Verboden Airco te gebruiken?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door dieseltijger » ma 10 aug 2020 21:23

Laatste camping: stroomaansluiting van 4A. Truma zegt: Let op aansluitwaarde van minimaal 10A, en de gemiddelde belasting is 4,2A.

Kijk - zo hoef je geen airco verbod in te stellen. Bij ons ging het gewoon 3 seconden goed toen we de airco inschakelden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door r.obbink » ma 10 aug 2020 21:27

RE.gif


4ah is uit de tijd dat de wielen nog vierkant waren

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door JanPunne » ma 10 aug 2020 21:32

RE.gif dat kan dan wel zo zijn maar ze bestaan nog steeds!
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Abve » ma 10 aug 2020 21:58

Leuke topic en vele inzichten.
4 ah kom ik overigens ook best nog wel vaak tegen.
Ook op campinkjes in de Randstad.

Wij hebben speciaal voor onze hond een airco op het dak..
Dus als we bijv. op een stadscamping staan en de stad gaan bezoeken, staat het ding lekker te zoemen op de nachtstand met een ingestelde temperatuur van 23 graden.
Dus wij zijn van die mensen die weggaan en de airco aanzetten. mrgreen.gif
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Hobby Linka » ma 10 aug 2020 22:01

RE.gif

En dat kan gewoon met 4A. Je moet dan wel helemaal niets anders gebruiken, dus koelkast op gas.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Ab » ma 10 aug 2020 22:12

Wat een discussie.. mrgreen.gif
Als je 4 A op de paal hebt, betaal je ook niet veel voor je plaats.
Meestal zal dat een eenvoudige camping zijn.
Ga je naar een superluxe camping, dan krijg je 16 A als je op een duurdere comfortplaats gaat staan.
Dan kan je de elektrische kookplaat, de frituurpan, elektrische kachel en airco en noem maar op, allemaal gebruiken.
Dat kan best uit als je bereid bent daar € 50 of zo per nacht voor te betalen. Al of niet met alsnog een prijs per Kwh daar bovenop.

Veel voor weinig kom je niet veel tegen..
Gelukkig mag iedereen zelf kiezen.

Btw..heeft iemand wel eens uitgerekend wat 6 A kost als je dat 24 uur per dag gebruikt, bij een prijs van € 0,35 per Kw?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door dieseltijger » ma 10 aug 2020 22:20

Klopt, het betrof een camping met eenvoudige voorzieningen (40..50 plekken icm 2 toiletten en douches slechts, en geen afgebakende plekken. Maar de lokatie vond ik top (lag aan de Lek) evenals de sfeer. Dan moet je denken aan iets minder dan 18,- per nacht inclusief toeristenbelasting. Bij toeval tegenaan gelopen omdat wij op het laatste moment dachten om even de caravan in de buurt van een opdracht van mij te plaatsen.

Via google maps eerst bekeken...mwah.... Maar het was leuk!

Prima, maar we zaten er warmpjes bij zullen we maar zeggen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23433
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door PD » ma 10 aug 2020 22:22

RE.gif
Dan heb je je flink laten uitkleden knipoog.gif
Wij betalen in NL vrijwel nooit meer dan € 20,- en dan hebben we minstens 6 A en veelal zelfs 10 A all-in thumbup.gif Dat kan echt op heel veel campings.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door RDDR » ma 10 aug 2020 22:23

RE.gif RE.gif RE.gif

11,59 Euro

overigens kom je buiten het hoogseizoen vrijwel geen camping tegen boven de 50€ per nacht voor 2 personen en een hut. Vandaar dat wij de prijs altijd wel prima vinden. We gaan ook maar 3 weken per jaar, dat helpt ook.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door dieseltijger » ma 10 aug 2020 22:26

Verhip dat is allemaal goedkoper dan ik dacht! Ik let nooit op de prijs, tenzij ik het vermoeden heb dat íe gierend hoog kan zijn door de aanwezigheid van allerlei animatieprogramma's en bubbelbaden. Ik zal er eens beter op gaan letten. Thx!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Ab » ma 10 aug 2020 22:38

Die € 11,59 per 24 uur aan stroom klopt heel aardig als je de airco, koelkast(en), boiler, en nog wat geneuzel de hele dag aanhebt bij de huidige temperaturen.
Ik vind het niet zo gek dat sommige campings airco's verbieden.

