Een samenleving zonder tolerantie is geen samenleving.WdePundert schreef: ↑do 2 jul 2020 19:18Het zal best mogelijk zijn dat dit de praktijk is, maar officieel is er geen tolerantie.
Gewichtsverhouding.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Gewichtsverhouding.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Gewichtsverhouding.
Ik zou niet weten waarom je wilt overbeladen en alles zoekt om toch te kunnen overbeladen ( dat lees ik vaker hier op het forum )
Je wagen / as is berekent op xxxx kg, natuurlijk stort de wagen niet in als je 150kg extra laad..
Maar die max xxxx kg is echt wel ergens op gebasseerd..
Je kan beter hanteren 5% onder het gewicht dan erboven bij wijze van
Je wagen / as is berekent op xxxx kg, natuurlijk stort de wagen niet in als je 150kg extra laad..
Maar die max xxxx kg is echt wel ergens op gebasseerd..
Je kan beter hanteren 5% onder het gewicht dan erboven bij wijze van
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Gewichtsverhouding.
Ik zou niet weten waarom dit relevant is voor het probleem van TS
Die vindt (na het lezen van caravantrekker) zijn auto te licht voor zijn caravan.
Hij heeft nooit iets gezegd over rijbewijzen of overbelading.
Die vindt (na het lezen van caravantrekker) zijn auto te licht voor zijn caravan.
Hij heeft nooit iets gezegd over rijbewijzen of overbelading.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
-
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Gewichtsverhouding.
Te licht, ik neem aan dat hij gewicht in de auto legt en bij caravantrekker ingevoerd heeft
Dat doe ik ook met 2 personen en wat zwaar spul (tent) zit je zo op 300 kg.
Ik zou gewoon eerst eens een weekeindje doen in Nederland.
Voor de bergen hoeft hij geen vrees te hebben, de CX-5 heeft power zat.
Eric
Dat doe ik ook met 2 personen en wat zwaar spul (tent) zit je zo op 300 kg.
Ik zou gewoon eerst eens een weekeindje doen in Nederland.
Voor de bergen hoeft hij geen vrees te hebben, de CX-5 heeft power zat.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Gewichtsverhouding.
even een vraag tussendoor...
hoe wegen jullie je auto en caravan dan als jullie deze laden? Wegen jullie die altijd samen of ook apart? of is het meer een berekening van wat je erin doet dat hij "natte vingerwerk" zo ongeveer weegt?
hoe wegen jullie je auto en caravan dan als jullie deze laden? Wegen jullie die altijd samen of ook apart? of is het meer een berekening van wat je erin doet dat hij "natte vingerwerk" zo ongeveer weegt?
Renault Grand Scenic --- Adria Althea 502 DK\TK
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39
Re: Gewichtsverhouding.
Ik heb best aardig wat ervaring met caravanrijden, ben van nature voorzichtig, maar ik durf met de juiste belading en bijbehorende snelheid best de bergen in hoor.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.
Re: Gewichtsverhouding.
Ff opfrissen: Voor 100kmh mag de maximaal massa van de caravan niet hoger zijn dan het leeggewicht van de auto, mits je een antislingerkoppeling hebt, de caravan schokbrekers heeft, de banden 120kmh mogen en niet ouder zijn dan 6 jaar.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Gewichtsverhouding.
RE.gif
Kleine correctie: niet leeggewicht auto maar rijklaargewicht (wat op kenteken staat) is bepalend. Duitsers kennen geen leeggewicht auto, alleen rijklaargewicht.
En je moet natuurlijk de caravan laten keuren en van Tempo 100 sticker voorzien.
Kleine correctie: niet leeggewicht auto maar rijklaargewicht (wat op kenteken staat) is bepalend. Duitsers kennen geen leeggewicht auto, alleen rijklaargewicht.
En je moet natuurlijk de caravan laten keuren en van Tempo 100 sticker voorzien.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39
Re: Gewichtsverhouding.
Even ter verduidelijking voor mij: bedoel je met mits echt tenzij, dus dat je een hoger gewicht mag trekken als je voldoet aan de specificaties die achter mits staan of bedoel je dat je juist daaraan moet voldoen om 100 km/h te mogen rijden?
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39
Re: Gewichtsverhouding.
Sorry, ik ben abuis. Mits en tenzij zijn tegenstellingen, dus de inhoud is me nu wel duidelijk.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.
-
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Gewichtsverhouding.
