Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door JanPunne » ma 22 jun 2020 09:24

Hermanus schreef:
wo 3 jun 2020 18:47
En de sleutels niet vergeten.
stom.gif
Ging gisteren mijn caravan ophalen. Caravan stond klaar, maar ik had de sleutels vergeten, en die had ik toch echt nodig. Dus terug naar huis om de sleutels op te halen. Gelukkig maar 10 minuten rijden, dat was een gelukje bij een ongeluk. stom.gif
En daarom hebben wij altijd reservesleutels in de auto mrgreen.gif
Dan nog een tip, laat je niet afleiden tijdens aankoppelen.
Je zult niet de eerste zijn die tijdens het aankoppelen aangesproken wordt door een vriendelijke medekampeerder of zelfs een buurman of vrouw in de straat waar je woont om vervolgens de handrem breek kabel te vergeten of het neuswiel niet goed vast te zetten.
Of zelfs de koppeling niet goed op de trekhaak is ook iets wat dan wel eens wil gebeuren..
Verder is caravantrekker.nl een mooie leerzame site met veel wetenswaardigheden en tips.
In het menu kun je na het invoeren met de gegevens van auto en caravan spelen met gewichten en de verdeling daarvan over auto en caravan.
En mijn laatste tip, rijdt niet te hard.
Leer eerst het gedrag van het span kennen.
Succes ermee, en een goede rit gewenst!
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door RonvA » ma 22 jun 2020 10:01

PremiumDiscovery schreef:
ma 22 jun 2020 04:55
Met die indicator moet je een beetje geluk hebben. Bij de vorige caravan heb ik het ook al eens vervangen terwijl het bij de huidige caravan na minstens 120x aankoppelen en dus ook 120x afkoppelen nog steeds werkt.

Het wordt verbogen wanneer je te geforceerd (geschoven) aankoppelt. Ik vertrouw overigens nooit op die indicator. Na aankoppelen gewoon even proberen de koppeling op te tillen om te checken of ie goed vast zit. Bij een Winterhoff krijg je overigens de stabilisator er niet op bij onvolledige aankoppeling, ook een prima check.
Ik ga hem wel vervangen bij een beurt o.i.d. maar ga er niet pro actief een afspraak voor maken nu. Ik heb tijdens mij BE lessen geleerd de aanhanger omhoog te draaien, als de auto mee omhoog komt dan zit hij goed. Dat doe ik dus altijd zo :). En ik rijd eigenlijk altijd met de stabilisator erop, dus dat is de dubbelcheck of hij goed zit.

RE.gif Te hard rijden we sowieso niet vaak. Rij altijd 90 op mijn teller, aangezien door de bandenmaat ik erg weinig verschil met de werkelijke snelheid heb is dat ook echt 90. Gisteren wel 2 vrachtwagen combi's ingehaald die netjes 80 reden en daar ging ik even met 100 voorbij maar aan de combinatie merk je dat echt nog niet.
Ik heb op mijn telefoon een checklist staan die we elke keer af lopen. Gas uit / ramen dicht / kabels goed aangesloten / verlichting check / spiegels check / alles op slot. etc. al dat soort dingen staan er op :)

Het veert en beweegt wel allemaal wat meer, maar ja de Land Cruiser heeft best een veer weg, aparte is wel dat juist de kleine heuveltjes en oneffenheden dat je die meer lijkt te voelen. En een grotere kuil / drempel (zitten een paar leuke ski schansen op de A15 bij Ridderkerk) merk je dan weer bijna niet.

caravantrekker heb ik lang geleden al gekeken, de auto is in vakantie modes een 800/850 KG zwaarder als de caravan, je merkt dat ding nauwelijks achter de auto. Ook met optrekken geen centje pijn. Leuk als op zon 1 baans 100 weg er een rij auto's achter je hangt. Dan krijg je van die rotondes waar je tijdelijk 2 banen hebt. Dan denkt zo'n Toyota Aygo of Polo je wel even in te halen. Maar ik trek alsnog harder op dan hun en dan plank ik hem niet eens mrgreen.gif . Maar ik heb maar gewoon heel rustig aan opgetrokken zodat ze me toch in konden halen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door RonvA » ma 6 jul 2020 17:47

Update:

Afgelopen weekend weer weg geweest, de indicator werkt blijkbaar nog wel, want op de camping was ie weer netjes omlaag toen hij afgekoppeld was. Dus dat is weer een meevaller :).

Het rare geluid wat hij maakte op het eerste filmpje is nu ook zo goed als helemaal weg. Op de camping sowieso zonder de antislingerkoppeling erop gereden. Dus bij het aankomen eraf, en pas weer bij het wegrijden erop. Maar ook alle drempels in het dorpje waar we nu doorheen moeten om bij de stalling te komen gaf ie geen krimp. Toch kwestie van 'inleren' ofzo? Ik heb geen idee, maar krijg er steeds meer vertrouwen in om met de caravan te rijden gelukkig :P. Het halen van mijn BE, heeft behalve dat het wettelijk verplicht was daar ook wel aan bijgedragen. Die standaard handelingen met aan en afkoppelen etc. worden je dan toch wel even ingedrilled.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Nimma » ma 6 jul 2020 18:12

Goed bezig thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”