belangrijke nummers opslaan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Winger

belangrijke nummers opslaan

Bericht door Winger » ma 4 mei 2009 13:14

Wellicht ten overvloedde, maar ik wil toch even een tip aanreiken voor de mensen die een laptop meenemen op vakantie of die gebruik maken van een internetcafe. Maak een lijst met alle belangrijke nummers van de rijbewijzen, kentekenbewijzen, banknummers en telefoonnummers, zorgverzekeraars, alarmnummers, helpnummers etc etc, en stuur dit naar je eigen emailadres. Waar ook ter wereld kun je deze lijst via b.v. chekjemail.nl, hotmail, home.nl of eigen domeinnaaam weer oproepen.
Succes en hopenlijk niet nodig!
Groeten
Ger Tjemmes

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door deusjevo » ma 4 mei 2009 15:34

Nog mooier is als je de originelen in scanned (hoe schrijf je dat question.gif ) en vervolgens aan jezelf meelt :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Bob2
Berichten: 47
Lid geworden op: di 5 mei 2009 13:09

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Bob2 » vr 8 mei 2009 09:40

Zou het niet eenvoudiger zijn om thuis een lijstje te maken en dat een paar maal af te drukken. Iedereen op de reis krijgt dat lijstje mee en je zit nooit zonder een bepaald nummer. Denk aan diefstal van laptop, internet werkt niet, er is geen internet cafe in de buurt.

mvg

Bob
Constructam Condor 1972. Trekker Fiat Dolbo benzine.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door deusjevo » vr 8 mei 2009 11:55

Zijn er nog plaatsen zonder Internet dan question.gif
Ik heb een hotmail account, werkt ideaal exclaim.gif :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Bob2
Berichten: 47
Lid geworden op: di 5 mei 2009 13:09

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Bob2 » vr 8 mei 2009 12:30

Ik heb alleen een keer in Praag (midden in de stad) een internetcafe gezien. Verder ergens in Engeland een bordje langs een fietspad :roll: een draadloos WiFi punt.
Wat ik bedoel maak je los van de dagelijkse beslommeringen en ga op vakantie zonder de stress van hier. Zet om 8 uur 's avonds een kwartiertje je mobiel aan. Afgesproken met thuisfront. Zo weet je of alles goed is en kan je weer verder genieten van de rust, of kan je gaan pakken en de terugreis beginnen.

mvg

Bob
Constructam Condor 1972. Trekker Fiat Dolbo benzine.

René

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door René » za 13 jun 2009 11:45

Als je bestolen bent, moet je toch naar de politie.
daar hebben ze altijd wel internet. :wink:

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Fred » zo 29 nov 2009 16:21

deusjevo schreef:Nog mooier is als je de originelen in scanned (hoe schrijf je dat question.gif ) en vervolgens aan jezelf meelt :wink:
Dag,
Enkele jaren geleden heb ik deze tip ook al eens gegeven. Toch goed, dat die tip regelmatig voorbijkomt. Scannen van papieren en documenten heeft verre de voorkeur boven het noteren van nummers.
Als er iets gebeurt, bestolen worden van je papieren, je belandt altijd op een politiebureau. Daar kun je het internet op en op je hotmail-, dan wel gmailaccount kun je jezelf identificeren. Op je gescande paspoort of ID-bewijs staat je foto. Je kunt je banknummers aflezen als je die vanwege de stress even kwijt bent. Ook een lijstje van belangrijke telefoonnrs komt dan weer tevoorschijn. Dat belangrijke tel.nr. dat je moet bellen als je bankpasjes zijn gestolen.
Kotom, als je bestolen bent van al je papieren, ben je in het buitenland met een onbegrijpelijke taal een niemand, met gescande formulieren weer snel een iemand met een gezicht en een persoonlijkheid. Dat is het grote voordeel van scannen.
Ik heb het tot nu toe altijd voor niets gedaan. Het ongeluk ging steeds aan mij voorbij. Toch doe ik elk jaar weer die moeite. Het geeft ook zekerheid en rust. Op vakantie wil je die twee dingen toch óók?
Mhg, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Renaat » zo 29 nov 2009 16:35

Ik vind persoonlijke gegevens en telefoonnummers en ID-kaarten en BANKKAARTNUMMERS naar je eigen hotmailadres sturen, geen goed idee. :shock:

grt R.
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door deusjevo » zo 29 nov 2009 23:17

Renaat schreef:Ik vind persoonlijke gegevens en telefoonnummers en ID-kaarten en BANKKAARTNUMMERS naar je eigen hotmailadres sturen, geen goed idee. :shock:

grt R.
Want question.gif
Een copietje maken en onder je autostoel of dashboardkastje leggen is veiliger question.gif
Als je je hotmail goed beveiligt met een password is er niets aan 't handje.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gerhard N

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Gerhard N » zo 29 nov 2009 23:24

want?
als je elders op een pc, van camping of internetwinkel, je eigen hotmail ophaalt, blijven er altijd resten hangen op die pc, een beetje hacker, vind een paswoord niet zo'n probleem :wink: cool.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door deusjevo » zo 29 nov 2009 23:30

En jij denkt dat die hackers een hoop moeite gaan doen om een emailaccount van een onschuldige kampeerder te kraken question.gif
In denk dat je meer risico loopt op een autoinbraak in Barcelona bijvoorbeeld :lol:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gerhard N

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Gerhard N » zo 29 nov 2009 23:35

Daar heb je wel gelijk in, maar toch is er een minimale kans, het is ze vooral om creditcardsgegevens te doen.
Veel moeite is dat niet het is allemaal "geautomatiseerd" :wink: :lol:

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door deusjevo » zo 29 nov 2009 23:55

