ongedierte

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Kongstrub
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 12:49
Locatie: Bierbeek

ongedierte

Bericht door Kongstrub » zo 25 mei 2008 23:26

Op onze vaste stek in Zwitserland worden wij elk jaar geplaagd door tientallen OORWORMEN die de weg vinden tot IN onze caravan.Ze zien er echt akelig uit.Brrrr.
Volgens de lectuur zouden zij totaal onschadelijk zijn.Toch hebben wij deze schatjes liever niet in bed.
Ik heb al meermaals de caravan onderzocht op kieren en gaatjes en alles dichtgestopt.
Toch vinden zij ergens nog een mogelijkheid.Ik heb al mierengif en gif voor kruipende insecten geprobeert maar tevergeefs.
Het rare is:tegen dat wij terug thuis zijn zijn ze allemaal verdwenen...

Neen een andere plaats als vakantiebestemming zien wij niet zitten!!!
Een auto zonder 4x4 is slechts een noodoplossing.Een caravan zonder mover eveneens.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 25 mei 2008 23:33

Kongstrub schreef: Volgens de lectuur zouden zij totaal onschadelijk zijn.
Uhh, ze kunnen gemeen prikken meen ik :?:
In Spanje lopen er altijd hele kolonnes minimiertjes door onze caravan, ze zijn echt niet te stoppen. :twisted:
Thuis vind je er vervolgens geeneen meer... :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Trappist

Bericht door Trappist » zo 25 mei 2008 23:43

ik had tijdens de stalling achter de woning last van mieren in de caravan, ook overal gestrooid enz, ze bleven komen, bleek dat ze via de onderkant van de Truma kachel binnenkwamen, ik dacht altijd dat het daar dicht was, niet dus!

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 26 mei 2008 00:48

Konstrub:
Gebruik een middel tegen kruipende insecten van bijvoorbeeld Roxasect.
Werkt goed!

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » ma 26 mei 2008 19:08

Wij hebben afgelopen vakantie last gehad van mieren in de caravan.

Hebben toen mierenvergif gekocht en dit rond de banden en rond de uitdraaisteunen gestrooid.

het resultaat laat zich raden......bij ons werkte het nml. wél :D :wink:

Af en toe nog wel een miertje binnen gehad maar die werd vriendelijk doch dringend verzocht de caravan weer te verlaten :lol:

Nu weet ik alleen niet of er tegen oorwurmen ook specifiek vergif bestaat.... anders kun je dat eens proberen.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » di 27 mei 2008 12:13

Ik las dat oorwurmen eitjes leggen. Maar ik weet niet hoe lang die "overleven" Misschien dat je ze daarom niet kwijtraakt. Heb zelf 2x last van mieren gehad. Mierenpoeder rondom poten en banden en 2 lokdoosjes in de caravan hielpen uiteindelijk. Ik vond honderden lijkjes in de caravan. Bleek dat ze (vermoedelijk) door het mantelpijpje van de gasleiding onder in het keukenblok naar binnen kwamen. Het gebeurde alleen als ik de panoramaluifel aan de caravan had zitten, vermoedelijk gebruikten ze die als opstap.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Kongstrub
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 12:49
Locatie: Bierbeek

Bericht door Kongstrub » di 27 mei 2008 17:59

Bedankt voor de reacties...
Ik heb natuurlijk ook al verschillende verdelgers voor kruipende insecten geprobeert.Mierengif(Permas) heeft géén effect op de oorwormen.
Nog nooit een middel gevonden waarop ook oorwormen werd vermeld.
Ik heb al drie opeenvolgende jaren de caravan opgebokt om toch nog maar een gaatje te vinden maar tevergeefs.(ook rond de Trumatic is alles potdicht gekit)

Kent iemand soms een verdelger specifiek voor deze oorwormen?
Een auto zonder 4x4 is slechts een noodoplossing.Een caravan zonder mover eveneens.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 27 mei 2008 18:31

Van een site van een plaagdierbestrijder:
Wering en bestrijding van Oorwurmen,
De beste manier om oorwurmen te weren of te bestrijden is
- Spleten en kieren afdichten met kit;
- Ventilatieopeningen afdichten met rooster of gaas;
- Ramen en deuren voorzien van goed sluitende horren;
- Voldoende verwarmen en ventileren zodat er geen vochtige omstandigheden ontstaan.

Een chemische bestrijding buitenshuis uitvoeren is niet werkbaar en brengt schade toe aan vogels in de omgeving.
Daar komt bij dat oorwurmen de neiging hebben om zich overal waar vermolmd of composterend hout voordoet te vestigen.
Als je dus zorgt voor een droge caravan of je plekje verruilt voor één uit de buurt van vermolmde bomen of composthopen dan kan je er van verlost worden.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » di 27 mei 2008 18:54

Vond dit nog op internet, dit betekent inderdaad dat ze overleven, eitjes leggen en hupsakee daar gaan we weer:

Levenscyclus van oorwormen:

Oorwormen leven slechts één jaar. Ze brengen de winter door net onder de oppervlakte waar ze zich verbergen, meestal dichtbij huisfunderingen. Warm weer haalt hen uit hun winterslaap.

In de lente legt elk vrouwtje 60 ronde, parelwitte eieren in een nest in de bovenste 5 centimeter van de bodem. De eerste twee weken na het uitbroeden houdt de moeder de jongen in het nest. Als ze 6 millimeter groot zijn, verlaten de jongen het nest op zoek naar voedsel. De jongen lijken heel sterk op de volwassen exemplaren, ze zijn alleen kleiner. Een oorworm werpt zijn pantser 4 keer af voor hij na 70 dagen volwassen wordt.

