Iemand tips voor Tjechie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mik Figaro
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 jan 2006 20:29
Locatie: Delft

Iemand tips voor Tjechie

Bericht door Mik Figaro » do 5 jan 2006 21:03

Hallo allemaal,

In mijn zoektocht naar informatie over caravans kwam ik ook jullie forum tegen. (mag ik, nu ik me zojuist heb aangemeld, dus zeggen "ons" forum?)
:wink:

Tamelijk onverwacht hebben we vandaag een caravan aangeschaft, een Adria Unica B 431 DB. Nadat we vorige week ons eens voorzichtig gingen orienteren op het kopen van een caravan, liepen we er tegenaan en mede doordat we bij inruil van onze vouwwagen een nette prijs overeen konden komen, hebben we vandaag dus de knoop doorgehakt.

Maar dat even terzijde.

We waren sowieso van plan om komende zomervakantie naar Tjechie te gaan. Nu dus niet met de vouwwagen maar met de caravan.
We houden van niet te grote campings, maar wel met net sanitair. In de omgeving zien we graag natuur, bezoeken we graag kastelen en mag Papa graag de hele bups (vrouw en kids van 6 en 9) uitnodigen voor een ritje met een stoomtrein.

Voorgaande jaren gingen we naar de Eiffel, naar Frankrijk in de buurt van Tours en vorig jaar naar het Zwarte Woud, steeds dus met de nu net ingeruilde vouwwagen.

Heeft iemand tips?

Patje

Re: Iemand tips voor Tjechie

Bericht door Patje » do 5 jan 2006 21:06

Mik Figaro schreef:mag ik, nu ik me zojuist heb aangemeld, dus zeggen "ons" forum?
Dat mag je zeker, Mik Figaro (leuke naam overigens :D )
Ik wil je ook nog welkom heten in dit leuke gekkenhuis :D :wink:

Wat Tsjechië betreft, daar kan ik geen tips over geven; nooit geweest (staat wel op ons verlanglijstje).
Ander leuk land uit het voormalige Oostblok is wel Hongarije! zeker een vakantie waard hoor.

Gebruikersavatar
Mik Figaro
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 jan 2006 20:29
Locatie: Delft

Re: Iemand tips voor Tjechie

Bericht door Mik Figaro » do 5 jan 2006 21:35

Patje schreef:Wat Tsjechië betreft, daar kan ik geen tips over geven; nooit geweest (staat wel op ons verlanglijstje).
Misschien kan ik je er volgend jaar meer over vertellen dan. :lol:

Trouwens, Mik Figaro is niet mijn dagelijkse naam, maar een nickname die ik zo daar en nu dus ook hier gebruik.

Ik heb meteen maar mijn onderschrift aangepast met mijn doordeweekse roepnaam:
Groeten, Michel

Peugeot 308 SW BleuHDi (2015) met Chateau Charm 450 (2007)

Voorheen:
Citroën C5 Break Exclusive 2.0i 16v (2003) met Adria Unica B 431 DB (1999)

DJ

Re: Iemand tips voor Tjechie

Bericht door DJ » do 5 jan 2006 22:32

Mik Figaro schreef:
Patje schreef:Wat Tsjechië betreft, daar kan ik geen tips over geven; nooit geweest (staat wel op ons verlanglijstje).
Misschien kan ik je er volgend jaar meer over vertellen dan. :lol:

Trouwens, Mik Figaro is niet mijn dagelijkse naam, maar een nickname die ik zo daar en nu dus ook hier gebruik.

Ik heb meteen maar mijn onderschrift aangepast met mijn doordeweekse roepnaam:

even op google met campings tsjechie. Daar vind je wel wat. of anders wat reisorganiatie site's bezoeken.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » vr 6 jan 2006 11:30

Tsjechie, aantal jaren geweest. Erg mooi land. Wil je naar het reuzegebergte is camping dolce vita in trutnov een aanrader. Mooie nette camping met uitstekend restaurant erbij en veel supoermarkten in de buurt. Mooie omgeving, direct aan een meer en je kunt heel uitstapjes naar het reuzegebergte maken.

Het lipnomeer in zuidwest Tsjechie is ook erg mooi, camping frymburk is top. Iets vlakker en landelijker daar.

