Brainstorm hulp gevraagd

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Ben triton » ma 4 mei 2020 12:46

Beste forummers,

Ik heb jullie inbreng nodig in de zoektocht naar een nieuw hutje. Wij hebben een Erika Triton van 88 welke is teruggezet op gewicht met dubbele treinzit.

Vorig jaar was alles redelijk krap met 2 volwassenen, kleine baby en redelijk grote hond.

Vanaf deze zomer komt er een tweede baby bij dus vrees ik dat onze geliefde Triton te klein en licht gaat worden.

Ik ben momenteel voorzichtig aan het uitkijken naar een formaatje groter.

Jullie meningen zijn meer dan welkom.

Ik zoek iets onder 6 meter totale lengte.

Met vast bed en ruime zit om om te bouwen meet bed.

Gewicht speelt niet echt een rol maar liefst ze licht mogelijk.

Met toilet

Ik heb graag lage caravans omdat deze super rijden en ik vind een hefdak zeker een optie.

Goed laadvermogen want wagen zal al goed volzitten.

Wat heb ik tot nu toe in men hoofd:

Eriba troll maar vrees dat het wat krap wordt met al het speelgoed en toebehoren.

Trigano zilver 440 premium, kende het grote model niet, iemand ervaring mee?

Inbreng is meer dan welkom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Eefje » ma 4 mei 2020 12:54

alvast gefeliciteerd met de 2e op komst! haphop.gif

wij hebben een troll lengteslaper (540) waarbij we het bed kunnen ombouwen tot zit als het bv koud en slecht weer is (hebben dan ook een voortent, dus bouwen weinig om). op de kleine dinette voor had mijn man een stapelbedje gemaakt zonder de dinette weg te halen. daar hebben onze jongens best lang in geslapen maar vanaf dat de jongste 6 was (geloof ik, mss eerder) sliepen ze samen in een tentje buiten.
we hebben wel een toilet in de troll en dat is met kids echt wel fijn als ze klein zijn ;)
familie van ons had de dinette weggehaald en op die plek een groter (meer tussenruimte) stapelbed gemaakt waar de kinderen langer in hebben gelegen (bij ons werd de hoogte te krap).

maar goed, dat is dus onze ervaring met kinderen en eriba touring.

(toen ze heel klein waren hebben we wel eens een andere caravan geleend (viking geloof ik) met een gewoon stapelbed erin en voor ons een dwarsbed, maar over elkaar heenkruipen is mij niet goed bevallen ;) vandaar dat we perse een lengteslaper wilden hebben.
troll-en hebben natuurlijk veel meer indelingen waardoor er bv een ruimere dinette voor is waar 2 kleine kinderen ook wel samen in kunnen slapen (bv bij onze overburen gezien)
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Ben triton » ma 4 mei 2020 13:08

Zoiets heb ik ook al zien passeren, klinkt wel interessant maar wij hebben de gewoon om te touren dus vrees wat vr de opbergmogelijkheden omdat we geen echte voortent opzetten MAAR zo’n eriba rijdt wel egt lekker he.

Ik heb ook al gekeken naar caravans met stapelbed maar deze zijn dikwijls zo groot.

Ik vind de typische caravans er snel lomp uitzien maar dat ik natuurlijk persoonlijke smaak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Henny » ma 4 mei 2020 13:32

Zoek er een met een rondzit én een treinzit.
De rondzit is overdag lekker ruim om met z'n 4 tjes , baby misschien nog niet, aan te kunnen zitten. S ávonds heb je er echt in 5 min een goed bed voor jullie zelf van gemaakt.
Van de treinzit maak je een stapelbedje.
Het is gewoon fijn om overdag de ruimte aan tafel te hebben, ook omdat jullie geen voortent op zetten. Succes
Avento 420 / XC70....

