Zelfs dan werkt het vaak niet.
Niet in de omgeving van Sibenik tenminste. (Split tot Zadar)
Ik ankerde daar ook vaak, met een met lood verzwaarde ankerlijn, daaraan 4 meter RVS ketting, en een anker van 35 kg.
Op een waterdiepte van 5-6 meter gebruikte ik meestal 25-30 meter ankerlijn.
Toch ging het vaak niet, het ding bleef krabben.
Op veel plaatsen heb je een gladde rotsbodem, met een laagje zand van 10-12 cm.
Inmiddels ken ik het water rond de Kornati's als mijn broekzak.. in sommige mooie baaien werkt het gewoon niet.
Alleen met heel weinig wind blijf je nog een beetje liggen. Komt er wat golfslag door een grote speedkruiser, dan lig je meteen weer een paar meter verder.
De Kroaten zelf leggen een groot betonblok op de bodem, met een lijn naar de wal, met een grote boei boven het blok.
Ze pikken dan de lijn op, en maken de voorkant van de boot daaraan vast.
De achterkant wordt dan met 2 landvasten naar de wal vastgemaakt, zodanig, dat de boot een meter of 2 van de wal ligt.
Als je dan heel hard trekt, kan je de boot tot een meter van de kant trekken, de boei gaat dan onder water, en je kan eropspringen.
Bij restaurants liggen vaak ook een stuk of 20 van die lijnen, voor algemeen gebruik, met lussen om de meter.
Ankeren is meestal ondoenlijk kort onder de kust.
Met een rubberbootje gaat het overigens nog wel als je zelf in de buurt blijft, je beschut ligt, en het weer is goed.
Het is dan handig om een klein werp ankertje mee te nemen met een 5 mm lijntje van een meter of 10.
Je kunt dan een klein paraplu ankertje uitgooien, tot een meter of 5 van de kant varen, en het werpankertje tussen de rotsen op de kant gooien.
Het mooiste is een stukje rond 12 van ca 20 cm, met een oog eraan gelast, en aan de andere kant 3 staafjes rond 5 ca 15 cm lang , die je terug buigt.
Je kunt dat altijd lostrekken, de staafjes rond 5 buigen dan uit, en kan je de volgende keer weer terugbuigen. Dat houdt genoeg om een boot van 4 meter op zijn plaats te houden. Ook om gunstig te gaan liggen voor de zon als je aan boord blijft.
Maak het wel van RVS, staal roest als een achterlijke.
Zelfs een gegalvaniseerde ketting roest al na een paar weken.
Een prachtig vaargebied overigens..echt een paradijs voor watersporters. Mooier is er in Europa bijna niet te vinden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.