Dat zou ik ook doen als ik als campingbaas 4 euro per dag zou berekenen, gebaseerd op een fair use gebruik van kampeerders.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23433
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door PD » ma 10 aug 2020 22:44

RE.gif
Wanneer je € 4,- per dag aan stroom berekent en airco's verbiedt, maak je "woekerwinsten" op het stroomverbruik. Wij hebben 90 dagen op DKA gestaan en gemiddeld 5 kWh per dag gebruikt; bij een realistisch stroomtarief kost dan niet veel meer dan € 1,- knipoog.gif

Het ligt er maar aan hoe je rekent.....
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door dieseltijger » ma 10 aug 2020 22:45

even serieus: geen hond heeft toch de airco de hele dag aan? Je gaat de caravan wellicht even gedurende een korte periode terugkoelen voor het slapen gaan, of als het extreem heet is (en dat is het de laatste tijd wel vaker) dan schakel je 'm op z'n hoogst een paar uurtjes in de middag aan omdat je de warmte ontvlucht - maar voor de rest zit je toch gewoon buiten of ben je de hort op.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door aukemuis » ma 10 aug 2020 22:46

Ik ben met vakanties ook heel slecht in kijken naar prijzen , echter boven de 5 euro per nacht voor stroom zag ik twee weken terug op een factuur staan. Dat vond ik best veel, ik weet ook wel dat het een lachertje is op het totale bedrag van een vakantie, maar toch.
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Abve » ma 10 aug 2020 22:56

Hobby Linka schreef:
ma 10 aug 2020 22:01
RE.gif

En dat kan gewoon met 4A. Je moet dan wel helemaal niets anders gebruiken, dus koelkast op gas.
Klopt. Het zijn vaak de meest eenvoudige campings, maar dat zoeken we ook.
Met name in het buitenland lukt dit nog wel, zoals landen als Slowakije, Hongarije en Slovenië.
Niet om het geld maar wel om de ligging, de ruimte en de natuur.
Laatst gewijzigd door Abve op ma 10 aug 2020 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door dieseltijger » ma 10 aug 2020 23:02

Jahaa...daar ga je: ik heb dus de zaak over-gedimensioneerd. Voordeel is dat de Truma Saphir deShuttle met een opbouwlengte van (ongeveer) 4,4 meter prima kan koelen - nadeel is dat je dus op dit soort campings het airco gebruik kan vergeten. Grappig. Groter is niet altijd beter. Weer wat geleerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 aug 2020 23:02

dieseltijger schreef:even serieus: geen hond heeft toch de airco de hele dag aan? Je gaat de caravan wellicht even gedurende een korte periode terugkoelen voor het slapen gaan, of als het extreem heet is (en dat is het de laatste tijd wel vaker) dan schakel je 'm op z'n hoogst een paar uurtjes in de middag aan omdat je de warmte ontvlucht - maar voor de rest zit je toch gewoon buiten of ben je de hort op.
Thuis heb ik in de winter de hele dag de kachel aan, ook als ik niet thuis ben, nu dus ook de airco,s....
Op de camping laat ik ook de kachel aan, dusss...
Wellicht wel even de temperatuur een standje hoger of lager


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door dieseltijger » ma 10 aug 2020 23:09

Ja, dat kan natuurlijk. Zo heb ik er nooit over nagedacht. Ik gebruik de airco alleen bij uitzondering. Misschien ben ik (onbewust) nog groener dan ik dacht. Nu nog een eikeltjespyama kopen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Abve » ma 10 aug 2020 23:19

dieseltijger schreef:
ma 10 aug 2020 23:02
Jahaa...daar ga je: ik heb dus de zaak over-gedimensioneerd. Voordeel is dat de Truma Saphir deShuttle met een opbouwlengte van (ongeveer) 4,4 meter prima kan koelen - nadeel is dat je dus op dit soort campings het airco gebruik kan vergeten. Grappig. Groter is niet altijd beter. Weer wat geleerd.
Ik weet niet wat beter is.
Hangt van de omstandigheden af.
Als we bijv. kleinkinderen meenemen komen wij meestal ook op die luxe campings terecht met min. 10 ah.

