solaris sibenik

Gebruikersavatar
Ber Alkema
Berichten: 237
Lid geworden op: do 6 okt 2011 17:56
Locatie: Erp

Re: solaris sibenik

Bericht door Ber Alkema » ma 8 jun 2015 18:46

Ferdi schreef:Hoe heb je die boei gemaakt?
Wel mooi en praktisch zo'n consoleboot.
Maar ja een caravan en consoleboot meenemen gaat niet, dus wij hebben een 4 meter rubberboot met 20pk, welke in de auto gaat en een demontabel Alu trailertje onder het bed in de caravan.


Groeten Ferdi
Neem een oud Expansievat van de verwarming,heeft een mooie kleur rood,touw er aan met zware steen,liggen er dar zat van.waarschijnlijk ook wel oude nog voorradig in de haven ,even duiken en klaar.
Na de vakantie laten liggen dan heeft een ander er ook nog plezier van.



Berrrrrrrrr

Ferdi

Re: solaris sibenik

Bericht door Ferdi » ma 8 jun 2015 22:40

Ik ga geen zwaar materieel meesjouwen.
Ik ga ter plaatse wel kijken of er nog een boei over is en anders een emmer vol met beton gieten en een oog erin mee storten daaraan een ketting of touw met daaraan weer een stootwille.
Maar bedankt voor de tips.


Groeten Ferdi

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: solaris sibenik

Bericht door Ab » ma 8 jun 2015 23:42

Wat ik altijd deed, was een lege kleine bigbag meenemen.
Die weegt niks.
Ik zette die dan achterop het zwemplateau, en gooide er dan zo' n 300 kg keien in.
Met een stevig touw eraan, en als boei een grote kunststof boei met aan de onder en bovenkant een fors oog.
In voldoende diep water in zee dumpen.
Erg makkelijk om aan te pikken. Die boeien zijn verkrijgbaar in plaatselijke watersport zaken.
Een grote stootwil werkt ook goed.
Maak het anker goed zwaar, en het touw eraan minstens een meter of meer langer dan de waterdiepte.
Ik heb ooit eens gehad bij een onverwachte zware storm dat in een kwartier het water meer dan anderhalve meter omhoog kwam door stuwing.
De boot tilde het zware anker op, en ging er met een rotvaart vandoor. .Het kan soms aardig spoken op dat mooie blauwe water. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ferdi

Re: solaris sibenik

Bericht door Ferdi » di 9 jun 2015 06:39

300 kg keien in een big bag is wel heel veel. Mijn boot weegt 100kg haha. Ik heb niet zo'n mega V8 speedboot als jij hebt gehad Ab :-)
Het liefste zou ik hem uit het water halen en bij de caravan zetten.
De boot is zo groot niet, heeft niemand last van.
Maar ik heb gelezen dat dat niet mag.


Groeten Ferdi

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: solaris sibenik

Bericht door Ab » di 9 jun 2015 08:18

Dan kan je hetzelfde kunstje flikken met een stevige plastic tas.
Als boei eigenlijk alles wat drijft.
Veel mensen gebruiken een lege plastic waterfles, of een 5 liter lege watercan.
Daar heb je er zoveel van, dat het raadzaam is om 'm wat herkenbaarder te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

solaris sibenik

Bericht door Jan van Vijven » di 9 jun 2015 09:36

Ik zou de lengte van je touw twee a drie maal de diepte doen. Op deze manier voorkom je dat je anker gaat "krabben" omdat je trekhoek veel gunstiger is om ergens achter te blijven hangen.
Het gewicht van Ab is niet overdreven ook al is je boot maar een lichte blaas op het water, vergeet niet dat die blaas met een beetje wind aardig wat kracht uitoefent op je anker, en een zak met stenen verschuif je veel makkelijker dan een anker.

