Gewichtsverhouding.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » di 30 jun 2020 16:17

Mijn caravan is helaas te zwaar voor mijn auto. Het motorvermogen is ruim voldoende voor het gewicht van de caravan, maar het gewicht van de auto is te laag. Ik wil zoveel mogelijk bagage in de auto leggen, dat is geen probleem. Vervolgens ga ik me aan de Max. 80 km/u houden die de ANWB aanbeveelt.
Toch heb ik over de gewichten een vraag. Als de dissel druk 75 kg. is, waar tel ik dan het gewicht bij op? De auto of de caravan?
Alvast bedankt voor de reacties.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door MarcoC » di 30 jun 2020 16:19

De disseldruk/kogeldruk tel je bij het gewicht van de auto op.
Maar 75 kg vindt ik wel wat magertjes.... ga rustig naar een kogeldruk van 80 tot 90 kg! Dat rijdt stukken stabieler en comfortabeler.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » di 30 jun 2020 16:23

Dank hiervoor. Voor de auto wordt 75 kg geadviseerd, is iets meer dan geen probleem?
Laatst gewijzigd door WdePundert op di 30 jun 2020 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door deusjevo » di 30 jun 2020 16:23

Die kogeldruk mag je bij de auto tellen als belading maar gaat dan dus ook weer van het laadvermogen van de auto af.

En dat max 80 rijden zou ik even goed over nadenken, bij 80 km per uur wordt je constant ingehaald door vrachtauto’s en dat is met een combi die op het randje zit ook niet echt fijn.
Dan liever 10 km harder en “meerijden” met de vrachtauto’s.

Wat zijn trouwens de gewichten van auto en caravan?
Wellicht kunnen wij hier even meedenken.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door MarcoC » di 30 jun 2020 16:27

WdePundert schreef:
di 30 jun 2020 16:23
Dank hiervoor. Voor de auto wordt 75 kg geadviseerd, is iets meer dan geen probleem?
Nee hoor.... de trekhaak valt er echt niet onderuit als je hem 10kg meer belaadt....
trekhaken kunnen standaard al een kogeldruk hebben van minimaal 150kg, maar fabrikanten (ook van de auto) houden altijd liever een "veilige"marge aan! thumbup.gif

De vuistregel is een kogeldruk van 5% van het MTM van je caravan. Stel: caravan weegt 1500 kg, dan is 5% daarvan 75kg.
Maar dat is natuurlijk wel weer afhankelijk van je belading, als je de caravan bijvoorbeeld als een wipwap gaat beladen... dan maakt het niet uit of je nu 75 kg of 150 kg kogeldruk hebt..... de caravan gaat geheid slingeren. Dus zoveel mogelijk van het toegestane (zware) belading rond de as van de caravan, en de kogeldruk liever ca. 10 kg meer dan de geadviseerde hoeveelheid.... dan rijdt je altijd prettig. Ikzelf rijdt standaard met een kogeldruk van minimaal 85kg, vaak nog iets meer. knipoog.gif
Laatst gewijzigd door MarcoC op di 30 jun 2020 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » di 30 jun 2020 16:27

Dat zou fijn zijn. Leeggewicht van de caravan is 1550 kg. Van de auto 1440 kg. Er komt nauwelijks bagage in de caravan, wel staat er een schotel op, hangt er een vaste luifel aan en een mover en reservewiel onder. Het beladen gewicht van de auto zal rond de 1900 kg zijn.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door MarcoC » di 30 jun 2020 16:33

RE.gif
ik meen in je voorstel topic te lezen dat je een Hobby 495 UL hebt, die wegen leeg toch geen 1550 kg??? scratch.gif moet dat niet het maximaal toegestane gewicht zijn?

Edit: zie net op google dat je de premium uitvoering hebt, leeggewicht is 1414 kg maar je hebt ook nog een schotel en een cassetteluifel erop.... zal die 1559 wel kloppen dan.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » di 30 jun 2020 16:40

Ik heb het net nog even opgezocht. Het gaat om de Premium 495UL. Ttm 1750 kg. Massa in rijklare toestand 1414 kg.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door deusjevo » di 30 jun 2020 16:45

En het gewicht van de CX5?
Maximaal geremd aanhanger ligt ergens rond de 1800 kilo toch?