De CX-5 is heel geschikt als caravantrekker ivm de korte overhang.
Daarbij ben je vaak te voorzichtig.
Belaad hem goed en kijk het eens aan de eerste rit.
Vorig jaar werdt ik ingehaald door een CX-5 met een fendt 560 diamant erachter.
Is niet echt de lichtste, kleinste en en smalste caravan.
Zelf rijdt ik meestal tegen de 95-100 gps km/h.
Eric
Daarbij ben je vaak te voorzichtig.
Belaad hem goed en kijk het eens aan de eerste rit.
Vorig jaar werdt ik ingehaald door een CX-5 met een fendt 560 diamant erachter.
Is niet echt de lichtste, kleinste en en smalste caravan.
Zelf rijdt ik meestal tegen de 95-100 gps km/h.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39
Re: Gewichtsverhouding.
Thx. Goed om te lezen.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.
Re: Gewichtsverhouding.
Het is net andersom.
In Nederland spreekt men over massa rijklaar en in Duitsland over Leermasse. (Leeggewicht)
In principe is het gewicht op het kenteken in NL dus hoger als voor de zelfde auto in Duitsland. Wb de 100kmh toelating ben je met een auto op NL kenteken dus iets in het voordeel.
De caravan keuren hoeft niet altijd. Op de nieuwere caravans zit de goedkeuring er al op en staat het op het kenteken. Een sticker halen volstaat dan.
Duitse bekeuringen vallen doorgaans best mee. Maar als ze je aanhouden met 26kmh of meer te snel met een caravan, dan ben je meteen een maand je rijbewijs kwijt. Denk daar om!
Laatst gewijzigd door Morgoth op zo 5 jul 2020 13:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Gewichtsverhouding.
Ben je niet in de war met "B" want B is een trekker tot 3500kg of een combi tot max 3500kg (ongeremd even buiten beschouwing gelaten).WdePundert schreef: ↑di 30 jun 2020 22:21Volgens mij moet je dan een C rijbewijs hebben. Met BE mag je niet met combinaties van meer dan 3500 kg rijden.
Met BE mag je een trekker van 3500kg rijden met daar achter van alles en nog wat afhankelijk van of je voor jan 2013 je "E" gehaald hebt of erna.
voor de verandering mag je in theorie alles trekken wat de auto mag volgens kenteken, heb je een nieuwe "E" rijbewijs, dan mag je aanhanger max 4250kg zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Gewichtsverhouding.
Leermasse van Duitsland is hetzelfde als rijklaargewicht in Nederland, een letterlijke vertaling gaat niet op want Duitsers kennen geen leeggewicht. Vandaar mijn toevoeging dat voor een Nederlandse auto je naar rijklaargewicht moet kijken voor Tempo 100 keuring.Morgoth schreef: ↑zo 5 jul 2020 13:38Het is net andersom.
In Nederland spreekt men over massa rijklaar en in Duitsland over Leermasse. (Leeggewicht)
In principe is het gewicht op het kenteken in NL dus hoger als voor de zelfde auto in Duitsland. Wb de 100kmh toelating ben je met een auto op NL kenteken dus iets in het voordeel.
De caravan keuren hoeft niet altijd. Op de nieuwere caravans zit de goedkeuring er al op en staat het op het kenteken. Een sticker halen volstaat dan.
Duitse bekeuringen vallen doorgaans best mee. Maar als ze je aanhouden met 26kmh of meer te snel met een caravan, dan ben je meteen een maand je rijbewijs kwijt. Denk daar om!
Edit: de caravan laten keuren moet altijd. Het is niet een echte keuring maar wel controle. Het is niet zo dat je automatisch bij een nieuwe caravan Tempo 100 krijgt. Wij hebben de caravan wel zo laten afleveren, maar dat is wel op ons verzoek gedaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Gewichtsverhouding.
Of er verschil zit in de Leermasse op het kenteken of het leeggewicht van de auto uit de specs, zou ik moeten nakijken. Dat zou kunnen.
Dat laatste klopt 100% zeker niet. Toen ik mijn nieuwe aanhanger op naam wilde zetten vroegen ze direct of ik de 100kmh toelating erbij wilde hebben. Nieuwe(re) aan aanhangers en caravans hebben de 100kmh al in de type goedkeuring en hoeven niet apart te worden gekeurd of bekeken.