Gebruikersavatar
Mik Figaro
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 jan 2006 20:29
Locatie: Delft

Bericht door Mik Figaro » vr 6 jan 2006 13:05

Tenx, zandvoorta, daar heb ik wat aan! Had inderdaad via het WWW Frymburg al gespot, evenals haar "zusje" Bucek ten noord-westen van Praag.

Je kunt heel veel algemene verhalen van Internet halen, maar niets is zo verhelderend als ervaringen uitwisselen. We willen het liefst niet teveel aan het toeval overlaten en ons op voorhand proberen zo goed mogelijk te informeren.
Groeten, Michel

Peugeot 308 SW BleuHDi (2015) met Chateau Charm 450 (2007)

Voorheen:
Citroën C5 Break Exclusive 2.0i 16v (2003) met Adria Unica B 431 DB (1999)

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » vr 6 jan 2006 13:07

Heb je al een idee in welk gebied je wilt zitten?

Bedenk wel dat het sanitair wel op een lager nivo staat dan in duistalnd en franrkijk. En dan heb ik het over de duurdere campings. Campings aangeduidt met "autokamp" zijn vaan heel armoedig. Zelfs de duurdere campings hebben vaak nog een douchgordijn bij de douches en wc's kunnen vaak niet op slot (gebuik daar, deur dicht, dan zit er iemand, deur open, vrij). Trutnov is een mooie camping met voor westerse begrippen goed sanitair. Wel behoorlijk druk in het hoogseizoen. Reserveren noodzakelijk volgens mij.

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » vr 6 jan 2006 19:56

Ook wij zijn meerdere malen naar Tsjechie geweest en kunnen dat verhaal van Zantvoorta alleen maar beamen. In het noorden is Dolce Vita een aanrader. Er zitten in dat gebied meerdere, wel minder mooie campings, ook tenminste een van Nederlandse eigenaren. In de buurt van Vrchlabi zitten ook meerdere campings, daar hebben ze wel wat last van Polen die vlug even over de grens komen, hun slag slaan, en weer huiswaarts gaan. Gevolg jouw voortent en regelmatig ook je caravan leeg. Op kamping Dolce Vita hebben we totaal geen last gehad. In het zuiden hebben wij gestaan op camping Chvalsiny in het gelijknamige dorpje. Deze caming is van Nederlandse eigenaren en voldoet prima aan jullie sanitaire wensen. Het is een kleine camping met weinig faciliteiten. Er waren overigens wel veel kinderen. Bijna alle bezoekers waren wel Nederlanders, daar moet je van houden. Achteraf viel het ons niet eens zo tegen. Deze camping ligt wel 10 km van het Lipnomeer. Rondom het meer zijn wij wezen kijken. Vuile campings, hutje mutje op een gestapelt, en het sanitair was zeker niet om over naar huis te schrijven. Feit is wel dat je daar nog niet zo op moet kijken als je voor Tsjechie kiest. Het wordt wel steeds beter. Wat schitterend is, is het Tsjechische volk zelf, ik denk zo'n beetje het vriendelijkst van heel Europa. Wat wel erg belangrijk is,,,,LAAT DIRECT MERKEN DAT JE UIT HOLLAND KOMT EN ZEKER NIET UIT DUITSLAND. Qua taal, begin in het engels(daar begind geen enkele duitser nl in) en ga even later in het duits over, zij spreken het bijna allemaal. Schitterend land om op vakantie te gaan. Oh ja ga je naar het noorden, zorg dat je bovenlangs Dreesden rijdt, en er niet midden door komt. Zo nu weer een ander zijn mening,,,,,,,welkom trouwens. :lol:
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Patje

Bericht door Patje » vr 6 jan 2006 20:50

kooiton schreef:Wat wel erg belangrijk is,,,,LAAT DIRECT MERKEN DAT JE UIT HOLLAND KOMT EN ZEKER NIET UIT DUITSLAND.
Is dat zo? Oei oei, zijn die Duitsers daar dan niet welkom? Arme stakkers... :lol:

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » za 7 jan 2006 14:15

Patje kijk even in de babbelbox.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
Mik Figaro
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 jan 2006 20:29
Locatie: Delft

Bericht door Mik Figaro » di 10 jan 2006 22:09

Bedankt voor alle tips!

