doornemen van de ANWB om je met de vraagstelling vertrouwd te maken. Verder kan je geloof ik elke dag examen doen bij Vamex. Zelf heb ik een zeilachtergrond en had veel zelfstudie gedaan. 3 avonden het boek doorgenomen en toen voor beide vaarbewijzen op 1 dag examen gedaan. Fluitje van een cent.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

varen

Bericht door Jan van Vijven » do 14 jan 2016 17:08

De meeste Britten die hier zonder vaarbewijs varen vallen buiten de verplichting van een papiertje omdat hun bootje beneden de minimale lengte en / of snelheids eis vallen waarvoor een verplichting geld. Ik vind dit overigens een slechte regel, iedereen die op de vaarwaters komt zou een vaarbewijs moeten hebben!
Hoe weet je trouwens zeker dat die Britten geen papieren hebben, kun je van buiten niet zien!
Wij hebben één van de moeilijkste reglementen omdat er ook regels bij zitten die plaatsgebonden zijn.

In de Rijnoeverstaten gelden andere regels dan in UK waardoor hun papieren hier niet gelden.

@Hans1954,
Waarop bazeer jij dat ik de ontwikkelingen aan mij voorbij zou hebben laten gaan?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: varen

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 17:24

Hans1954 schreef:RE.gif Waarom zou je hier niet met een Brits Vaarbewijs mogen varen? Zijn toch genoeg Britten die ik hier in de stad zie met hun boot. Verder is het vrij gemakkelijk om hier een vaarbewijs te halen. Even een cursusboek doornemen van de ANWB om je met de vraagstelling vertrouwd te maken. Verder kan je geloof ik elke dag examen doen bij Vamex. Zelf heb ik een zeilachtergrond en had veel zelfstudie gedaan. 3 avonden het boek doorgenomen en toen voor beide vaarbewijzen op 1 dag examen gedaan. Fluitje van een cent.
Expliciet vermeld dat een vaarbewijs van RYA hier niet meer gelding is, 2 jaar nadat ik hem haalde in Schotland is die regel veranderd

ik heb de beide (motorboot en Zeilboot) overigens al meer dan 20 jaar, er staat niet eens een foto van mij op, dat wordt nu geregeld, ik krijg nu 2 nieuwe opgestuurd, wel even een kopie van de oude insturen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: varen

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 17:26

RE.gif RE.gif Volgens mij gaf ik een uitputtende chronologische opsomming van de ontwikkelingen omtrent het vaarbewijs. Het huidige Nederlandse vaarbewijs is internationaal en geldt als ICP. En daar bleek je niet van op de hoogte te zijn gezien je eerdere tip.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: varen

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 17:30

RE.gif

overigens heb ik voor zeilen het hoogst haalbare (in GB), het volgende is docent, althans toen, ik weet niet hoe het nu werkt daar, ik kan met niet voorstellen dat ik dat hier zo even met een paar boeken kan halen.

Trouwens sowieso een wassen neus hier, ik heb in Schotland echt praktijk examen moeten doen voor beide, en als je niet kunt varen krijg je geen bewijs, bijv. man overboord binnenhalen met harde wind enz. hier leer je dat niet eens......
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: varen

Bericht door arnovariante » do 14 jan 2016 18:55

Man over boord rondje wordt bij elke zeilschool gewoon gedaan hoor.
Zelfs bij de niet officiële waar ik in 1987 les heb gegeven.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: varen