De CX5 is van zichzelf relatief licht geloof ik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door MarcoC » di 30 jun 2020 16:47

De ideale gewichtsverhoudingen zijn het niet, maar zeker niet onmogelijk.
Zelf heb ik onze huidige caravan een jaar lang getrokken met een VW Golf VI variant die 1400 kg mocht trekken..... onze caravan heeft een mtm van 1500kg.
Met de juiste verdeling van de gewichten en goede kogeldruk (auto ook zo zwaar mogelijk beladen) ging dit prima.

dit zal voor jou ook gelden.... belaadt de auto zo zwaar mogelijk als toegestaan, en de caravan zo licht mogelijk. Goede kogeldruk en vooral je tijd nemen tijdens de reis. 90 kmh is een prima gangetje hoor mrgreen.gif
Zodra je tijdens het rijden de caravan voelt beginnen met slingeren..... vaart verminderen! remmen!
Dit betekend dan dat je je belading moet herschikken en mogelijk zelfs iets meer kogeldruk moet hebben!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Hans1954 » di 30 jun 2020 16:51

En vooral GEEN water verhuizen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » di 30 jun 2020 16:52

Ik heb ook de massa’s van de CX5 even opgezocht: Massa rijklaar 1555kg. Aanhanger geremd 2000 kg. Totaal zou ik dan boven de 3500 kg komen. Het is een automaat, die mag iets meer trekken, vandaar 2000kg.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » di 30 jun 2020 16:53

Haha, water, aardappelen e.d. heb ik nog nooit laten emigreren.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Conradi » di 30 jun 2020 18:02

WdePundert schreef:
di 30 jun 2020 16:17
Toch heb ik over de gewichten een vraag. Als de dissel druk 75 kg. is, waar tel ik dan het gewicht bij op? De auto of de caravan?
Onduidelijk is waarom je de vraag stelt?

Als het je bedoeling is om het caravangewicht te verlagen dan is dat technisch inderdaad zo; De kogeldruk wordt bij de auto opgeteld, en de aslast wordt 75 kg minder.
Echter administratief, en dus voor de autoriteiten, blijft je caravan even (te) zwaar :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » di 30 jun 2020 18:23

Het gaat mij vooral om de veiligheid. Ik heb een certificaat en een bijbehorend bord met 100km/h op de caravan zitten, maar ik weet dat ik met de gewichten van mij in Duitsland ook maar 80 mag.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door MarcoC » di 30 jun 2020 20:03

RE.gif
Als je de ontheffing hebt mag je toch harder dan 80 kmh?? daar is hij toch voor bedoeld..... scratch.gif
Als ik trouwens naar de gewichten van je caravan kijk zou je dus minimaal 82,5 kg kogeldruk moeten hebben. (5% van 1750kg)
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » di 30 jun 2020 20:16

Nee, de ontheffing geldt alleen als je aan de voorwaarden voldoet en gezien de gewichten is dat bij mij niet het geval.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door MarcoC » di 30 jun 2020 20:25

Dus die ontheffing zat al bij de caravan? Was dus van de vorige eigenaar?
Die zal hoogstwaarschijnlijk wel een andere en zwaardere auto ervoor hebben gehad.... dan is het certificaat dus niet meer geldig.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Chris » di 30 jun 2020 20:28

Misschien zo dan..

Ik heb ook een jaar met een "scheve" combi rondgereden.
De caravan MTM was 1700 Kg.
De trekker mocht maar 1500 Kg trekken.
De caravan geladen tot 1500 kg en een flinke kogeldruk van 85 kg liefst.
De auto kon dat prima hebben, zat een sport chassis onder.
Prima rijden naar Spanje en echt geen 80 gereden...eerder 100..
Nu hangt er idd wel een zwaardere auto voor...rijd natuurlijk beter.
Zolang je niet meer belaad dan de toegestane max van de auto is er niets aan de hand.
En de kogeldruk optellen bij het autogewicht.
Blijf je zo onder de 3500Kg heb je aan B voldoende.