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Ben triton » ma 4 mei 2020 14:09

Dat is ook een optie, mijn vrouw zou graag niet ombouwen maar ik wil geen 6m+ in ik rijdt dusjah


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Knaus440 » ma 4 mei 2020 14:51

Oke, jij rijdt. Maar jullie leven met elkaar in en rond de caravan.
Leefruimte moet je niet onderschatten. Ook al leef je op vakantie het meest buiten.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Eefje » ma 4 mei 2020 14:59

Ben triton schreef:
ma 4 mei 2020 13:08
Zoiets heb ik ook al zien passeren, klinkt wel interessant maar wij hebben de gewoon om te touren dus vrees wat vr de opbergmogelijkheden omdat we geen echte voortent opzetten MAAR zo’n eriba rijdt wel egt lekker he.

Ik heb ook al gekeken naar caravans met stapelbed maar deze zijn dikwijls zo groot.

Ik vind de typische caravans er snel lomp uitzien maar dat ik natuurlijk persoonlijke smaak.
wij toeren ook graag, en zetten dan niet steeds de voortent op / gebruiken dan een snelle isabella shadow luifel. in de zomer dan lekker buiten zitten en evt het bed ombouwen (hebben er een topper op die we dan oprollen en op dinette (of destijds stapelbed) legden. lengteslaper zit is lekker ruim.
ik heb geen ervaring met een baby in zo'n situatie, dat lijkt me iig wel lastiger.

misschien een dakkoffer op de auto voor extra opberg?

evt kan je ook aan een simpel hangmatbedje denken voor op de voorzit voor de oudste? die zet je vlgs mij makkelijk weg en neemt weinig ruimte in.

maar bv de meivak staan we gewoon 1 wkn met familie op een camping en dan zetten we wel de voortent op.

idd de eriba's rijden heerlijk. :) ik vind ze gewoon leuk en neem de kleine ruimte voor lief ;) idd persoonlijke smaak thumbup.gif

succes!

ps die isabella shadow hebben we ook wel eens aan de andere kant van de caravan gebruikt (rail zit daar toch ook) voor droog wegzetten van fietsen. mss ook een idee voor jullie kwa extra droog wegzetruimte?
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Leentje » ma 4 mei 2020 16:05

Met hefdak zou j e de Kip vision 41 kunnen bekijken. je hebt ze met vastbed en treinzitje en ook met twee treinzits. De kip ligt geweldig achter de auto.Lengte blijft onder de 6 meter. Dak opklapbaar. Zelfs sanitair aan boord.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door PD » ma 4 mei 2020 16:09

Ben triton schreef:
ma 4 mei 2020 14:09
Dat is ook een optie, mijn vrouw zou graag niet ombouwen maar ik wil geen 6m+ in ik rijdt dusjah Afbeelding
Ik begrijp die lengtebeperking niet goed.... tot ca. 8 meter blijven caravans toch smal.... die lengte volgt vanzelf thumbup.gif

Je doet jezelf en je vrouw nogal wat tekort...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Ben triton » ma 4 mei 2020 16:33

(Aangepast wegens onnodig voorgaande berichten quoten, lees even de spelregels hieromtrent)

RE.gif
Ik ben er mij van bewust dat de lengte gewoon volgt en dat ruimte echte luxe is maar we hebben al een lange trekker dus als lengte geen issue was kan ik er zonder problemen een dikke dubbelasser achterhangen.

Wij houden wel van klein en gezellig maar we zoeken de moeilijke gulden middenweg.

Daarnaast doen wij ook bergpassen in het noorden met caravan dus groot en breed is dan niet altijd makkelijk.