Ach, ieder z'n manier.
Je zou zelfs een emailadres kunnen openen dat je alleen gebruikt voor dit soort dingen.
Denk aan: deusjevootjegaatlekkeropvakantie@hetemeel.com :lol:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Renault Chateau

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Renault Chateau » wo 10 feb 2010 16:19

Al onze belangrijke papieren en pasjes staan gescand op een USB-stick.
Deze is veilig opgeborgen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door deusjevo » do 11 feb 2010 00:13

Renault Chateau schreef:Al onze belangrijke papieren en pasjes staan gescand op een USB-stick.
Deze is veilig opgeborgen.
Dat denken ze bij de ministeries, de politie en defensie ook altijd... awhoea.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Bob2
Berichten: 47
Lid geworden op: di 5 mei 2009 13:09

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Bob2 » do 11 feb 2010 11:02

On the eight day God created a 2CV...

Zo zie je maar dat niet alles perfect is. De eend kan geen caravan trekken.

mvg

Bob
Constructam Condor 1972. Trekker Fiat Dolbo benzine.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door deusjevo » do 11 feb 2010 11:18

Bob2 schreef:On the eight day God created a 2CV...

Zo zie je maar dat niet alles perfect is. De eend kan geen caravan trekken.

mvg

Bob
Pardon... scratch.gif
Mag 400 kilo geremd achter hoor boos.gif :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…


Bob2
Berichten: 47
Lid geworden op: di 5 mei 2009 13:09

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Bob2 » do 11 feb 2010 13:00

Een beetje voorbarig dus van me.

mvg
Bob
Constructam Condor 1972. Trekker Fiat Dolbo benzine.

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Peli71 » ma 7 jun 2010 22:10

Dergelijke documenten stuur je nooit per e-mail en dien je nooit op een publiek netwerk op te slaan! Stupid!
Hoe dan wel? Dergelijke kopieen sla je op een versleutelde USB stick op. Denk hierbij aan TrueCrypt als fileversleutelaar.
Een ander tip: gebruik KeePass. Hierin kun je naast belangrijke wachtwoorden en PIN codes ook bestanden opslaan. Het geheel komt in een versleutelde database terecht die je tesamen met het programma op een smartphone, laptop of USB stick opslaat. Voordeel hiervan is dat je dan echt alles ineen bij je hebt.
Beide programma's zijn Open Source en free to use. Beschikbaar voor Linux en Windows!
Nogmaals, privacy gevoelige documenten nooit op Google's, Hotmails, Hyven en dergelijke opslaan!! Identity theft is dichterbij dan je lief is.
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

RVE5800

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door RVE5800 » ma 7 jun 2010 22:25

En al die opensource software die op het internet zwerft hebben geen achterdeurtje en zijn blindelings te vertrouwen awhoea.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door deusjevo » ma 7 jun 2010 22:52

Mee eens!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Peli71 » di 8 jun 2010 21:07

Dus maar op het publieke internet zetten dan, want het is toch 'afgeschermd' met een wachtwoord?
Blindelings vertrouwen is nooit goed, maar de stupiditeit om te vertrouwen in de veiligheid van de door anderen genoemde indexerende marktpartijen is je ogen sluiten voor de reeele risico's.
Toon me de achterdeurtjes aan en laat ik me daarbij beperken tot de door mij genoemde software. Anderzijds toon ik aan dat er geen achterdeurtjes te vinden zijn, kijk de broncode er maar op na blij.gif Dus om 99,99999% zeker te zijn dat het veilig is zou je de broncode zelf kunnen compileren tot de programmatuur. Ik sla die stap over en gebruik de gecompileerde code.
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door Peter1379 » di 8 jun 2010 21:50

De beste manier van opslaan is nog steeds in je eigen hersens, daar heb je geeneens encryptie nodig.
We zijn als mensen in staat zoveel gegevens op te slaan daar is geen computer tegen opgewassen. En ik zie hier een groot aantal zaken die niet zo geheim zijn dat het gelijk helemaal mis gaat als je een briefje ermee kwijtraakt. Alarmnummers, telefoonnummers of nummers van zorgverzekeraars zijn voor een groot gedeelte openbaar en voor iedereen zo op te zoeken, dus doe geen moeite om die te verbergen. Een paspoort-, rijbewijs- of sofinummer laten we te pas en te onpas achter bij van allerlei instanties dus als het daar mis moet gaan is het kwaad meestal al geschiedt.
Dingen als pincodes ed zijn naar mijn mening best uit je hoofd te leren en meestal nog zonder problemen. De meeste mensen dreunen moeiteloos een groot aantal telefoonnummers, kentekens en ga zo maar door op uit hun hoofd. Dus pincode gewoon even leren en dan hoef je hem nergens op te schrijven.
Passwords zijn meestal ook heel goed uit je hoofd te leren zelfs als je voorwaarden voor een "strong" password in acht neemt. Gewoon een zinnetje bedenken en daar op enige manier een password uit destileren.
Ook voor het opschrijven van een pincode zijn nog mogelijkheden die je zo kunt laten slingeren en waar niemand in staat is iets uit te halen. Simpel te maken mbv een spreadsheet.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

MaRLieS

Re: belangrijke nummers opslaan

Bericht door MaRLieS » ma 14 jun 2010 07:11

ik vind dit toch een hele handige tip, waar ik nooit op zou komen, ik ga alles inscannen en maak er 1 document van, ook de ziekteverzekeringen en polissen van reisverzekering, paspoorten, rijbewijzen, auto- en caravanpapieren, echt alles wat je bedenken kan, echt handig... coderen dan maar wel.

lang leve internet en hetepost

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”