Eerlijk is eerlijk..
Ik heb wel het technische gewicht van de caravan laten verlagen.
Leek mij handiger met een event. controle..
Nooit gecontroleerd... nu weer het originele gewicht op het kenteken.
Heeft dus alleen geld gekost... niets mee gewonnen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » di 30 jun 2020 20:50

MarcoC schreef:
di 30 jun 2020 20:25
Dus die ontheffing zat al bij de caravan? Was dus van de vorige eigenaar?
Die zal hoogstwaarschijnlijk wel een andere en zwaardere auto ervoor hebben gehad.... dan is het certificaat dus niet meer geldig.
Volgens mij blijft het certificaat wel geldig voor de caravan, mits het trekkende voertuig aan de eisen voldoet. Ook de vorige eigenaar mocht (en kon natuurlijk) de caravan niet met een lelijk eendje trekken. Daarmee bleef en blijft het certificaat wel geldig.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » di 30 jun 2020 20:51

Mijn auto mag 2000 kg trekken, dat is niet het punt. Alleen de gewichtsverhoudingen zijn scheef.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Chris » di 30 jun 2020 21:03

Als de fabrikant, en de RDW de goedkeuring geven voor een trekgewicht van 2000KG...
Dan hoef jij je toch geen zorgen te maken??
De caravan is max 1750 Kg...
Auto max 1900Kg.
Uitstekend in principe..

Wat mis ik nou??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door WdePundert » di 30 jun 2020 21:28

Als ik op caravantrekker.nl de gegevens van mijn caravan en auto invul krijg ik te zien dat de motor ruim voldoende vermogen heeft voor deze caravan, maar wel het advies om niet harder dan 80 km/u met deze combinatie te rijden. In Duitsland is het zelfs verboden om hiermee harder dan 80 km/u te rijden.
Ik heb ooit een keer met 2000 kg zand gereden, je wilt niet weten wat er gebeurt als je daar te hard mee rijdt als de auto daar niet op berekend is.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door Ab » di 30 jun 2020 21:53

Dat kan goed fout gaan ja.
Maar kan net zo goed aan de aanhanger en belading daarvan liggen.
Ik heb een heel zware auto ( ca 2900 kg leeg) maar trek regelmatig veel meer dan de auto zelf weegt. Met de juiste aanhanger kan dat ruim 5000 kg zijn.
Dat gaat prima, mits de lading goed is verdeeld, zodat er veel kogeldruk is. 150 kg is niks bijzonders bij mij.
Het luistert echt nauw.
Heel goed te merken met een autoambulance.
De auto erop 20 cm verder naar voren zetten kan al een wereld van verschil opleveren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gewichtsverhouding.

Bericht door eurotrotter » di 30 jun 2020 22:06

WdePundert schreef:
di 30 jun 2020 16:52
Ik heb ook de massa’s van de CX5 even opgezocht: Massa rijklaar 1555kg. Aanhanger geremd 2000 kg. Totaal zou ik dan boven de 3500 kg komen. Het is een automaat, die mag iets meer trekken, vandaar 2000kg.
Wat je auto "mag"trekken heeft er niks mee te maken.
Van belang zijn de gewichten zoals opgegeven onder F.2 van de beide kentekencards.
deze gewichten samen mogen ,om met enkel een B rijbewijs te mogen rijden niet meer dan 3500 kg zijn,ook al weegt de combi minder dan 3500 kg.
DE massa rijklaar is niet van belang.

Als je auto 1900 kg MTM heeft,en de caravan 1750 kg is dat totaal 3650 kg,en zul je zwz een B-E rijbewijs moeten hebben,ook al weeg je in totaal minder.

Van die 100km/h in Duitsland heb je el gelijk;een van de eisen is dat het leeggewicht( Duitsland kent de benaming Massa rijklaar niet) van de trekker meer moet zijn dan het totaalgewicht van de caravan
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”