Overigens nog nooit meegemaakt dat op campings de airco verboden was.
Ik houd wel rekening met de buren en vraag altijd of zij er last van hebben. Blijkt best mee te vallen.
Eenmaal in Kroatië meegemaakt dat een Duitse mevrouw er kribbig van werd. Daar stonden we aan zee dan ook hutjemutje.
Ze vertrokken de andere dag direct. Ik was daar ook wel blij om want het was een vervelend mens mrgreen.gif
Elk nadeel heeft zo z’n voordeel knipoog.gif
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Conradi » ma 10 aug 2020 23:26

We hebben een week op een camping in Zuid Duitsland gestaan: airco af en toe gebruikt, (deels) electrisch gekookt en de auto geladen. Plus natuurlijk het kleine spul.
In totaal 68 kWh verbruikt, wel tegen € 0,65 per kWh.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door dieseltijger » ma 10 aug 2020 23:43

@Abve...zo zie je maar...de behoeften verschuiven langzaam maar zeker in de loop van de tijd. Onmerkbaar. Als je regelmatig van caravan wisselt dan neem je dat vanzelf mee. Grappig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Herman&Saskia » di 11 aug 2020 07:19

Nou kamperen wij nog niet zo heel lang...echter,
Vorig jaar bij de eerste trips was het bij aankomst leidingen spoelen, water erin en boiler aan. Die boiler bleef dan aan tot we verder gingen.
Toen kwamen we op DKA waar stroom apart berekend wordt, gewoon ons normale ritueel gevolgd...betaalde voor een lang weekend een paar dubbeltjes aan stroom.
In de winter bedacht ik mij dat ik het water niet de hele dag warm hoef te houden, half uurtje van tevoren boiler aan werkt ook. Van een stroomrekening van een paar dubbeltjes naar stroomverbruik van een paar stuivers.

Ik ga echt niet liggen mauwen om een paar euro, maar door beetje na te denken scheelt het wel. En niet eens alleen stroom...mijn boiler gaat misschien ook wel langer mee.
Met de temperaturen zoals nu ga je toch automatisch eens over een airco denken...die zou ik voor de stroomrekening niet uitlaten.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Jan van Vijven » di 11 aug 2020 07:41

Het gekke van dit hele airco verhaal is dat de camping eigenaar zichtbare dingen verbied om zo de kosten te drukken onder het mom van dat het net niet geschikt is.
Boilers, koken, kachels, ovens, bbq’s, enz. gaan gewoon stiekem door.
Wat ben ik blij met mijn “stiekeme” airco, één keer een zichtbare gehad dat dus nooit meer. ;-)
Voor de rest doen wij niets stiekems, wij hebben zelfs geen boiler op stroom meer.

Nog even over dat verdien model, wij verhuren ook iets, sinds we er een airco ingebouwd hebben merken we dat we meer boekingen krijgen omdat we dit duidelijk in de advertentie aangeven.
Campings die eerder als goed te boek stonden maar nooit investeren merken dit ook in hun reacties op bijvoorbeeld zoover, als je dan ook nog (in de kleine letters) gaat vermelden dat je eigenlijk geen goede infra hebt ben je niet goed bezig.
Er is een middelgrote familie camping aan de Waal die het wel goed voor elkaar heeft en dus wel stroom levert wat vanaf de balie te regelen is, gebruik je te veel krijg je een extra rekening.
Ze zijn zuinig op hun gras, dus willen ze eigenlijk niet dat je de caravan zelf plaatst. Je mag ook niet onbeperkt aan het water staan omdat iedereen een kans moet krijgen. Die camping staat altijd vol en de sfeer is er opperbest.
Ondanks mijn airco heb ik nog nooit hoeven bijbetalen.
Dat zijn harde werkers die begrijpen dat je met de tijd moet meegaan waardoor je een leuke boterham kunt verdienen, en dat gaat niet door stil te blijven staan!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door GSAndre » di 11 aug 2020 07:52

Onderwegcamping in Duitsland (am Hauenstein) ;
Nee hoor meneer de stroom is gratis, tenzij u een airco heeft, dan zetten wij de meter aan.
Gelukkig verbruikt de Maxxfan bijna niets en valt onder de ventilatoren mrgreen.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3698
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Niels83 » di 11 aug 2020 08:06

dieseltijger schreef:
ma 10 aug 2020 22:45
even serieus: geen hond heeft toch de airco de hele dag aan? Je gaat de caravan wellicht even gedurende een korte periode terugkoelen voor het slapen gaan, of als het extreem heet is (en dat is het de laatste tijd wel vaker) dan schakel je 'm op z'n hoogst een paar uurtjes in de middag aan omdat je de warmte ontvlucht - maar voor de rest zit je toch gewoon buiten of ben je de hort op.
Hier die hond....

overdag trek de airco het niet om nog terug te koelen. En dan slapen er kinderen in tussen ca 13.00 en 16. 00 om 19.30 gaan ze er weer in. en paar uur later wij zelf.

Airco is gisteren even uitgeweest toen we de airfryer aanzette.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”