Dat laatste klopt 100% zeker niet. Toen ik mijn nieuwe aanhanger op naam wilde zetten vroegen ze direct of ik de 100kmh toelating erbij wilde hebben. Nieuwe(re) aan aanhangers en caravans hebben de 100kmh al in de type goedkeuring en hoeven niet apart te worden gekeurd of bekeken.
Laatst gewijzigd door Morgoth op zo 5 jul 2020 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Gewichtsverhouding.
C is voor solo voertuigen die leeg of met belading over de 3500 kg gaan.
Denk aan campers en bestelbusjes.
En natuurlijk kleine vrachtwagentjes.
Eric
Denk aan campers en bestelbusjes.
En natuurlijk kleine vrachtwagentjes.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Gewichtsverhouding.
Micky nieuwe E rijbewijs is max aanhanger 3500 kg en niet 4250 kg.Micky schreef:Met BE mag je een trekker van 3500kg rijden met daar achter van alles en nog wat afhankelijk van of je voor jan 2013 je "E" gehaald hebt of erna.
voor de verandering mag je in theorie alles trekken wat de auto mag volgens kenteken, heb je een nieuwe "E" rijbewijs, dan mag je aanhanger max 4250kg zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... dvermogen).
Groet Arnold
Re: Gewichtsverhouding.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar wat ik bedoel is dat die Tempo 100 altijd op verzoek wordt geleverd. Niet automatisch. Dat een nieuwe caravan aan de eisen voldoet en niet echt gekeurd hoeft te worden, dat snap ik. Maar je moet altijd nog betalen voor Tempo 100 of de caravan nu wel of niet wordt bekeken/gekeurd. Door jouw bericht leek het net of je met een nieuwe caravan altijd 100 km/u mag omdat ie al goedgekeurd zou zijn, en dat is dus niet.Morgoth schreef: ↑zo 5 jul 2020 14:42Of er verschil zit in de Leermasse op het kenteken of het leeggewicht van de auto uit de specs, zou ik moeten nakijken. Dat zou kunnen.
Dat laatste klopt 100% zeker niet. Toen ik mijn nieuwe aanhanger op naam wilde zetten vroegen ze direct of ik de 100kmh toelating erbij wilde hebben. Nieuwe(re) aan aanhangers en caravans hebben de 100kmh al in de type goedkeuring en hoeven niet apart te worden gekeurd of bekeken.
Ik zie nu dat je je bericht hebt aangepast en dat je nu wel vermeld dat er nog een sticker moet worden gehaald.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Gewichtsverhouding.
RE.gif
Dat klopt. Je moet het nog apart regelen en er uiteraard voor betalen. Maar voor nieuwe caravans kan dat puur administratief. Hoeft niet meer worden geschouwd.
In september moet mijn caravan weer TÜV gekeurd worden. Dan regel ik gelijk ook de 100kmh. Mijn auto heeft geen enkele moeite met de 1000kg wegende caravan.
Dat klopt. Je moet het nog apart regelen en er uiteraard voor betalen. Maar voor nieuwe caravans kan dat puur administratief. Hoeft niet meer worden geschouwd.
In september moet mijn caravan weer TÜV gekeurd worden. Dan regel ik gelijk ook de 100kmh. Mijn auto heeft geen enkele moeite met de 1000kg wegende caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Gewichtsverhouding.
Heb je het nu over Duitsland, of ook in Nederland?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Gewichtsverhouding.
De Sprite die we in mei even op bezoek hebben gehad hebben we laten keuren voor Tempo100. Splinternieuwe caravan en toch kwam er gewoon iemand kijken. Keuring stelt niets voor, maar er moest wel iemand langskomen.
De Knaus direct door de dealer laten regelen, waar ook iemand voor langs kwam (bij de dealer dan)
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
De Knaus direct door de dealer laten regelen, waar ook iemand voor langs kwam (bij de dealer dan)
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Gewichtsverhouding.
RE.gif
Dat schouwen is inderdaad verplicht; bij onze vorige twee caravans is dat thuis op de oprit gedaan terwijl we zelf niet thuis waren en de huidige is vóór aflevering bij de dealer geschouwd. Beetje poppenkast bij een nieuwe caravan.
Dat schouwen is inderdaad verplicht; bij onze vorige twee caravans is dat thuis op de oprit gedaan terwijl we zelf niet thuis waren en de huidige is vóór aflevering bij de dealer geschouwd. Beetje poppenkast bij een nieuwe caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Gewichtsverhouding.
Dacht ik ook, maar de post van Morgoth beweert wat anders als ik hem goed begrijp.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60