Caravan buiten laten staan?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 31
Lid geworden op: di 7 jan 2020 20:21

Caravan buiten laten staan?

Bericht door Tom » do 30 jan 2020 19:06

Hallo
Wij hebben sinds kort onze eerste caravan😍 een leuk maar oud caravanetje nu vragen wij ons af of hij het hele jaar door buiten kan staan kan dat of moet je andere maatregelen nemen
(Ps leuke campings in Nederland zijn nog steeds welkom met het liefste een mooi buitenzwembad of gelegen aan mooie natuur of waterplas)
Bürnster flipper city 1980 getrokken door bmw x5 4.6

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan buiten laten staan?

Bericht door Ab » do 30 jan 2020 20:32

Het is geen enkel probleem om een caravan het hele jaar buiten te laten staan.
Afgelopen 15 jaar heb ik nooit anders gedaan.
Het is wel veel meer werk. Om de 2 maanden wassen en in de was zetten.
Het wordt allemaal best vuil.
Om die reden ben ik bezig een carport te bouwen.
Is al in gebruik, komende maand volgt de finishing touch.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan buiten laten staan?

Bericht door Chris » do 30 jan 2020 21:51

Ooit ( wel 25 jaar geleden) heeft een vroegere stallingbaas besloten om de caravans buiten te gaan zetten omdat ie de ruimte zelf nodig had.
Helaas niet gemeld aan zijn klanten..
Toen ik dan ook mijn caravan na de winter op kwam halen wist ik niet wat ik zag.
Zo vuil, zo vies, zo smerig..
Enorm veel werk aan gehad om het allemaal weer netjes te krijgen.

Dus... als je buiten parkeert.... hou hem wel schoon...en in de was..
En.. ventileer goed..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Caravan buiten laten staan?

Bericht door Wally » do 30 jan 2020 22:53

Mijn caravan staat ook buiten.
Alleen, van eind oktober tm eind maart, een dakhoes erover, scheelt enorm veel poets werk.

Voor en achter een raam op een kierstand.
Toiletdeur open, anders krijg je gegarandeerd vochtaanslag op de spiegel.

Frans

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Caravan buiten laten staan?

Bericht door Jan van Vijven » do 30 jan 2020 23:02

Bij ons stond die ook altijd buiten, alles dicht, de gewone ventilatie openingen waren meer als zat. Nooit problemen gehad.
Door de bouw van een extra mantelzorg huis kan ik de caravan daar niet meer kwijt anders stond de caravan er nog steeds.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan buiten laten staan?

Bericht door Micky » vr 31 jan 2020 15:07

Een heel oud beestje zou ik nooit buiten laten staan, alles is al veroudert, ook de rubber en kit, 1 klein lekje en hij tot als een malle weg, gewoon lekker binnen zetten


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan buiten laten staan?

Bericht door Gemineye » vr 31 jan 2020 15:21

RE.gif

Nou inderdaad, het zou mijn keuze ook niet zijn. Een caravan als de jouwe haalt volgens mij nooit zo’n leeftijd als je hem continue buiten laat staan.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Caravan buiten laten staan?

Bericht door CoralOne77 » vr 31 jan 2020 17:17

Onze Constructam - die sowieso toch al een béétje berucht is voor z'n bodem - heb ik vorige zomer direct na aankoop helemaal opnieuw afgekit, de bodem gebeitst en het dak meermaals in de wax gezet enzo, tegen het lekken/rotten. Het plan was om hem max 1 wintertje buiten op de oprit te laten overwinteren, of toch minstens tot onze geplande verhuisoperatie concreter werd, om dan een stalling te gaan zoeken in die nieuwe buurt, want ik wil 'm dichtbij en er straks nog een voorjaartje verder aan klussen: nieuwe gas, paar gadgets, that never ending story... Dus alle kasten open, ventilatie open, de rest potdicht... Halfweg deze -euh- "winter" merkte ik al op dat ie toch wat "wakkig" (Westvloamsch voor keldervochtig) werd en heb ik 'm dan maar versleept naar - een meevallertje - de ruime, kurkdroge stalling die bij het huis hoort waar we intussen concreet naartoe verhuizen, poort dicht, biep aan, gemoedsrust. Ik had ook ergens nog een Zibro (nu Qlima) luchtontvochtiger uit de badkamer rond slingeren, die staat er nu af en toe es in te draaien, minstens tot de vochtigheidsgraad van de kussens enzo helemaal terug naar mijn zin was/is. Gelukkig nog geen naar geurtje of ontluikende schimmelflora te bespeuren, maar ik ga het in elk geval geen tweede keer riskeren, met dat pas geverfde Dash witte interieurtje en al dat nieuwe (uhu, ook witte ;p) textiel, brrr...

https://www.qlima.nl/assortiment/ontvochtigen/

Zibro-D112.jpg
Zibro-D112.jpg (15.95 KiB) 875 keer bekeken
Laatst gewijzigd door CoralOne77 op vr 31 jan 2020 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan buiten laten staan?

Bericht door WillyL » vr 31 jan 2020 17:44

In andere draadjes staat er reeds heel wat over. Ook wat je niet mag doen.
Belangrijkste is om NOOIT een vochtvreter plaatsen. Die krengen durven over te lopen of je kan verzadigd water morsen bij het ledigen. Dat is corrosief spul dat je niet in je kostbare tweede woonst wilt hebben. Je kan het eventueel in een heel grote en diepe plastiek kuip zetten om onheil te voorkomen. Maar op zich helpt het niet.
Belangrijker is om goed te verluchten en voor de winter te poetsen en vooral het dak in de wax te zetten.
Het hangt ook af van waar je stalt, in een vieze vervuilde industriezone (zwarte roet) of onder bomen.
De mijne staat deels onder bomen en dat zie je na verloop van tijd aan groene aanslag'. Het helpt veel om dit te voorkomen door de caracpvan wat schuin voor- of achterwaards te laten aflopen. Het regenwater blijft dan monder staan.
De verschillende plastiek biezen durven ook verkleuren bij buitenslapers. Je moet daarmee omkunnen.

Het kan en mag dus zeker.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”