Als je een normaal anker met ketting gebruikt kan je anker lichter zijn omdat deze alleen maar als "borg" op de zeebodem dient, de extra lengte ketting die op de bodem licht zorgt door zijn gewicht dat je blijft liggen, ook hier twee maal de diepte gebruiken.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

kampeerfanaatje

Re: solaris sibenik

Bericht door kampeerfanaatje » di 9 jun 2015 09:39

Wij hadden een gele boei mee, die was goed te zien,
Uit het water halen elke dag, word je niet blij van doordat het via het strand moet, en aangezien het vaak vol ligt.

arnovariante

Re: solaris sibenik

Bericht door arnovariante » di 9 jun 2015 10:58

Gek he, dat veel combi's te zwaar onderweg zijn, snap t niet.
Boot, bb motor, anker, touw, boei.....
Geld uiteraard niet voor onze forumgenoten maar voor anderen!
:lol:

@ Jan, als je je oude schoolboeken erop na slaat zal daar een vuistregel gehanteerd worden van 4 à 5 X de vaarwaterdiepte.....
In de praktijk lig ik meestal achter 50 mtr ketting.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: solaris sibenik

Bericht door Ab » di 9 jun 2015 13:57

Zelfs dan werkt het vaak niet.
Niet in de omgeving van Sibenik tenminste. (Split tot Zadar)
Ik ankerde daar ook vaak, met een met lood verzwaarde ankerlijn, daaraan 4 meter RVS ketting, en een anker van 35 kg.
Op een waterdiepte van 5-6 meter gebruikte ik meestal 25-30 meter ankerlijn.
Toch ging het vaak niet, het ding bleef krabben.
Op veel plaatsen heb je een gladde rotsbodem, met een laagje zand van 10-12 cm.
Inmiddels ken ik het water rond de Kornati's als mijn broekzak.. in sommige mooie baaien werkt het gewoon niet.
Alleen met heel weinig wind blijf je nog een beetje liggen. Komt er wat golfslag door een grote speedkruiser, dan lig je meteen weer een paar meter verder.
De Kroaten zelf leggen een groot betonblok op de bodem, met een lijn naar de wal, met een grote boei boven het blok.
Ze pikken dan de lijn op, en maken de voorkant van de boot daaraan vast.
De achterkant wordt dan met 2 landvasten naar de wal vastgemaakt, zodanig, dat de boot een meter of 2 van de wal ligt.
Als je dan heel hard trekt, kan je de boot tot een meter van de kant trekken, de boei gaat dan onder water, en je kan eropspringen.
Bij restaurants liggen vaak ook een stuk of 20 van die lijnen, voor algemeen gebruik, met lussen om de meter.
Ankeren is meestal ondoenlijk kort onder de kust.
Met een rubberbootje gaat het overigens nog wel als je zelf in de buurt blijft, je beschut ligt, en het weer is goed.
Het is dan handig om een klein werp ankertje mee te nemen met een 5 mm lijntje van een meter of 10.
Je kunt dan een klein paraplu ankertje uitgooien, tot een meter of 5 van de kant varen, en het werpankertje tussen de rotsen op de kant gooien.
Het mooiste is een stukje rond 12 van ca 20 cm, met een oog eraan gelast, en aan de andere kant 3 staafjes rond 5 ca 15 cm lang , die je terug buigt.
Je kunt dat altijd lostrekken, de staafjes rond 5 buigen dan uit, en kan je de volgende keer weer terugbuigen. Dat houdt genoeg om een boot van 4 meter op zijn plaats te houden. Ook om gunstig te gaan liggen voor de zon als je aan boord blijft.
Maak het wel van RVS, staal roest als een achterlijke.
Zelfs een gegalvaniseerde ketting roest al na een paar weken.
Een prachtig vaargebied overigens..echt een paradijs voor watersporters. Mooier is er in Europa bijna niet te vinden. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ferdi

Re: solaris sibenik

Bericht door Ferdi » wo 17 jun 2015 19:01

Vandaag besloten om niet naar camping Solaris te gaan.
Sterker nog ook niet naar Kroatië.
We gaan trekkend, via de westkant van Italië naar de eindbestemming Sicilië en via de oostkant terug.
Onderweg nog wat mooie plaatsen bezoeken.
We hebben 4 weken tijd alleen heb ik het gevoel dat het te kort is :-)


Groeten Ferdi

Plaats reactie

Terug naar “Kroatië”