Qua stalling is zes meter ook wel ongeveer de limiet (staat thuis).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door RikB » ma 4 mei 2020 16:52

Wij hebben een Knaus Sport 400 LK.
Ruime zit waar we zelfs wel met 6 personen eten die we ombouwen naar slaap.
Plus nog een kleine zit waar je met 4 kleine mensen kan zitten. Daarboven zit een klapbed, wat wij vaak niet eens omhoog klappen. Met 1.85 pas je er net nog onder.
Voor ons een kleine caravan met veel flexibiliteit en daardoor op de juiste momenten de juiste ruimte.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Ab » ma 4 mei 2020 17:08

Ik rij ook met een pick-uptruck. (RAM)
Die is nog beduidend langer als jou Hilux.
Met caravan met ca 6 meter opbouwlengte en 2.5 meter breed nooit enige ernstige problemen gehad.
Lengte en breedte went erg snel. Zoals gezegd..het komt vanzelf achter je aan.
Daarvoor had ik een kortere en smallere caravan.
Van de dealer naar huis rijden was al voldoende om er al aan gewend te raken.
De extra ruimte hebben we altijd als heerlijk ervaren.
Dat wende nog veel sneller. knipoog.gif
Qua trekvermogen hoef je jezelf ook niet beperkt te voelen.
Vlgs mij mag de Hilux 3500 kg trekken.
Zeker als je veel rondtrekt, is extra ruimte erg comfortabel.
Niks ombouwen, en geen voortent nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Ben triton » ma 4 mei 2020 19:52

Die is idd nog 60 cm langer en 10 cm breder ofzo...

Het gaat niet over het trekvermogen hoor... eerder de gezelligheid. Als het over trekvermogen ging had er een fendt 750 ofzo achter kunnen hangen

Wij hebben altijd graag gekampeerd maar wegens mijn gezondheid is dit niet meer zo praktisch.

Het is dus een combinatie van zin en praktische zaken die maakt dat we niet te groot willen gaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door RDDR » ma 4 mei 2020 21:17

RE.gif

Ik begrijp het wel, wij willen de caravan ook beperkt houden in grootte. We trekken rond en kleiner is soms handiger, maar het is meer ons gevoel erbij.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door PD » di 5 mei 2020 09:25

RE.gif
Dat is inderdaad een gevoel/gedachte....

Onze 1e en 2e caravan waren ca. 7 m, daarna de 3e al 8 m en nu de 4e inmiddels 9 m.... wij trekken ook rond door NL en Europa en bezoeken in een gemiddeld seizoen 25 tot 30 (mini-/boeren-)campings... de lengte blijkt in de praktijk geen enkele belemmering. Het comfort van extra lengte is daarentegen fantastisch, zeker in het voor- en najaar.

Ik snap best dat sommigen een kleinere caravan verkiezen boven een grotere, maar een praktische belemmering op campings is er niet of nauwelijks voor een grotere, dat is echt een misvatting (uit onze praktijk). Bovendien is een grotere caravan niet meteen een zware tandemasser...
Van 6 naar 7 m totaallengte geeft qua comfort en ruimte al een wereld van verschil thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door dieseltijger » di 5 mei 2020 11:17

Geen ervaring, maar jouw eerste gedachte -de Trigano caravans- zien er leuk uit:
+ Voldoet aan jouw "gegroeide" eisen qua ruimte, slaapplaatsen, massa, laadvermogen
+ lijkt mij ook geschikt voor de koudere seizoenen omdat het hefdak gebruik maakt van geïsoleerde panelen in plaats van tentdoek.
+ Lage hoogte, laag gewicht, lage luchtweerstand - dus ook flexibiliteit qua trekker: je bent niet gebonden aan een grote auto, en je kan de caravan inderdaad onder de carport (blijven) stallen.
+ De inrichting is qua vormgeving ingetogen, maar niet kaal of basic

Opvallend vind ik dat ze spreken van het toepassen van GFK panelen ook mbt de bodem. Zijn dit volledige kunststoffen panelen - dus zonder de toepassing van hout? Als dit eveneens op de bodem van toepassing zou zijn, dan zou de ongevoeligheid voor rot een leuk pluspunt zijn.

Een ander opvallend aspect: ik zie dat je de caravan nieuw kan kopen bij dealers, maar de Franse Trigano fabriekssite rept met geen woord hierover, terwijl het een grote speler is (eigenaar van o.a. Adria, Caravalair).

