Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
theja
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mei 2020 19:35

Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door theja » di 9 jun 2020 13:32

Het verbaast mij dat geen van de caravanfabrikanten een alternatief aanbiedt voor de zit-/slaapkussen.
Hierbij heb ik een alternatief voor de caravanners met een vastbed/vaste bedden met een apart zitje mogelijk gemaakt.

Uitgangssituatie: TEC 470 TE (2006)

Benodigheden: 4 Bootstoelen, 4 Draaiplateaus, 16 Boutjes M6, 16 Vleugelmoeren M6, 16 Ringen. Verder beetje passen en meten.

Gewichtstoename: ca. 7 kg

Kosten: ca 400,- euro


Uitvoering

1. Begin situatie
2. Zonder kussens
3. Passen, meten en boren
4. Draaiplateaus onder de stoelen schroeven (bijgeleverd)
5. Stoelen+draaiplateau elk met 4 boutjes M6, 4 ringen en 4 vleugelmoer M6 vastschroeven
6. Door stoelen neer te klappen blijf de bankruimte toch bereikbaar
7. Eind resultaten

Binnen een half uur is alles eventueel weer in de oude situatie terug gezet.

Zie youtube: https://youtu.be/of2RYMO12MA

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door Trina » di 9 jun 2020 14:17

Heel mooi gedaan. Veel bewegingsruimte zo. thumbup.gif
Alleen is "bankhangen" er dan niet meer bij en dat doe ik zo graag. knipoog.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door PD » di 9 jun 2020 14:37

Ik vind het ook wel creatief gedaan maar zou net als Trina het loungen missen, rechtop zitten doen we in de caravan vrijwel nooit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door Leentje » di 9 jun 2020 21:53

Het ziet er erg netjes uit, maar dit is meteen het punt wat ik "tegen" campers heb: altijd dezelfde stoelen en niet lekker languit kunnen hangen met een boek oid.
Leuk gedaan met het filmpje!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door Micky » di 9 jun 2020 22:47

Echt een mooi stukje huisvlijt, mooi ook dat je het terug kunt brengen in originele staat.

Ik zou hier zelf geen behoefte aan hebben, liever een bank om te hangen om eerlijk te zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door Daphne » di 9 jun 2020 23:01

Ziet er netjes uit. thumbup.gif Net als de andere reageerders zouden we het loungen missen. Waarschijnlijk ook de reden waarom caravanfabrikanten het niet aanbieden. De markt daarvoor is te klein.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door Morgoth » wo 10 jun 2020 12:09

Ik denk dat je door slim draaien van de stoelen nog wel degelijk kunt "bankhangen". Verder vind ik het er zonder meer goed uit zien.

Maar... Blijft dat wel heel? Je zit nu met het volle gewicht van twee personen op een 6mm triplex plaatje wat in het midden niet wordt ondersteund. Door de draaivoet worden de gewichten veel minder over het plaatje verdeeld als in de oorspronkelijke situatie. Bovendien zit je met de originele kussens met veel meer gewicht op de stevige rand.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door Micky » wo 10 jun 2020 12:46

RE.gif

Ik weet niet wat jij onder bankhangen verstaat, maar dat wat bij mij onder bankhangen valt, gaat op geen enkele stoel in welke stand dan ook, je mist immers ondersteuning onder je knieën enz. :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door ArnoM » wo 10 jun 2020 13:00

In de eerste plaats zie ik ook een probleem met de stevigheid van de triplex platen waar het geheel op is bevestigd.
Verder is deze rugleuning niet schuiner te verstellen, alleen naar voren klapbaar, niet naar achteren.
Ik vind het ook geen gezicht op de kale triplexplaat.
ALS, dan zou ik eerder die hele banken eruit klappen en echte comfortabele stoelen erin zetten.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

theja
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mei 2020 19:35

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door theja » do 11 jun 2020 18:54

De reacties op de stoelen i.p.v. zit-/slaapkussens is heel begrijpelijk.
Dat in de caravan veel gehangen wordt is niet zo vreemd immers, de combinatie zit-/slaapkussens zijn niet optimaal gevormd om alleen goed te zitten, maar ook niet optimaal gevormd om goed te slapen. Onze vaste bedden zijn met lattenbodem en speciale matrassen uitgevoerd.