Ik heb nu een achttal campings gezien waar ik meer informatie heb opgevraagd.

Nog een interessante site gevonden: http://www.tsjechie.net/
Groeten, Michel

Peugeot 308 SW BleuHDi (2015) met Chateau Charm 450 (2007)

Voorheen:
Citroën C5 Break Exclusive 2.0i 16v (2003) met Adria Unica B 431 DB (1999)

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » vr 20 jan 2006 13:42

Figaro, kijk even bij ANWB.nl. Chvalsiny komt zeer goed uit de bus :lol:
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
Mik Figaro
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 jan 2006 20:29
Locatie: Delft

Bericht door Mik Figaro » vr 20 jan 2006 18:27

Ze zeggen zelf op hun site dat ze zijn verkozen als Camping van het Jaar 2006.

Klinkt goed!
Groeten, Michel

Peugeot 308 SW BleuHDi (2015) met Chateau Charm 450 (2007)

Voorheen:
Citroën C5 Break Exclusive 2.0i 16v (2003) met Adria Unica B 431 DB (1999)

Gebruikersavatar
Mik Figaro
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 jan 2006 20:29
Locatie: Delft

Bericht door Mik Figaro » do 9 mar 2006 18:05

Update: het is camping Oase Praha geworden!
Groeten, Michel

Peugeot 308 SW BleuHDi (2015) met Chateau Charm 450 (2007)

Voorheen:
Citroën C5 Break Exclusive 2.0i 16v (2003) met Adria Unica B 431 DB (1999)

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » vr 10 mar 2006 10:50

Oke mick lekker dicht bij Praag, mooie stad. Gaat vast een prima vakantie worden. Gemoedelijk volkje die Tsjechen. :)
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » za 18 mar 2006 02:32

Wij gaan in Juni de Duitse kastelenroute volgen en die eindigt in Praag. Nu heb ik toch wat schrik om in Tsjechië te gaan rijden omdat ik van die taal geen woord versta. Ik bedoel voornamelijk de opschriften langs de weg. Is dit te doen of moet ik toch een minimum van de taal leren. Ik kan natuurlijk ook de reis stoppen aan de grens of het laatste stuk met de trein doen en de caravan in Duitsland laten. Wat is jullie advies?

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » zo 19 mar 2006 18:38

Zo ik niet doen Nachtuil, juist het Tsjechiesche gedeelte mag je niet missen. En maak je over de taal geen zorgen. De tsjechen spreken nagenoeg allemaal redelijk Duits en soms Engels, en de echte "oudjes" zijn zeker nooit te beroerd om met handen en voeten te helpen. Je moet echter wel direct laten merken dat je geen Duitser bent, daar heben ze geen hoge pet van op. Ook de wegbewijzering valt prima te doen in Tsjechie. Koop even een goede wegenkaart en je komt overal waar je wezen wilt. :)
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

René

Bericht door René » zo 19 mar 2006 19:11

Drie jaar geleden geweest,geen centje pijn.
Iedereen spreek er duits en de jongeren duits en engels.
Als nederlander kan je bijna niets verkeert doen,maar laat inderdaad weten dat je Nederlander bent.
Vooral de oudjes moeten niets van Duitsers weten.
Een heel fijn land dat toen nog niet te duur was,bv eten voor 4 pers met drinken voor ongeveer 20 €
Ook het rijden gaat er prima ,redelijk goed tot goede wegen.
Werken knoerthard aan de wederopbouw.
Het sanitair is niet super maar wel vaak schoon.
Verwacht dus geen vloerverwarming in een sanitair gebouw,ook kom je nog regelmatig douces tegen 8 op een rij (zoals in de gymlokalen vroeger op school).
een fijne vacantie René :D

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » zo 19 mar 2006 23:51

Welke richting? Který směr?
rechts vpravo
links vlevo
rechtdoor rovně
kruispunt křižovatka
grens hranice
paspoort pas
geld peníze
rijbewijs řidičský prúkaz

Als ze mijn paspoort vragen zou ik nog verstaan, als ze maar niet naar mijn rijbewijs vragen. :roll:

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Asterix » zo 27 jan 2008 21:07

en is Tsjechië geworden?
Wat zijn de ervaringen?

Plaats reactie

Terug naar “Tsjechië”