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 19:07

RE.gif RE.gif Ikzelf heb op een behoorlijk hoog internationaal niveau wedstrijden gezeild. En dan komt ie: ik heb zelfs niet eens een zeilbrevet van wie dan ook. Maar ik ben wel in staat om iemand die een bootje gekocht heeft binnen een paar dagen redelijk goed te leren zeilen. Ook in kustwateren. Ik ben het er ook volstrekt niet mee eens dat er maar diploma's en bewijzen gehaald moeten worden. Ga alleen maar de categorieën na: Boven 15 meter lengte? Type boot is betrekkelijk zeldzaam. En die ze hebben hoef je vaak niets te vertellen. Dan snelle motorboten. Voor die categorie is het vaarbewijs alleen in leven geroepen om het af te kunnen pakken bij hufterig gedrag. In Duitsland is het nog gekker. Daar moet je voor motorboten boven 5 pk een vaarbewijs hebben. Dus heeft iedereen 5 pk op de kap staan terwijl hij 25 pk is. Pure geldklopperij. Net als -E- achter -B-.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: varen

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 19:11

arnovariante schreef:Man over boord rondje wordt bij elke zeilschool gewoon gedaan hoor.
Zelfs bij de niet officiële waar ik in 1987 les heb gegeven.
dat zeg ik dus, niet even halen door een paar boeken door te nemen
Laatst gewijzigd door Micky op do 14 jan 2016 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: varen

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 19:15

Hans1954 schreef:RE.gif RE.gif Ikzelf heb op een behoorlijk hoog internationaal niveau wedstrijden gezeild. En dan komt ie: ik heb zelfs niet eens een zeilbrevet van wie dan ook. Maar ik ben wel in staat om iemand die een bootje gekocht heeft binnen een paar dagen redelijk goed te leren zeilen. Ook in kustwateren. Ik ben het er ook volstrekt niet mee eens dat er maar diploma's en bewijzen gehaald moeten worden. Ga alleen maar de categorieën na: Boven 15 meter lengte? Type boot is betrekkelijk zeldzaam. En die ze hebben hoef je vaak niets te vertellen. Dan snelle motorboten. Voor die categorie is het vaarbewijs alleen in leven geroepen om het af te kunnen pakken bij hufterig gedrag. In Duitsland is het nog gekker. Daar moet je voor motorboten boven 5 pk een vaarbewijs hebben. Dus heeft iedereen 5 pk op de kap staan terwijl hij 25 pk is. Pure geldklopperij. Net als -E- achter -B-.
Nu wordt het complex gemaakt hier, door jou Hans, jij schrijft dit:
Hans1954 schreef:Verder is het vrij gemakkelijk om hier een vaarbewijs te halen. Even een cursusboek doornemen van de ANWB om je met de vraagstelling vertrouwd te maken. Verder kan je geloof ik elke dag examen doen bij Vamex. Zelf heb ik een zeilachtergrond en had veel zelfstudie gedaan. 3 avonden het boek doorgenomen en toen voor beide vaarbewijzen op 1 dag examen gedaan. Fluitje van een cent.
En het enige wat ik aan wilde geven is dat ik mijn zeilbewijs niet eventjes hier opnieuw kan gaan halen door een paar boeken door te nemen, niet meer en niet minder.
Dus ik wil graag de vaarbewijzen die ik heb houden en gebruiken en geen examen doen, nergens voor nodig.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: varen

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 19:34

RE.gif Het wordt niet complex gemaakt door me. Ik zal dat verduidelijken. Als je papieren hebt waarvan je denkt die om te kunnen zetten naar het Klein Vaarbewijs kan je twee dingen doen. Je kan de touwtrekkerij beginnen met de bobo's die in principe gewoon geld willen zien want daar gaat het om. Of je kan, met alle kennis die je toch al hebt, snel even examentje afleggen en alsnog de papieren in je zak steken. Zeilbewijzen hebben in Nederland toch geen enkele wettelijke status voor kleine schepen. Je neemt dus de weg van de minste weerstand.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: varen

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 19:42

RE.gif

Dat is dus, mijn oude opsturen naar Engeland, dan krijg ik een nieuwe met foto terug en die blijven gebruiken net als ik nu al doe, enige Land in Europa waar hij niet erkent is is Nederland, ik heb hem overigens nog nooit ergens hoeven laten zien, behalve bij het huren van een boot en dat doe ik in Nederland niet, voor de goede orde, ik heb het hier over mijn vaarbewijs voor speedboten en niet over het zeilen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: varen