Ik zou zeggen: het is de moeite van het verder onderzoeken waard. Er is veel voor deze caravan te zeggen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door dieseltijger » di 5 mei 2020 11:31

En....gevonden! Trigano had Rapido overgenomen, en brengen hun caravans onder de merknaam "Silver" aan de vrouw/man:

Kijk hier eens: http://www.silver.camp/nl/modellenreeks/evasion-430-lj/. Geen gek concept, en van voldoende gemakken voorzien.

Edit: de vertaling en de website zijn een beetje Frans....
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (164.49 KiB) 775 keer bekeken
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Daphne » di 5 mei 2020 11:39

Ben triton schreef: Wij hebben een Erika Triton van 88 welke is teruggezet op gewicht met dubbele treinzit.

Vorig jaar was alles redelijk krap met 2 volwassenen, kleine baby en redelijk grote hond.

Vanaf deze zomer komt er een tweede baby bij dus vrees ik dat onze geliefde Triton te klein en licht gaat worden.
Waarom is de caravan eigenlijk teruggezet op gewicht en waarom is de Triton te licht met een tweede kindje erbij? Bedoel je dat je te weinig laadvermogen overhoudt?

Dat je een kleinere compacte caravan gezelliger vindt kan ik helemaal begrijpen. Voor mij mag het ook best een maatje kleiner, ondanks dat we ook in de winter met de caravan weggaan.

Er zijn caravans met een kast/bed oplossing en er zijn ook kleine stapelbed caravans, maar dan heb je geen vast bed en zul je moeten ombouwen. Voorbeeld van een kleinere caravan met stapelbed Hobby 420 KB, nog iets kleiner en smaller dacht ik is een 400 KB.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Ben triton » di 5 mei 2020 16:33

Ik heb geen be en gezien mijn trekker alleen al 3400 kg mag wegen mag ik enkel -750 kg trekker met een b rijbewijs.

Het is een oud caravannetje met ni heel veel opbergmogelijkhedenen een redelijk laag laadvermogen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Daphne » di 5 mei 2020 17:12

Ik denk dat dit een zinloze zoektocht wordt of je moet een E rijbewijs gaan halen.
Je zou ook nog voor een vouwwagen kunnen gaan. Je hebt snelle opzetters waar je prima mee kunt rondtrekken.
Of een lichtere auto waarmee je de mogelijkheid hebt om een zwaardere caravan te mogen trekken binnen het B rijbewijs.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Ben triton » di 5 mei 2020 17:22

Ik denk dat wij elkaar verkeerd begrijpen of ik niet helemaal duidelijk ben geweest.

Deze zoektocht gaat uiteraard een b rijbewijs te boven. Dat wist ik al op voorhand.

Ik ben los van het rijbewijs op zoek naar info en ervaring omtrent kleinere caravans voor het gezin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Daphne » di 5 mei 2020 17:33

Ah in dat geval is de keuze nog reuze :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door dieseltijger » di 5 mei 2020 17:38

Nieuw (dan zou de Knaus Travelino in aanmerking komen met 4 slaapplaatsen en een leeggewicht van 750 kg), of gebruikt?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

DolomietenJan
Berichten: 95
Lid geworden op: di 2 sep 2008 21:30

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door DolomietenJan » di 5 mei 2020 19:34

Dag Ben

Je bent waarschijnlijk een echte Eriba Touring liefhebber en als je zo'n caravan eenmaal hebt gehad, wil je vaak niets anders meer.
Er is wel een Eriba Touring Troll op de markt met een rondzit en een Frans bed. De 554GT. Een fantastische caravan die alleen in 2006 en 2007 is gefabriceerd. Misschien iets voor jullie. Hij is trouwens niet vaak te koop.
Groet; Jan

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Brainstorm hulp gevraagd

Bericht door Gerrie » di 5 mei 2020 20:00

Is misschien de caravelair antares style 476 iets. Maximale lengte is iets meer dan 6 meter en wel 6.40 meter. Deze heeft volgens mij een frans bed en een stapelbed en daarnaast nog een treinzit die om te bouwen is.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”