Een vijfde van de vrouwtjes legt een tweede reeks eieren in juni. Deze jongen komen in juli of augustus te voorschijn.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Bericht door Nimma » di 27 mei 2008 19:23

Bestrijden: http://www.ongedierte.nl/index.php?id=84 of toch maar niet :oops:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » di 27 mei 2008 19:36

Rond Pasen de caravan helemaal leeghalen en dan eieren zoeken.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Kongstrub
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 12:49
Locatie: Bierbeek

Bericht door Kongstrub » wo 28 mei 2008 07:42

Zal niet lukken,Pasen is reeds voorbij.
Een auto zonder 4x4 is slechts een noodoplossing.Een caravan zonder mover eveneens.

Nollie

Bericht door Nollie » wo 28 mei 2008 13:01

Kun je eens kijken of de plaatselijke toeristen er ook last van hebben en wat die er eventueel aan doen. Hebben we met de mieren in Spanje ook gedaan. Onze eigen bestrijdingsmiddelen hielpen niets, de plaatselijke wel!

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Bericht door LekensMark » ma 2 jun 2008 16:52

deusjevo schreef:
Kongstrub schreef: Volgens de lectuur zouden zij totaal onschadelijk zijn.
Uhh, ze kunnen gemeen prikken meen ik :?:
In Spanje lopen er altijd hele kolonnes minimiertjes door onze caravan, ze zijn echt niet te stoppen. :twisted:
Thuis vind je er vervolgens geeneen meer... :wink:
Daar hebben wij ook last van in Spanje, wij kunnen geen mierenpoeder strooien omdat wij een hond bij hebben.
Gelukkig ziet die hond in die miertjes wel een lekkernij, hele slierten slurpte hij op.
Ook wij ondervinden als we de caravan thuis voor de deur proper maken dat er geen mier meer terug te vinden is.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
Montalbano
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 7 mar 2011 10:30
Locatie: Noord-Brabant

Re: ongedierte

Bericht door Montalbano » zo 31 jul 2011 13:09

Even dit topic een duwtje geven. De afgelopen twee weken brachten wij door in het natte kikkerlandje in Bergeijk op camping de Paal. Naarmate de tijd vorderde, doken er meer en meer oorwormen op, waarschijnlijk in combinatie met het vochtige weer. In alle hoeken en gaatjes van de voortent (in de fix-it tentklemmen zaten er minstens 5 per klem) en met name tussen en op de stokken zaten hele colonies. Het zijn onschuldige beestjes maar ze zien er smerig uit en ze blijven maar opduiken, omdat ze zich goed schuil houden. Pas op de laatste dag doken ze ook in de caravan zelf op, vermoedelijk meegekomen met de spullen die we weer in de caravan opgeborgen hadden.
En hoe zorgvuldig we alles ook uitgeklopt en afgeveegd hebben, ook thuis hebben we er al weer een paar naar de jachtvelden gestuurd.
Is dat iets dat meer mensen meemaken? Of hadden we gewoon de pech op een veldje met oorwormnest te hebben gestaan?
Volvo V60 D6 | Momenteel geen caravan, voorheen Hobby 545 KMF Vita Veneto '10

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: ongedierte

Bericht door Knaus440 » zo 31 jul 2011 17:50

Wij stonden op een camping in noord italie waar een caravan 2 plekken van ons af heel veel oorwormen had, tot in de stekker aansluiting aan toe. Toen ze wegreden kwamen er ook heel veel uit de wielen, tussen velg en siervelg zaten zeer veel. En uietraard in de naden van hun voortent. Wij stonden 2 plekken verder op en hadden slechts 1 oorwurm in de losse op d egrond staande vuitwatertank. Die kwam er mee uit toen ik die omspoelde. De andere plek was een meter of 10 verderop!
En met veel oorwurmen bedoel ik niet 10 of 20, nee echt honderden!!
Blijkbaar een erg plaatselijk gebonden iets of een nest??
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: ongedierte

Bericht door Bram » zo 31 jul 2011 22:48

Dit vond ik op internet:

Oorwurmen voorkomen en bestrijden:
* Met houtwol Oorwormen verstoppen zich graag in houtwol. Door 's avonds wat houtwol in een bakje of in een krant te leggen kunt u de andere dag de vangst verwijderen.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Gilbert

Re: ongedierte

Bericht door Gilbert » ma 1 aug 2011 09:19

om oorwormen uit de buurt te houden is er een makkelijke oplossing, neem een beetje creoline mee in een fles, en zet onder de caravan aan beide zijde een potje met een scheut van die creoline in, de geur laat die beesten op de vlucht slaan. En je ziet er geen enkele meer tijdens uw verlof.

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: ongedierte

Bericht door Thei Luijten » di 2 aug 2011 02:06

Oorwormen houden van een koele, donkere, schaduwrijke en vochtige omgeving.
Het zijn natuurlijk in de caravan zeer ongewenste gasten, maar zijn onschuldige interessante mooie insecten.
Zorg voor zon, warmte en droogte in je caravan, dan hebben ze er niets te zoeken.
Groet,
Thei

pd0bao

Re: ongedierte

Bericht door pd0bao » di 2 aug 2011 08:41

Een paar kunstoren op enkele meters van de caravan leggen blijven ze bij ons weg ?

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”