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 19:49

RE.gif Lange tijd haalden Nederlanders hun vaarbewijs in België op. Letterlijk. Als een Engelsman hier met boot op vakantie komt mag hij gewoon hier varen. Als je de officiële lijst van in Kroatië erkende vaarbewijzen ziet is geloof ik alleen Noord-Korea uitgesloten wanneer dit na 1953 uitgegeven is. Dus jij zal hier ook geen probleem mee krijgen. Met rijbewijzen ligt het iets anders omdat je binnen een jaar na vestiging je rijbewijs om moet ruilen. Maar ook dan gelden de gunstigste bepalingen voor landen met een gelijkgeschakelde opleiding waartoe Engeland behoort.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: varen

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 19:53

RE.gif

ik begrijp het niet, dus een Engelsman met het zelfde vaarbewijs als ik, mag hier wel varen en ik niet scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: varen

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 20:06

Nog even uit de wet gehaald: 1.3. Voor het klein vaarbewijs op alle binnenwateren. (Vaarbewijs Klein 2)
a. van het Koninkrijk België:
– ‘brevet yachtman’;
– ‘brevet yachtnavigator’;
– ‘algemeen stuurbrevet’;

b. van de Bondsrepubliek Duitsland: ‘Sportbootführerschein-See’;

c. van het Koninkrijk Denemarken:
– ‘duelighedsprove i sejlads for fritidssejlere’;
– ‘duelighedsbevis i sejlads for fritidssejlere’;

d. van het Verenigd Koninkrijk:
– ‘certificate of competence as yachtmaster offshore’;
– ‘certificate of competence as coastal skipper’;
– ‘international certificate of competence’, afgegeven door de Royal Yachting Association;

e. op grond van de Herziene Rijnvaartakte afgegeven sportpatent.

1.4. Voor het klein vaarbewijs op rivieren, kanalen en meren. (Vaarbewijs Klein 1)

a. van het Koninkrijk België:
– ‘beperkt stuurbrevet’;

b. van de Bondsrepubliek Duitsland:
– ‘Sportbootführerschein-Binnen’;
– ‘Sportschifferzeugnis’.

Dus Micky: Je mag gewoon met je speedboot hier varen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: varen

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 20:16

RE.gif

Ik haal dat er echt niet uit hoor kun je me uitleggen?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: varen

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 20:32

Het gaat hier om gelijkgestelde vaarbewijzen in het Binnenvaartbesluit genoemd. Nergens gaat het hier over nationaliteit of woonplaats van de houder van het document. Alleen of genoemde documenten gelijkgesteld zijn aan de Nederlandse. Dus lees het besluit eens door. http://wetten.overheid.nl/BWBR0025631/g ... #Opschrift
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: varen

Bericht door Micky » do 14 jan 2016 20:44

RE.gif

Maar ik zie mijn vaarbewijs niet in jouw lijst voorkomen: "RYA National Powerboat certificate level 2"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: varen

Bericht door Hans1954 » do 14 jan 2016 21:06

Dan zal je bij de RYA moeten vragen of dit vaarbewijs gelijk is aan international certificate of competence. Het lijkt me van wel.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: varen

Bericht door Ab » do 14 jan 2016 21:55

Even terug naar de vraag.
Hoe groot is de rubberboot, en wat voor motor zit erop?
En waar wil je gaan varen?
De regio waar je vaart maakt nogal wat verschil.
Klinkt gek, maar is wel zo.
Wat je overigens ook nodig kunt hebben , is een bewijs dat je boot verzekerd is.
De kapetanja in Pula vraagt er naar.
In Biograd of Zadar bijv. weer niet (meestal )
In die regio heb ik overigens jaren zonder sticker gevaren.
Hoefde niet..
Mijn goede vriend daar is een broer van enz.
Klein beetje corruptie is toch wel blijven hangen. ..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kroatië”