Het gaat mij hier dan ook om de wat oudere caravanners, wij zijn zelf boven 70, en dan gaan er toch wat gewrichtsklachten een rol spelen.
Op een goed gevormde echte stoel zitten met voldoende ondersteuning is dan ook prettiger.
Als wij het zitten zat zijn kunnen wij op de vaste losse bedden gaan hangen of liggen.
Omdat wij in voor- en naseizoen gaan zitten wij dan ook vaak meer binnen.

De groep oudere kampeerders neemt de komende jaren zeker nog toe het is nu al goed merkbaar in het voor-en naseizoen.

Een camper heeft natuur 2 perfecte stoelen maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan. En een hotel geeft toch niet die vrijheid die het caravan-kamperen geeft. Verder hebt je met een aparte auto toch ook meer vrijheid dan met de camper.

De constructie kan natuurlijk op eenvoudige wijze sterker gemaakt worden, maar het voelt voorlopig sterk genoeg aan. Als doe-het-zelver maak je het meestal zwaarder en sterker dan strikt noodzakelijk.
Een caravanfabrikant zou dus alles perfecter kunnen uitvoeren voor een redelijke prijs.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door Micky » do 11 jun 2020 19:17

RE.gif

die 2 stoelen van een camper zie ik juist OOK als nadeel, hele dag heb je erin gezeten tijdens het reizen, dan kom je aan en kun je er weer in gaan zitten :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door Gumm » ma 15 jun 2020 02:56

Op zich geen verkeerd idee thumbup.gif .
Ik heb het hier op dit forum ook al eens gezien dat iemand de bankkasten had weggehaald en 4 clubfauteuils terug had geplaatst.
Voorlopig doen wij het nog met onze standaard ronde zithoek, gezellig ieder aan een kant met de benen recht uit, voor ons prima zo.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door Ab » ma 15 jun 2020 09:26

Micky schreef:
do 11 jun 2020 19:17
RE.gif

die 2 stoelen van een camper zie ik juist OOK als nadeel, hele dag heb je erin gezeten tijdens het reizen, dan kom je aan en kun je er weer in gaan zitten :(
Dat idee had ik eigenlijk ook..Inmiddels een paar jaar ervaring mee.
Het blijkt geen probleem te zijn.
Voorwaarde is wel dat de stoelen goed zitten natuurlijk, en je beschikt over verstelmogelijkheden.
Bovendien..het moet wel heeeel slecht weer zijn wil ik bij aankomst weer in die stoelen ga zitten.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ombouw caravan zit-/slaapkussen naar stoelen

Bericht door WillyL » ma 15 jun 2020 12:18

Schitterennd idee en eenvoudig uit te werken! thumbup.gif
Dat de triplex onderaan wat kaal hout is is geen probleem. Je zou daar een tapijtje kunnen over leggan of simpelweg wat vernissen, dan ziet het er dadelijk veel afgewerkter uit.
Ook stevigheid van die triplexplaat is, denk ik, een niet al te groot probleem. De steunplaat onder de stoelen is vrij groot en zal dus wel ver genoeg naar de zijkanten komen. Ik zou wel een verstevigingsbalkje onder die triplexplaat plakken waardoor dan de bouten voor de vleugelmoeren zitten. Dat maakt het geheel toch steviger.
Zag ik daar ook een electrisch hulpmiddel (actuator?) om de bank op te tillen of was het enkel een gasveer?

Ik heb ook last van mijn onderrug, maar lig toch ook graag tegen de zitleuning in de hoek en in de lengterichting van de bank met mijn knieën opgetrokken (voeten tegen het keukenkastje) om een boek te lezen of gewoon wat op de GSM te tokkelen. Met die stoelen zal dat wat moeilijker gaan, maar ik hou het idee in mijn achterhoofd!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”